[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:15

Ja at is wat wij op stal ook allemaal denken. Mijn vriend en ik hebben besloten wel onze vakantie voort te zetten en zitten weer in Brabant.
Hij staat nu voorlopig in de paddock met nat hooi. Anders ben ik bang dt niks don in hetlan weer bevangenheid veroorzaakt.
Mijn bijrijdster houd trouwens alles goed in de gaten en mij op de hoogte. Als er na het weekend nog geen verandering in zit ga ik de veearts er bijhalen.
Waarom denken jullie dat het trouwens rechts zit want daar loopt hij naar mijn mening zoals altijd. Hij heeft zowies een verkeerde stand van achterbenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:27

Je kunt Seniores Pr. best van te voren klaar maken als het maar minimaal 6 uur weekt. Ik zet het 's avonds klaar voor de volgende ochtend en op advies van hier maak ik daarna het papje voor de avond.

Haf belast zijn rechterachterbeen minder dan zijn linker. Echter daardoor treedt hij linksachter meer onder en lijkt het of zijn heup daar verder wegzakt. Je zou dat kunnen zien als links achter kreupel. Maar een veearts weet dat zeker.

Je behandelt hem nu in feite toch een beetje als een bevangen paard. Op zich kan dat niet veel kwaad, maar ik zou toch ook het been voor de zekerheid koelen, mocht hij er een trap tegen gehad hebben.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:12

Ja hij word nu elke dag 4 x 10 minuten gekoeld.
Wacht het weekend af en als er geen verandering is ga ik de veearts laten komen. Zou mijn bijrijdster dat kunnen doen of zal ik terug moeten?
Wat zouden jullie doen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:23

Als je je bijrijdster verantwoordelijk genoeg acht zie ik niet in waarom je het haar niet zou laten doen Lachen

Echter als er iets met mijn pony is, ben ik altijd het liefst maar in de buurt..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:45

Ja dat heb ik eigelijk ook. Maar vind ook niet leuk voor mijn vriend om mijn vakantie op te geven.
Ik vind haar wel verantwoordelijk genoeg

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:59

Als je het haar goed uitgelegd, dan denk ik wel dat het kan aangezien je haar daar verantwoordelijk genoeg voor vindt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:39

Ja ze is erg goed voor haf en weet wat ze doet. Ik ga echter woensdag of donderdag naar huis. Dan ga ik het even bekijken. Het is namelijk vrij licht kreupel dat hij is. Tenzxij mijn bijrijdster maandag zegt ut gaat niet meer dna moet de veearts direct komen natuurlijk

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:49

Zo, heb mijn natuurmix gisteren ontvangen dus vandaag maar eens kijken wat ze ervan vind Haha!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:14

Ik was het artikel "Rond gevoerd, ziek gevoerd? over EMS weer eens aan het lezen en wilde eigenlijk wel eens weten wat al die mineralen die in het artikel genoemd worden nu daadwerkelijk deden.
Dus ik gegoogled op mineralen en ik kwam deze site tegen: http://www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm#overzicht_ Hierop staat heel goed uitgelegd wat mineralen nu eigenlijk zijn en er is een lijst met de verschillende mineralen en hun werking e.d. opgenomen. Het is wel gericht op mensen, maar dat maakt -denk ik- niet zo heel veel uit.

Aangezien ik helaas geen link kan plaatsen van het artikel hier het overzicht van de aanbevolen mineralen bij EMS.
Mineralen en sporenelementen die bij de verbetering van de suiker- en insulinetoestand een bijzondere rol spelen zijn;
-magnesium (vaak een tekort)
-kalium
-zink
-mangaan
-3-waardig chroom
-vanadium
Een belangrijke rol bij de verbetering van de suikerhuishouding vervullen bovendien;
-vitamine B2 en B6
-niacine
-panotheenzuren (vitamine B5)
-biotin (vitamine H of vitamine B8)
Ook biergist behoort tot het EMS-dieet. Bij het voorkomen van de hoefbevangenheid bevorderende ontstekingen en weefselschade hebben o.a.;
-zink
-mangaan
-koper
-selenium
-vitamine E
-vitamine C
-beta-caroteen (vitamine A)
-plantaardige phenolen
-omega 3 vetzuren
een belangrijke betekenis.

Ik weet niet zeker of deze site al eens genoemd is, maar ik vond hem wel interessant genoeg om hem hier te vermelden. Het artikel "Rond gevoerd, ziek gevoerd?" is een keertje geplaatst door Isapaardje.
Wel even een waarschuwing vooraf....ga niet zomaar experimenteren met allerlei supplementen zonder overleg met de DA! Mogelijk heeft je pony van bepaalde mineralen niets extra's nodig en kan het zelfs schadelijk zijn om zomaar bij te voeren.

