Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:43

MissYvette4u schreef:
Wie gaat er mee schaken ipv levende paarden houden?!?

Ik dacht zelf aan het verzamelen van postzegels :D

Mijne is in de eerse week na de echo losgebroken en heeft zich ook erg uitgesloofd.. Dan nog dat geren op het land vanwege hysterie als haar nieuwe vriendin weg ging.. Gut, ik kan haar dan wel achter het behang plakken. Zeker omdat ze eerst niet meer kreupel was maar na dat gedoe dus wel weer.. :(

Been is ook weer een heel klein beetje opgelopen naar mijn idee maar het is nog wel indrukbaar.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:49

Hier blijft de peesschede ook dikker. Ook helemaal gescand vorige keer, maar volgens de da niks om me druk over te maken. Pezen zijn allemaal goed en dit blijft nu eenmaal een gevoelige plek. Ook zei hij dat er veel paarden met overvulde peesschedes lopen en geen enkele hinder hieraan ondervinden. Overigens is bij het andere achterbeen de peesschede ook overvuld en nog nooit problemen mee gehad. Ik probeer er maar zo min mogelijk op te letten anders blijf ik stressen. Been is mooi koel en dun verder en ze loopt loepzuiver (gisteren nog even stalgenoot mee laten kijken met rijden)

Iccc

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:33

Mjne staat alweer paar dagen met opgelopen been echt vanaf de kogel en vooral de binnenkant terwijl de pees aan de buitenzijde er netjes uitziet.. wat zal dit dan weer zijn
denk toch maar weer scannen volgende week word zo.moedeloos hiervan

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:02

@esther dat stelt me wel wat gerust.

@ivvaannaa oei dat is minder idd miss beter voor de zekerheid x extra controlere

Hier al 2 dagen 20min gestapt en boots op 20 min en been blijft keurig dun. Paard loopt ook nog maar amper kreupel.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:00

IVAANAA_, dat kan ik me voorstellen.. er lijkt soms wel geen eind aan te komen he.

De dierenarts komt zometeen scannen, het is nu duimen dat de 8 weken boxrust zin heeft gehad Y;(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:02

anne,.. ik ga voor je duimen!! HARD!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:10

Balen ivana, begrijp dat je er moedeloos van wordt.

Fijn ikke, dat het beter lijkt te gaan! De ice vibes werken prima voor die van jou!

Spannend Anne, ik duim voor je!

Ik moet dinsdag weer. Hij had vrijdagavond een dikker been, ik gelijk in de stress. zaterdagochtend was het al minder en 's avonds was het eigenlijk al weg. Toch t/m maandag vrij gegeven. Gister voor het eerst weer gereden. Vanmorgen was het been dun en koud, dus gelukkig(hoop ik) niks aan de hand. Maar wordt een hele spannende scan volgende week.
Hij is alleen op het moment zo gefrustreerd, het is gewoon sneu! Hij wit zo graag weer echt aan het werk maar mag niet. Het is echt verschrikkelijk rijden.
Degene die aan het opbouwen zijn, hebben jullie daar ook last van?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:52

Hoop zo op positief nieuws voor je Anne!

Toch balen en vooral ook spannend als een been weer gaat oplopen. Hopelijk kan de scan weer wat duidelijkheid geven.

Ik zit natuurlijk nog in het staptraject en nu ik afwissel tussen wandelen, rijden, naast de fiets en met de lange lijnen vind ze het best leuk.Gisteren wandelde een stalgenoot mee met haar paard, toen liepen we bijna in een recordtijd..reuzegrote stappen. Mevrouw moet en zou namelijk voorop lopen..

Been loopt niet echt op, voel een klein beetje vocht boven bij de aanhechting. Kogel etc zijn heel mooi dun.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:18

Liedjuh2: Hier ook een gefrustreerd paard... hij ziet overal spoken terwijl bij vroeger overal voorbij liep. Ik kan mijn eigen paard moeilijk inschatten: dan is hij lui en 2 minuten later stuiteren we door de piste.

Sinds afgelopen weekend zijn we begonnen met wat galopwerk. Het is nu 6 maand geleden dat de blessure is vastgesteld.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:44

Ik mocht vorige week ook galop erbij pakken, dit 2x gedaan maar dat was een regelrechte ramp. Of keihard, of stuiterend op zijn plek. Veel meer kreeg ik er niet uit. Na die 2e keer was zijn been ook opgelopen, dus ik wacht tot na mijn scan met de galop weer erbij pakken. Ik dacht dat het zou helpen om zijn frustratie te uiten, maar nee, het werd alleen maar erger. Ik zit nu ook op bijna 6 maanden. Vanaf half November.
Toran is sowieso heel werkwillig en sowieso heel voorwaarts. Lui kan ik hem echt niet noemen. Continu moet ik mijn focus erbij houden om hem bij mij te houden. Terwel hij voorheen wel zo was dat als ik even niet oplette hij nog wel eens relaxt en wat traag werd.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:23

Ook ik zit in een dip. Vandaag moest ik mijn paard uit het land halen, maar wou wel lopen maar met heel veel tegenzin. Normaal als ik hem wat oppep dan reageert hij meteen en doet gekke dingen. Nu een hoopje ik wil niet meer. Heel langzaam kwamen we op stal daar heb ik zijn eczeemdeken omgewisseld. En hij begint nu wel heel dun te worden.... Ik heb hem nog nooit zo dun gehad!
Terwijl ze wel onbeperkt hooi krijgen en een strookje gras. Niets minder dan in het winter. Zijn weidegenoot is nog steeds op hetzelfde gewicht....
Ik weet het niet meer...... We kunnen niet meer doen dan afwachten.....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:43

@anne enenenenenenen?

@yarrah he gadver zeg.
die dips zijn niet leuk meer.

hier een 3 weken geleden ook een zwaar depressief paard gehad. ik was toen zelf ook enorm down omdat verteld werd dat ik em beter kon laten inslapen.
had toen echt het idee als ik morgenvroeg aankom ligt hij dood. maar na een kleine week begon hij helemaal op te leven en nou loopt hij te rennen en te spelen door de wei. durf ze nog niet samen te zetten omdat de andere hem wel eens wegjaagt en ik dan toch bang ben dat hij teveel gaat draaien. maandag ook weer de smid. pff ben heel benieuwd of het daar ook beetje beter gaat.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:21

Wat naar Yarah dat hij zo in een dip zit. Is het een paard wat graag bezig is met "klooien". Wat bij Toran erg geholpen heeft in het begin, is een pion in zijn box te leggen. Hij was er heel de dag mee bezig in de zin van, erin bijten, met zijn hoofd schudden als hij hem vast heeft enzo. Zo verveelt hij zich toch iets minder. Misschien een skippybal oid erbij in de wei.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:46

liedjuh2 schreef:
Wat naar Yarah dat hij zo in een dip zit. Is het een paard wat graag bezig is met "klooien". Wat bij Toran erg geholpen heeft in het begin, is een pion in zijn box te leggen. Hij was er heel de dag mee bezig in de zin van, erin bijten, met zijn hoofd schudden als hij hem vast heeft enzo. Zo verveelt hij zich toch iets minder. Misschien een skippybal oid erbij in de wei.

Hij mag graag klieren, maar daar lijkt hij helemaal geen zin in te hebben. Het is een heel speels paard.
We moeten het maar even aan kijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:51

Da is wel erg vervelend Yarrah. Misshien heeft hij nog iets onder de leden naast de blessure?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:24

Hoop dat hij snel weer beetje vrolijk wordt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:26

:-) dat hoop ik ook. Dan wordt ik ook weer blij op dit moment is het ....... -O- .

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:52

Wij kregen erg goed nieuws! 8 weken geleden was mijn DA heel negatief, en was de kans dat dit nog goed zou komen nihil.

Uit de echo gisteren bleek dat er 2 blessures zijn. Een oude blessure, en een nieuwe. De nieuwe blessure is goed aan het herstellen! *\o/*
De oude durft ze nog niks over te zeggen. Voor het herstel van de nieuwe blessure mogen we gaan opbouwen. Helaas nog wel boxrust, maar we mogen iedere dag nu 20 minuten flink doorstappen en als dat 4 weken goed gaat, dan een minuutje draven erbij pakken. Over 6 weken weer opnieuw een scan!
Ik ga er nog niet op, mijn pony is momenteel een bommetje buiten en was voor de blessure al niet de gemakkelijkste onder het zadel :+
Ik mag de hoeveelheid muisjes opvoeren om haar rustig te houden. Volgens mijn DA begint nu pas de echte lastige periode, alles kan nu goed of fout gaan met ze opbouw, gaan we te snel zijn we terug bij af, gaan we te langzaam hersteld de pees niet goed.
Ik heb gevraagd of ze echt niet naar buiten mag, maar dat is geen optie. Ook gezien de plek waar de blessure zit (tussenpeesje) kan ik het wel vergeten dat het goed komt als ze ongecontroleerde bewegingen maakt.
Kortom, erg goed nieuws! Ga nu iedere dag het stappen aan de hand uitbouwen, en als dat goed gaat misschien eens erop. Vroeg me ook af waarom erop nou zoveel voordeel had t.o.v. ernaast lopen. De DA vertelde me dat de pees nu elastisch moet worden door voorzichtige training, een gewicht erop is ook een stukje belasting en kan ook goed zijn.

