Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:59

:')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:45

DubbelDun schreef:
Juist, alles met mate en opbouwend.

@anth: het as is toch gevallen, al is het maar van de vrachtwagen af ;)

kwartjes lijken me beter :D

Snif, laatste bosritje zometeen |( Daarna verhuizen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:16

ow, ik wist niet dat je hier ook beoordeeld werd op taal of spelfouten
maar ik neem aan dat jullie begrijpen wat er mee bedoeld wordt, en daar gaat het om toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:31

@anth: je had toch zo'n mooi stekkie daar. Moest je daar weg ??
@nombrado : soms is de beeldvorming bij taalfouten té leuk om te laten liggen ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:11

DubbelDun schreef:
@anth: je had toch zo'n mooi stekkie daar. Moest je daar weg ??
@nombrado : soms is de beeldvorming bij taalfouten té leuk om te laten liggen ;)

Ik heb een huis gekocht met 1,5 hectare.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:57

Niet verkeerd :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:28

nombrado schreef:
De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf

Dat ben ik niet met je eens, bekijk dit filmpje maar eens:

http://www.youtube.com/user/arno8?blend ... EReSZKMnkg

Bovenste is het paard met ijzers en de onderste zijn de ijzers eraf. Je ziet duidelijk dat de schokken van het neerkomen veel groter zijn met ijzers.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:42

e_horse schreef:
nombrado schreef:
De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf

Dat ben ik niet met je eens, bekijk dit filmpje maar eens:

http://www.youtube.com/user/arno8?blend ... EReSZKMnkg

Bovenste is het paard met ijzers en de onderste zijn de ijzers eraf. Je ziet duidelijk dat de schokken van het neerkomen veel groter zijn met ijzers.

om dat juist te kunnen beoordelen, zal je het hele skelet moeten bekijken en wat er gebeurd in alle gewrichten door het hele lichaam.
Waar het bij de ijzers vermoedelijk rond het hoefgewricht en de kogel het meest te lijden krijgt, is dit bij zonder ijzers ergens anders in het lichaam ook te zien. (knie, schouder, rug)
met of zonder ijzers is beide belastend...op beton of asfvalt ( *D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:42

@nombrado: waarop baseer je het vermoeden dat het met ijzers rond de hoef is en zonder ijzers in het hele lichaam ??

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:45

DubbelDun schreef:
@nombrado: waarop baseer je het vermoeden dat het met ijzers rond de hoef is en zonder ijzers in het hele lichaam ??

Ben ik ook erg benieuwd naar, want heb dit nog nooit gehoord.
Mij is altijd verteld dat door een ijzer de klap op het asfalt meer doordreunt in de gewrichten, en met ijzer slechter op asfalt is dan zonder ijzer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:00

Rebeccatjuh schreef:
DubbelDun schreef:

Ben ik ook erg benieuwd naar, want heb dit nog nooit gehoord.
Mij is altijd verteld dat door een ijzer de klap op het asfalt meer doordreunt in de gewrichten, en met ijzer slechter op asfalt is dan zonder ijzer.

de kracht die ontstaat van een gewicht op die met een bepaalde snelheid op een massief iets botst..........is een natuurkundig iets , hoe dat verder uit natuurkundig uit de leggen, kan ik niet, dat zal je een natuurkundige moeten vragen. Maar het gewicht wat het massiefe iets raakt, moet ergens naartoe. Of dit nu met of zonder ijzers is.....
zie het als een auto die met 30 km tegen een stilstaande boom knalt. Daar komen heel wat krachten bij vrij . Auto heeft een deuk, afhankelijk waar de klap is aangekomen.
Nu is een auto met 30 km wel wat anders dan een paardenvoet op een betonnen bodem. Maar het principe is hetzelfde.
en dan maakt het echt niet uit of er een ijzer onder zit of niet.
de krachten met ijzer of zonder zullen natuurkundig iets anders verdeeld zijn, daar massief op massief iets anders is dan flexibeler op massief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:08

Je treft het nombrado, ik ben natuurkunde docent in het dagelijks leven :Y) . Wat jij bedoelt is impuls, oftewel massa x snelheid.

Echter; een auto heeft een kreukelzone om de klap te verdelen over een net iets langere tijdsspanne. Zou een auto geen kreukelzone hebben dan krijg je een veel grotere kracht over een kortere tijd.

Een gedeelte van de energie die vrijkomt bij een botsing (bewegingsenergie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat), wordt met een kreukelzone deels besteedt aan het inkreukelen van de auto. Die energie komt dus niet op jou als mens. Zonder die kreukelzone dus wel en zijn de krachten dus ook veel groter!

