[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:21

mysa schreef:
@Lolclub: kleine nuancering: ik lees hier nergens dat mensen hun paard onbekommerd en vrijuit weidegang geven hoor, wat ik heb meegekregen: even aan de hand grazen of max. twee uurtjes op de wei.

Wie de schoen past trekt hem aan.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:22

geerke schreef:
kan het niet dat er wel een zweer zit maar gewoon wat dieper zodat de hoefsmid het niet ziet?

dat kan zeker, het betreft een b ponietje, met hele kleine hoefjes. maar hij vond dat ze wat weinig pijnreactie gaf, kan ook gewoon een bikkeltje zijn natuurlijk.

voor de zekerheid is ze wel op rantsoen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:36

Hai FF,

hoe voelen de hoefjes en de benen aan, warm, koud, pulsatie enz ?
en hoe is de pony verder, gewoon attent of wat sloom, gaat jij meer liggen enz

fokfanaat

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:45

hey LC, niets bijzonders te voelen heb ik begrepen. staat wel soms met het pootje op rust, en ligt ook wel meer hoorde ik. maar toen ik er vanmorgen was, was hij wel heel attent en hongerig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:19

lolclub schreef:
mysa schreef:
@Lolclub: kleine nuancering: ik lees hier nergens dat mensen hun paard onbekommerd en vrijuit weidegang geven hoor, wat ik heb meegekregen: even aan de hand grazen of max. twee uurtjes op de wei.
Citaat:
Wie de schoen past trekt hem aan.....

Pardon??!!... zou jij niet iets minder de rol van straatadvocaat op je willen nemen? Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen maar je staat wel met uitspraken en oordelen klaar over 'mensen' en dat vind ik behoorlijk onprettig om te lezen. Iemand goed bedoelde raad geven, okay maar ga alsjeblieft geen uitspraken doen hoe ergerlijk je het wel niet vindt dat mensen niet doen wat je zegt of goed acht. Alle mensen hier hebben met schade en schande hun les moeten leren, ook jij en ik vind het dan ongepast als jij, nadat je je les geleerd hebt, op een wat badinerende toon over mensen gaat schrijven die zich niet aan de regels volgens LC houden.
Ieder paard is een individueel geval en zal dus ook op individuele merites beoordeeld moeten worden. Daarbij kun je inderdaad wel algemene regels aanhouden en in die zin adviseren. Als je denkt dat je je opmerkingen kunt permitteren die van een lading voorzien zijn dan krijg je de slof weer naar je teruggegooid ( en aannemende dat je het wereldnieuws volgt, zul je de strekking van een toegeworpen schoen wel kennen).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:23

mysa schreef:
Image had een ontsteking aan haar hoefbeen, toch, en werd als gevolg bevangen? Da's wat anders hoor!

Image begon met een hoefbeenontsteking, is in die hoef bevangen geraakt, hoef is fors gekanteld. De andere hoef is een aantal weken later ook bevangen geraakt door overbelasting.

Maar Image heeft sinds die tijd wel problemen met gras, suiker, voeding, etc. Meer dan 2 uur op het gras en haar hals is keihard, de zadeltasjes en bulten bij het staartbeen verschijnen een paar dagen later. Dus, ondanks dat de oorzaak bij Image anders was dan meestal, is ze nu wel blijvend hoefbevangen gevoelig en dus ik PLOS. (Paranoid Laminitis Owner Syndrome)
en dus deelnemer in dit topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

ik heb last van een paranoid horse owner syndrome over het algemeen :o
Krijg net een telefoontje van de da(die was hier gisteren om te enten en bloed af te nemen)....Pablo heeft bloedarmoede!
Ik vond hem al ietwat sloom en zijn tong iets minder roze dan die van Geerke als ik ze zie zoenen.
En de eosinofielen zijn te hoog in zijn bloed.
Dat kan op wormen duiden....ik ontworm ze 6x per jaar,met verschillende werkzame stoffen.
Ik ga vrijdag met een vers drolletje naar de kliniek....het klinkt gek,maar ik hoop dat het wormen zijn ....en geen leukemie of kanker....

En ik overweeg weer om maar cavia's te gaan houden....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:05

LC schrijft ook nergens dat mensen hun paard onbekommerd en vrijuit weidegang geven, lezen is een kunst. Haar opmerking over "wie de schoen past" is er meer op gericht dat een aantal mensen zich blijkbaar aangesproken voelen.

