Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:23

ikke20 schreef:
@yarrah dun been is goed teken toch.

Hij is nog lang niet dun, maar het begint nu toch wat minder heftig eruit te zien.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:27

anne_bento schreef:
Wat ik overigens ben vergeten te zeggen, het gaat om de tussenpees, aanhechting sesambeentje.

Mijn paard had ook een blessure aan zijn tussenpees, maar dan bij de aanhechting bij de knie. Niets aan te zien alleen heel licht kreupel.
Het eerste wat de dierenarts vroeg..... "heb je land?". Dan mag hij het land in en over 3 maanden kom je maar terug voor een controle echo. Helaas was toen geen verbetering te zien. Weer 3 maanden later was hij helemaal klaar, maar nu heeft hij een blessure aan zijn checkligament...... -O- .

Iccc

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:04

Ik zit in hetzelfde schuitje yarrah, mijne heeft ook een blessure aan zijn checkligament :(.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:35

Het is de minst slechte blessure het vraagt alleen een lange adem. 6 tot 9 maanden herstel.
Ik koel niet, bewust, omdat koelen pijnstillend werkt.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:18

Ja.klopt het ene been is nu genezen alleen nu nog haar andere been :(. Maar idd geduld

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:54

Jeetje wat een ellende van de ene blessure in de andere.. daar wordt je toch ook een beetje moedeloos van.

Ik heb begrepen van de dierenarts hier op stal dat de tussenpees, aanhechting sesambeentje, een heel klein peesje is wat heel erg moeilijk genezen kan. Komende woensdag komt de DA voor de echo, daaruit zal blijken of de stalrust iets gedaan heeft en of we verder nog iets kunnen kwa behandelingen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:10

IVAANAA__ schreef:
Ja.klopt het ene been is nu genezen alleen nu nog haar andere been :(. Maar idd geduld

Ik voel met je mee, en de tijd gaat sneller dan je denkt, mijn paard is volgende week alweer een jaar bezig met voorbeen nummer 2. Op een gegeven moment berust je je erin :)

ps: ik ben wel blij dat ie maar 2 voorbenen heeft {:}

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:48

mijne had ook checkligament beide voorbenen maar heb absoluut heel trouw elke x na het stappen gekoeld.
Dat het pijnstillend werkt heb ik nog nooit van gehoord. De doorbloeding verbeterd en de zwelling wordt minder maar dat is toch iets wat je juist wil? Dat daardoor de pijn minder wordt, lijkt me meegenomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:58

Ik hoop toch niet dat de mijne straks ook een blessure aan haar andere voorbeen krijgt :=

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:26

@gulpje gelukkig maar.

Vandaag stappen maar overgeslagen en boots ook. Was pas laat op stal. Begon het te hozen dat maakt me weinig uit maar toenn ook nog onweer. En zn been was nat dus kon geen icepack derop leggen. Wei ook maar dichtgedaan en paddock verbouwt kan hij morgen mooi daarop

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:37

Merken jullie ook dat met dit weer(kou en regen) het been veel dunner is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:43

ikke20 schreef:
Merken jullie ook dat met dit weer(kou en regen) het been veel dunner is?

Normaal gesproken merkte ik dat ook al bij de benen, heel dun bij koud en nat weer.
Been wordt buiten zo wel op een natuurlijke wijze gekoeld :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:17

Ja idd valt.mij zowieso al idd op. Scheelt weer haha.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:00

Nope helaas :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:45

_Ananas_ schreef:
Nope helaas :n

Staat jou paard buiten of op stal? :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:46

Ja scheelt weer koelen

@ananas hmm vreemd.

Hier is het been echt extreem dun terwijl hij gister alleen op kleine paddock heeft gestaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:27

Hier vanmiddag ook mooie dunne beentjes en een gelukkig verder niet al te verkleumd paard.
Hoorde nu weer van een andere stalgenoot dat ze afgelopen kreupel liep in draf op het weiland :( ;(
Maar ze heeft ook wel weer erg overdreven gek gedaan vorige week en dan een paar dagen achter elkaar, kan niet goed zijn. Been lijkt er niet op de reageren met dikker te worden.

Ben wel gewoon de 20 minuten gaan stappen en daar hadden we ook nog lol in. Oren naar voren en lekker doorlopen! Heb piepklein stukje gedraafd en gedribbeld omdat ik mijn teugels oppakte, moet ik ook niet doen :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:45

Ze zijn bij ons de weidegang aan het opbouwen, stonden afgelopen week vier uur en ak week vijf. Gaan straks naar 24/7. Maar ze heeft alleen een verdikking op de pees hoor, verder geen stalbenen oid! Maar na het begin van de ice vibe was ie bijna weg en toen begon de weidegang en zat ie er weer! Beetje jammer! Ach als het van binnen maar heelt!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:32

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat de zwelling een soort harde knikker werd? Mijn paard heeft alleen nog een beetje zwelling in zijn peesschede, net ad bovenkant/binnenkant van zijn kogel. Nu is dit in het afgelopen jaar 2x heel hard geweest. In februari was dit ook zo dus toen heb ik een week aan de hand gestapt en toen we een paar dagen later op controle gingen was er niks meer van te voelen en ook de echo zag er prima uit. Dokter Astrid kon niks raars vinden gelukkig.

Nu heeft hij weer hetzelfde, sinds een week. Gisteren ben ik hem maar 'gewoon' gaan rijden (dwz 3 rondjes draf links en rechts, rest stap) en daarna was de peesschede weer zacht. Ik ben benieuwd hoe zijn been er vanavond uitziet. Ik laat zijn voorbenen vaak kaalscheren zodat ik zijn been goed in de gaten kan houden en de vorige keer na de kliniek leek het, hoe kaler zijn been hoe dunner het werd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:14

mijn fries loopt al 2 jaar met dat vocht rond. ene moment was het harder dan andere moment. dierenartsen zeiden elke keer weer dat het niks was. idd na het rijden werd het zachter. lesgever zag er ook nooit iets aan als het dikker/harder was maar paste wel altijd de training aan.

kaalscheren heb ik ook al paar keer gedaan door die sokken vertekent het toch al sneller.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:47

Mn da zegt dat de verdikking op mn paard zn pees waarschijnlijk niet meer weggaat.
We proberen het wat te laten slinken door er groene leem op te smeren.

Overigens heeft mn paard vandaag een wilde dag gehad;
Die clown vond het nodig om uit zn afgezet stukje wei te breken toen de stalhouder nét even van het erf af was ;( toen mn stalhouder mn paard vond stond hij rustig in de rest vd wei te grazen maar wie weet hoeveel hij gestuiterd heeft argh dat beest bezorgt me grijze haren _-:( hopelijk houdt hij er niks aan over.

Wie gaat er mee schaken ipv levende paarden houden?!?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:55

jaaaaaaaaa ik doe meee.
stukken goedkoper en hoooooop minder zorgen.

pff echt balen dat hij was uitgebroken.
heeft de mijne vorig jaar ook gedaan. was nog geen kwartiertje weggeweest maar hij liep wel op de wei. i.p.v. zn kleine stukje. savonds meteen dikke koliek omdat hij teveel gras had gehad dat is ook niet grappig als je maar heel beperkt mag stappen met je paard en hij dan koliek heeft en je bijna uur op de da moet wachten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:57

MissYvette4u schreef:
Mn da zegt dat de verdikking op mn paard zn pees waarschijnlijk niet meer weggaat.
We proberen het wat te laten slinken door er groene leem op te smeren.

Overigens heeft mn paard vandaag een wilde dag gehad;
Die clown vond het nodig om uit zn afgezet stukje wei te breken toen de stalhouder nét even van het erf af was ;( toen mn stalhouder mn paard vond stond hij rustig in de rest vd wei te grazen maar wie weet hoeveel hij gestuiterd heeft argh dat beest bezorgt me grijze haren _-:( hopelijk houdt hij er niks aan over.

Wie gaat er mee schaken ipv levende paarden houden?!?

Ja van die grappen word ik ook nog steeds niet blij 8-) Hij gaat voor straf naar bed als ik of een stalgenoot dat zie gebeuren. Grrr.

Dus jullie daar op zich ook wel ervaring mee. Maar ook echt dat er opeens heel veel spanning op lijkt te staan? En het gaat in mijn paard zijn geval maar om een heel klein plekje nog.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:58

ikke20 schreef:
heeft de mijne vorig jaar ook gedaan. was nog geen kwartiertje weggeweest maar hij liep wel op de wei. i.p.v. zn kleine stukje. savonds meteen dikke koliek omdat hij teveel gras had gehad dat is ook niet grappig als je maar heel beperkt mag stappen met je paard en hij dan koliek heeft en je bijna uur op de da moet wachten

Jeetjemina heey, dat is wel echt dubbele pech -O-

Mijn Fries kreeg begin dit jaar ernstige koliek en heeft een paar dagen op de IC 'gelegen' maar dat zat zijn blessure niet in de weg.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:07

pff paar dagen op ic is ook behoorlijk heftig.

blijf ook twijfelen. mijn fries staat al 2 jaar met vocht in sesamschede(vocht net boven zn kogel) al paar keer laten scannen maar toen is er geen gat gevonden. maar dat vocht moet er wel met een rede zijn gekomen.
ben daarom best bang dat het gat er al 2 jaar zit. hij blijft wel redelijk goed lopen nou. begin er alweer aan te denken mn zadel mee naar stal te gaan nemen.
over een 2 weken gaat hij behandeld worden door een cranio sacraal die zag vorige keer(toen ze met mn andere paard bezig was) ook al het een en ander aan hem en ook rechtsachter(waar ik hem vorig jaar moeilijk vond lopen)