[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:12

Ik geef Victorious secret, 100gr. Bevat heel goed.
Ben nu de nieuwe vitalbix aan t testen, is met timothee. Hij moet er wel meet van hebben, maar vind die op een aantal punten beter passen dan de VS. Hij at m in elk geval met smaak, maar dat is wel vaker de eerste week zo :+
Ik meng t altijd door 100gr gastro, dan worden alle kruiden en supplementen goed gegeten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:30

Slmt9 schreef:
Ben nu de nieuwe vitalbix aan t testen, is met timothee. Hij moet er wel meet van hebben, maar vind die op een aantal punten beter passen dan de VS. Hij at m in elk geval met smaak, maar dat is wel vaker de eerste week zo :+
Ik meng t altijd door 100gr gastro, dan worden alle kruiden en supplementen goed gegeten.

Welke vitalbix is dat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:44

fique schreef:
Slmt9 schreef:

Welke vitalbix is dat?

https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... thy-14-kg/

Is ook proefverpakking van, die heb ik nu binnen. Zijn op de site nu uitverkocht.

Sappos

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:03

Vitalbix wordt hier prima gegeten, Vital ook, maar Oerbalans door de hb pony totaaaaal niet. Voor de afleiding als de rest eet krijgt hij Fibrebeet wat eigenlijk gewoon nat ruwvoer is. En de buut in een spuit zodat ik zeker weet dat het erin gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:37

Die van mij krijgt Marstall Force.

Heb haar vorige week laten testen op IR en de waardes waren helaas veel slechter dan het najaar.

Ze staat gelijk weer apart van de rest om zo zeker te zijn dat ik weet hoeveel hooi ze binnen krijgt.

Vind dat zo lastig. Scheiden van de rest van de groep. Voor haar bestwil maar zuur.

Heb ook slow feeder netten gekocht. Boos dat ze was, bijna komisch om te zien. Na twee dagen snapt ze het principe goed en gaat het best aardig.
Had alleen gisteren een rode neus van het net aan het einde van de dag, niet warm of kapot. Herkenbaar?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:00

Ik heb slowfeeder netten zonder knopen, zijn jouw netten wel geknoopt?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:32

Wat vinden jullie van de Pavo voor IJslanders? Schijnt weinig suiker en zetmeel in te zitten? Maar volgens mij valt dat een beetje tegen. Helaas hier nergens een dodson & horrell verkooppunt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:57

BarbaraNova schreef:
Wat vinden jullie van de Pavo voor IJslanders? Schijnt weinig suiker en zetmeel in te zitten? Maar volgens mij valt dat een beetje tegen. Helaas hier nergens een dodson & horrell verkooppunt

die is ook wel hoog in zetmeel, bijna 24%. Ik voer als het nodig is Pavo inshape, die heeft maar 4% suiker en 3% zetmeel. En zelfs mijn zeer kieskeurige dame blijft het eten.

Ivy loopt nu sinds vrijdag weer helemaal goed. Nu weer langzaam de buut verlagen en hopen dat het zo blijft.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:17

Ik voer nu even helemaal niets.
Ben nu dmv mineralen buffets aan het kijken of ik daar iets meer in kan aanbieden. En minder zoeken in kant en klaar voer

Nicky gaat echt top. Ze heeft wel nog een schimmeltje in dr hoef. Dus mevr moest even in de biotex.
Afbeelding
En daarna nog even bekapt dat doe ik nu elke 10 dagen ongeveer.
En ze heeft 15 min op het gras gestaan. Wat een feest.
Afbeelding
Toen iedereen er weer af was en gekalmeerd was, heb in mijn fjord geknipt en Nicky stond ernaast te pitten.
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:20

Onze beide merries krijgen hooi + af en toe vitalbix.
Ja heel stout ze krijgen het niet dagelijks maar om de dag.
Maar ze hebben wel een liksteen liggen.
Zo'n grote witte, waar beide momenteel graag eraan lukken.
Maar dat is erg verschillend. Soms zijn ze het dus nodig en soms niet
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:28

BarbaraNova schreef:

Ik bestelde het voer altijd via rene wielens. Maar ik bestel mijn brok sowieso online want hier in de omgeving hebben ze alleen het standaard assortiment

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:56

hier vlakbij word wel die marstall force verkocht, is dat een optie? Of is vitalbix daily toch beter?

Wat ziet je paardje er goed uit joh...

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:49

Ik geef wel pavo vital, al jaren, en dat bevalt me eigenlijk ook goed. Bloedwaarden ook perfect dus ze varen er goed bij. Ik geef het trouwens om de dag, of zelfs maar 1x per 3 dagen.

Mooie plaatjes van happy paardjes Marjo en hagelslag! Hier vandaag 2 bijrijders gehad voor Ninthe:
Heb ze gezegd dat ze alleen in stap mogen. :P

Afbeelding

Afbeelding

Edit: net m’n graasmasker van shires binnen gekregen en ooohh wat zie ik er tegenop om die te gaan gebruiken! Vond het net met passen al zo’n sneu gezicht en ze vond het ook duidelijk helemaal niks. Maar ja, moeten we even doorheen. Een hoefbevangen paard is nog zieliger, en op deze manier kan ze hopelijk deze zomer toch beperkt mee op de weide. :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:27

Kyno schreef:
Ik geef wel pavo vital, al jaren, en dat bevalt me eigenlijk ook goed. Bloedwaarden ook perfect dus ze varen er goed bij. Ik geef het trouwens om de dag, of zelfs maar 1x per 3 dagen.

