[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:20

Ik heb een vraag. Ik heb zelf een ex bevangen pony, dus me er in verdiept en ben er altijd wel mee bezig.

Nu hebben we een ouder paardje opgevangen wat hoogst waarschijnlijk om een andere reden dan eten/overgewicht bevangen is geweest. Haar hoeven laten een dikke witte lijn zien. De hoeven waren heeeeeeeeeel slecht, maar de nieuwe aangroei is al beter. De hoefsmid zei ook dat het nu beter aangroeit.

Ze is erg mager, dus krijgt ruwvoer en staat op gras. Weet iemand of een paard nu evengoed gevoelig is voor bevangen raken als het de vorige keer een andere reden had? Ik was sowieso niet van plan suiker rijk voer erin te gooien, maar we onbeperkt ruwvoer en hele dag wei, er moet wel een flink aantal kilo's bij namelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:26

Misschien eens laten testen op cushing, dat oudere paardje? Kunnen ze ook lelijk mager van worden en hoefbevangen... De test is nog tot eind oktober gratis :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:55

Kan ik haar wel op laten testen, maar mager had zeer duidelijk een andere reden. Ze is verder super fit, ondanks een slechte periode voor ons.
Hoefbevangenheid moet een tijd terug zijn geweest als we naar dr hoeven kijken. Ze is altijd een hele goede fokmerrie geweest, dus zat redenen wat er gebeurt kan zijn.

Maar goed, ze loopt super. vd week na 1,5 uur trailerrit kwam ze er goed vanaf. Had ik erger verwacht.

Mijn vraag is dus; als een paard om reden 1 bevangen is geraakt wat niet met voeding of overgewicht te maken had. Is er dan iets bekend, dat ze evengoed gevoelig zijn voor bijv gras en suikers? Ik ga sowieso geen onnodige suikers geven, maar wil weten wat erover bekend is. Ze moet aankomen en het wordt kouder, dus ze moet zich ook warm houden en voldoende eten.

Waar is die test gratis? Bloed test?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:38

Mijn paard is hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen/daarna gekanteld en toen hoefbevangen geraakt in 2007. Daarna is ze heel gevoelig gebleven voor fructanen. Ze kon heel lang maar 1 uurtje per dag in de wei. Liet ik haar langer op het gras, dan kreeg ze meteen een harde manenkam.
Sinds januari dit jaar krijgt ze Prascend voor Cushing en nu is haar gevoeligheid vele malen minder; ze staat nu 3 uur per dag op de wei. Alleen nu het s nachts zo koud is en overdag zo zonnig, laat ik haar 2 uurtjes op het gras; gewoon voor de zekerheid: ze heeft nog steeds geen harde manenkam. Voor mij is dat meteen het alarm moment.

Dus antwoord op jouw vraag: uit ervaring weet ik dat het zeker kan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:20

Als het altijd een fokmerrie geweest is, kan die hoefbevangenheid wel es gekomen zijn doordat de nageboorte erop blijven zitten is...In dit geval ben ik niet zo zeker dat ze dan gevoelig zouden zijn aan suikers in de voeding. Maar goed, daarvoor moet je dan zeker weten wat de oorzaak dus geweest is natuurlijk....

De labokosten van de bloedtest zijn gratis tot eind oktober ( de fabrikant van het medicijn sponsort dit :D ) maar visite van de DA is uiteraard niet gratis...
Maar als ik het zo lees dat ze verder goed fit is en het mager zijn een andere oorzaak had, is de kans ook wel heel errrrug klein dat ze cushing zou hebben...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:42

Thanx. We kijken hoe ze bijtrekt, hoelang het duurt etc. Als het minder gaat kun je altijd nog bloed laten afnemen.
Ik neem een dezer dagen nog contact op met de veearts, dus ga dit ook nog even overleggen. Ik vind alleen dat de meningen nogal verschillen van verschillende veeartsen en hoefsmeden over bevangenheid en alles er omheen. Maar goed, we zien haar elke dag, dus houden het in de gaten. Ze moet enorm aankomen, maar we ''proppen'' haar niet vol.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:34

