[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:45

Dat klopt. Ze wil heel graag werken.
Ik wandel nu nog niet met haar.
Zolang ze nog in de acute fase zit, Vind ik dat niet verstandig ..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:40

Ik heb een merrie die heel graag werkt. Maar wandelen verschrikkelijk vind. Die pak ik dus heel snel aan de lange teugel, dat is voor haar wel werk (ook als het alleen recht uit stappen is, maakt voor haar voeten niet uit of ik er voor of er achter loop ;) .
Maar idd, eerst acute fase afwachten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:19

Rud staat op een kale weide en krijgt niks extra ik durf het gewoon niet aan aangezien hoe hij nu loopt en ik niet zeker ben of ddit aan de stand van zijn hoeven ligt of echt HB... Morgen nogmaals de Da contacteren wil dit uitgeklaard hebben hij moet ook niet afzien he.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:24

Kort gras zit ook veel in he.

Inderdaad even de DA laten komen is wel verstandig.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:25

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:07

flavlip schreef:
@ Idifix Fijn, dan heb ik je hopelijk een beetje gerustgesteld :(:) En klopt wat voer betreft :) Zo lang ze energie hebben krijgen ze genoeg ;) Flavio kreeg eerst 4kg per dag (hij is maar een kleine pony), meer kon hij echt niet aan. Nu is hij netjes op gewicht, al een tijdje, blijft rustig afvallen en eigenlijk hoeft dit nu niet meer (wel liever iets te dun dan te dik, maar toch). Z'n pockets zijn er nog steeds, maar ben alweer rustig aan het opbouwen met voer. Die pockets hebben echt tijd nodig, zo lang ze niet erger worden vind ik het goed. Ik blijf verbetering zien. Flavio krijgt nu 7kg per dag. Dit kon eerst echt niet, zodra ik maar iets meer probeerde kwamen er weer veel meer pockets te voorschijn (kont, manenkam). Wat/hoeveel krijgt jouw paard nu? Flavio mag nu ook een half uurtje gras erbij :)

@Tyrcanol Flavio werd ook heel chagrijnig en is nu ontzettend gefixeerd op eten (gaat echt flippen op stal, bokken tegen de wand enzo). Zo kende ik hem ook niet. Gaat nu weer beter, hij kan meer eten aan en mag een half uurtje gras. Van 5 minuten knapte hij al op :) Ik snap dat het moeilijk is, we kennen het allemaal hier. Je hebt momenten dat je er gewoon even doorheen zit. Geef niet op, geef het tijd :(:)

@Marijuhhh Heb ik gehad, maar nu niet meer. Wel dat zodra er maar iets is ik meteen helemaal overstuur ben en alle alarmbellen gaan rinkelen, maar verder doe ik mijn paardje gewoon met heel veel plezier. Waarom waren er twijfels over de diagnose? Had ik bij Flavio ook hoor deze keer, maar heb nu m'n "bewijs" je ziet het aan de buitenkant van zijn hoeven (witte lijn was nog verbreed, dus daar was het niet echt aan te zien). Nu is het "alleen" een ribbeltje, vorige keer echt met kanteling. Voor mij de bevestiging dat hij toch echt hb is en ik er op tijd bij was en niet voor niks medicijnen heb gegeven (en anders beter een keer medicijnen bij voorbaat voor "niks" dan te laat...).
Ook bij een "gewone" kreupelheid, ben ik altijd erg alert. Heb ook al eens gehad dat hij gewoon kreupel was, ging goed vooruit, elke dag wat beter en ineens slechter... dan blijf ik het moeilijk vinden wat ik dan moet doen. Heb hem meteen aan het werk gezet, wilde niet het risico lopen dat hij door het niet werken hb zou krijgen en dat vermoeden had ik toen. Goede keus gemaakt, want als zijn kreupelheid erger was geworden had ik het met werken erger gemaakt en nu ging het beter, dus gelukkig goed ingeschat. Dus ja, ik herken je gevoel. Tussendoor kan ik het loslaten, maar op zulke momenten... nee, dan niet. Maar dat is ook goed, houd je scherp en alert ;)

Fijn dat het gevoel herkent wordt.
Wat betreft de twijfel over de diagnose. Brutus was vorig jaar licht onregelmatig. In eerste instantie dacht ik door de hoefsmid te kort bekapt maar de onregelmatigheid bleef. DA vervolgens gebeld en die gaf aan dat ik zich waarschijnlijk verstapt had. Vanwege zijn gewicht (hij was destijds aan de stevige kant) vroeg ik haar of het geen HB kon zijn. Dat sloot ze volledig uit. Na twee dagen pijnstilling liep hij ineens echt op drie benen en de DA bevestigde toen mijn vermoedens namelijk HB. Echter heeft ze m'n pony toen niet meer zien lopen want hij wilde de stal absoluut niet uitkomen (weet altijd precies wanneer iemand een DA is). Verder had hij geen typische HB stand of loopje en was hij er na 6 weken weer bovenop. Ik twijfel eraan of het niet gewoon een fikse hoefzweer ofzo is geweest.
Maar goed. Belangrijk voor nu om hem weer fit te krijgen en te houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:16