EDIT: De site heeft niet aleen info over mineralen, maar ook over vitaminen, kruiden, aminozuren, E-nummers, koolhydraten en nog veel meer. Ook is er een "discussiebord" waar verschillende vragen (ook voor dieren) gesteld worden en diverse links naar andere mogelijk interessante sites.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:11

Bedankt Victory-Boy! ik heb de site opgeslagen, ga er eens naar kijken als ik meer tijd heb Ja erg interessant!

Trouwens, Perdy vond haar natuurmix heerlijk hoor, ze werd helemaal enthousiast *LOL*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:57

Victory-Boy schreef:
Het artikel "Rond gevoerd, ziek gevoerd?" is een keertje geplaatst door Isapaardje.

http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenems.html

En inderdaad, niet zomaar wat gaan geven en al zeker niet als het maar gaat om 1 mineraal. Een teveel van het een kan een tekort van het ander geven.
Soms kan een teveel ook tot vergiftigingsverschijnselen lijden en dan ben je verder van huis.

De meeste standaard algemene complete voedingssupplementen houden daar wel rekening mee en houden alle stoffen 'in balans' in hun voer, waardoor je niet snel gevaarlijk te veel geeft.
Maar zodra je alleen magnesium, alleen vitamine E en/of selenium, e.d. wilt gaan geven, kun je dat beter in overleg met je DA doen (in Duitsland zelfs verplicht heb ik mij laten vertellen).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 05:35

Yellowfish schreef:
Bedankt Victory-Boy! ik heb de site opgeslagen, ga er eens naar kijken als ik meer tijd heb Ja erg interessant!

Trouwens, Perdy vond haar natuurmix heerlijk hoor, ze werd helemaal enthousiast *LOL*

Ik vond het zelf idd ook erg interessant. Overal lees ik wel wat voor mineralen en vitamines e.d. pony's mogelijk zouden kunnen helpen tegen hoefbevangenheid of EMS, maar ik wilde precies weten wat zo'n mineraal nou eigenlijk goed voor is.
Fijn dat Perdy de natuurmix lekker vindt! Victor is zeer kieskeurig, ben al lang blij dat ie de magnesium en vit E/selenium door de S&S opeet. De magnesium van paardnatuurlijk blieft meneer niet, dus krijgt ie die van de paardendrogist.

Isapaardje schreef:
En inderdaad, niet zomaar wat gaan geven en al zeker niet als het maar gaat om 1 mineraal. Een teveel van het een kan een tekort van het ander geven.
Soms kan een teveel ook tot vergiftigingsverschijnselen lijden en dan ben je verder van huis.

Helemaal mee eens! Ik zou zelf ook nooit zomaar wat gaan bijvoeren alleen omdat het ergens in een artikeltje staat. Een tekort is niet goed, maar een teveel kan nog veel erger zijn. DA's zijn toch nog ergens goed voor... Haha! Clown

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:57

Heel erg bedankt voor al deze informatie, stel dat mijn paard een keer een van deze symptonen krijgt, weet ik dat ik meteen de dierenarts moet waarschuwen!
Je hebt alles heel duidelijk omschreven, complimenten hiervoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:54

Ik heb net contact gehad met een dealer van marstall (niet die in grave, maar eentje uit doetichem.) We gaan een afspraak maken en dan komt hij langs om de pony's te zien, zodat hij een goed voedingsadvies kan geven. Hij bezorgt het voer ook. Dus ik ben benieuwt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:43

Ik kan niet meer editten, maar hij komt vanmiddag kijken. De man neemt verschillende soorten voer mee die bij mijn pony's kunnen passen. Ik had al kort omschreven wat voor een 'klachten' er aanwezig zijn. Dan komt hij dus een voeradvies geven. Je betaald alleen het voer, zijn bezoek is dus gratis. Ik vind dit toch wel erg fijn, dan heb ik het dadelijk per pony goed afgestemt en hij kan dan ook zien wat de woonomstandigheden zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:34

Hai
Ik heb een afspraak gemaakt met de DA voor donderdag. Wil tog het zekere voor het onzekeren nemen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:17

Die man is geweest en heeft me een heleboel uitgelegd. Voor Amber heb ik musli voor exzeempaarden en een supplement daar tegen. Voor grietje heb ik naturell musli gekregen, is een nieuwe musli. Maar ik kijk net op de site en kan niks vinden over het zetmeel/suiker percentage, dus ik laat die zak nog even dicht. Dadelijk eerst kijken of het op de zak staat en anders bellen. Is die te hoog dan ruil ik hem alsnog in voor een zak vito. En verder heb ik voor haar nog fortissimo waar ik een klein beetje van bij ga voeren ter preventie van hoefbevangenheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:30

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:46

Interessant om over al die verschillende voeren te horen.

