Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:02

geerke schreef:
ik heb niet zo lang geleden geassisteerd bij het aderlaten van een hoefbevangen pony...pony liep zo weer weg en voelde zich zichtbaar beter.
Je moet wel weten wat je doet en op de kleur van het oogroze letten.Als dat van rood naar roze verkleurd is het goed en kun je stoppen.

wat interessant, werd dat gedaan door een dierenarts en weet jij het hoe of waarom?
Had er wel over gelezen, maar ik vind er verder weinig dingen over.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:13

biewie schreef:
Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik ben ook een ijzerloze eigenaar van 2 paarden. Ik heb er geen foto's van, maar ik heb ook geen klachten over de hoeven zelf.

Toch zou ik graag jullie mening eens willen hebben over het volgende, mijn paard heeft bij beide linkerhoeven een gleuf tussen de hoefballen, vanuit de middeltste straalgroeve. De smid heeft het wat opgengelegd, en aangeraden om CTC spray te gebruiken wat ik dan weer af moet gaan bouwen. Toch vraag ik me af wat dit nu is, en hoe het kan ontstaan. Herkennen jullie dit? Ik heb een oude foto op bokt gevonden als voorbeeld, bij mijn paard loopt het overigens niet zo diep door, en hij is er ook niet gevoelig op. Er komt ook geen troep ofzo uit, het is gewoon schoon.

Alvast bedankt!

Bij mijn paard is dit ook zo. Niet zo diep als op de foto, maar hele diepe straalgroeven, met name aan de voorkant. Volgens mijn smid hebben sommige paarden gewoon 'gespleten stralen'. Het is bij hem voor zover ik weet niet ontstaan, het is gewoon zo gebouwd. Hij zegt dat het vaker voorkomt. Enige nadeel is dat er sneller vuiligheid in komt en je dus infecties kan krijgen. De mijne heeft dat dus net gehad; zeer lichte vorm van straalkanker (wat geen kanker is, maar gewoon een infectie). Gaat nu weer helemaal de goede kant op. Ik gebruik Hooflex Thrush Remedy. Nu nog dagelijks, straks als het weer helemaal goed is wekelijks, ter voorkoming van.

Antheman

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:13

Ik snap nog steeds niet goed wat u asvalt is. Is dat vallend as?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:56

euh ja die filmpjes hád ik, iets met een vriendje en toen ex, maar ze staan nog wel online :+

en deze twee

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:51

Arghhhh. ik krijg gewoon pijn in mijn buik als ik die filmpjes bekijk. :=
Ben blij dat mijn paardje blootsvoets door het leven gaat!! :))

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:27

Dank je Arabesk!
Nou, duidelijker kan volgens mij niet als je het over demping hebt..met of zonder ijzers...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:57

nombrado schreef:
cloris schreef:

Die van mij loopt hele buitenritten op steen, staat in zijn paddock ook graag op het stenen gedeelte en draaft er net zo makkelijk op, zijn voeten zijn nog steeds niet tot op het bot afgesleten maar groeien als kool :j

Als een paard op de harde weg loopt en lange einden, onder de ruiter gedwongen, beweegt hij als of op eieren, vaak zie je het zelf niet meer na een tijd, maar het gevolg is wel vastgezette verkampte spieren in het lijf. En niet meer lekker los door het lijf bewegen.
Dat is hetzelfde als je als mens zonder schoenen op stenen moet gaan lopen, er zal zich wel eelt vormen , maar uiteindelijk krijg je een overbelasting in de spieren en pezen. (verschil is alleen dat een mens stopt als het hem zeer doet )

Sorry maar mijn paard loopt echt niet op eieren op straat en heeft ook geen vastgezette verkrampte spieren en is wel los door het lijf en als we buiten lopen verkiest hij het asfalt boven de berm, toen hij nog ijzers had liep hij slecht op straat en op het gras, nu loopt hij zoveel makkelijker op straat en gras, contact met de grond en meer grip vermoed ik..

Edit:
Prachtig duidelijke filmpjes!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:18

nombrado schreef:
cloris schreef:

Die van mij loopt hele buitenritten op steen, staat in zijn paddock ook graag op het stenen gedeelte en draaft er net zo makkelijk op, zijn voeten zijn nog steeds niet tot op het bot afgesleten maar groeien als kool :j

Als een paard op de harde weg loopt en lange einden, onder de ruiter gedwongen, beweegt hij als of op eieren, vaak zie je het zelf niet meer na een tijd, maar het gevolg is wel vastgezette verkampte spieren in het lijf. En niet meer lekker los door het lijf bewegen.
Dat is hetzelfde als je als mens zonder schoenen op stenen moet gaan lopen, er zal zich wel eelt vormen , maar uiteindelijk krijg je een overbelasting in de spieren en pezen. (verschil is alleen dat een mens stopt als het hem zeer doet )

Wat een onzin, zeg... Ook in Nederland zijn hele groepen mensen (en zelfs speciale parken!!) die zonder schoenen door het leven gaan. Waar haal je het vandaan dat alle paarden en alle mensen verkrampte spieren zouden krijgen van zonder schoenen of ijzers over het harde? Knap als je daar een wetenschappelijk artikel over vindt, hoor...

Overigens ken ik juist alleen maar Spaanse paarden die kéiharde hoeven hebben en heel erg prima over straat kunnen. De omstandigheden zijn voor de hoeven in Spanje (vaak, niet altijd) een stuk beter dan in dit natte, zachte landje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:41

Rianne11_42 schreef:
Wat een onzin, zeg... Ook in Nederland zijn hele groepen mensen (en zelfs speciale parken!!) die zonder schoenen door het leven gaan. Waar haal je het vandaan dat alle paarden en alle mensen verkrampte spieren zouden krijgen van zonder schoenen of ijzers over het harde? Knap als je daar een wetenschappelijk artikel over vindt, hoor...

Overigens ken ik juist alleen maar Spaanse paarden die kéiharde hoeven hebben en heel erg prima over straat kunnen. De omstandigheden zijn voor de hoeven in Spanje (vaak, niet altijd) een stuk beter dan in dit natte, zachte landje.

ga jij maar eens, 10 weken lang, elke dag 2 uur op een betonnen vloer airobic of hardlopen .....kijk maar eens hoe het dan gaat met je enkels, en je achillespezen.

wb de spanjaarden hebben idd keiharde hoeven, dat is een feit. Maar een keiharde hoef hoeft niet per definitie gevoelloos te zijn. Te hard is niet goed, maar te zacht ook niet.

http://www.depers.nl/binnenland/551697/ ... onder.html

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:50

nombrado schreef:
Rianne11_42 schreef:

ga jij maar eens, 10 weken lang, elke dag 2 uur op een betonnen vloer airobic of hardlopen .....kijk maar eens hoe het dan gaat met je enkels, en je achillespezen.

wb de spanjaarden hebben idd keiharde hoeven, dat is een feit. Maar een keiharde hoef hoeft niet per definitie gevoelloos te zijn. Te hard is niet goed, maar te zacht ook niet.

http://www.depers.nl/binnenland/551697/ ... onder.html

Tuurlijk, je moet het wel opbouwen en niet ineens van alles blootsvoets gaan doen, maar met de juiste opbouw (net als met paarden) kan het prima.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:55

Rianne11_42 schreef:
Tuurlijk, je moet het wel opbouwen en niet ineens van alles blootsvoets gaan doen, maar met de juiste opbouw (net als met paarden) kan het prima.

maar niet op beton...dan gaan echt je hielen enkels en misschien je heup uiteindelijk stuk.
beton veert niet, gras, weide, klei, zand wel.

Probleempje: de meeste sporters rennen niet op savannen of ander grasland maar op asfalt of andere harde ondergrond. De manier waarop de FiveFingers de oerbeweging nabootst werkt niet, omdat de hak beschermd moet worden op beton of andere harde materiaal. Anders krijgt de hak een nog hardere schok die naar knie en rest van lichaam wordt doorgegeven. Blessures volgen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-07-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:55

nombrado schreef:

Naast het feit dat mens en paard niet echt vergelijkbaar zijn, vraag ik me af, waarom je denkt dat het beter is een paard met ijzers over het harde te laten draven dan zonder ijzers. Klap op pezen/spieren lijkt mij met ijzers dan juist groter :o
Trouwens ... in Kroatië onlangs nog 'wilde' blootvoetse pony's gezien in galop door rotsachtige bergstreek, waar wij heel voorzichtig liepen op onze bergschoenen met goed profiel om toch vooral maar niet onderuit te gaan. 'T is kennelijk maar wat je gewend bent :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:59

