[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:25

Onze jongen heeft gisteren een spatbeslag gehad, de hoefsmid vertelde dat het een jaar ongeveer zou duren dat hij dit nodig zou hebben en daarna zou het normaal gezien moeten dichtgegroeid zijn ...
Hij is er 95 % zeker van dat hij elke spatter juist krijgt met spatbeslag, laat ons hopen hé
Heb gisteren met hem gereden en ik durf bijna niet meer hopen maar het ging super het leek me inderdaad een heel ander paard !
zal worden vervolgd ..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:23

Natasja_ygor schreef:
Ygor werd ook niet verdoofd omdat die niet- braaf is, in tegendeel ze vinden hem juist ontzettend braaf :)
Maar hij kreeg de verdoving om koliek te voorkomen.

Om koliek te voorkomen? Nog nooit gehoord.
Dat heeft te maken hoe ze op de Tildren reageren. Daarvoor staat het infuus het 1e half uur heel laag en wordt de dosering langzaam opgevoerd. Maar een verdoving die koliek voorkomt...........
Hoe lang duurde het voordat de Tildren erin zat?
Mijn paard is ook geen van de keren verdoofd en toch 6x Tildren gehad. Overigens geen enkele keer koliekverschijnselen gehad.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:25

perzie schreef:
Onze jongen heeft gisteren een spatbeslag gehad, de hoefsmid vertelde dat het een jaar ongeveer zou duren dat hij dit nodig zou hebben en daarna zou het normaal gezien moeten dichtgegroeid zijn ...
Hij is er 95 % zeker van dat hij elke spatter juist krijgt met spatbeslag, laat ons hopen hé
Heb gisteren met hem gereden en ik durf bijna niet meer hopen maar het ging super het leek me inderdaad een heel ander paard !
zal worden vervolgd ..

Goed begin in elk geval, hopelijk wordt het alleen maar beter en hoor je bij die 95% :D . Hoe ziet het spatbeslag eruit?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:56

Alani schreef:
Natasja_ygor schreef:
Ygor werd ook niet verdoofd omdat die niet- braaf is, in tegendeel ze vinden hem juist ontzettend braaf :)
Maar hij kreeg de verdoving om koliek te voorkomen.

Om koliek te voorkomen? Nog nooit gehoord.
Dat heeft te maken hoe ze op de Tildren reageren. Daarvoor staat het infuus het 1e half uur heel laag en wordt de dosering langzaam opgevoerd. Maar een verdoving die koliek voorkomt...........
Hoe lang duurde het voordat de Tildren erin zat?
Mijn paard is ook geen van de keren verdoofd en toch 6x Tildren gehad. Overigens geen enkele keer koliekverschijnselen gehad.

Infuus zat er met een half uur in, ze begonnen rustig maar ging goed dus hadden ze hem sneller gezet ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:26

Oh dat is ook wel heel vlug.
Mijn paard heeft de Tildren gekregen vanuit 2 verschillende klinieken (Heerde en Emmeloord). In alle gevallen duurde het 1,5 tot 2 uur voordat het infuus erin zat.

Is het de verwachting dat 1 infuus voldoende zal zijn?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:40

Ygor zn kliniek zit in Roosendaal :)

Ik denk zelf wel dat er voorlopig 1 genoeg is, hij liep voor het infuus redelijk goed en nu loopt die ook niet belabberd :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:27

Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn merrie spat heeft in beide achterbenen

De DA heeft me het een en ander verteld, een heel duidelijk verhaal. Alleen vraag ik me dus af, stel de sprongewricht beentjes zijn vergroeid, is het paard dan echt pijnvrij? Of zal ze er altijd last van houden? Ik heb al het een en ander op google en bokt gevonden, maar heb nog geen echt goed antwoord kunnen vinden. Kunnen jullie mij helpen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:14

Ligt er aan hoe het vergroeid is dacht ik. Maar over het algmeen zijn ze vaak pijnvrij tijdens het proces als het stilstaat en vergroeid is.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:22

Ik heb (nog ) geen foto's laten maken, maar ze was vandaag voor de tweede keer in een half jaar acuut kreupel en de DA kon duidelijk de vergroeiing voelen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:24

Misschien zijn foto's geen overbodige luxe hoe het er van binnen uitziet.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:29

Maar maakt dat uit voor het behandel traject?
( Ik hoorde het vandaag pas en ben er verder totaaaaal niet bekend mee, dus vandaar mijn misschien wat rare vragen :o )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:46