Ik zou niet het risico nemen met gras geven. En dan zijn ze mss even blij, maar als ze eraf moeten heb je toch weer hetzelfde probleem? Grietje is ook erg gefocust op eten, eten, eten en dan bij voorkeur gras of brokken. Maar toen zij slecht was heb ik dat juist niet gegeven. Scheelt dat ze hooi ook lekker vindt en daar ook graag van eet. Ik voerde overigens wel iedere dag een paar gedroogde brandnetelstengels met bladeren. Vond ze ook heerlijk.

Wandelen ben ik ook pas gaan doen toen ze al weer wat beter liep. In het begin alleen maar wandelen in de wei. Daarna idd lange teugelwerk en daarna lekker de straat op (of nouja zo veel mogelijk in de berm).

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:43

Met mijn haffie gaat het gelukkig nog goed. Ik zet haar wel op het gras een aantal uurtjes en dit gaat goed... Ook denk ik dat ze het niet van het gras heeft opgelopen vandaar dat ik haar weer makkelijker op het gras zette. Ook zijn we voorzichtig aan het werk met dubbele lijnen 10 minuutjes :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:48

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:16

Heeft iemand ervaringen met pijn in de hals of nek, na lang een verdikte manenkam bij paard? Mijn paard is inmiddels afgevallen en haar hals/nek is gelukkig weer een stuk slanker. Ik merk dat ze last heeft van haar nek of hals, ze heeft een behoorlijke afwijking naar rechts. Ik ben sinds gisteren begonnen met masseren met jenverbes en rozemarijnolie. Ik hoop dat dit gaat helpen. Misschien is dry needdling ook nog een idee?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:11

Flavio heeft niet heel lang een verdikte manenkam gehad (en alleen het achterste stukje, bij de schoft). Wel heb ik een thermografische scan laten maken en hieruit bleek dat hij heel veel spanning had in zijn nek/schouder. De scan kan natuurlijk op verschillende manieren geinterpeteerd worden, maar naar mijn idee zat hij op die plekken zo vast door zijn HB, hij heeft toch pijn gehad, geprobeerd zijn voorvoetjes te ontlasten, dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat een paard hierdoor nekpijn krijgt (bij pijn ga je verkrampen). Hierna heeft de osteopaat hem behandeld en Flavio leek een stuk losser in zijn hele lijf. Dry needdling lijkt mij wel een goed idee.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:16

Die van mij is ook een heleboel afgevallen. Met als gevolg dat t enorm zwabbert en hangt nu.
Ze vind het heerlijk om gemasseerd te worden. Dus doe ik dat regelmatig.

Hier koude voetjes trouwens *\o/*

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:45

Goed nieuws Tyrcanol!

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:51

Mijn paardje loopt ook weer helemaal goed trouwens. Zelfs galopperend en bokkend in het land. Ze is nog wel wat te dik, maar wel flink afgevallen.
Misschien ga ik toch een osteopaat laten komen, maar moet daar eerst wat geld voor op zij leggen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:58

Purdey gaat ook heel erg goed. Mooi afgevallen sinds ze het graasmasker op heeft.
Veulen loopt er nog lekker bij, dus die zorgt ook voor afvallen :)
Ze loopt ook erg goed. Ze trekt weer sprintjes en bokt.
Alles bij elkaar heeft het ruim een jaar geduurd voor ze weer is zoals nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:05

Zie nu pas dit topic, had net zelf een topic geplaatst :o
Even gekopieerd, hoop dat jullie me kunnen helpen;

Afgelopen week heb ik de hoefsmid bij mijn paard gehad. Ik vertelde hem dat paardlief de laatste tijd wat stijf liep.
Hoefsmid kon aan de achterhoeven zien dat paard hoefbevangen was geweest. Een witte rand (heeft hij aangewezen) was dikker dan normaal, daar kon hij dat aan zien. Ook zaten er op beide hoeven een klein rood plekje op de zool (bloed?).
Hij vertelde dat dit vaker voorkwam bij oudere paarden. Vaak gepaard met cushing (heeft mijne niet).
Hoefsmid zei dat ze er al doorheen was en dat het wel goed kwam.
Nu was ik nogal geschrokken van dit nieuws, nam het mezelf kwalijk, had ik maar de veearts/hoefsmid eerder gebeld etc...
Maar nu heb ik eigenlijk nog wat vragen, ben al op internet aan het speuren maar daar gaat het vooral over te dikke paarden. Mijn paard is niet te dik, loopt al half jaar op hetzelfde stuk en krijgt verder niets extras.
Ik hoop daarom dat jullie misschien antwoord weten.