Voert iemand van jullie graszaadhooi ? Hoe bevalt dat ? Hoeveel kilo per 100 kilo paard voeren jullie daarvan als het paard alleen op hooi (dus geen gras) moet leven ? Zomer en winter ?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:51

Gut wat is dit een lang topic zeg, zoveel pagina's.
Ben stiekem pas bij pagina 20 ofzo, maar plaatst toch graag alvast een berichtje.

Enkele dagen geleden is de hoefsmid geweest om onze paarden te bekappen en die zag dat onze pony hoefbevangen is geweest.
Toen hij de vorige keer was geweest, liep onze pony inderdaad daarna enkele dagen erg belabberd, maar ik legde de link niet met hoefbevangen. Ik dacht dat het iets anders was. Stom.
Onze pony is 6 jaartjes jong. Woont al vanaf veulen bij ons.

Zoals ik het begreep zag de hoefsmid aan de lammelen, dat hij hoefbevangen was geweest.
Als ik het goed begrepen heb gaf de "gleuf" net onder de kroonrand aan dat de hoef aan het opknappen was?
Nu ben ik geen hoefsmid en heeft hij er voor gestudeerd, dus ik neem aan dat geweest en opknappen goed nieuws is?

Maar hoe komt hij eraan en hoe gaan we nu verder, is toch iets wat je je vervolgens af gaat vragen.
Mijn eerste vraag die ik hier graag stel is, hoelang voordat een pony de "hangstand" aanneemt, kan dit al aan wezig zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:49

@ Isa: Ik weet niet waarom hij niet meteen Vito aanraadde, maar ik heb gebeld om te vragen hoe hoog het percentage zetmeel en suiker was en dat was 30%. Ik wou toen mijn zak omruilen en dat kon wel, maar volgens hem kon het wel gewoon. Hij stond ervoor in. Maar later belde hij me toch terug over de Vito. Die zak heb ik nu gratis gekregen, dus ik denk dat hij er zelf toch wel aan twijfelde. Wel goede service vind ik.

@ Holly: Die van mij was bevangen en heeft nooit de hangstand aangenomen. Dit heeft ze maanden gehad. Als de hoef aan het opknappen is, is dat idd goed nieuws.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:45

ik begrijp er niets van,alle sites die ik lees(amerikaanse)waarschuwen ze geen graan te geven aan ex-bevangers,en in nederland word het verkocht als zijnde geschikt voer voor ex-bevangers...35%mais en ook nog gerst, is toch graan?
Wie moet ik nu geloven?
Het vreemde is dat ik de indruk heb dat ze in amerika veel verder zijn met onderzoeken van ems,cushing en alle aanverwante hoefbevangenheid problemen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:50

Graan bestaat uit veel zetmeel dus inderdaad niet geschikt voor hoefbevangen paarden.
Ik snap het advies van de Marstall man dan ook niet. Gelukkig is hij hierop terug gekomen. Marstall Vito bevalt mij goed.

Even off topic: Utah (3 maanden oud) heeft droes. Hij is (nog) niet erg ziek, iets verhoging en hij eet en drinkt prima, maar heeft wel een abces tussen zijn kaken. Het gaat ook al weer zo erg lang goed, er moest wel iets komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:19

Jee, beterschap met Utah. Hopelijk valt het mee. Weet je hoe hij er aan komt? Het is toch besmettelijk?

Van Marstall begrijp ik ook niet goed; ik kreeg van de heer Hilkens van Marstall zelf, gelijk het advies om Vito te nemen. Dit is een voer zonder graan (wel met brok gemaakt van de maisplant, maar dus niet van de kolf).

En Geerke je hebt gelijk ... geen granen in het voer. Dat is hier ook zo in Nederland, alleen nog niet bekend bij vele voederfabrikanten. Ze gaan nog zo prat op "geen suiker" en verkopen dan ook melasse vrij voer, maar vergeten heel vaak het zetmeel gehalte uit graan. Vandaar dat het soms zo wazig is; denk je goed advies te krijgen, moet je nog zelf blijven opletten en meedenken Haha!

Maar suiker en zetmeel hoort onder de 10% te liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:52

misleidend eigenlijk die voedingadviezen...van de wal in de sloot.
ik blijf gewoon heel eigenwijs mij aan m'n eigen voedingsschema houden,met iedere dag vitamines en mineralen afgepast...

Arme utah!! gelukkig is ze er nog niet ziek van....ik heb vorig jaar vijf gevallen met droes meegemaakt,allemaal "anders" de een ziek de ander niet.
Daarbij zat ook een veulen van twee maanden,zij had het binnenin de keel,het brak door en stroomde toen door de neus naar buiten,we hebben toen wel alle gevallen behandeld met antibiotica in overleg met de da natuurlijk...daar zijn de meningen ook over verdeeld,verslagen droes zouden ze daarvan kunnen krijgen.
Het is nu een jaar later en zelfs het veulen heeft er niets aan overgehouden,gelukkig,want twee maanden was wel erg jong...