Zo werkt het ook bij hoefijzers, door hoefijzers heb je minder schokdemping, onderdelen van de schokdemping van de hoef (zeg maar de 'kreukelzone' van de hoef)

- hoefmechanisme -> door het uitzetten van de hoef wordt een deel van de energie omgezet daar aan besteedt, maar hoefijzers beperken het hoefmechanisme
- straal heeft contact met de grond en de straal + straalkussen vormen de nike air van het paard, doordat deze indeukt wordt ook een deel van de energie geabsorbeerd, en een hoefijzer helpt dit om zeep; het paard loopt niet meer op de straal dus het straalkussen kan niet meer meedoen met dempen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:49

Arabesk schreef:
Je treft het nombrado, ik ben natuurkunde docent in het dagelijks leven :Y) . Wat jij bedoelt is impuls, oftewel massa x snelheid.

Echter; een auto heeft een kreukelzone om de klap te verdelen over een net iets langere tijdsspanne. Zou een auto geen kreukelzone hebben dan krijg je een veel grotere kracht over een kortere tijd.

Een gedeelte van de energie die vrijkomt bij een botsing (bewegingsenergie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat), wordt met een kreukelzone deels besteedt aan het inkreukelen van de auto. Die energie komt dus niet op jou als mens. Zonder die kreukelzone dus wel en zijn de krachten dus ook veel groter!

Zo werkt het ook bij hoefijzers, door hoefijzers heb je minder schokdemping, onderdelen van de schokdemping van de hoef (zeg maar de 'kreukelzone' van de hoef)

- hoefmechanisme -> door het uitzetten van de hoef wordt een deel van de energie omgezet daar aan besteedt, maar hoefijzers beperken het hoefmechanisme
- straal heeft contact met de grond en de straal + straalkussen vormen de nike air van het paard, doordat deze indeukt wordt ook een deel van de energie geabsorbeerd, en een hoefijzer helpt dit om zeep; het paard loopt niet meer op de straal dus het straalkussen kan niet meer meedoen met dempen

ah, leuk.....jij kan het beter uitleggen (voor mij is het al heeeeeeeeeeeeel lang geleden)
wb een ijzer of geen ijzer dat snap ik zeker, echter, of je dit nu doet op beton, asfalt, of op zand of een weiland, daar zit wel degelijk verschil in. Het gaat mij dus eigenlijk om de klappen (of met of zonder ijzer) die je kan berekenen wat de gewrichten te verwerken hebben.
Ik had zelf heeeeeeeeeeeeele goede nike air , in ieder geval speciale schoenen, echter bij veelvuldig bewegen op betonnen ondergrond (terwijl ik getraind ben) kreeg ik wel degelijk last van blessures in mijn enkel (die vangen toch de meeste klappen op?) ondanks de fantastische schoenen. Het gekke is, dat dit pas ging ontstaan, toen ik 4 dagen niet trainde....
Wij hebben, net als de paarden, pezen, spieren , gewrichten en dus een skelet..., daarin zit zeker vering die klappen kunnen opvangen. Maar langdurig op betonnen ondergrond gaat echt het skelet uiteindelijk stuk (blessures)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:51

Ik ben met je eens dat ijzers op gras/zand mínder schadelijk zijn dan op beton/asfalt.

Dat je blessures kreeg is waarschijnlijk dankzij de schoenen, dat is weer een hele andere discussie, want ook bij mensen zijn ze erachter gekomen dat schoenen de boel om zeep helpen en dat mensen die blootsvoets rennen veel beter landen enzo.

http://www.youtube.com/watch?v=9itkEkcQ8WM

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:09

Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-07-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:11

nombrado schreef:
... Maar langdurig op betonnen ondergrond gaat echt het skelet uiteindelijk stuk (blessures)

Vandaar dat ik zeg 'langzaam opbouwen' en dan nog zal het per paard verschillen wat ie aankan. Over het algemeen geven ze dat zelf feilloos aan. Je moet er alleen wel naar luisteren :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:20

Superinteressant allemaal, ik blijf volgen! Bewegingswetenschap is ook echt wel wat voor mij, al is mijn natuurkunde helaas niet zo sterk als ik af en toe zou willen.

Maar als een mens met zijn volle gewicht (dus de 'echte' landing in het filmpje) op de bal van de voet landt, geldt dat dat dan ook voor het paard? Dat de ballen eerst de grond moeten raken, maar 'the moment of impact', het moment dat het volle gewicht er op komt, pas verder naar voren op de voet is? Begrijp ik het dan goed?

Ik zou echt wel een goede highspeed-cam filmpjes willen maken van mijn pony, alle gangen, op asfalt en gras of zand bijv. Eigenlijk moet je dan ook niet alleen de voet hebben, maar het hele lichaam. (Of beide naast elkaar, nog mooier) Misschien zou uit die beelden, ook duidelijk af te leiden zijn waar hij stijf is, of hoe het komt dat hij soms (zelfs in de wei) 'in tweën' loopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:23

Ik heb zo'n camera, maar je zit niet bepaald naast de deur....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:42

Arabesk schreef:
Ik heb zo'n camera, maar je zit niet bepaald naast de deur....

