[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:32

Om die reden geef ik ascal bij, Rivendell, misschien voor jouw merrie ook een optie ? Vrij verkrijgbaar bij de apotheek, onder de stofnaam inmiddels, maar als je ascal zegt dan weten ze ook wat je bedoelt. Hier is een pakje met 30 zakjes 4,20.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:37

Warme sokken aan trekken, beter dan Ascal.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:19

Allebei zelf al geprobeerd, JP ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:22

Weet je, laat ook maar.

JP, ik ben het zo ontzettend zat dat elke keer dat ik iets zeg, jij altijd het tegendeel wil bewijzen, alsof jij de enige bent met kennis. Vaak heb je er zelf niet eens ervaring mee en wil je gewoon je gelijk halen.

Ik ben er klaar mee. Als ik nog eens een tip heb dan PB ik die wel naar betreffende persoon, ik heb geen zin meer om elke keer door jou onterecht onderuit gehaald te worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:03

Jannepauli schreef:
Warme sokken aan trekken, beter dan Ascal.

ascal werkt bloedverdunnend,ideaal bij haarvaatjes die beschadigd zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:31

@janouk, stappen zeg ik wanneer het weer kan en opbouwen natuurlijk. Als een paard bevangen is en pijn heeft niet. Maar zodra het ook maar eventjes weer kan stukjes stappen en steeds meer, omdat in mijn ogen wanneer de ergste pijn over is het goed is voor de doorbloeding. Paardje heeft vaak dan ook even stilgestaan, dus ik wil hem dan weer wat in beweging en steeds meer. Ik kijk erg naar mn paard en laat hem niet met pijn hele stukken lopen ofzo hoor. Gelukkig heeft hij geen erge aanval gehad en blijft het tot nu ook wel uit. Hij heeft bijv weleens dat de koker opzet en vd week dus warme hoeven. Dat hou ik streng in de gaten. Omdat hij nog goed is, gaat hij dan wel aan het werk en dat scheelt bij hem wel.
Vetophopingen heeft hij op andere plekken niet.
Mensen vinden die van mij weleens te dik vanwege zijn buikje, maar de rest is echt oke. Train ook dagelijks.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:58

Nado schreef:
Weet je, laat ook maar.

JP, ik ben het zo ontzettend zat dat elke keer dat ik iets zeg, jij altijd het tegendeel wil bewijzen, alsof jij de enige bent met kennis. Vaak heb je er zelf niet eens ervaring mee en wil je gewoon je gelijk halen.

Ik ben er klaar mee. Als ik nog eens een tip heb dan PB ik die wel naar betreffende persoon, ik heb geen zin meer om elke keer door jou onterecht onderuit gehaald te worden.

Nou zeg, doe eens normaal! Ik heb wel degelijk ervaring met het warmhouden van de hoeven dmv sokken - kijk hier heb je een linkje: http://www.whinnywarmers.com/ - je hebt ze voor de zomer ( tegen steekvliegen op de benen) en voor de winter ( voor betere doorbloeding).
En als dat werkt ( en je mag mijn paard wel even komen vragen of dat zo is) waarom zou je dan in hemelsnaam medicijnen voor bloedverdunning geven?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:07

Sorry heb niet alles bijgelezen ..

Hier is het iig weer goed hummelus ...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:04

Ascal is 1 van de weinige medicijnen die ik voor Flavio heb gebruikt en deze zou ik ook als eerste weer geven, aangezien het een lichte pijnstiller is, ontstekingsremmend werkt en de bloedsomloop goed op gang houdt. Dit heeft het deze keer bij Flavio goed gedaan.

Waarom zou jij deze niet geven JP? Aangezien ik over het algemeen tegen medicijnen ben en jij voor...