Mooie plaatjes van happy paardjes Marjo en hagelslag! Hier vandaag 2 bijrijders gehad voor Ninthe:
Heb ze gezegd dat ze alleen in stap mogen. :P

[ [url=m/yl2Je7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4Jbkw7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: net m’n graasmasker van shires binnen gekregen en ooohh wat zie ik er tegenop om die te gaan gebruiken! Vond het net met passen al zo’n sneu gezicht en ze vond het ook duidelijk helemaal niks. Maar ja, moeten we even doorheen. Een hoefbevangen paard is nog zieliger, en op deze manier kan ze hopelijk deze zomer toch beperkt mee op de weide. :)

Ben benieuwd hoe hij bevalt.
Ik ga straks bij mijn eigen thuis het zo creëren dat Nicky op het pad kan blijven met snackjes ofz en de andere 2 op gras kunnen.
En ik wil gaan inzetten op een kruidenwei zodat Nicky daar wel op kan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:48

nicolanca schreef:
Ik heb slowfeeder netten zonder knopen, zijn jouw netten wel geknoopt?

Die van mij hebben geen knopen.
Niet op gelet hoor qua kopen maar net even nagekeken.

Vandaag geen rood neusje meer gezien. En ze liep als een trein met rijden. Dus mij hoor je niet klagen!

Fijn dames dat heel veel hier goed gaan.
Zo fijn voor de paardjes dat ze zelfs weer even op het gras kunnen in sommige gevallen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:46

Ik wil altijd netten zonder knoopjes. Mijn fjord heeft meerdere gleuven tussen zijn tanden en ik wil niet dat hij erin blijft hangen.
Ik heb nu netten met mazen van 2 x 2 en dat bevalt super goed!

Het is wel echt mega lekker weer!!!
Ik krijg hopelijk binnen nu en een uur mijn nieuwe zadel!!! (Wel 2e hands)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:01

Wanneer zouden jullie weer rustig/stapvoets beginnen met rijden? Ik vind het maar lastig maar zou het fijn vinden om iets afwisseling te hebben op het werken aan de hand, wandelingen en de 7 games van Parelli. Wat licht gymnastiseren onder het zadel (al is het maar een kwartiertje in stap) zou ik wel erg leuk vinden maar ruitergewicht is natuurlijk wel echt een extra belasting. Ik wil niet te snel gaan...
Het is natuurlijk nog maar 3 maanden geleden. Lastig!!!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:05

Ik denk dat je daar maar op 1 manier achter komt Kyno. Ik denk dat het belangrijk is om te leren herkennen wanneer je paard pijn heeft. Als jij denkt dat belasting kan, kan je ook eerst een paar rondjes alleen stappen en kijken hoe t gaat.
Dit vind ik heel leerzaam om pijn te leren herkennen op een objectieve manier:
https://training.epwa.nl/horse/phase1

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:30

Ik ben het nu gewoon weer een paar keer gaan proberen, naja vooral wandelen.
En het rijden wil ik nu ook wel weer gaan oppakken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:01

De dierenarts was hier vorige week.
En we, naja mijn zusje heeft groen licht gekregen om haar heel heel heel langzaam op te pakken
En vooral ook goed te kijken wat de pees doet

Wij zitten nu op 9 maanden ongeveer

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:13

Weken jullie het hooi? Zo ja, hoe lang?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:36

Toen ik dat nog deed was max 30 min voldoende voor de suikers. Langer gaan de voedingsstoffen ook verloren.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:28

Het is meer dat ik niet goed bekend ben met wat beweging (teveel) in de hoef zelf gaat doen. Pijn herken ik bij haar vrij goed, al zeg ik het zelf. Scheelt dat ik haar van baby-pony af aan heb. Ze is laatste weken uit zichzelf ook weer aan het rennen, gekke 5 minuten, beweegt ruim en maakt een frisse indruk. Maar ik wil niet te snel teveel doen... Ik denk dat ik bang ben voor nog meer kanteling, maar ik weet niet in hoeverre die angst na de chronische fase reeel is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:51

Liever te lang dan te kort wachten qua belasting is mijn mening

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:36

Ja hè? Vaak wil je toch te snel.
Ik blijf nog maar even om de dag aan de hand werken in stap en wandelingetjes maken geloof ik.
Beter te lang te weinig doen dan te snel te veel.
Vind het lastige er aan dat je ook weer overal leest dat bewegen “the key” is, en gezien ik graag het afvalproces wat wil stimuleren ga ik dan weer twijfelen of ik niet veel te weinig doe momenteel. Ik krijg haar als ik er op zit ook net even wat beter in verticale balans omdat ik het dan beter voel. Maar ga er toch nog even mee wachten.
Ik kan in ieder geval mijn wandelingen wel groter gaan maken; dat gaat super, op alle soorten ondergrond en vind ze leuk. :)
Laatst bijgewerkt door Kyno op 30-03-21 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt