[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:40

tja,dat verklaard wel wat...als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest is de kans op herhaling erg groot...het blijft heel erg uitkijken...met mijn paard was het zo dat na heel veel keer hoefbevangenheid hij er wel insuline resistentie aan over heeft gehouden en een te trage schildklier....daarover had ik je ge-pb't wat betreft gijsbert....eindelijk een da gevonden die mijn verhaal gelooft,en het medicijn,levothyroxine misschien gaat proberen bij hopeloze gevallen....zoals mijn paard was....maar de jouwe nog niet denk ik....gewoon erg op de voeding/gras/hooi letten,dat is de einige manier...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:52

Yellowfish, wat je ook nog zou kunnen doen is probiotica, bv probioforte, bijgeven. Dit helpt de darmflora weer wat beter te worden en blijven.

En ik denk dat je gelijk hebt met dat ze teveel gras heeft gehad, door het groeizame weer is het gras nog steeds niet echt veilig helaas...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:03

Groeizaam weer is het fructaangehalte juist laag (gras verbruikt alle suikers voor het groeien). Juist met de droogte kan het gras niet groeien en slaat het fructaan(suikers) op. Ook is het zetmeelgehalte van dor/droog gras hoger dan van mals gras.

Echter in mals groeiend gras zitten weer veel eiwitten. Als je paard wat aan darmen/lever/nieren heeft, kan hij daar problemen mee hebben. Hoewel we hier weten dat het eiwitverhaal achterhaald is, blijf ik er toch bij dat een teveel aan eiwit ook niet goed is. (dit om het eenvoudig te houden Haha!)

Citaat:
Ik ga even achter die brandnetels en rozenbottels aan, bedankt voor de tips! (al moet ik zeggen dat ik dat inderdaad ook al op je website had gelezen; geweldig, zo informatief als die is! daar hebben mensen echt iets aan Ja )

Thanks Bloos

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:14

Geerke, ik heb zijn naam en de website die je noemde etc opgeschreven, dus mocht ik nu echt twijfels krijgen bij de behandelmethode van mijn eigen DA zal ik zeker contact met hem zoeken Lachen

Nado, bedankt voor de tip ook! ik zal er morgen eens wat over gaan lezen en de genoemde tips even overleggen met mijn dierenarts Ja

Ik heb me gewoonweg echt vergist in de hoeveelheid gras.. op het moment dat het goed ging dacht ik al snel 'och, wat zijn die paar uurtjes nou'.. helaas blijkt dat dus gewoon naief te zijn, wat achteraf ook niet meer dan logisch is.. nouja, al doende leert men zullen we maar zeggen, al baal ik er enorm van dat mijn pony in dit geval de dupe is geworden van mijn 'onwetendheid'.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:27

Isa, je hebt gelijk hoor Knipoog Ik bedoelde eerder dat doordat het gras zo snel groeit nog, ze veel meer binnen krijgen dan dat je normaal zou denken in deze tijd van het jaar. En die eiwitten werken idd ook op de darmen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 01:21

Van mijn DA moet mijn paardje straks (als het met haar beter gaat) minimaal 4 - 6 maanden buiten op (droog) zand staan en niet in de wei (ook niet met kort gras).
Om de kans op herhaling, na deze eerste X, zo klein mogelijk te houden.
Hij zegt dat als ze eenmaal vaker hoefbevangen zijn geweest je weer een grotere kans hebt op HB.

Ze moet nu ook ongeveer 3 weken op stal staan op nat zand (24/7).
Ook krijgt ze voorlopig 3 X daags "oud" hooi vermengd met een klein beetje gerste stro.

Na 1 week HB hebben we weer overleg en hopen we te kunnen zeggen wanneer ze weer aan de hand mag gaan stappen (niet op het harde) en wanneer ze evt. (een beetje) bijgevoerd mag worden ivm vitaminen enz.

Maar eerst moeten we afwachten hoe deze HB verloopt.

edit: grove typfouten (zeker een beetje te laat)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:55

als ik dit allemaal zo lees ben ik best tevreden ho ehet nu gaat met boy!
hij staat af en toe even op kort gras en het gaat super met hem!
als ik kijk naar wat hij bijgevoerd krijgt en die van jullie denk ik wel eens tis raar dat hij nog niet weer bevangen is...
ben er maar blij om!!
ben druk aan het sparen voor hoefschoenen dus alles komt goed!!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:22

Vraagje ivm oude hooi.
Ik kan aan hooi geraken van vorig jaar, maar weet niet of het voorjaarshooi is of niet.....
Is oud voorjaarshooi betrouwbaar?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:26

Je kunt het best naar het hooi gaan kijken.
Geschikt, goed hooi, moet veel en vrij grove stengels bevatten (en is daarmee vaak ook veel geler dan bladrijk hooi), goed ruiken (niet stoffig of muf), goed droog aanvoelen (breken in je hand) en vrij van gevaarlijke onkruiden als Jacobs Kruiskruid.
Hooi van de eerste snee eind juni/begin juli is het best geschikt (is van uitgegroeid en uitgebloeid gras).
Hoe ouder het hooi, hoe minder voedingswaarde. Zeker vitamine gehalte gaat na een jaar achteruit.
Is het hooi heel erg geel, vraag dan even of het regen heeft gehad na het maaien en voor het pakken. Dit kan op zich geen kwaad, zolang het geen grote hoeveelheden zijn geweest, want dan is de voedingswaarde, zeker na een jaar echt tot vrijwel nul gereduceerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:39

Isapaardje schreef:
Hooi van de eerste snee eind juni/begin juli is het best geschikt (is van uitgegroeid en uitgebloeid gras).

