[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:30

@mysa: toen die van mij gethermograafd is waren juist alle benen donkerblauw, dus goed koud. Maar op de r-fotoos was dus niets te zien wat op HB zou duiden.
Het kan dus qua conclusies alle kanten op :)

@jasper: in dit topic staat veel goede info omtrent voer, beweging etc. Daar kun je iig al je voordeel mee doen.
Het gaat iig een lange weg worden.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:43

Ik ben me al heel druk aan het inlezen. Gelukkig zien de ezels ook de wei niet. Van de winter wordt dat geen enkel probleem want dan stonden ze toch al niet in het gras. Van het voorjaar/zomer wordt het een ander verhaal. Ze zullen we een hoop gaan balken.
W.b.t. het hoefbeen: ik merk dat ik heel slecht geluisterd heb aan de telefoon. Hoop morgen meer duidelijkheid te krijgen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:51

Jasper: Bij Indiana is het 5 a 6 jaar geleden ook begonnen. Elke keer 'te kort bekapt'. Ze liep dan een week of 2 erg gevoelig, maar tussen de bekapbeurten liep ze (voor zover ik het kon zien) goed.
Achteraf gezien was ze wel erg tam/timide, bijna slaafs.
Zomer 2005 is het geescaleerd. Ze bleek insuline resistent te zijn en volgens mij hoort het sluimerende beeld van HB bij IR.
Succes!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:03

Isapaardje schreef:
En als iemand nog ooit iets kan vinden over hoe het zit met gras in winterrust, dan hoor ik het graag, maar wellicht handiger via Pb :+

Nee, plaats het hier maar, want ik wil het ook wel graag weten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 08:40

@ Jasper: heeft Utrecht ook aangegeven wat de mogelijke oorzaak van de bevangenheid kan zijn? Is er ook bloedonderzoek gedaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:40

hier net een lichte paniek aanval of wel PLOS.

6.00 u gevoerd; Image was zichzelf; schrapen, zwaaien met het hoofd; kortom druk totdat het voer in de bak ligt.
7.30 u mijn zoon gaat naar school en komt weer teruglopen: Mam, Image ligt; dat doet ze nooit als er mensen in de stal zijn.
Alle alarmbellen gaan aan; gisteren had Image een hele koude hoef en 3 warme hoeven. Vreemd, kon het niet thuis brengen; maar ze liep verder ok, licht gevoelig op de harde grond.
en nu ligt ze................

Dan moet ik echt mezelf streng toespreken; rust en nadenken.

Hoeven zijn allemaal even warm, eten normaal opgegeten, attent. Image in de benen gejaagd en voelen: geen polsslag. Normale mest. Hartslag normaal, ademhaling normaal.

Dan maar buiten de lichten aan en stappen in de stromende ijzelregen. Gelukkig is de bak vlak. In stap loopt ze goed door, wel voorzichtig. In draf is ze in de wending rechtsvoor gevoelig. Maar geen dramatisch beeld.

Ik word weer iets rustiger. Gelukkig werk ik vandaag van huis uit en kan ik haar in de gaten houden.
Nu maar hopen dat het allemaal niets is. :(:)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:48

Verschrikkelijk hé, die PLOS ?
Y heeft haar ijzer afgetrapt en alhoewel ze goed blijft lopen ga ik toch telkens aan die hoeven en koot voelen ... (Mijn man verklaart me soms bijna gek >;), maar dat is een andere ziekte...)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 09:58

Oh mijn hemel.. wel prettig dat je thuis bent vandaag, kun je het in de gaten houden.. ik ga in de duimstand!
Maar inderdaad, die aanval van PLOS is zoooo herkenbaar.. ik heb vannacht ook een paar uurtjes liggen woelen omdat er iets niet goed gaat en mijn hoefsmid niet op m'n dringende telefoontjes reageert.. -:(-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:55

hier nog een die heeft liggen te woelen over paarden met bloedarmoede :o
En dan s'ochtends een vrolijk hinnekende pablo....die als ik de luiken open doe al hoort dat ik er aan komt en vooral vrolijk is en veel herrie maakt <3

Sterkte janouk!
Die van mij liggen ook nooit in 'het openbaar'....dan klopt het niet.