@superpony het paard wasr het nu om ging heeft nog wel pijn, aangezien het uitgestrekt gaat liggen. Misschien volgende keer hier iets duidelijker in zijn, anders bestaat straks de kans dat iemand te snel met z'n paard gaat lopen... wat betreft te dik, ja dat vinden mensen van Flavio ook nogal snel, tot ze beter gaan kijken. Hij is nogal rond gebouwd, maar nu echt netjes op gewicht (eerder te dun!) En goed gespierd, alleen die buik.. daar verkijken mensen zich snel op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:01

flavlip schreef:
Waarom zou jij deze niet geven JP? Aangezien ik over het algemeen tegen medicijnen ben en jij voor...

Ik ben er niet voor om medicatie te geven als het niet strikt noodzakelijk is. Voeten warmhouden en daarvoor Ascal geven is naar mijn mening niet nodig als het ook anders kan, met bv warme sokken. Dat werkt echt goed - heb dat de vorige winter ook bij Pauli gedaan.
Maar goed, dat schijn ik niet te mogen zeggen zonder dat een ander zich weer heftig beledigd voelt. Ik dacht dat het hier erom ging elkaar te helpen en niet wie het knapste jongetje ( nou ja..) van de klas is. -O-

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:08

Nado schreef:
Om die reden geef ik ascal bij, Rivendell, misschien voor jouw merrie ook een optie ? Vrij verkrijgbaar bij de apotheek, onder de stofnaam inmiddels, maar als je ascal zegt dan weten ze ook wat je bedoelt. Hier is een pakje met 30 zakjes 4,20.

Acal heeft ze afgelopen winter gekregen. Heeft haar weinig geholpen. Hoop dat ze deze winter beter gaat. Ze was toen ook wel heel erg bevangen, nu is ze goed.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:09

Jannepauli schreef:
Ik ben er niet voor om medicatie te geven als het niet strikt noodzakelijk is. Voeten warmhouden en daarvoor Ascal geven is naar mijn mening niet nodig als het ook anders kan, met bv warme sokken. Dat werkt echt goed - heb dat de vorige winter ook bij Pauli gedaan.

Als een paard op stal en verharde uitloop staat, blijven die beenwarmers een beetje netjes? Ik vind ze vrij prijzig.
Je kan in Nederland toen ook mud guards sokken kopen? Is dat niet iets? Of mogen die niet dag en nacht?

edit: is dit wat?
http://www.agradi.nl/horze-beenbeschermers-stal-black-full.htm

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:43

Ja, die zou je ook kunnen gebruiken maar mijn ervaring is dat de klittenbandjes nogal snel losgaan. De sokken worden wel vies.. maar zijn goed wasbaar. Ik vond ze ook behoorlijk duur en heb daarom als afwisselling gewoon geitenwollen herensokken gekocht ( de grootse en langste die ik kon krijgen), de voet opgeknipt en die om de benen gedaan. Werkte ook prima!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:48

JP blijft zo'n geiten wollen sok wel zitten? Meestal hebben die niet zulk best elastiek. En knelt het niet?
Denk dat ik die van agradi maar ga bestellen voor de winter. Betere prijs om eens te proberen. Desnoods een extra bandage riempje eromheen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:50

Mijn paard is erg groot en heeft stevige benen, dus bij haar blijft 't goed zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:14

Flavlip, volgens mij zei ik ook, zodra het weer kan. Denk dat je een zwaar bevangen paard ook niet zo makkelijk in beweging krijgt.
Maar zat bevangen paarden die niet zoveel tonen en gewoon doorgereden worden etc. Misschien lichter bevangen dan of andere aanwijzingen die minder duidelijk zijn voor een ieder. Maar zou me niks verbazen als mensen het paard wat extra spoor geven of een tikje met de zweep, omdat het paard sloom is bijv. ( wat dus niet ''sloom'' is )

Ik denk dat je op die sokken genoeg kan verzinnen. Geiten wollen sokken hebben geen strakks elastieken band die wij hebben.
Maar misshien is een thermo onderbroek afknippen en omzoomen een idee? Of gewoon beenwarmers? Zijn een hele tijd ''in'' geweest.

