Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf
e_horse schreef:nombrado schreef:De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf
Dat ben ik niet met je eens, bekijk dit filmpje maar eens:
http://www.youtube.com/user/arno8?blend ... EReSZKMnkg
Bovenste is het paard met ijzers en de onderste zijn de ijzers eraf. Je ziet duidelijk dat de schokken van het neerkomen veel groter zijn met ijzers.
DubbelDun schreef:@nombrado: waarop baseer je het vermoeden dat het met ijzers rond de hoef is en zonder ijzers in het hele lichaam ??
Rebeccatjuh schreef:DubbelDun schreef:@nombrado: waarop baseer je het vermoeden dat het met ijzers rond de hoef is en zonder ijzers in het hele lichaam ??
Ben ik ook erg benieuwd naar, want heb dit nog nooit gehoord.
Mij is altijd verteld dat door een ijzer de klap op het asfalt meer doordreunt in de gewrichten, en met ijzer slechter op asfalt is dan zonder ijzer.
Arabesk schreef:Je treft het nombrado, ik ben natuurkunde docent in het dagelijks leven. Wat jij bedoelt is impuls, oftewel massa x snelheid.
Echter; een auto heeft een kreukelzone om de klap te verdelen over een net iets langere tijdsspanne. Zou een auto geen kreukelzone hebben dan krijg je een veel grotere kracht over een kortere tijd.
Een gedeelte van de energie die vrijkomt bij een botsing (bewegingsenergie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat), wordt met een kreukelzone deels besteedt aan het inkreukelen van de auto. Die energie komt dus niet op jou als mens. Zonder die kreukelzone dus wel en zijn de krachten dus ook veel groter!
Zo werkt het ook bij hoefijzers, door hoefijzers heb je minder schokdemping, onderdelen van de schokdemping van de hoef (zeg maar de 'kreukelzone' van de hoef)
- hoefmechanisme -> door het uitzetten van de hoef wordt een deel van de energie omgezet daar aan besteedt, maar hoefijzers beperken het hoefmechanisme
- straal heeft contact met de grond en de straal + straalkussen vormen de nike air van het paard, doordat deze indeukt wordt ook een deel van de energie geabsorbeerd, en een hoefijzer helpt dit om zeep; het paard loopt niet meer op de straal dus het straalkussen kan niet meer meedoen met dempen
Arabesk schreef:Ik heb zo'n camera, maar je zit niet bepaald naast de deur....
geerke schreef:Ben ik nu de enige die nooit draaft op het harde?
Met of zonder ijzers....goed is het niet en kan slijtage en vroegtijdige artrose veroorzaken.
Of ben ik nu te overdreven?
Ireen_ schreef:Op mijn werk filmen we het heel veel om behandeling/schoenen/spalken te evalueren, hebben een prachtig looplab met een krachtenplaat e.d. (revalidatiecentrum) maar mag mijn paard niet mee naar binnen nemen helaas