Weet je het zeker? Wij hebben ook molshopen hier hoor :')

Tja, jammer is het wel, ik denk dat het voor hoefsmeden/bekappers en dierenartsen best een waardevol hulpmiddel zou kunnen zijn. Zeker als je dan een database maakt, met verschillende voorbeelden van paarden die goed, of wel correct lopen, en verschillende aandoeningen er bij... Kijk, hoefbevangen of flink kreupel ziet iedereen, maar juist dat grijze gebied tussen 'gewoon en ok' en 'niet rad' is imo nog veel te groot. Net zoals het paard van een vriendin: al een hele tijd niet goed, maar meer dan af en toe een iets kortere pas is het niet meer, voor zover ik kan zien. Gewone stijfheid, gebrek aan training, iets slijtage, bouw, oud zeer...?
Zelf loop ik nu ook kreupel door een recente operatie (metaal verwijderen) aan m'n been, maar veel pijn doet het niet, en lopen en gewone dingen doen gaat prima... Die onregelmatigheid met lopen heb ik vorig jaar (na de breuk van datzelfde been) veel langer gehad. En zonder dat ik er zelf nou noemenswaardig last van had. Dat kan bij een paard vast ook, is mijn redenatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:53

Je kunt idd met zo'n camera beter zien of een paard op de hiel of op de toon landt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:09

Ik heb een gewone camera en film ook heel regelmatig bij mijn paard (met een blessure momenteel), daar kun je ook al wel redelijk wat op zien als je het vertraagd afspeelt. Ook best interessant om te kijken wat een andere hoefstand met het lopen doet, heb wel eens een wigje onder haar voeten getaped om te kijken wat dat zou doen. Wil nog eens kijken wat/of je met een bandage of sporttape iets kunt doen om hyperextensie van de kogel wat te verminderen (paard heeft een irritatie aan de oorsprong van de tussenpees, als gevolg van verrekt bandje).

Op mijn werk filmen we het heel veel om behandeling/schoenen/spalken te evalueren, hebben een prachtig looplab met een krachtenplaat e.d. (revalidatiecentrum) maar mag mijn paard niet mee naar binnen nemen helaas ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:29

geerke schreef:
Ben ik nu de enige die nooit draaft op het harde?
Met of zonder ijzers....goed is het niet en kan slijtage en vroegtijdige artrose veroorzaken.
Of ben ik nu te overdreven?

Ik heb het in Nederland wél altijd gedaan, maar....... toen m'n paard (met ijzerverleden) ouder werd heb ik wel altijd gedacht: die botjes worden ook ouder en krijgen klappen te verduren.
Toch ging hij zelf b.v. in galop over het asfalt, niet omdat ik hem daartoe gedwongen heb. Draven doet ie niet, want het is 'n Tennessee Walker. Maar goed, 'n snelle Walk is echt wel te vergelijken met een draftempo....

Nu, sinds vier jaar in Portugal, met harde stenige ondergronden, loopt hij vrij goed over keien etc.etc. heen.
Het andere paard, zonder ijzerverleden en met prachtig ontwikkelde voeten, dendert werkelijk in volle galop over alle soorten ondergronden.
Kijkt niet eens waar ie z'n voeten neerplant.... zelfs stenen schijnt ie niet te voelen.
Persoonlijk geloof ik niet dat hij hiervan extra zou slijten of zo. Bovendien is er geen keuze, want zachte ondergronden zijn er hier simpelweg niet.
Tenzij ik richting de duinen/strand rij.... maar mulle zandpaden zijn helemaal niet zo goed voor pezen etc.etc.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:31

Ons paard heeft absoluut een voorkeur voor stappen / draven op het harde. Als het aan hem ligt, kiest hij altijd de weg / het asfalt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:48

Ireen_ schreef:
Op mijn werk filmen we het heel veel om behandeling/schoenen/spalken te evalueren, hebben een prachtig looplab met een krachtenplaat e.d. (revalidatiecentrum) maar mag mijn paard niet mee naar binnen nemen helaas ;)

Haha, grappig, ik had hetzelfde al geoppert bij mijn vader (revalidatiearts) :') Ik geloof ook niet dat mijn pony het grappig zou vinden om met die sensoren ("dráádjes!") beplakt te worden... Je hebt natuurlijk paardenloopbanden, maar ik ken niemand met zo'n ding.

De orthopedisch schoen/instrument-maker heeft wel eens een zadel van ons gerepareerd := maar ik geloof inderdaad ook dat een paard op de stoep zelfs hem te ver zou gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:03