Hebben jullie de paarden dan op stal staan? En hoeveel uren buiten? Die van mij lopen behoorlijk veel buiten. De d-pony en shet komen nu rond 22 uur naar binnen en de 20j merrie blijft nog op de paddock 's nachts met een deken. Op de wei bewegen ze veel, maar als groepje 's avonds op de paddock ook wat meer, dus dat vind ik zelf erg fijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:33

@tyrcanol gaat het erg slecht met.je pony?
@super pony mijne lopen nog allemaal 24/7 op.het land

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:42

Ah ja, natuurlijk - beenwarmers! Heb ze nota bene zelf ook liggen - voor een paar centen bij de Action gehaald destijds!
Mijn paarden zijn 24/7 buiten, waarvan deels in de wei ( totdat het gaat schemeren) en deels in de bak, waar ze ook de schuilstal in kunnen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:10

@ superpony Je hebt gelijk, daar heb ik overheen gelezen. Ik ben het ermee eens, bewegen zodra het kan. Alhoewel, wel fijner op een zachte ondergrond (daar koos Flavio tenminste altijd voor).
En je hebt ook gelijk wat betreft hb paarden die gewoon doorgereden worden. Hier ben ik er ook 1 van... Pas achteraf de link gelegd. Flavio was vaak wat slomer in de zomer, soms wat stijver. Ik dacht door de weidegang waar hij heel dik van werd, achteraf is hij waarschijnlijk gewoon licht hb geweest. Maar zelfs nu ik dit wel weet doe ik dit, zo lang Flavio aangeeft het te kunnen hoor. Bewegen bewegen bewegen. Door het rijden is de hb niet erger geworden en juist een keer toen ik dus minder met hem deed is hij echt heel erg hb geweest. Dus ik blijf hem rijden om het "voor" te blijven.
Gister ook weer zo'n twijfelmoment.. Hij liep van de week kreupel, uur later niks meer te zien. Gister wel stijf en wat korter voor, toch gaan rijden. Hij ging steeds fijner lopen. Nu toch weer op de wei met z'n vriendjes en vanavond kijken hoe het gaat. Denk echt dat het eerder spierpijn is (van verhuizing met de trailer, nieuwe bak, gek doen in het land) dan hb.
Flavio staat nu van 9-17u ongeveer buiten. In de wei met z'n vriendjes, of op een klein stukje met bijna geen gras meer. Ik bekijk dit per dag, aangezien hij eigenlijk nog steeds herstellende is, maar ik hem dat laatste beetje weidegang zo gun. Zodra het land te nat is gaat hij met z'n vriendjes van 9-17u in de bak en heeft hij alle tijd om echt te herstellen. Het geeft mij een heleboel stress, maar ik merk wel dat het Flavio echt goed doet.
Toen Flavio ontzettend hb was (2-3 jaar geleden) stond hij wel in de paddock, maar deze was echt "om de hoek", stal uit en hij stond erin, maar zelfs dit kostte hem heel veel moeite. Ik wilde hem niet de hele dag op stal laten staan. Die ene meter hebben ze hem volgens mij best wel eens moeten duwen, maar dan kon hij wel buiten staan. Verder geen gedwongen beweging. Als het verder lopen was geweest had hij dit echt niet gekund en had hij de eerste weken waarschijnlijk de hele dag op stal gestaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:44

Je weet steeds meer en ik merk dat ik daar wel onrustig van wordt. Vroeger hadden mijn pony's het in vele ogen misschien minder goed dan nu, maar ze werden oud ondanks elke dag 3x een schep biks en schep haver. Rustdag op stal was half voer.........tja, we wisten nog niet meer. Ik kom uit het westen en weidegang was sowieso al een probleem als je op een manege stond.