@idifix Ja, die kan je de hele namiddag op laten. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel ze binnen krijgt. Hoe lang is het gras, want met kort gras kan ze niet zo goed eten door de graaskorf. Zolang je aanvult met hooi indien ze dat nodig heeft, kan dat gewoon. Mijn paard wordt al dik van 1 grassprietje en die hoef ik niet bij te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:07

Het ligt imo niet alleen aan de hoeveelheid wat je voert. Ook hoor ik steeds vaker dat minder voeren juist slechter is.

Ik heb het nu imo dus bijna ideaal. De d-pony en shet krijgen ruwvoer, daarna het voer wat ik klaarzet. Dit is alleen vito en wat vit/min + olie. ( laatste heel weinig, maar meer om het binnen te krijgen en als energie leverancier )
Dan hebben ze even rust. daarna gaan ze de wei op met graasmasker. Rond etenstijd komen ze op de paddock en kunnen ze ''uitbuiken'' Ik zie dit 10x liever dan na vreten op stal. Op een paddock bewegen ze weinig, maar sowieso meer dan in een box.
Na enkele uurtjes komen ze binnen en ligt er een klein plukje ruwvoer voor het idee. Voor de nacht krijgen ze een net en nog een keer het voer wat ik klaarzet.
Ergens op de dag rijden we of geven we op een andere manier beweging.

De oudere merrie krijgt 's avonds wel ruwvoer op de paddock in een net omdat zij meer nodig heeft en we het haar bijna onbeperkt aanbieden. Zij staat ook tot later op de wei.

Je moet wel op fructaan letten en paarden niet vol laten vreten, maar ik heb toch meer voordelen van de wei. Ze bewegen meer, houding is beter etc, dus ik wil ze toch liever op de wei hebben. Ben een voorstander van het uitbuiken op de paddock, zodat ze nog wat ''kwijt'' kunnen in bewegen en train wel veel op verschillende manieren.

Ze zijn al meer afgevallen dan dat ze slechts 2x daags ruwvoer kregen en dan heel veel in 1keer. Of op stal het stro opaten.
Ik controleer niet echt de buik, want met veel ruwvoer heb je dat wel een beetje. Ik controleer echt de plekken waar vet zich ophoopt en de koker van de d-pony. Bij de shet geen graadmeter, bij de d wel.

Als je paard alleen op gras staat en zich vol eet, moet je toch kijken of ze niks tekort komen. Paarden blijven vreten omdat ze iets tekort komen. Al zou je maar een beetje force geven en natuurlijk een goede liksteen. Als het goed is hebben paarden ook rustmomenten bij een goed gevarieerd dieet. En dat is gewoon niet alleen gras. Daar eten paarden zich wel van rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:44

Ik ga binnenkort ook maar eens laten testen op cushing dan.

Afgelopen week weer een keer gereden, maar vond haar nog slecht lopen. Beetje stijf. Kan ook komen doordat ze pas bekapt is.
Maar ze wou zelf wel heel graag harder (zit echt in mijn paard, een echt race monster). Dus voor mij toch wel een beetje een teken dat het haar geen/weinig pijn meer doet.
Ik voelde aan haar hoeven vandaag en ze heeft wel een dikke rand bovenaan zitten aan alle hoeven, soort verdikking. Ook vind ik haar manenkam nog wel wat dik.
Ik vind het heel lastig hoe ik nu verder moet. Wel of niet voorzichtig beginnen met rijden?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:57

superpony schreef:
Mijn vraag is dus; als een paard om reden 1 bevangen is geraakt wat niet met voeding of overgewicht te maken had. Is er dan iets bekend, dat ze evengoed gevoelig zijn voor bijv gras en suikers? Ik ga sowieso geen onnodige suikers geven, maar wil weten wat erover bekend is. Ze moet aankomen en het wordt kouder, dus ze moet zich ook warm houden en voldoende eten.

