Arabesk schreef:
Geweldig filmpje!
Als dat hier toch ook eens kon! (en er meer mensen voor open staan, zonder zich zo vast te houden aan hun vastgeroeste ideeën!)
Je kan al een heel eind komen, maar zo puur natuur is toch wel het mooist!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Als een paard op de harde weg loopt en lange einden, onder de ruiter gedwongen, beweegt hij als of op eieren, vaak zie je het zelf niet meer na een tijd, maar het gevolg is wel vastgezette verkampte spieren in het lijf. En niet meer lekker los door het lijf bewegen.
Dat is hetzelfde als je als mens zonder schoenen op stenen moet gaan lopen, er zal zich wel eelt vormen , maar uiteindelijk krijg je een overbelasting in de spieren en pezen. (verschil is alleen dat een mens stopt als het hem zeer doet )
_Saida_ schreef:Arabesk schreef:
Geweldig filmpje!
Als dat hier toch ook eens kon! (en er meer mensen voor open staan, zonder zich zo vast te houden aan hun vastgeroeste ideeën!)
nombrado schreef:_Saida_ schreef:
Geweldig filmpje!
nombrado schreef:oeps...nou ik ben toch blij dat mijn paarden niet zo lopen.![]()
kort en krampachtig in de schouder...gevoelig op de voeten.
zo los, zonder wat te vragen, prima, maar ga er geen dressuurproefje mee rijden.
nee....niet om er een ruiter op te zetten in ieder geval
Arabesk schreef:nombrado schreef:oeps...nou ik ben toch blij dat mijn paarden niet zo lopen.![]()
zo los, zonder wat te vragen, prima, maar ga er geen dressuurproefje mee rijden.
Ik stel voor dat we dressuur kwpners met rondom ijzers ook even ditzelfde rondje laten lopen.
![]()
![]()
Eens kijken hoe geweldig ruim en ongevoelig ze over dít pad zullen denderen.
Arabesk schreef:nombrado schreef:oeps...nou ik ben toch blij dat mijn paarden niet zo lopen.![]()
Ik stel voor dat we dressuur kwpners met rondom ijzers ook even ditzelfde rondje laten lopen.
![]()
![]()
Eens kijken hoe geweldig ruim en ongevoelig ze over dít pad zullen denderen.
Arabesk schreef:Ik heb ook sterk het gevoel dat een persoonlijk 'drama' hier telkens doorklinkt in bepaalde berichten, dat is zonde, want zo wordt er niet op de bal gespeeld.
Arabesk schreef:
nombrado schreef:Arabesk schreef:Ik heb ook sterk het gevoel dat een persoonlijk 'drama' hier telkens doorklinkt in bepaalde berichten, dat is zonde, want zo wordt er niet op de bal gespeeld.
persoonlijk drama of niet, dat is niet de issue.
Paard ijzerloos is hier het onderwerp.
en als ze dan ijzerloos zijn, willen we ze optimaal kunnen laten bewegen.(zonder verkramping in het lijf)
Ik denk zelf dat dit per paard verschilt (na heel wat verschillende paarden ervaringen)
momenteel zijn er bij mij 2, die het prima kunnen, ijzerloos en zonder gevoelig te bewegen (alhoewel ik moet zeggen, dat ze dressuurmatig nóg beter bewegen met ijzer)
2 echter met meer problemen. Dus nu uitvinden waar dit aan ligt...
Maar mag ik jou nu vragen, waarom jij een opleiding bij jou weigert aan een tradioneel hoefsmid?
Want het lijkt mij, dat hoe meer mensen veelzijdig worden en van elkaar leren, hoe beter voor de paarden?
nombrado schreef:Ik ben trouwens nog steeds heel erg benieuwd, of er in nederland of ergens anders een grandprix ruiter is die met natuurlijk bekappen of blootvoets zijn proef rijd. ?
nombrado schreef:Waar het mij om gaat is dat er openheid van beide kanten ontstaat, en vanuit de natuurlijke manier en de traditionele manier. Pas dan kán er echt wat voor de paarden gedaan worden.
niet als er, koste wat het kost, vastgehouden wordt aan eigen opleiding of manier.
Waar het mij om gaat is de paarden.....niet om de egootjes van mensen die denken het het beste te weten.
ik kijk naar het paard en diens beweging, maar ook de bouw, en hoe de beweging kan zijn, op elk terrein.
Zelf heb ik ook paarden getraind voor endurance, en begon met een arabiertje benen harden op het asfalt
Ik ben toen heel wat dingen tegen gekomen, en wel, dat het zo gewend was aan de harde ondergrond, dat er ischias problemen ontstonden en dat het dier nauwelijks meer op de zachte ondergrond te rijden was met dit dier.
Te harde ondergrond geweest? te vaak? te langdurig? ik deed dit in opdracht van een endurance kampioen, maar had er na een paar weken wel mijn twijfels over.
overigens was het alleen stappen en zelden draven.
Een paard zal zelf kiezen wat hem/haar het beste en makkelijkst ondersteund in zijn of haar beweging.
Daarnaast is het ook van belang, wat je met je paard doet...rij je dressuur en verzamel gangen, passage piaffe? of wil je lange afstanden rijden, koersen, springen. Dit is allemaal belangrijk voor de hoefstand.
Een paard wat extreem verzameld, zakt in de achterhand en daar komt dan enorm veel druk op te staan
als de hoeven dan niet juist staan tov de bodem, zal de kogel zowat de grond raken, en ik denk niet dat dit prettig zal zijn voor het paard.
Een paard wat snelheid moet maken met de achterhand (stuwen) zal dus iets lager op hielen gezet moeten worden om meer snelheid te maken.
Als een paard achter helemaal gezakt is, komen automatisch de voeten meer onder de massa te staan, om de hielen op de grond te krijgen (houden) als het extreem is, draaien ze zelfs hun achtervoeten naar buiten om zo nog goed en in balans te kunnen bewegen.
aan een paard, aan de zijkant gezien een foto nemen, kan je dus al zien, of het paard op die voeten goed in balans bewegen gaat. Je ziet het aan de beenstand, en hoeken. De benen zijn het fundament van het paard en die dienen het paard zo goed mogelijk te ondersteunen.
Het bekken hoort ontspannen en recht boven het fundament te staan.
Helemaal met de mens, die zelf fokt met de dieren die zij goed vinden is het belangrijk hierop te letten, maar ook, het te begeleiden, zowel in de training als met de verzorging (bekappen)
Ik ben trouwens nog steeds heel erg benieuwd, of er in nederland of ergens anders een grandprix ruiter is die met natuurlijk bekappen of blootvoets zijn proef rijd. ?[/
nombrado schreef:Maar mag ik jou nu vragen, waarom jij een opleiding bij jou weigert aan een tradioneel hoefsmid?
Want het lijkt mij, dat hoe meer mensen veelzijdig worden en van elkaar leren, hoe beter voor de paarden?