Jannepauli schreef:
Pardon??!!... ....Als je denkt dat je je opmerkingen kunt permitteren die van een lading voorzien zijn dan krijg je de slof weer naar je teruggegooid ( en aannemende dat je het wereldnieuws volgt, zul je de strekking van een toegeworpen schoen wel kennen).

Zeg, en wie denk jij dan wel dat jij bent dat jij zo uit je slof schiet zeg? De lading die je erin leest, leg je er toch echt zelf in hoor.
Vriesweer en weidegang voor (ex)HB paarden is als het spelen van Russisch Roulette en het kan goed mis gaan.
Nogmaals, ik hoor graag argumenten om een paard nu op de wei te zetten of extra krachtvoer te geven? We zijn het hele jaar door voorzichtig, het is nu simpelweg ronduit gevaarlijk op de wei. Mag ik dat dan dus oerdom vinden van diegenen? Waarom dat risico lopen? LC begrijpt dat niet. Ik begrijp dat ook niet. Maar een goede reden/argument ervoor heb ik helaas nog niet gehoord. We kunnen er hier toch met elkaar over praten? Aan pappen en nathouden hebben onze dieren ook niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:13

ben het helemaal met LC en Paars eens...voel me dan ook niet persoonlijk aangevallen door de opmerking
'wie de schoen past'
En waarom JP dan ontploft,is mij een raadsel ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:38

Jaag me niet weg, alstjeblieft jaag me niet weg, dit is zo ongeveer het enige topic op deze site waar men aardig voor elkaar was door de jaren heen, please, laten we dat zo houden. Kritisch zijn mag, mais c'est le ton enz.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:00

Jannepauli schreef:
Pardon??!!... zou jij niet iets minder de rol van straatadvocaat op je willen nemen? Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen maar je staat wel met uitspraken en oordelen klaar over 'mensen' en dat vind ik behoorlijk onprettig om te lezen. Iemand goed bedoelde raad geven, okay maar ga alsjeblieft geen uitspraken doen hoe ergerlijk je het wel niet vindt dat mensen niet doen wat je zegt of goed acht. Alle mensen hier hebben met schade en schande hun les moeten leren, ook jij en ik vind het dan ongepast als jij, nadat je je les geleerd hebt, op een wat badinerende toon over mensen gaat schrijven die zich niet aan de regels volgens LC houden.
Ieder paard is een individueel geval en zal dus ook op individuele merites beoordeeld moeten worden. Daarbij kun je inderdaad wel algemene regels aanhouden en in die zin adviseren. Als je denkt dat je je opmerkingen kunt permitteren die van een lading voorzien zijn dan krijg je de slof weer naar je teruggegooid ( en aannemende dat je het wereldnieuws volgt, zul je de strekking van een toegeworpen schoen wel kennen).

Ik sta nergens met oordelen en uitspraken klaar en ook heb ik het er nergens over dat mijn mening de enige juiste is, lezen is een vak blijkbaar, ik geef aan dat MIJN haren overeind gaan staan als mensen 685 pagina's adviezen in de wind slaan en hun paard ondanks de vele waarschuwingen krachtvoer en uitgebreide weidegang gaan geven terwijl de kans op herval en vervetting door te weinig beweging nu juist zo groot is.

Het feit dat juist jij zo overspannen reageert geeft wel aan dat je je blijkbaar aangesproken voelt, ik noem nergens namen.

Ieder moet doen wat hij/zij zelf het juiste acht voor zijn paard maar ikzelf zal er alles aan doen om niet weer in dezelfde valkuil te storten door mijn paard de halve winter op rust te zetten en haar eens lekker te verwennen met dagelijks weidegang op bevroren grond en een beetje extra voer of hooi omdat het beestje zich anders zo verveelt.
Weidegang in de winter op lollygras... het is mij helemaal prima wat andere mensen doen maar ik zie het zelf als een slecht alternatief voor de broodnodige beweging aan de hand of onder het zadel .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:25

Lezen is een kunst - inderdaad. Schrijven ook.