We gaan met goede moed weer verder, kleine stapjes..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:08

Iemand hier trouwens ervaring met langdurig rustgevende muisjes voeren? Merlot krijgt het alleen als ik ga wandelen, dus niet de hele dag door. Ik lees er geen goede verhalen over maar ik zie het zonder muisjes echt niet zitten..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:31

Goed nieuws zeg Anne...wat fijn..
Mijne heeft/had ook tussenpees en deze is zoooo mooi genezen. Mijne mag gelukkig wel op de wei zolang ze niet te gek doet. Gelukkig is gras knagen complete rust bij haar en zo wandelt ze toch haar kilometertjes op het land. Af en toe doet ze een drafje of galopje maar niks ongecontroleerd.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:02

Ik mag me ook bij jullie aansluiten. In januari had mijn pony een ietwat dik been, niet manken. De conclusie van dierenarts was enkel vocht tussen pezen, pezen waren zeker in orde. Been is terug helemaal dun geworden. Sinds vorige week terug dik been, eerst zelfde dierenarts laten terug komen, maar hij had niet echt een goede verklaring. Vandaag andere dierenarts laten komen: zware blessure aan het checkligament, hij is niet zeker of het nog goed komt. Blessure is volgens 2 dierenarts zeer waarschijnlijk al in januari ontstaan. Pony is nu rechtstreeks in zijn pees behandeld en moet nu in principe boxrust houden. De planning was eigenlijk dat hij vanaf volgende week bij ons thuis komt te staan. Boxrust is daar gezien de omstandigheden niet mogelijk. We gaan u proberen een klein stuk wei af te zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:03

Pfff Anne, wat fijn dat er toch kansen op genezing zijn! *\o/*
Ook lekker dat je nu weer wat mag doen al is het maar stappen.

Ik heb totaal geen ervaring met muisje dus kan je geen advies geven :D

Welkom in de lappenmand nvanriet.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:26

Ik ook weer een dilemma. Ben nu 2 dagen gestopt met omni milk van phytonics. En het been is veeel dunner en niet meer warm. Krijgen we dat weer. De afspraak volgnde week woensdag blijft staan iedergeval.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:49

Esther28 schreef:
Goed nieuws zeg Anne...wat fijn..
Mijne heeft/had ook tussenpees en deze is zoooo mooi genezen. Mijne mag gelukkig wel op de wei zolang ze niet te gek doet. Gelukkig is gras knagen complete rust bij haar en zo wandelt ze toch haar kilometertjes op het land. Af en toe doet ze een drafje of galopje maar niks ongecontroleerd.

Wat goed om dit te lezen. Merlot mag absoluut geen gekke spronge maken. Gisteren met lopen heeft ze aan 1 stuk door gesprongen! Het vervelende is dat ze niet gewoon wat druk en snel wordt, ze wordt gespannen en ontploft! Echt met 4 benen de lucht in, en alle kanten op. Zelfs met de volledige dosis muisjes! Ik heb dus geen idee hoe ik dit moet doen.
Ik zet haar het liefst op de wei voor een paar maanden, ik weet zeker dat ze dan rustig blijft. Volgens de dierenarts is het absoluut geen optie omdat ik het dan wel kan vergeten ooit nog iets met haar te kunnen doen. Hoe het op dit moment gaat doet meer kwaad dan goed dus ik slinger heen en weer tussen op deze manier doorgaan of zsm de wei op. -O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:43

Wat ik zo vreemd vind is dat er zo'n verschil is tussen de behandeling van de dierenartsen. De mijne wil absoluut niets van stalrust weten. Terwijl de andere dat als een must ziet...... Wie heeft nu gelijk????
Surf je op het net dan lees je toch meer en meer dat het land op het beste is. En hier op bokt idem dito waar je de meeste succesverhalen leest van genezing dat het land op het meeste succes geeft.
Ik zit op het TREC topic waar een paard ook een blessure heeft gehad aan de checkligament in september ging het land op en in april het jaar erop was hij weer klaar.
Ik heb de waarheid ook niet in handen. En volg mijn eigen gevoel met dit achter de hand een oaard is een bewegings dier en maakt dagelijks vele kilometers. Daarnaast rust roest, zeker bij paarden.