[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:11

Bevangenheid komt zelden voor aan 1 hoef en ook zelden aan alleen de achterhoeven. Dus neem aan dat 1 enkele achterhoef helemaal een zeldzaamheid is.
Ik denk dus eerder dat er wat anders aan de hand is.
Wel vervelend dat je het zo via de telefoon moet doen nu om te bepalen wat er aan de hand is. .. Kan me je paniek wel indenken.
Laat je bijrijdster eerst even rustig verder kijken. Zit er iets in zijn hoef, is de hoef of het been ergens warm of dikker? Hoe is de ademhaling, zijn alertheid, zijn eetlust?
Succes en beterschap met Haf.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:14

Alert is hij totaal niet. Ademd normaal en wil niet lopen. Wat moet ik doen?

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:16

Ja dat kan zeker. Mijn shetje was ook achter bevangen, en liep ook niet meer van de pijn.
Voel eens aan de hoeven. Zijn ze warm? Als je er op klopt, trekt ze deze dan weg? (van de pijn)
Klopt er een polsslag in haar koot? Dan kan het zeker dat ze bevangen is.
Je kunt haar benen/hoeven afspuiten. En ik zou zeker even de dierenarts bellen!!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:24

Geen warme hoeven geen koorts.
Hoefsmid is gister geweest en heeft niks opgemerkt.
Er staat bijna geen gras op het land en draagt een korf.
Ow wat nou

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:45

Hoefsmid gisterenavond rondom ijzers geslagen? Vernageld?

Kan van alles zijn. Lastig. Hoefbevangen achter aan 1 hoef lijkt mij echter niet.
Het kan natuurlijk ook verstapt zijn. Of misschien zit er iets in de hoef.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:02

@ OohafoO : Tja, als je je echt zorgen maakt kun je altijd even telefonisch contact opnemen met je dierenarts voor advies, en een afspraak maken voor morgen? Lachen

En interessant zeg, op de vorige pagina, iedereen voert dus iets anders aan 'kruidenmixen' enzovoorts, sommigen hebben ook al meerdere dingen uitgeprobeerd.. Perdy is een makkelijke eter dus ik durfde het wel aan om direct 1000g te bestellen van de natuurmix, maar ik hou ook zeker de genoemde kruidenmix speciaal voor bevangen paarden in gedachten Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:19

OohafoO schreef:
Hoefsmid is gister geweest en heeft niks opgemerkt.

Dan wel eerst de hoefsmid maar even op (voor de DA).
Kan zijn dat hij hem te kort gepakt heeft.
En als hij beslagen is, denk ik inderdaad ook aan vernageling.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 05:25

Haf, veel sterkte! Gezien geen koorts en normale ademhaling gelukkig geen koliek, daar kunnen zo ook heel stijf in de achterhand van worden. Maar ik zou idd vandaag er een VA bij halen, al is het alleen maar om jouw zorgen weg te nemen.
O, en idd, als hij beslagen is zou het goed kunnen zijn wat Isa en Janouk zeggen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:54

Haf, hoe gaat het nu?

Trouwens, nog even een ander vraagje, gisteren kreeg ik eindelijk antwoord van Pavo op mijn vraag voor voedingsadvies, en van hen kreeg ik het advies om in plaats van een handje Nature's Best een Summerfit-koek te verpulveren (schijnt vrij gemakkelijk te gaan, zeker als ze nat zijn) en daar de biotine+glucosamine (en zodra ik het binnen heb ook de natuurmix) door te mengen.. zitten er in de summerfit koeken werkelijk minder suiker?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:40

Ik heb gistere indd de hoefsmid gebeld. Hij had niks bijzonders gevoelt aan zijn hoeven of benen. Hij is enkel bekapt gistere.
Was gister behoorlijk in paniek omdat ik op zo'n afstand zat niet niet zelf kon zien hoe hij nou werkelijk liep.
Mijn vriend is zo lief geweest (en dwong mij eigelijk omdat ik onze vakantie niet wilde verpesten) om er heen te rijden.
Daar aangekomen om 11 uur heb ik hem even in de stal gehaald maar het was vrij donker. Ik zag dat hij absoluut niet bevangen stond en absoluut alert was gelukkig.
Ook rolde hij gewoon in de paddock wat hij niet deed als hij bevangen was.
Ik denk eigelijk dat hij een trap heeft gehad van een ander paard waar hij veel mee staat te klieren. Of dat hij zich verstapt heeft.
Ik heb ook een filmpje die ik met jullie wil delen maar moet eerst kijken of ik deze op de pc kan krijgen.
Via welke site kan ik dat filmpje dan hier zetten?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:04

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:05

Zelf kan ik ze niet zien. Hebben jullie anders een goede site?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:18

Ik kan ze ook niet zien. Gewoon op youtube zetten, is denk ik het makkelijkst.

@Yellowfish:
Pavo Summerfit koeken bevatten ook 31% suiker en zetmeel. Maar je geeft er niet zo enorm veel van, dus dan valt het wellicht wel mee.
Maar als je een veilig voer zoekt om wat doorheen te mixen, kan ik je de Subli Seniores Priores aanraden. Mijn niet alles etertje, eet nu alles op Haha!