Wij hebben ooit een e-pony gekocht van 4. Was goed gekeurd en waren we aan het omscholen naar western. Ging best lekker allemaal.
Hij had een hoefzweer en die is behandelt, maar duurde wel lang. Toen hadden we hem 2?? jaar...
Weer 2jr later, toen hadden we hem dus 4jr en was hij 8, zou mijn moeder de paarden doen. Wij waren met een paardje naar een clinic.
Mijn moeder wilde de e-pony pakken en die kon geen stap verzetten. Wij hebben de veearts laten komen dag erna en die gaf metacam. Daarna zou de hoefsmid komen en werd weer ene hoefzweer uitgesneden.
Dat duurde en duurde maar. Wij maakten het goed schoon en de hoefsmid kwam nog eens.
Naar de kliniek waar ze niks konden vinden en hem wilde houden om uitgebreid op de foto te zetten.
Toen kregen we de volgende dag een belletje dat het hoefbeen was gezakt en door het leven zou komen. In die tijd waren de opties niet heel geweldig. We wilden hem echt wel laten opereren, maar het was zo een naar proces, ook daarna, dat we het niet hebben gedaan. Hij was verder heel fit en lange tijd stilstaan, geen garanties op herstel etc. Maar dat was toen.
Achteraf zullen we wel gereden hebben, maar hij was nooit sloom. Kan dus zomaar zijn dat hij voor ons bevangen is geweest. De keren dat hij op 3 benen stond kwam hij wel van de wei en de hoefzweren kunnen ook geen hoefzweren zijn geweest. Behandeling was ook wel anders, dus tja...........

Mijn huidige pony is ook niet duidelijk bevangen geweest en had nog geen kanteling op de foto, maar wel laminitis. Ik ben als de dood vanwege het verleden wat er kan gebeuren. En het kan ook zomaar zijn dat een paard niet kreupel loopt, omdat beide voorhoeven pijnlijk zijn en het in evenwicht lijkt te zijn.
Zijn zolen waren erg gevoelig en hij heeft een tijd speciaal beslag gehad. Nu al even niet meer, maar laat wel elke keer de gevoeligheid testen. Ik hoop dat de hoeven beter aangroeien. Ik zie dat bij de merrie heel duidelijk sinds ze opgevangen is.
Bewegen en goede voeding zijn dan de middelen om het zoveel mogelijk te voorkomen imo. En als ik heel eerlijk ben, hebben wij wel een beetje de afspraak dat we toch kiezen voor een paardvriendelijk bestaan, ook al zou dat straks korter zijn. We doen er alles aan en ze gaan ook op stal, maar wanneer het kan bewegen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:10

Wat zijn ongeveer de kosten van een onderzoek maar cushing?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:11

Momenteel geen kosten. Alleen de bloedafname/visite van je dierenarts.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:48

Mijn VA zei normaal iets van 60/70 euro.
Ik heb ook een merrie waar ze bloed van mee genomen hebben van de week (betaal alleen bloedafname, ze waren er toch al voor een castratie). Merrie die een stuk minder looplustig is, wat tam in de omgang en snel inviel op haar rug (nog niet schraal, maar zonder verandering van voer wel duidelijk zichtbaar).

Bevangen geweeste pony's gaan super. De een liep vorig jaar ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, een ander nu. M'n jonkie loopt nu L. En Dennis draaft uit zich zelf af en toe over het harde nu :j.
Ik had helemaal geen gras meer staan, dus ze staan al een maand in de paddock.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 16:56

En bij ons heeft het noodlot weer toegeslagen: na twee jaar zonder grote problemen, sinds vandaag op 4 benen bevangen ( gelukkig nog op tijd erbij) en koliekerig en kei-, keiharde nek... zomaar opeens -:(-
Dus dat betekent per onmiddellijk einde weidetijd, strikt dieet en weer volop medicatie. Heb meteen bloed laten afnemen voor Cushing test - benieuwd hoe de cijfers nu zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:24

:(:) :(:) o nee he. De balans is voor onze paardjes zo wankel. Eén radartje de andere kant op en het is mis.
Duim duim duim dat het mee gaat vallen en je Pauli weer snel op de rit hebt.

Ik heb de laatste 2 weken Image haar weidetijd erg verkort en terug gebracht naar 1,5 tot 2 uur, omdat het na zo'n lange droge tijd weer regent en het gras met deze temperaturen weer wil groeien. Als ik dit lees van Pauli, ga ik de tijd morgen meteen terug brengen naar 1 uur. Better safe than sorry