Waar is die test gratis? Bloed test?

Heb ik ook gehad, mijn merrie was hoefbevangen geraakt door tekort bekappen aan 1 voet. Daarna is die gevoeligheid voor bevangenheid gebleven. Wel heeft ze ook andere aandoeningen die hierbij een versterkende rol kunnen spelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:06

Ja, je wordt er een beetje ''gek'' van.....Vandaag had mijn d-pony ( ex bevangen ) een beetje warme hoeven voor. De shet niet, dus duidelijk verschil tussen beiden pony's die verder op zelfde plek staan, zelfde eten ( behalve hoeveelheid )
Hij liep gewoon goed en heeft aan de longe gewerkt. Je moet vaak kiezen uit 2 kwaden. Ik heb al graasmaskers om. Op de paddock staan ze stil. Dan kun je ze meerdere porties ruwvoer geven, maar staan ze daarna te niksen.
Op de wei bewegen ze en hebben ze een goede houding, ik merk dat wel. Ik hou de d-pony alleen wel elke dag aan het werk. Dat kan een rustdag zijn met flinke wandeling, aan de longe, vrijspringen, buitenrit en gewoon rijden, maar wel iets.........

De oudere merrie had slechte hoeven. Zij is bekapt op vorige adres, want het was hoognodig. Nu heeft een hoefsmid van stal gekeken en die ziet aan d'r hoeven dat zij bevangen is geweest. Het moet een tijd geleden zijn geweest, de nieuwe aangroei is wel beter. Ook heeft zij verder 0,0 tekenen van bevangenheid. Ze loopt prima en beweegt goed uit zichzelf etc. Ze heeft veel ondergewicht. Kijkend dat dit al een periode zo moet zijn en naar de hoeven, was zij toen ook niet te dik.

De bevangen tekenen van d'r hoeven kunnen dus komen door de verwaarloosde hoeven en de rest.....maar ook dat een keer de nageboorte niet goed eraf is gekomen. Het laatste achten we niet heel waarschijnlijk, dus daar ga ik gewoon niet direct vanuit.

Het is wel fijn dat haar hoeven beter aangroeien en natuurlijk dat ze voor een 20 jarige gewoon goed beweegt en fit is ondanks een mindere periode in haar leven. Ze moet wel eten. Ze moet echt aankomen en wat opbouwen voor de winter. Ik doe dit niet met haast en met imo goed voer. Maar arm hooi, geen gras etc wordt hem niet. Vandaar dat ik me dus afvroeg of ik me zorgen moet maken om gras als ze bevangen is geweest om een andere reden, want ze heeft het zo hard nodig om op een gezonde manier goed aan te komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:15

Off topic, maar dan kun je beter slobber (senior) bijvoeren denk ik. In gras zit nu niet veel meer qua voedingsstoffen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:50

Ze krijgt nog heel veel ruwvoer en ik geef haar nog ruim ''gezond'' hardvoer. Ik wil dat ze zo lang mogelijk goed blijft kauwen en op het eerste gezicht/gevoel zijn alle tanden en kiezen goed. Ze gaat zsm naar de tandarts.

Ik ben geen voorstander van slobber als daar suikers in zitten of senior voedsel waar een paard het nog niet nodig heeft.

Dat ze op de wei loopt is voor het bewegen, contact met andere paarden en een stukje grazen, kauwen etc. Ze heeft een vit spuit gehad en krijgt nu dagelijks bij haar muesli vit en min.

We weten hoe ze er 3/4 weken geleden uit zag en kijken nu elke dag. We hoorden nu al dat ze sinds het weekend alweer opknapt, dus de verhuizing en verandering heeft haar ( nog ) niet slecht gedaan gelukkig.

Bij haar hou ik het voor het oog wel in de gaten, maar normaal voer ik naar wat ze nodig hebben en niet alleen op het oog. Bij ons dus veel ruwvoer en bijna geen hardvoer, maar wel vit en min.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:41

Hallo,

Ons paard staat met acute hoefbevangenheid op 4 voeten dit doordat hij ziek is geweest en hoge koorts heeft gehad.

Ik wil hem s nachts ook goed kunnen koelen, maar dan ligt hij en krijg hem ook niet staande ....

Iemand een idee ?
Ik probeer met icepacks maar ze blijven niet zitten.

Hij staat nu op een natte zandstal.

En ga dit topic gelijk volgen uiteraard en terug lezen of er al iets bij staat

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:52

@ Bolsterbos Wat ontzettend naar voor je paard (en voor jou). Ik zou hem 's avonds gewoon lekker laten liggen, hierbij ontlast hij al zijn voetjes en dit is ook goed.

@superpony Ik denk dat als ze eenmaal HB zijn geweest ze er hoe dan ook gevoeliger voor zijn om het nog een keer te krijgen, ongeacht de reden (dit met feiten onderbouwen kan ik niet). Flavio is vorige keer HB geworden van het kuil en deze keer van het gras (beiden door teveel suikers...). Wel merkte ik dat het deze keer veel sneller ging. Ik denk dat als ze eenmaal HB zijn geweest hun lichaam sneller reageert op suikers. Zeker weten doe ik dit niet hoor. Hoe dan ook, met arm hooi kunnen ze ook aankomen, het duurt alleen wat langer. Weet je ongeveer wat ze weegt? Weet je ongeveer wat je geeft nu? Dan dit langzaamaan opbouwen en ondertussen lekker blijven bewegen. Als ze is hersteld kan haar lichaam langzaam maar zeker steeds meer aan (Flavio kon eerst echt maar 4kg op een dag, is 2 plakjes hooi en krijgt nu het dubbele, hij viel vrij snel af en blijft nu redelijk op gewicht, waarschijnlijk zou hij meer ook aankunnen, maar dit vind ik niet nodig.). Goed blijven kijken, in de gaten houden en kijken wat ze aankan. Ik blijf Flavio ook proberen op de wei te zetten.

@amoj Zolang ze niet fijn voelt niet rijden. Hoe graag zij het ook wil. Ik zou wel de beweging aan de hand langzaam opbouwen. Krijgt ze medicijnen?

Ik net weer helemaal in de stress... Flavio liep niet goed :( Linksvoor (niet super kreupel, maar wel duidelijk onregelmatig). Wel apart, heb hem gereden en voelde het niet. Hij liep wel wat kort en vlak voor, maar dat meer aan spierpijn en wennen aan de nieuwe bak. Ik stap af, zadel hem af en toen hij van me wegliep zag ik toch echt dat hij kreupel liep! Ook met naar stal brengen, de overgang van zacht (bak) naar hard (stenen) vond Flavio niet fijn. Op stal niks kunnen vinden. Hoeven gekrabt en overal gevoeld, schouders wel aan beiden kanten gevoelig (spierpijn?).

Niet meteen stress over zijn HB, maar toch indirect weer wel, want Flavio staat weer op het land :) (hij blij, ik minder nu) maarja, als hij kreupel is en niet kan werken, dan kan hij ook niet op het land blijven staan... Maar als ik hem in de bak zet dan gaat hij heen en weer lopen/rennen en graven, dus dat lijkt mij ook niet goed (als het een "gewone" kreupelheid is, bij HB heb ik daar weinig problemen mee, voelt hij zelf wel wat hij kan en is beweging goed).

Mijn oplossing (en gelukkig wil de staleigenaar dit regelen, zo blij dat ik weer verhuist ben!) een kleiner stukje weiland, met weinig gras. Morgen ga ik weer, kijken hoe hij loopt en hem los beweging geven in de bak, of aan de hand wandelen in de berm... Wel alweer een beetje gerustgesteld. Staleigenaar kwam en wilde laten zien hoe Flavio liep, niks meer te zien!! Morgenochtend hoor ik weer hoe het gaat, dus ben benieuwd. Het blijft zo moeilijk... Wel/geen beweging, wel/geen weidegang.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:25

Purdey loopt nu weer in de grote groep. Daar staat iets meer gras, maar ze moet ook meer bewegen want de groep gaat af en toe achter haar aan. Ze heeft haar masker nog om en hopen dat het goed blijft gaan.

@flavlip hoop dat hij snel weer helemaal goed is. Lastig om kiezen waar je ze neerzet.
Purdey staat in de groep omdat haar vriendin te dun werd dus die moest het grote land weer op. Purdey dan ook maar anders staat ze alleen met haar veulen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:25

Flavlip, we letten wel erg goed op. De d-pony is ex bevangen, dus ben al voorzichtig, maar weidegang heeft ook veel voordelen. Ik had hem van de wei af en in de paddock. Hij was bekapt en de hoefsmid controleerde hem erna nog op het harde. Hij liep prima. Dag erna liep hij ook 2 pasjes rot van zand naar hard. Toch weer op de wei gedaan, want hij was stijf. Nu had hij gister warme hoeven. Aan de longe liep hij verder goed gister. Vandaag liep hij ook goed. Heb hem gereden en niks aan te merken, ook van de bak naar het harde niet.
Hij is beter op gewicht dan eerder waar hij minder uren buiten kwam, op stro stond en maar 2x daags ruwvoer kreeg.
Ik controleer en kijk niet alleen naar de buik. Ik kijk naar het vet, voel de hoeven, kijk naar zijn koker en voel uiteraard zijn manenkam.
Hij krijgt eigenlijk vrijwel noit een echte vrije dag. Hij doet altijd ''iets''.

De oude merrie is pas weer in ons bezit. Ze heeft wisselend warme hoeven en niet allemaal gelijk. Ik zeg daarbij dat ze nu netjes bekapt zijn zo goed als kon, maar ze nog wel wat beurtjes nodig heeft voor ze weer correct zijn.
Zij heeft echt wel honger en weet dat ze moet eten om bij te komen. Ze is 20 en heeft meerdere veulens gehad.
Wat ik bij haar in de gaten hou is hoe ze aankomt, waar ze aankomt, hoe ze voelt, d'r hoeven etc. Er zit weer glans op en ze loopt lekker vlot.
Ze beweegt de hele dag en we gaan weer rustig wat ''werkjes'' doen. Dat is ze niet meer gewend en aangezien het kouder wordt nu en ze moet aankomen moet de energie verdeelt worden. Maar ze gaat sowieso weer beweging krijgen naast het bewegen wat ze zelf doet.
Ik ben bij haar blij als d'r hoeven goed aangroeien en we die een paar keer kunnen laten doen. Heb een heel sterk gevoel, gekeken naar haar toen we haar eerder hadden en nu, dat veel ook komt door de verwaarloosde hoeven en de tekorten. Slechts een maand goed eten erin en ze glimt waar ze eerst dof was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:28

BOlsterbos, kan ie niet de hele nacht op de paddock blijven?

Hoewel ik het koelen dmv zand niet 100% vind werken. Zand moet dan ook wel vochtig en koel zijn. Met zonnetje op wit zand is het niet koel.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:32

De zandstal is puur voor zijn zool te koelen, en is altijd vochtig nu. Maar daar wordt de rest van hoef niet mee gekoeld ........

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:36

En ik hoor alleen maar koelen koelen koelen en dan zal hij s nachts toch een 8 uren niet gekoeld worden .....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:05

Er zijn bell boots of springschoenen die je ook als cold pack kan gebruiken om de hoef, maar zal ook niet lang genoeg koud blijven denk ik.
Je hebt mazzel dat het nu wel kouder wordt bij de grond. Ik had hem buiten op de paddock gezet, altijd kouder dan op stal en als er een aantal cm zand in de paddock ligt zakt ie al aardig weg.