De natuurmix hoef je trouwens waarschijnlijk straks niet ergens doorheen te mixen; die eten ze graag zo uit de hand op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:51

Laatst bijgewerkt door Ash_ op 01-08-08 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:02

Isapaardje schreef:
Ik kan ze ook niet zien. Gewoon op youtube zetten, is denk ik het makkelijkst.

@Yellowfish:
Pavo Summerfit koeken bevatten ook 31% suiker en zetmeel. Maar je geeft er niet zo enorm veel van, dus dan valt het wellicht wel mee.
Maar als je een veilig voer zoekt om wat doorheen te mixen, kan ik je de Subli Seniores Priores aanraden. Mijn niet alles etertje, eet nu alles op Haha!

De natuurmix hoef je trouwens waarschijnlijk straks niet ergens doorheen te mixen; die eten ze graag zo uit de hand op.

waar bestaat subli seniores priores uit?ik kan nergens vinden wat er nou in zit...of zoek ik niet goed?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:13

chips .. ik heb net de zak weggegooid. Daar stond het op.
In ieder geval wat ik zeker weet grasbrok, bietenpulp, subli ponybrok, kaf van spelt. Je MOET het wel weken; kan niet droog gevoerd worden.

@Haf: de filmpjes zijn wat schokkerig op mijn beeld en daarmee is het niet echt goed te zien. Mij lijkt het alsof hij juist linksachter beter ondertreedt dan rechtsachter (dus dat het probleem in zijn rechter knie zit bijvoorbeeld). Maar nogmaals; kan het niet echt goed bekeken krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:17

er staat namelijk een telefoonnummer op hun site ,die kan ik niet bellen vanuit frankrijk...0900...
als je het weet wil je het hier neerzetten?ben heel benieuwd!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:19

Het is echt link waarmee hij afwijkt. Zag net indd dat de filmpjes moeilijk te zien zijn helaas.\
Maar wat denken jullie kan ik bevangeheid uitsluiten als je hem ziet lopen.
Ook valt het mij op dat hij absoluut niet op zijn hak staan en juist veel op rust en juist grote passen neemt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:23

ik heb ook even de filmpjes bekeken...bij mij schokt hij bij iedere pas,ik kan haast niets zien..sorry,ligt misschien aan mijn vooroorlogse trage lijntje...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:41

Ook ik vind het wat moeilijk te zien, maar de duidelijkste stukken lijkt hij me niet heel stijf te lopen, hij loopt wel door zijn lijf. Als Nado bevangen is kan hij dat echt niet. Dus ik zou zelf als ik Nado zo zou zien lopen niet direct aan bevangenheid denken. Maar DA erbij als je zo twijfelt kan echt nooit kwaad. Liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:47

Ik sluit me bij Nado aan ; als ik twijfel bel ik direct de dierenarts, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust !

@ Isapaardje ; dat van Subli heb je inderdaad nu een aantal keer genoemd Ja hoe lang moet dit weken? ik denk dat ik daar maar een zak van haal als mijn Nature's Best op is!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:50

6 uur weken, Yellowfish. Een vriendin van mij voert het aan haar oude arabier die nog 3 kiezen heeft, hij doet het er erg goed op moet ik zeggen. Bij hem gooit ze er bij het voeren nog een hoop extra water in, zodat ie het naar binnen kan slurpen Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:54

Het is voor mij geen "blijvend" voer; dit vanwege het weken. Maar omdat ik nu de opkikker en psyllium husk ergens doorheen moet doen, is dit wel erg ideaal voer, omdat het zo'n lekker slobberpapje is Haha!
Als dit op is, stap ik over op Vito van Marstall. Dit is gewoon te voeren, maar omdat er wel veel grasbrok in zit, kun je dat, indien nodig ook makkelijk weken en tot papje maken.

Net kwam ik terug van een rit met de kar en dan krijgt ze altijd een handje voer ... eh tja; dacht ik toen ... dat kan dus niet met dat Subli voer, want dat was nog niet "klaar". Had nog wat bolletjes van de Safe en Sound over en die kreeg ze toen (maar ze was wat teleurgesteld volgens mij dat de lekkere slobber niet in de bak zat, en dat ze weer moest kauwen ook haha).

@Geerke; volgens mij heb ik een emailadres van Subli. Zal eens zoeken je PB-en

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:13

6 uur dus.. hmm, en zou het kwaad kunnen als ik het zegmaar vandaag alvast klaarzet voor morgen? en dat iedere dag doe?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:26

@ haf
ik denk ook eerder dat je paard rechtsachter een probleem heeft dan links achter. Ik denk zeker niet aan hoefbevangenheid als ik het vergelijk met Image die deed over 5 meter ongeveer 1 minuut toen ze bevangen was.
Ik denk eerder dat je haf een forse mep heeft gehad of flink is uitgegleden.

Maar ik ben geen VA of HS, dus als je het niet vertrouwt: VA bellen.