[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:04

Doen jullie bij chronische bevangenheid nog steeds veel de hoeven koelen? Betrap mezelf er op dat ik dat dus al een tijd niet gedaan heb

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:33

mijn paard is chronisch bevangen, de laatste keer HB was ruim 10 jaar geleden. Ik koel de voeten nooit meer.
Naar mijn mening is er een acute fase, dat je dier dus pijn heeft, dat de HB actief is, dan koel je...... wanneer het daarna stabiel is, en wel bv een gekanteld hoefbeen heeft oid maar geen last meer dan noem je dat chronisch.....en koel ik echt nooit....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:27

Hier ook pittig, deel jullie mening. Die onzekerheid is echt *piep*
Twee keer op een dag naar stal, al een half jaar, gaat me ook niet in de koude kleren zitten.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:38

@stal fiore, ken dat, ik doe alles in mijn up want huur een stalletje dus ben er vaak 3 a 4 keer per dag...is iets teveel van het goede maar ja met 4 paardjes gaat het niet anders...wil ze alle vier voor geen goud missen hoor maar oh wat snak ik naar een weekje paardloos

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:36

Dikke knuffel voor iedereen! Ik heb precies hetzelfde gevoel. Constant die twijfel, onzekerheid en zoveel verdriet. Altijd maar afvragen of je er goed aan doet. Moet je meer geduld hebben of opgeven?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:46

Ik ken het ook goed! Toen vorig jaar de mijne hoefbevangen werd en ik ook steeds het gevoel had dat het mijn schuld was. Ik had hem eerder van het gras moeten halen, eerder de signalen moeten zien, meer beweging moeten geven. Kan me dan wel voor de kop slaan zegmaar. Inmiddels zijn we nu 3 maanden pijn vrij en zonder pijnstillers ook. Hij staat 24/7 buiten in een paddock met onbeperkt suikerarm (getest) droog verpakt hooi. Hij is iets aan de dikke kant maar rent dagelijks rond met mijn 2 en 1 jarige. En echt draven en bokken en galopperen terwijl ik hem dat zeker sinds september niet heb zien doen (net voor zijn hoefbevangenheid). Hij is zo goed in z'n vel! En hij krijgt dus een halve pil prascend per dag voor zijn PPID. Maar er waren dagen eind vorig jaar dat ik hem omhoog moest trekken want hij had al 10 uur niet meer gestaan. Meer pijnstillers, meer dierenarts bezoeken, ander hoefbeslag (ijzers met klei ertussen, ijzers met siliconen, hoefschoenen) en de moet zakte me toen ook wel echt in de schoenen. Ben blij hoe goed hij nu doet dus probeer de moet erin te houden!

Afbeelding

Afbeelding

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:44

Wat fijn dat jou pony zo goed is opgeknapt! Fijn hoor, dat geeft weer wat hoop.

Hier is het zo wisselend nu... als ze op stal heeft gestaan loopt ze goed, even buiten en het is weer slecht, op asfalt loopt ze redelijk, in het zand slecht. Als ze loopt lijkt het rechtsvoor, maar als ik voetjes wil optillen heeft ze moeite om op linksvoor te staan... Ik snap er niks meer van. Net even met de dierenarts overlegd en die begrijpt het beeld ook niet. Morgenochtend weer even overleggen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:00

Petra_O schreef:
Wat fijn dat jou pony zo goed is opgeknapt! Fijn hoor, dat geeft weer wat hoop.

Hier is het zo wisselend nu... als ze op stal heeft gestaan loopt ze goed, even buiten en het is weer slecht, op asfalt loopt ze redelijk, in het zand slecht. Als ze loopt lijkt het rechtsvoor, maar als ik voetjes wil optillen heeft ze moeite om op linksvoor te staan... Ik snap er niks meer van. Net even met de dierenarts overlegd en die begrijpt het beeld ook niet. Morgenochtend weer even overleggen...

Klinkt hetzelfde als die van mij...