Ik snap het koelen en de meesten zeggen dat je een paar moet laten staan. Maar zodra het beter gaat zou ik toch meerdere keren gaan stappen op het harde. Hoeft niet steen te zijn, mag ook stevig bospad zijn. Zal even duren voor het kan, maar in mijn ogen is dat toch echt belangrijk zodra het kan om te stappen, geeft toch doorbloeding en lijkt mij het meest gezond.
Als hij gaat liggen ontlast ie wel, maar ijkt me minder fijn. je weet niet of hij dan wat knabbelt, water drinkt en de doorbloeding is anders.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:10

Hi is sinds gisteren pas uit de kliniek gekomen aangezien hij daar stond te herstellen van zijn koliek niet wetend dat dit ons boven ons hoofd hing ......... We hadden hem gebracht voor koliek vorige week dinsdag en paar uur later belde ze dat hij op 4 benen bevangen stond, ik dacht dat ik het tot in Keulen hoorde donderen !! Dus nu gaat hij 2x daags naar buiten voor een half uur, en moet hij eerst wat aansterken na deze week :( en vervoeren gisteren was ook al erg intensief voor hem. Ik heb hem nu gekoeld 20 minuten en dan rond een uur of 2 a 3 uur vannacht ga ik nog eens naar hem toe als hij recht staat zal ik hem nog eens koelen en anders hem maar laten liggen .....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:05

tip
Blijf goed naar je paard kijken.
Niet ieder paard vindt het koelen fijn als ze acuut bevangen zijn. Mijn paard vond het verschrikkelijk, helemaal als ik de koude kraan op haar hoeven zetten.

Ik had de helft van de box met nat zand gevuld en de andere helft met stro, zodat ze toch droog kon liggen. Af en toe ging ze dan in het natte zand staan met haar voorhoeven. Zand is in mijn ogen vooral als tegendruk van de zool.

Ik had stoffen springschoenen, die ik nat maakte met lauw/koud water en dat vond ze wel fijn. Te koud vond ze verschrikkelijk.

Beterschap voor je paardje

Ik lees de tips van superpony om zo snel mogelijk te gaan stappen. Mijn ervaring is juist omdat niet te doen. Het paard heeft nu zoveel pijn, dat het het liefste ligt of ontlast door te hangen in haar lijf. Ik heb mijn paard nooit gedwongen laten bewegen, en al helemaal niet op een harde vloer.
Ik had kruiwagens zand in het gangpad gestort, zodat ze door het zand naar de paddock kon lopen en nergens op het harde hoefde te komen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:34

@superpony klinkt of je goed bezig bent en weet wat je wilt. Buik zegt inderdaad weinig. Flavio is altijd een beetje opgeblazen na veel eten (wei of veel hooi), dit is meer een grasbuik en trekt ook weer weg, heeft niks met zn hb te maken. Zn vetpockets daarentegen, die zijn wel belangrijk, trekt ook weer weg, maar dit geeft aan dat de stofwisseling niet goed gaat.

@bolsterbos over koelen zijn ook tegenstrijdige berichten. Ik heb dit niet gedaan, flavio was in de winter hb, koud genoeg dacht ik zo, wel masseerde ik zijn benen. Wat koelen, zand en stappen betreft ben ik 't met janouk eens. Koelen is fijner met lauw water, zand is voor de tegendruk en voorlopig nog niet stappen. Ik ben heel erg voor bewegen, zodra het kan. Een paard wat uitgestrekt gaat liggen heeft nog veel te veel pijn. Wat voor advies/medicijnen heb je verder meegekregen van de kliniek?

@rivendell dankje, hoop ik ook en het blijft lastig. Flavio staat dan nu wel alleen, maar met gras en aangrenzende vriendjes. Moeilijk. Ik wil doen wat goed voor hem is, maar ook dat hij blij is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:28

Mijn.merrie kreeg een terugval toen het ging vriezen. De.doorbloeding van de hoef worst dan.nog slechter.