Aan de hand daarvan kan hij bekijken in hoeverre het vergroeid is en of het paard misschien iets kan krijgen om het te versnellen (tildren bijvoorbeeld). Lees maar eens verder.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:50

Daar had de DA het inderdaad wel over, maar die wilde de intervallen tussen de kreupelheden even afwachten voordat we gaan inspuiten. Bij mijn pony uit het zich dus door middel van acute kreupelheid. Maar de vorige keer liep ze na een tijdje weer gewoon goed. Hebben paarden tussen die fase door ook echt nog steeds pijn?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:53

Daar waren we bij mijn paard toen ook voor naar aan het kijken of het accuut was of niet. Hij twijfelde over afwachten of niet. uiteindelijk hebben we samen de knoop doorgehakt en meteen het infuus gegeven. dat was in November 2009 en vanaf dat moment ging het elke keer beter. Laat je goed informeren en maak dan je keuze. Het is namelijk ook echt niet goedkoop (maar voor ons de moeite waard geweest)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:56

Zit er nog veel verschil tussen het infuus en rechtstreeks injecteren in het gewricht?
En wat heeft voor jullie de doorslag gegeven om direct het infuus te gaan geven?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:56

Bewegen bij een spat paard is zeer belangrijk. Of een paard pijn heeft tijdens deze beweging hangt zeer af van de mate van spat, daarom is het handig om foto's te laten maken om te zien hoever de spat is. Daarna kan je mijns inziens pas een behandelplan opstellen. En ja, spat gaat helaas gepaard met goede en slechte periodes.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:00

Maar als je de mate van spat weet, dan weet je het dus hoe het er op dat moment uit ziet, maar laten jullie dan ook foto's maken na een bepaalde tijd om te kijken hoe snel het gaat?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:32

Mijn paard is rechtstreeks ingespoten in de sprong, dit heeft even geholpen maar helaas bleef hij wisselend kreupel.
Ik ga niet meer prutsen aan mijn paard wat betreft termijn foto's, hij gaat alleen nog naar Utrecht om hem door te checken en wellicht daar te laten in slapen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:32

Maar ze zouden toch pijn vrij moeten zijn na die behandeling omdat het na een tijdje dan toch volledig vergroeid is?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:14

Dat zou moeten ja, en daar leek het in het begin ook op.
Echter kon de veearts geen termijn garanderen hoe lang het werkte, en wanneer de spat dicht zou zijn.
Maar waarschijnlijk heeft mijn paard nog meer problemen, dus vandaar de laatste reis naar Utrecht...

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:16

ach jeetje zeg!! Sterkte :(:)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:28

Veel bewegen kan het proces wel versnellen (dus laten dichtgroeien) sowieso is veel bewegen de rest van hun leven echt nodig, ook in de winter! En het ligt er ook aan waar de spat zit, en idd in hoe erge mate.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:40

Lauraennala schreef:
Maar ze zouden toch pijn vrij moeten zijn na die behandeling omdat het na een tijdje dan toch volledig vergroeid is?

Lan is volledig pijnvrij, is ook niet stijf, loop weer als vanouds. Ik heb haar net naar haar nieuwe stal gereden. Ca 1,5 uur rijden.
En ze ging in passage de wei op.. oeh lekker grasjes.

Het is bij Lan in krap een jaar keurig dichtgegroeid (zij had acute spat). De eerste 3 maanden stokkreupel vanwege het acute karakter van de spat, en daarna onzuiver in draf. Dat ging steeds beter tot ze duidelijk weer zuiver liep. Ik heb dat jaar met haar gestapt over de weg en af en toe een drafje als ze het zelf aangaf.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:40

hier ook volledig pijnvrij na de behandeling. staat nog lekker uit te dagen en steigert erop los dan.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:14

Ik zie dat dit een verouderd topic is, maar heb begrepen dat het bij een centraal topic niets uitmaakt.

Onlangs is de diagnose Spat vastgesteld bij mijn pony. Welke nogal erg bleek te zijn ondanks dat ze niet kreupel loopt.
Nu een maand rusten op de wei en in paddock en dan kijken of ik haar weer licht kan gaan berijden. Een sportpony zal het niet meer worden.

Zijn jullie ook bekend met een zogenaamd schurend/ knarsend geluid van de botten wanneer het paard loopt (stap, draf en galop)?