Fijn Lotte!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:14

Hier ook een pony die liever op het harde loopt dan op het zachte en idd heel wisselend. Aan de hand loopt hij veel beter dan los. Kon ie maar praten dan wist ik waar het aan lag, zn voeten of dat ie niks ziet. Mijn pony loopt beter als ie langer loopt. Als je een stuk rechtuit loopt gaat ie na 20 meter veel soepeler en beter stappen. Ik snap dat beeld niet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:22

Ook dat doet die van mij ook Sappos. Ze moeten echt even opstarten ofzo

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:02

Ik heb een pot metabolic care gekocht, nu paar daagjes mee bezig, hoop dat dit iets verlichting gaat geven

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:31

BarbaraNova schreef:
Ik heb een pot metabolic care gekocht, nu paar daagjes mee bezig, hoop dat dit iets verlichting gaat geven

Wat is dat precies voor spul? Ben er wel benieuwd naar!
Ik heb contact met een voedingsdeskundige, die gaat Ivy haar dieet onder de loep nemen. Ik heb niet het idee dat daar nog veel te halen valt, maar je weet nooit.
Vanmorgen uit stal liep ze weer prima, na een kwartiertje buiten nog steeds goed. Haar voet stinkt wel erg, hopelijk is dat de zweer die eruit komt.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:45

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:54

Wat geven jullie voor de vitamines? Ons was door een voedingsdeskundige metezoa geadviseerd, maar meneer heeft zoiets van vreet dat zelf maar op. :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:05

Wij geven vitalbix. Maar tijdens de acute fase kreeg ze niks

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:13

Wij geven Pavo Vital, ik ben normaal gesproken geen fan van Pavo voor mijn paarden maar dit lijkt qua samenstelling erg geschikt te zijn nu.

Tristan lijkt nog steeds goed te gaan, hij is woensdag bekapt en de hoefsmid was aangenaam verrast over hoe het ging. Na het bekappen liep hij iets voorzichtiger bij het opstarten maar verder was er niks te merken. Dat was een hele opluchting want ik zag er erg tegenop.
Tristan staat nu een week zonder pijnstillers en dat lijkt hij goed aan te kunnen tot nu toe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:18

Ik geef die van mij al jaren marstall force. Toen ik vital voerde gingen ze aan de klei likken

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:19

Ik geef of vitalbix, of oerbalans of metazoa, ik wissel af anders stopt die van mij met eten..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:25

En geeft iemand van jullie ook van Havens de natural balance?

Helaas is Charlie een hele moeilijke eter... iets met wat de boer niet kent..

Z'n glucobalance en magnesium gaan ook al door de appelmoes anders krijgen we dat er ook niet in

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:26

Ik weet niet hoe de samenstelling tegenwoordig is maar een aantal jaar terug zat er best wat zetmeel in de natural balance.

Mijn ponys hebben ook safe and sound gehad van dodson and horrel. Dat ruikt heerlijk dus het lijkt me dat lastige eters het wel moeten lusten. Daar mengde ik de glucobalance doorheen toen grietje dat kreeg

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:33

Ik geef Equilin Formule 4 Feet.

Maar heb net een mail gestuurd naar HorseCompleet voor advies

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:39

capopjekop schreef:
Ik weet niet hoe de samenstelling tegenwoordig is maar een aantal jaar terug zat er best wat zetmeel in de natural balance.

Mijn ponys hebben ook safe and sound gehad van dodson and horrel. Dat ruikt heerlijk dus het lijkt me dat lastige eters het wel moeten lusten. Daar mengde ik de glucobalance doorheen toen grietje dat kreeg

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:47

Zetmeel zit nog steeds erg hoog. Ik zou dat zelf niet durven te voeren

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:02

Oke.. wordt op de site wel geadviseerd voor hoefbevangen paarden. Pfff lastig hoor.
Het is ook allemaal mega duur

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:11

Ik heb ze 11 jaar geleden eens gemaild omdat ik het ook raar vond. Ik kreeg dit terug:

Ik ben het gedeeltelijk met u eens dat paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid ook baat hebben bij een zo laag mogelijk zetmeel gehalte, echter oorzaak nummer 1 van hoefbevangenheid is toch echt een te hoog suikergehalte, en deze is extreem laag in de Natural Balance. Indien de granen in een brok of muesli onbehandeld zijn dan kan kan een te hoog zetmeel gehalte invloed hebben echter de granen in de Natural Balance zijn alemaal behandeld (Geexpandeed, geextrudeerd etc.) en daardoor is het het zetmeel zeer licht verteerbaar geworden en heeft het geen invloed op paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De reden dat wij kiezen voor een redelijk hoog aandeel granen (en daardoor een iets hoger zetmeel gehalte) is wij dit product ook geschikt hebben gemaakt voor sportpaarden of paarden die toch arbeid moeten verrichten.

Ik ben toen marstall force en safe and sound gaan voeren.