Sorry dat ik even mezelf quote, maar kreeg net de vraag of hooi van de eerste snee niet juist heel gevaarlijk is.

Ja en nee; Het gaat om het tijdstip (seizoen) van maaien, niet of het de eerste of tweede snee van een hooiland is.

De meeste boeren maaien in april of mei al hun gras voor de eerste keer. Dit gras is bijzonder voedingsvol, eiwitrijk en stikt van de suikers ... ZEER GEVAARLIJK dus ... dat klopt.
Maar dit is ook alleen geschikt voor koeien. Dit hooi kijkt erg groen en is bladrijk.

Hier in de buurt staan veel paarden en waarschijnlijk daarom veel hooilanden voor paardenhooi; allemaal velden die later worden gemaaid. Maar dat is nog altijd de eerste snee van dat jaar, maar het gras is lang, stengelig geworden. Vaak staat het al geel op het land, en dus is dit hooi geler en grover en harder.
De tweede snee van deze velden wordt vaak gekuild, omdat er pas weer laat (eind september) gemaaid kan worden en je dan al met vochtigere weersomstandigheden zit te kijken.

Woon je in een gebied waar dus de velden april/mei voor het eerst worden gemaaid, dan is hooi van de tweede snee inderdaad beter, want dan heb je wat langer doorgroeiend gras gehad.

Maar ik zelf verkies het stengelige hooi; gras dat vanaf de winter tot eind juni/juli heeft kunnen groeien en bloeien en daardoor veel aan eiwitten en fructaan kwijt is.
Ik heb het dan ook nog eens van de kleigrond; zitten over het algemeen wel wat meer mineralen in dan van (droge of arme) zandgrond.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:44

Phoeh, niet simpel hé.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:51

Ja hoor wel simpel ....
Zodra je denkt dat je fijn stro te pakken hebt, heb je goed hooi Haha!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:25

Nou, de dierenarts is aan het eind van de ochtend geweest en het valt allemaal mee ; het is enkel een hele korte opvlamming geweest, ik was er gelukkig heel snel bij. Snel genoeg om erger te voorkomen. De DA vond het niet nodig om medicijnen voor te schrijven oa aangezien ze haar benen gewoon helemaal recht onder zich plaatste en ook op het harde gewoon weer wilde lopen. Nog wat adviezen van de DA gehad over hoe nu verder, en dat was dat voor nu.. Lachen moet haar wel goed in de gaten houden deze dagen, mocht het alsnog verslechteren kan ik de medicijnen gewoon zonder consult ophalen bij de kliniek.

Verder ga ik haar, zoals Isapaardje adviseerde, een natuurmix bijvoeren. Heb er een gevonden waar gedroogde brandnetel, kamille, kleefkruid, kliskruid, paardebloem, rozenbottel en tijm inzit Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:50

Fijn dat het zeer beperkt lijkt te zijn geweest!
Klinkt als een goede mix, yellowfish, waar heb je die gevonden ?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:55

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:15

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:17

Ah, die had ik nog niet gezien Lachen nou goed, de natuurmix is al besteld dus die ga ik eerst eens proberen Ja

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:54

Ik heb net deze besteld: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25799
In alle drie deze producten zit iig brandnetel, rozenbottel en paardenbloem. In de mix die ik besteld heb zitten verder nog ingredienten die de spijsvertering ondersteunen en naast brandnetel ook alfalfa dat magnesium bevat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:54

Vergelijkend waardeonderzoek, dames ? Tong uitsteken

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:58

Image en Janouk krijgen al een tijdje weidemix van Nado. Dat vinden ze erg lekker. Het ruikt ook goed.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:33

Interessant zeg, die kruidenmixen. Is dat makkelijk uit de hand te geven?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:12

Ze eten het heel graag. Ik had in het begin de hele emmer voor hun neus gehouden, want het ruikt heel lekker. De Haflinger nam zo'n grote hap, dat mijn emmer voor de helft leeg was. Ik doe 2 schepjes over het voer. Ze vinden het zalig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:28

Isabella luste de weidemix niet.
Gelukkig had ik een proefzakje besteld.
De natuurmix vond ze wel erg lekker.
Ik heb paar dagen geleden de 'opkikker' van de paardendrogist binnen gekregen en dat vindt ze door haar Seniores Priores voer gelukkgi ook lekker. Is een probiotica met extra mineralen, sporenelementen, aminozuren en vitamines.

We zijn met zijn allen in ieder geval goede klanten van de paardendrogist hihi.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:15

*LOL* Toch maar eens om groepskorting gaan vragen !

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:07

Mensen.
Met spoed hulp en advies gevraagt. Ben bij mijn vriend en mijn bijrijdster belt me zonet. Met van het land halen liep haf wat stijf. Hij heeft even in stal gestaan en loopt niet dus haast niet met link achter. Het lijkt of hij veel pijn heeft omschreef ze mij.
Kan hij bevangen zijn? Het is enkel achter.
Wie helpt mij