JP...wat gaat er niet goed?
Houdt Paullie zich niet goed? :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 11:17

Nee.. gisteravond was Pauli kreupel en had grote moeite met korte draai. Ik weet hoe het komt en daar heb ik de smid voor nodig, maar die reageert nog steeds niet. Grrr..
Misschien maak ik straks even een foto van de hoeven, kun je het zien.

Wat vreemd van die bloedarmoede joh.. enig idee hoe dat komt? Ontbreekt er iets in de voeding?
RedCell is een probaat middel.. bevat veel ijzer voor de aanmaak van rode bloedcellen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:52

Janouk, ik herken het wel, hoe meer je ervan weet, hoe moeilijker het wordt. :j
Ook ik heb niet zoveel gras, dus strookbegrazing zorgt in de zomer voor dagelijks nog een streepje mooi heel lang gras.
In de winter is de ondergrond te nat, dus alleen hooi (en stro) ter berschikking. En scheelt veel onrust, ze weten gewoon, dan geen graastijd.
Toch ben ik nu na al die jaren wel 'makkelijker' geworden. In die zin dat ik natuurlijk beperkt blijf voeren, niet veel brok voer.
En als ik maar denk dat ze niet helemaal lekker loopt ben ik helemaal op mijn hoede natuurlijk. Maar ik wil haar niet alles afnemen.
In de acute fase natuurlijk wel, maar nu doen we alles gewoon met mate. Ze krijgt brood, wortels, brok, muesli, etc. Al ben ik qua voer nog wat zoekende en proberende. Omdat ik ze toch wat vitaminen/mineralen bij wil geven, zonder een kilo brok ofzo te geven. ;)
Ze kan kiezen om op de vlakke platen te lopen, of in een ongelijke bak. En ja, ze komt op beiden.

Geerke, waarom denk je bij bloedarmoede gelijk aan leukemie/kanker?
Ik heb een pony gehad die heeft meermalen bloedarmoede gehad. Daarna had ik altijd supplement staan zodat ik aan kon vullen. (Heamolytan 400)

Jeetje Jasper, dat is wel heel sluipend.

Janouk, dat is wel schrikken. Hopelijk valt het mee met Image.

JP, balen zeg van Paulie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:04

Gaat lekker dan, hopelijk valt het mee met Image Janouk en is het gewoon een overbezorgde plosreactie. Ik duim iig mee.

JP hopelijk reageert je smid snel.

Hoe komt je er eigenlijk achter dat je paard bloedarmoede heeft Geerke?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:05

capopjekop, je merkt het aan het paard, sneller vermoeid, vaak lichte slijmvliezen.
En een bloedonderzoek maakt het dan duidelijk.
Althans, zo ging het bij mijn pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:04

Jannepauli schreef:
Nee.. gisteravond was Pauli kreupel en had grote moeite met korte draai. Ik weet hoe het komt en daar heb ik de smid voor nodig, maar die reageert nog steeds niet. Grrr..
Misschien maak ik straks even een foto van de hoeven, kun je het zien.

Wat vreemd van die bloedarmoede joh.. enig idee hoe dat komt? Ontbreekt er iets in de voeding?
RedCell is een probaat middel.. bevat veel ijzer voor de aanmaak van rode bloedcellen.

jee,wat rot van pauli...misschien verstapt of ligt het echt aan de hoef?
Hopelijk reageert je smid snel!
Pablo krijgt dagelijks een vitamine en mineralen supplement en daar zit ook ijzer in....gisteren meteen gekeken.
Ben bang dat er resistentie is opgetreden tegen ivermectine(de wormen dan...)
Vrijdag weet ik meer,maar ik vermoed dat hij 'gewoon' wormen heeft....snap er nog steeds niets van.
Hij kan nooit vreselijk vol zitten want de keer voor de ivermectine heeft hij pramox gehad,dat was eind juli...de ivermectine 1 nov.Zou dus goed moeten zijn.
Dat Redcell ken ik ...dat is goed spul!Daar heet hij vorige winter een kuurtje van gehad.Ik weet niet of hij toen ook bloedarmoede had.Ik laat het bloed altijd in de zomer/najaar controleren,niet in de winter.
Hij heeft weleens een 'slome' dag,maar dat wijt ik dan aan de IR.Misschien wel niet terecht dus. :o

Misschien als ik hem zou rijden dat ik er eerder achter had gekomen.