Heb dus wat zitten speuren en heb foto's gezien dat het hoefbeen door de zool was gegaan en paard geeuthaniseerd moest worden. Kan dit alsnog gebeuren bij mijn paard?

Omdat ze ouder is, kan dit vaker voor gaan komen? Zo ja, kan ik er iets aan doen om het te voorkomen?
En om het eerder te ontdekken?

De hoefsmid vertelde dat er iets fout is gegaan in de hypofyse, iets wat vaak voorkomt bij oudere paarden. Betekent dit dat mijn paard nu aan het aftakelen is?

Kan ik weer gewoon gaan rijden? Ik heb vorig weekend nog gereden. Rijd meestal 1/2 x in de week op haar, recreatief, bosritje maken van een uur/ander half uur.

Sorry voor het lange verhaal.. :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 00:13

Hoe weet je dat je paard geen Cushing heeft? Heb je laten testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:36

Nee, niet laten testen. Maar het is niet te zien, geen lange haren zeg maar.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:41

Je ziet aan mijn merrie ook niks. En toch zat ze op 67!!!

Zou t toch maar testen.
Geloof dat het onderzoek nu nog gratis is vanwege promotie van nieuwe medicijnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 10:07

Lange haren krijgt een paard meestal pas als Cushing in een vergevorderd stadium is..
Misschien moet je even de Wiki nalezen op het onderwerp Cushing - daar staan meerdere symptomen.
Testen is het beste, zeker bij hoefbevangenheid van wat oudere paarden.
De test is op dit moment gratis ( nb: niet het consult van de DA, die moet je wel betalen,maar de test zelf hoef je dan niet te betalen). En meld je ook aan bij het Cushing topic om meer over deze aandoening te weten te komen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:45

Hier is het lot toch weer toegeslagen hij was echt beter gisteren zelfs vlot op het harde. Vandaag zo kreupel als wat ..:'(

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:13

Sterkte Idifix.

Ik heb trouwens nog een goede tip voor hoefbevangen paarden. Weet niet of die al voorbij is gekomen, ik heb niet alles gelezen. De benen masseren met jojobaolie met 10 druppels rozemarijn olie en 5 druppels jeneverbes olie.

Heeft mijn paard heel erg geholpen binnen een week zag ik verbetering.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:02

Bedankt Flame, masseren durf ik ook al wel eens doen :)

Ja, Da snapt er zelf blijkbaar niet dat hij plots zo een herval had maar ik wijd het aan het weer volgens de index zaten we gisteren toch wat hoger als de andere dagen dus. zon, wind, vochtige lucht.
Volgens men Da moet hij absoluut terug beslagen worden maar mag ten vroegste pas binnen een paar weken en dan nog zien ..ik ga hiervoor wel een deskundig smid laten komen, want heb het wel even gehad.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:55

@ Idefix, is het hoefbeentje zo erg gekanteld dan dat je paard op ijzers moet?
Qua oorzaak kan natuurlijk heel veel zijn, mijn paard bijvoorbeeld heeft overgewicht, te veel gras. Die heb ik nou met een greenguard om en nog vind ik haar te dik. Gelukkig is ze wel afgevallen. Maar straks komt de winter er aan en dan heb ik meer zicht op wat er in gaat. Ook kan insulineresistentie en cushing een rol spelen. Weet niet of je paard daar op getest is. De mijne in ieder geval niet. Al ben ik bang dat ze wel insulineresistent kan zijn.
Het is altijd handig om de fructaanindex in de gaten te houden, maar zekerheid krijg je er niet helemaal van. Het blijft altijd een risico als ze eenmaal een keer bevangen zijn geweest.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:41

Ja hij is getest en dat heeft hij niet. Er zijn geen foto s genomen dus een gekanteld hoefbeen dat weet ik niet :/ wat ik wel weet is dat hij beduidend beter liep op ijzers, zonder houdt hij het niet uit op harde ondergrond bijna. Ja ik heb wel een graaskorf voor hem maar kan ik die een hele namiddag aan laten ? Hij krijgt zowiezo al niks binnen. Ik zou niet willen dat hij ook nog iets aan zijn maag krijgt.