[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:11

En eet hij dat op ? Want gember heeft nogal een pittige smaak .....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:39

Maris schreef:
En eet hij dat op ? Want gember heeft nogal een pittige smaak .....

Ja in combinatie met wat anders wel, appel bv.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:21

Hebben jullie artrose paardjes de laatste weken ook meer last?

Mijn 25 jarige ruin met zware artrose in zijn voorste knie is de laatste twee weken behoorlijk stijver.

Vooral als hij bv van zijn voerbak naar de stal wil gaan en vanuit stilstand een korte wending neemt rond dat been...

Hij kan 24u/24u naar buiten, heeft een deken op en ik voorzie ze rijkelijk van hooi, maar dezer dagen bewegen ze bitter weinig, van de stal naar de uitloop, daar weer een uur stilstaan, dan weer terug naar de stal, opnieuw een uur stilstaan.

Beweging geven is moeilijk, in draf is hij onregelmatig, dus dat doe ik hem niet meer aan.

We zouden wel buiten kunnen gaan stappen...

Wat doen jullie? Of hebben jullie paarden niet beduidend meer last?

Heb aan zijn knie gevoeld, die is niet warmer dan de andere, wel zijn de botwoekeringen iets toegenomen.

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:48

Die van mij heeft gelukkig niet meer last. Ze staat sinds juli ivm verhuizen niet meer 24/7 buiten en daar heeft ze gelukkig ook geen last van.

Habore ik denk dat het wel goed is om met hem te gaan stappen, rust roest en vaak worden ze wel beter van bewegen mits het verantwoord gebeurd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:13

mijn paard met forse artrose in beide koten gaat super!

heb hem sinds okt van de ijzers af en nu 3 kapbeurten verder gaan we hoefschoenen passen om het eerste jaar te overbruggen
heb nu deze weken gestapt op de weg en hij loopt beter dan ooit....heeft bijna 9 mnd op break-over met leertje en siliconen gestaan en ging steeds rotter lopen en zijn voeten werden steeds langer van teen [ en ondergeschoven hielen ]

hij moet wel even warm stappen voordat hij echt soepel loopt maar dat hoort bij deze kwaal.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:25

Hoi! Ik heb even een algemene vraag; rondjes, en korte wendingen moet je die zoveel mogelijk zien te voorkomen omdat dat pijnlijker of moeilijker is voor een paard met artrose? Vast bedankt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:43

Mijn merrie had een flinke terugval, maar dat had meer te maken met de zware wei waar ze in stond. Nu ze weer 24/7 op een droge wei staat vliegt ze weer bokkend door de wei := Ze gaat echt lekker. Wel onder een dekentje en met dagelijks haar supplementen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:48

Pocca_Locca schreef:
Hoi! Ik heb even een algemene vraag; rondjes, en korte wendingen moet je die zoveel mogelijk zien te voorkomen omdat dat pijnlijker of moeilijker is voor een paard met artrose? Vast bedankt!

Het is beter om dit te vermijden, en als je dat wel doet moet je eigenlijk zorgen dat je paard wel goed los en warm is gereden (bijv. bij dressuuroefeningen, kleine voltes etc.). Door die korte wendingen en kleine rondjes komt er meer belasting op de gewrichten en dat wil je eigenlijk vermijden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:49

Hier gaat het erg goed. In de winter heeft hij wel vaak ietsje meer last, vooral bij koude natte dagen. Maar over het algemeen gaat het erg goed.
Nu alleen wat rustiger aan en lekker aan het wandelen omdat pony aan het hoesten is. (heeft hij altijd last van in de winter) Dus hopelijk is dan binnenkort over en kunnen we weer lekker de buitenritjes oppakken.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:17

hier gaat het ook goed. Romy rijdt weer en ze is niet meer kreupel geweest en geen dik been meer. Ik heb wel haar startkaart opgezegd. We gaan lekker recreatief rijden.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:35

Ik hoop dat t bij hem de combinatie slecht weer en weinig bewegen is...

Anders is het serieus verergerd...

Bij het rechtdoor stappen zie je niets, eens hij op gang is gaat t wel, maar korte bochten nemen geeft hem toch last.

Iemand onder jullie die de golden paste geeft ( curcuma+olie+zwarte peper)...

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:03

Hoi, ik meld me hier ook maar even. Na een periode van vage kreupelheden blijkt mijn paard forse artrose te hebben aan het spronggewricht RA (geen spat, helaas zou ik bijna zeggen) en LV in het kroongewricht chronische arthritis, waarvan de oorzaak onduidelijk is. De perioden van slecht lopen volgden elkaar steeds sneller op, typisch het beeld van artrose. Hij is nu met prepensioen, we doen in stap nog wat gymastiserende oefeningen aan te hand, waarbij ik LV ontzie en en wandelen regelmatig of maken een stapritje. Hij krijgt dagelijks glucosamine en duivelsklauw en is daarmee aardig stabiel. In stap loopt hij prima maar de draf is stijf en soms ook onregelmatig. Verder staat hij het grootste deel van de dag lekker buiten, met nattigheid wel wat sneller onder een regendeken (het is een haf met flinke wintervacht, een dikkere deken heeft hij echt niet nodig).

Hij heeft altijd blootvoets gelopen en is nu 15. Één van de dingen die zowel de da hier als de kliniek (Lingehoeve) aangeven als mogelijkheid is om hem op brak over beslag te zetten met kunststof voor de demping en om afrollen te vergemakkelijken. Ik aarzel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Een stalgenote is er positief over maar ik lees hier ook slechtere ervaringen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:22

Ik heb ervaring met break over beslag.
Mijn haflinger heeft er 2,5 jaar heel goed op gelopen. Het vergemakkelijkt de afrol en de beweging.
Maar helaas na 2,5 jaar toch weer onregelmatig. Toen nog met zooltje en siliconen geprobeerd en gekeken of de demping nog effect had maar nee.
Toen alles weer blootvoets en ik vijl de voorkant van de hoef altijd goed rond af. (ik houd de hoeven zelf bij) en hij loopt weer als een trein.
Ik merk dat ik toch om de zoveel jaar wel weer aan het wisselen ben met dingen uitproberen. Nu gelukkig al een tijd stabiel. Blootvoets, 24/7 buiten, regelmatige training, glucosamine supplement, duivelsklauw en vooral: goed luisteren naar wat je paard aankan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:23

Wanneer begonnen jullie nu echt met onderzoek om te zien of je paard artrose had . En wanneer begon de twijfel .
Mijn merrie heeft al jaren achter artrose maar dat komt door trauma van buitenaf .
Maar nu sinds enkele weken heeft ze wat vocht langs de kogels voor !
Niet kreupel , niet warm .
Maar wel reden tot nadenken . Ze krijgt sinds aantal weken supplement van de dierenarts voor artrose achter .
Dacht goh misschien slaat dit supplement zo hard aan en heeft ze overproductie van gewrichts vloeistof nu en daardoor tijdelijk wat gallen cq vocht bulten bij de kogels .
Vandaag toevallig dierenarts op stal en eens laten kijken .
Dat het door supplement komt is eigenlijk niet realistisch . Zijn idee was rontgen en scannen en kijken wat we zien . Mocht t een ontsteking zijn gewricht inspuiten
Of eerst manier van bekappen / beslaan veranderen en kijken wat t geeft .
Nou zegt mijn gevoel eerst voor de smid te gaan .
Wat denkt bokt .
Ze loopt eigenlijk prima ...
Niet kreupel ofzo .
Maar dus wel vocht aan beide voorbenen .
Echt in de vorm van gallen ... Zo bij t kogel gewricht

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:47

Mijn haflinger heeft ook artrose in beide voorkogels. Al vanaf zijn 13e en hij wordt nu 20. Al die tijd heeft hij in 1 been ook gewrichtsvocht gehad. Nooit last van gehad. Maar niet in de vorm van gallen. Het is bij hem egaal verdikt. Dierenarts en fysio hebben het beiden gezien en vonden het niet nodig er iets aan te doen als hij er geen last van heeft.

Ik begon met onderzoeken toen hij telkens tussen goede periode heel licht onregelmatig liep. Echt alleen te zien aan een licht knikje in zijn hoofd tijdens het draven. Hij had toen last vooral na zwaardere belasting en daarna werd t weer beter. Om vervolgens weer slechter te gaan lopen.
Ik heb hem overigens nooit op de foto gehad. Ben begonnen met supplementen en dat sloeg enorm aan.

Zit de laatste tijd wel te twijfelen of ik m nu toch nog eens op de foto laat zetten. Gewoon om te kijken in welk stadium het is. Ik doe inmiddels al wat ik kan denk ik zelf en het gaat al een aantal jaren goed.

Zolang ik een blij paard heb gaan we daar gewoon mee door :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:13

Gaan nu eerst manier van bekappen / beslaan wat veranderen .
Eens kijken of dat wat verbetering bied .
En dan sowieso in t nieuwe jaar even langs de kliniek voor foto en scan ...
Wil toch wat zekerheid hebben waar dit vandaan komt .
Ze staat voor op ijzers , maar als ze bij ons over t erf moet , glijdt ze best wel met de ijzers .
Dus widia puntjes ( dmv roadnail ) en evt aluminium ijzer eronder , is mijn idee voor nu .
Lang zonder ijzers gelopen en dat biedt echt mijn voorkeur maar ze was altijd tikje gevoelig op de zolen , best vlakke zolen door insuline resistentie en overgewicht .
En overgewicht is mooi onder controle nu .
Maar zou zomaar kunnen zijn dat ze nu wat zwelling heeft bij de kogels door t glijden op t erf , bedenk ik me dan ineens
Donderdag komt de smid ...

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:38

Ik geef m'n paard primeval gelatinaat, met wat mengen jullie dit door de muesli?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:50

Dunesjka schreef:
Ik geef m'n paard primeval gelatinaat, met wat mengen jullie dit door de muesli?

Ik deed het gewoon door de muesli en anders kan je de muesli ook wat nat maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:59

Ik voer het ook door de muesli. Scheutje lijnzaadolie om de boel te laten plakken en klaar :D

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:30

Okee want het wordt zulke vette zooi dan vandaar

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:18

Heeft iemand ervaring met de natuurlijke producten van AniForte? www.aniforte.nl ?
Ik heb vandaag om te proberen de duivelsklauw met gember en een flesje met omega-3 zalm olie gekocht om te gaan proberen.
Ik voer nu alleen de duivelsklauw (naast mijn glucosamine supplement), ik ben benieuwd of ik met de toevoeging van gember en de omega olie nog iets extra ga merken.

Ik lees ook steeds meer over groenlipmossel, iemand daar ervaring mee?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:06

Eén van mijn pony's heeft spat in het spronggewricht RA.Mijn dierenarts heeft me Arti Gold bezorgd.
Ik heb de ervaringen met dit product even opgezocht en die zijn vrijwel allemaal zeer positief.
Mede doordat dit product ook collageen bevat,geeft het goede resultaten.
Maar met 80 € per maand is het zeker niet goedkoop.
Nu is mijn vraag natuurlijk;zijn er nog andere merken die collageen bevatten maar wat goedkoper zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:47

VickyS schreef:
Eén van mijn pony's heeft spat in het spronggewricht RA.Mijn dierenarts heeft me Arti Gold bezorgd.
Ik heb de ervaringen met dit product even opgezocht en die zijn vrijwel allemaal zeer positief.
Mede doordat dit product ook collageen bevat,geeft het goede resultaten.
Maar met 80 € per maand is het zeker niet goedkoop.
Nu is mijn vraag natuurlijk;zijn er nog andere merken die collageen bevatten maar wat goedkoper zijn.

Is dat van het merk horsemolen? Ik ga ook starten met zo een pot. Ik heb er echt veel positieve ervaringen over gehoord, dat ik er graag eens met zou beginnen.

Isapaardje

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:22

Lijkt er op dat de andere pony ook artrose heeft, maar dan in veel ernstigere mate dan de andere waarvoor ik ooit op dit topic terecht kwam.
Ik weet dat ik toen equiflex gaf, maar dat werkt nu niet afdoende.
Sorry, even geen zin en tijd om het hele topic door te lezen welke supplementen jullie geven ter ondersteuning, dus vraag ik het zo nog een keer.
Ik zoek in ieder geval iets wat smakelijk is (madame is heel, heel kieskeurig) en liefst voor 1x per dag (dus niet iets wat zoveel keer gegeven moet worden).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:24

Als collageen werkt kan je ook aan gelatine denken ! Zie oa http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... -huid.html

Iemand toevallig nog interesse in een net aangebroken pot joint comp van 1000 gram ? Je hoeft er maar 7 gram per dag van te geven ( aan een groot paard ) dus je doet er bijna 5 maanden mee.