Ik dacht even aan kanker omdat hij een gezwel op zijn een heeft,wat waarschijnlijk goedaardig is maar je weet het niet.
Maar ik vermoed toch dat de wormen resistent zijn geworden voor ivermectine...ik ontworm erg regelmatig,(wel met verschillende werkzame stoffen gelang het jaargetijde,)maar waarschijnlijk TE regelmatig ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:32

De bloedarmoede zou idd zo maar door de wormen kunnen komen. Lastig hoor.. ik heb gisteren Jilske ontwormd met Pramox en heb gedoseerd op 675 kg - maar omdat ze zo staat te miepen met het inspuiten, vraag ik me af of alles wel echt ingeslikt is.. of dat ze uiteindelijk toch stiekem wat uitspuugt en door te weinig medicijn dan fijn resistentie aan het kweken is. Ik vind de tabletten toch wat handiger.. die vinden ze kennelijk toch lekkerder. Jils wilde na haar wormspuit niet eens meer een partje appel van me hebben en de paardenkoekjes werden ook uitgespuugd. Ze vertrouwde het voor geen meter meer..:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:45

Ik gebruik al jaren pillen, gewoon door het voer, ze merken niet eens dat ze ze opeten :)
Overigens heb ik ook al jaren geen wormen gevonden tussen 12 en 48 uur na ontwormen.
Wormspuiten deed ik ook door het voer, maar dan deden toch wel wat moeilijker met opeten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Hier vinden ze die tabletten niet lekker. (Althans die van Equimax)
Maar resistentie kan wel snel zo zijn inderdaad.
Zelf heb ik begin van de winter met pramox ontwormd, juist in deze tijd om ook de ingekapselde aan te pakken.
Ik doseer altijd behoorlijk over. Meestal zijn spuiten voor 575 of 600 kilo en dat wegen mijn pony's niet, maar ze krijgen altijd wel een volle spuit.

Ik spuit ze er wel gewoon in, gaat prima. :j
Wormen heb ik nog nooit in de mest gezien bij mijn eigen pony's. Met wormonderzoek bleken ze toch lichte bloedwormbesmetting te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:48

Die van mij doen niet echt heel moeilijk, alleen Hans is een vak apart om te ontwormen. Heeft er trouwens iemand ervaring met verm x?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:50

Dat is toch een 'natuurlijk' middel? Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n vertrouwen in..
Maar ja, ook met de andere middelen kan het dus blijkbaar misgaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:54

Ja dat zou ervoor zorgen dat de wormen het niet meer lekker vinden in het lichaam en het lichaam dus levend verlaten. Ik weet het verder ook niet, klinkt wel interessant, maar ik zou het dan toch combineren met een ontwormingskuur.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:55

Stom iets misschien, maar als de wormen het lichaam verlaten, dan zijn ze nog in de omgeving van het paard? Ik weet niet, ik dood ze liever gelijk met een wormmiddel dan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:07

eenmaal buiten het lichaam van het paard, kan een worm niet overleven... bij vochtig weer boven de 15C houden ze ht nog het langst uit...bij vorst of droogte, gaan ze buijna onmiddelijk dood. Bij vochtig weer kunnen ze nog even uit de mest kruipen tot ca. 50cm (even uit mijn hoofd) bij droogte of vorst halen ze dat niet eens. Vandaar dat het ook enorm helpt om de weide schoon te houden.
Het is inmiddels aangetoond dat veel wormen resistent zijn voor reguliere wormmiddelen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:11

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:15

lees de site van Verm-X dan eens... www.verm-x.nl

Overigens mag ieder organisme wel een paar wormen hebben hoor, die horen er bij...alleen een overdosis van die dingen is ongezond en verstoren de stofwisseling (dus mogelijk ook een oorzaak van dingen als HB???)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:26

Net even een paar foto's van Pauli's voorhoeven gemaakt maar was zo stom ze niet af te spuiten dus veel zand erop.. dat moet ik straks dus nog even over doen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding