Isapaardje schreef:Hooi van de eerste snee eind juni/begin juli is het best geschikt (is van uitgegroeid en uitgebloeid gras).
Sorry dat ik even mezelf quote, maar kreeg net de vraag of hooi van de eerste snee niet juist heel gevaarlijk is.
Ja en nee; Het gaat om het tijdstip (seizoen) van maaien, niet of het de eerste of tweede snee van een hooiland is.
De meeste boeren maaien in april of mei al hun gras voor de eerste keer. Dit gras is bijzonder voedingsvol, eiwitrijk en stikt van de suikers ... ZEER GEVAARLIJK dus ... dat klopt.
Maar dit is ook alleen geschikt voor koeien. Dit hooi kijkt erg groen en is bladrijk.
Hier in de buurt staan veel paarden en waarschijnlijk daarom veel hooilanden voor paardenhooi; allemaal velden die later worden gemaaid. Maar dat is nog altijd de eerste snee van dat jaar, maar het gras is lang, stengelig geworden. Vaak staat het al geel op het land, en dus is dit hooi geler en grover en harder.
De tweede snee van deze velden wordt vaak gekuild, omdat er pas weer laat (eind september) gemaaid kan worden en je dan al met vochtigere weersomstandigheden zit te kijken.
Woon je in een gebied waar dus de velden april/mei voor het eerst worden gemaaid, dan is hooi van de tweede snee inderdaad beter, want dan heb je wat langer doorgroeiend gras gehad.
Maar ik zelf verkies het stengelige hooi; gras dat vanaf de winter tot eind juni/juli heeft kunnen groeien en bloeien en daardoor veel aan eiwitten en fructaan kwijt is.
Ik heb het dan ook nog eens van de kleigrond; zitten over het algemeen wel wat meer mineralen in dan van (droge of arme) zandgrond.