Bijvoorbeeld: Leg me 's uit waar je dit op baseert: "als mensen 685 pagina's adviezen in de wind slaan en hun paard ondanks de vele waarschuwingen krachtvoer en uitgebreide weidegang gaan geven terwijl de kans op herval en vervetting door te weinig beweging nu juist zo groot is."
Over welke mensen heb je het hier? Wie slaat er adviezen in de wind? Wie - om wat andere tekst erbij te halen ( "de halve winter op rust te zetten en haar eens lekker te verwennen met dagelijks weidegang op bevroren grond en een beetje extra voer of hooi omdat het beestje zich anders zo verveelt") - laat zich verleiden door het treurige gezicht van 't paard die zich staat te vervelen? Krachtvoer gaat geven? Dekens opdoet? Wie? En waar komen dat soort uitspraken vandaan? Omdat ik uit nieuwsgierigheid een vraag stel over bevroren gras (n.a.v. een post van Isapaardje) ?

Ik voel me in geen enkel opzicht door jou aangesproken. Laat staan dat ik overspannen reageer. Maar ik word uiterst kriebelig van opmerkingen over 'mensen' in het wilde weg. Omdat de lading kwetsend is voor hen die ook zo hun best doen en het misschien nog niet allemaal zo goed weten. Dat vleugje arrogantie of alwetendheid valt gewoon slecht bij mij. Dat je voor jezelf keuzes maakt, prima. Licht dan ook gewoon je eigen keuzes toe zonder anderen daarbij te betrekken of te veroordelen.

Maar dat kapsel met die omhoogstaande haren staat je goed hoor. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:41

Vrede op aarde ........lalala
lief zijn voor elkaar :(:) zeker in deze tijd van het jaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:43

Ik heb helemaal geen zin om het gekibbel in dit topic te lezen.
Even weer terug naar de basis en diep zuchten.

Oke, waarom ik sowieso de paarden niet op de wei zet is dat ze dan ook elke dag zo vragend gaan kijken (en daar ben ik vreselijk gevoelig voor) voor het draadje naar het land. Nu heb je dat aan het einde van de zomer een tijdje en dan is het ook klaar. In het voorjaar, als het gras weer begint te groeien, krijg ik weer van die smekende blikken. Alsof ze verdorie al een week geen eten hebben gehad.
Mijn paarden heb geen baasje, ze zijn mij de baas (als ik niet oppas) :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:46

Romeo: zien ze bij jou het gras? Bij mij gelukkig niet, ik heb thuis de paddock en de wei is driehonderd m. verderop, moet ik eerste een bospaadje door. Vaak baal ik daar van, maar nu ik er zo over nadenk is dat eigenlijk wel fijn.

Janouk, we hadden het over Image, die had toch een onsteking aan het hoefbeen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:56

@mysa
ik heb gereageerd een paar posts hiervoor, nog op deze bladzijde, over het GEVAL Image. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:00

Oh, pardon, dat gevalletje had ik even niet mee gekregen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:07

janouk schreef:
Vrede op aarde ........lalala
lief zijn voor elkaar :(:) zeker in deze tijd van het jaar.

Ach ja.. je hebt gelijk. Sorry LC, moest 't gewoon even kwijt. Ik had nog zo tegen mezelf gezegd "geen bommetje" maar ja..
Nu duik ik weer braaf onder hoor
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:19

Mysa: Bij mij kunnen ze vanuit de bak en vanuit de paddock op het pp (paddock paradijs) komen. Dat is een pad van ca. 4 meter breed en als ze dat pad oversteken dan zijn ze bij het gras.
Ze lopen dus op een pad om de wei.
Maar zoals nu zijn ze helemaal gewend om niet in de wei te komen, dus dan heb ik ook geen gedram. Het heeft nu ook geen meerwaarde want gras staat er toch niet meer en ruimte om te lopen/spelen hebben ze genoeg. Verder krijgen ze 4 tot 5 keer per dag ruwvoer, dus honger en verveling hebben ze ook geen last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:22

@mysa: zo heb ik het dus ook. Als ze in de uiterste hoek van de paddock gaan staan kunnen ze net het pad naar de wei in kijken (en dat doen ze dus ook). Ook in mijn longeercorkel staat nog iets gras, maar zelfs daar mogen ze nu niet meer in.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:06