Isapaardje schreef:
Naast het feit dat mens en paard niet echt vergelijkbaar zijn, vraag ik me af, waarom je denkt dat het beter is een paard met ijzers over het harde te laten draven dan zonder ijzers. Klap op pezen/spieren lijkt mij met ijzers dan juist groter :o
Trouwens ... in Kroatië onlangs nog 'wilde' blootvoetse pony's gezien in galop door rotsachtige bergstreek, waar wij heel voorzichtig liepen op onze bergschoenen met goed profiel om toch vooral maar niet onderuit te gaan. 'T is kennelijk maar wat je gewend bent :+

ja, prima, maar ik denk niet dat de wilde ponys dit gedwongen doen met een ruiter erop?
ik bedoel ermee te zeggen, dat je wel heel goed moet realiseren wat je doet.
je paard loopt veelal, wat de ruiter aangeeft. Hij zal eerder doorgaan met een ruiter op zijn rug, dan als hij er niemand op heeft en in vrijheid beweegt.
ik had het over of met of zonder ijzers. Beide moet je je wel bewust zijn van......
blessures kan pas later ontstaan, en dan ben je te laat.
wb het opbouwen? ik neem aan dat niemand hier dagelijks op de harde ondergrond met zijn paard opbouwend traint om dit voor elkaar te krijgen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:46

Ben ik nu de enige die nooit draaft op het harde?
Met of zonder ijzers....goed is het niet en kan slijtage en vroegtijdige artrose veroorzaken.
Of ben ik nu te overdreven?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:46

nombrado schreef:
Isapaardje schreef:

ja, prima, maar ik denk niet dat de wilde ponys dit gedwongen doen met een ruiter erop?
ik bedoel ermee te zeggen, dat je wel heel goed moet realiseren wat je doet.
je paard loopt veelal, wat de ruiter aangeeft. Hij zal eerder doorgaan met een ruiter op zijn rug, dan als hij er niemand op heeft en in vrijheid beweegt.
ik had het over of met of zonder ijzers. Beide moet je je wel bewust zijn van......
blessures kan pas later ontstaan, en dan ben je te laat.
wb het opbouwen? ik neem aan dat niemand hier dagelijks op de harde ondergrond met zijn paard opbouwend traint om dit voor elkaar te krijgen?

Toen ik mijn paard kreeg ben ik toch echt gaan opbouwen en trainen op het harde. Hééél veel stappen en zo nu en dan een stukje tolt, als hij nu moet kiezen tussen een ietwat mulle berm of de straat... Hij weet het wel hoor!
@geerke, als je bedenkt dat paarden ook op rotsen kunnen galopperen en draven.. -lees: kunnen, niet prefereren-.
Soms geef ik mijn paard de keuze (om te kijken wat nou echt zijn voorkeur is) en vraag ik een tolt of draf van hem.
En de ene keer gaat hij liever in de berm, de andere keer wil hij persé op het asfalt. En dan denk ik, tja, voor dat stukje is het net even extra hoefhardheidtraining. Ga hem niet dwingen op asfalt te rennen, stappen moet hij van mij gewoon kunnen.

PS. No way dat mijn paard verkrampt loopt op asfalt 8)7 Ik voel heel goed als hij verkrampt of gespannen loopt. -zoals wanneer ik met bit rijd, loopt ie het 1e halfuur gespannen. Daarom ook zsm over op bitloos-

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:01

ik heb het geprobeert [ alweer :j ]om mijn paard zonder ijzers te houden
hij heeft tot zijn 9 jr nooit op voorijzers gelopen en altijd op het zachte gereden in de bak of in het bos
bij mij zijn er ijzers onder gegaan omdat zijn hoeven erg kort werden en hij niet meer wilde lopen op de weg

nu staat hij al paar mnd zonder vanwege een operatie,ik ben nu weer aan het stappen 10 min maar op de weg loopt hij erg kort
in de berm stapt hij ruim 1 hoef over en op de weg stapt hij achter zijn voorvoet,echt kort dus
ik ga straks als ik weer kan rijden toch weer over op ijzers,helaas!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:32

Mijn haflinger mag af en toe proberen in de berm te gaan draven als hij voor de wagen loopt, maar dan trekt hij de wagen gauw weer terug naar de weg. Hij loopt het liefst midden op de weg, waarschijnlijk omdat de meeste wegen schuin naar de zijkant aflopen ivm de afwatering?

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:49

@Isegrim, ik heb ook het idee dat het niet echt een aandoening is, maar meer dat de vorm van de straal/hoefballen zo is. Goed schoonhouden dus!

@geerke, ik draaf ook bijna niet over straat hoor, hij doet dat wel goed, zeker als hij fris is, maar het lijkt me toch niet goed om het veel en vaak te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:08

@geerke: pezen kun je sterker maken door op het harde te draven. Natuurlijk moet je hier voorzichtig mee zijn en het opbouwen. Maar op zich is het niet slecht.
Verder kan het handig zijn als de hoeven net even iets moeten slijten :D Je kunt nl ook heel goed zien of een paard netjes gelijkmatig zijn voet belast.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:35

DubbelDun schreef:
@geerke: pezen kun je sterker maken door op het harde te draven. Natuurlijk moet je hier voorzichtig mee zijn en het opbouwen. Maar op zich is het niet slecht.
Verder kan het handig zijn als de hoeven net even iets moeten slijten :D Je kunt nl ook heel goed zien of een paard netjes gelijkmatig zijn voet belast.

neeee.... :D stappen op het harde is goed voor de pezen..niet draven.
Maar ik denk...weet nu zeker dat ik antiekiteit ben :D
Maar geen galletje te zien op mijn 25 jaar oude sok ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:40

e_horse schreef:
Mijn haflinger mag af en toe proberen in de berm te gaan draven als hij voor de wagen loopt, maar dan trekt hij de wagen gauw weer terug naar de weg. Hij loopt het liefst midden op de weg, waarschijnlijk omdat de meeste wegen schuin naar de zijkant aflopen ivm de afwatering?

Dat doet Merrit ook. Maar hij heeft artrose en op t schuine wordt hij meer belast, dus loopt hij liever in het midden.

Geerke, ik draaf wel op t asfalt hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:44

geerke schreef:
Ben ik nu de enige die nooit draaft op het harde?
Met of zonder ijzers....goed is het niet en kan slijtage en vroegtijdige artrose veroorzaken.
Of ben ik nu te overdreven?

mijn idee hoor Geerke
bij elke beweging op het harde, krijgen gewrichten pezen en spieren een klap.
ze kunnen zeker wat klappen opvangen, maar teveel en altijd zal idd uiteindelijk tot blessures leiden.
Voor mij is dit een heel logisch verhaal.
De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf.
bij stap zal dit minder heftig zijn
een klap is een klap, de kracht van de klap blijft altijd hetzelfde, ook op een getrainde voet.
uiteindelijk (en dat is bij de een eerder dan de ander) ontstaat er artrose of andere aandoening door overbelasting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:46

In stap kom t het minder hard binnen lijkt mij. Stap heeft geen zweefmoment.
En met en zonder ijzer is wel degelijk een verschil. Zonder ijzer kan het hoefmechanisme beter werken en zo beter de klap opvangen.
Teveel is nooit goed. In welk opzicht dan ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:52

nombrado schreef:
mijn idee hoor Geerke
bij elke beweging op het harde, krijgen gewrichten pezen en spieren een klap.
ze kunnen zeker wat klappen opvangen, maar teveel en altijd zal idd uiteindelijk tot blessures leiden.
Voor mij is dit een heel logisch verhaal.
De klap met of zonder ijzer komt net zo hard binnen op beton of asvalt in draf.
bij stap zal dit minder heftig zijn
een klap is een klap, de kracht van de klap blijft altijd hetzelfde, ook op een getrainde voet.
uiteindelijk (en dat is bij de een eerder dan de ander) ontstaat er artrose of andere aandoening door overbelasting.

Daar zeg je precies waar het omgaat. Als je gewoon een stukje asfalt neemt ( en ik blijf maar niet begrijpen waarom je blijft schrijven over vallend as :n ) en dit niet iedere dag doet en ook niet je hele rit, is er niets aan de hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:58

Juist, alles met mate en opbouwend.

@anth: het as is toch gevallen, al is het maar van de vrachtwagen af ;)