Ik zocht even een plek om mijn hart te luchten daarom val ik hier binnen in dit topic. Mijn ezel vertoonde al een jaar problemen bij de hoefsmid. Verder was er niets aan hem te merken. Hij at, speelde, werkte en leefde precies hetzelfde als altijd. Alleen het optillen van de voorbenen gaf problemen.
Dierenarts er tweemaal bij gehad, eenmaal met de warmtecamera, niets te zien. Hoefsmid gevraagd of de ezel bevangen zou kunnen zijn maar hoeven nog prima in vorm, dus volgens de smid was daar geen sprake van.
Toch maar, op eigen initiatief, een afspraak gemaakt met de kliniek in Utrecht. Zojuist de uitslag gekregen: chronisch hoefbevangen, hoefbeen gezakt, zool verdund. Hij krijgt een maand pijnstillers en bloedverdunners en dan weer terug om foto's te maken.
Ik kan wel janken, altijd opgepast met het gras. Nooit meer dan 4 uur per dag op het weiland. en dan dit ;(
Waarschijnlijk is hij dus al een jaar bevangen, misschien wel langer, arn dier!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:14

@jasper: ach wat sneu ;( zo zie je maar hoe sluipend het kan gaan.
Weet je hoeveel kanteling hij heeft ?? En gaf de DA nog een prognose over het 'herstel' ??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:32

Jannepauli schreef:
En waar komen dat soort uitspraken vandaan? Omdat ik uit nieuwsgierigheid een vraag stel over bevroren gras (n.a.v. een post van Isapaardje) ?

Oe-la-la :Z
Als ik geweten had dat mijn vraag zulke reacties los zou gaan maken, had ik hem niet eens gesteld.
Ik ben overigens nog wel altijd nieuwsgierig naar het antwoord hoe het zit met het gras hoor.

Dit mede omdat ik haar inderdaad ook nu dus af en toe aan de hand laat grazen, tijdens een wandeling, mede om haar ook in beweging te houden. En juist omdat ze weet dat ze naar het 'gras' mag, is ze vrolijk en enthousiast en wil ze graag mee. Dat het om een paar happen gaat maakt haar niet uit. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar wel om de 'kick'.

En wees 'allen' maar niet bang dat ik Isa onbeperkt op het gras kieper omdat ze het zo lekker vindt. Of zomaar krachtvoer ga geven omdat ik een vraag stel als 'wie voert er Leisure mix'.

Ik voel me trouwens ook helemaal niet aangesproken, maar omdat mijn naam even werd aangehaald, dat 'het' oa begonnen was nav een vraag van mij, wil ik toch graag reageren.

En als iemand nog ooit iets kan vinden over hoe het zit met gras in winterrust, dan hoor ik het graag, maar wellicht handiger via Pb :+

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:21

@DD: In de zenuwen helemaal vergeten te vragen. Morgen gaan we de ezels ophalen (ze staan daar nu met zijn tweeën, Lodewijk als gezelschap), dan hoop ik meer te horen.
De prognose was 'niet gunstig' maar ja, wat dat precies betekent, kon ze me niet zeggen, behalve dat het nooit zou genezen. Maar ja, dat was geen nieuws.
Het doel is nu om hem pijnvrij te krijgen en te voorkomen dat het hoefbeen nog verder zakt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:25

Nou, ben nu toch wel blij dat ze bij het gras niet eens zien, hoewel, ons gazon, dat zal ook wel een Tantaluskwelling zijn.

Jasper wat triest, zeg. Schrale troost; als hij al zo lang bevangen was, was het in elk geval niet mega-zwaar bevangen, want in dat geval had je het veel eerder gemerkt, zo'n paard of ezel kan gewoon nauwelijks een stap verzetten. Bedoel je dat het hoefbeen niet alleen gekanteld, maar ook gezakt is? We gaan duimen. Thermografie heb ik ook eens laten doen, en dat liet alleen warmte zien in de hoef, conclusie: hoefbeen is niet gekanteld want er is geen koud, dus dood weefsel te zien. Nou, dat bleek achteraf dus niet te kloppen, want hoefbeen was wel gekanteld. So much for thermografie.

Isap: vraag Tug anders even, die heeft erg veel info verzameld, de laatste jaren. Of Esther, die weet ook nog al veel over dit onderwerp.