[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:59

Goed dat jullie je zo met de voeding bezig houden. Toch blijft het allemaal vaag vind ik.
Ik ken bijvoorbeeld genoeg ex-Hb Shetten die gewoon het hele jaar op de wei hebben gestaan en dit jaar nergens last van schijnen te hebben :?
Anderen zijn gelijk weer Hb als ze maar gras rúiken.
En het paard van mysa, weer een heel ander verhaal... Elk paard is weer op een andere manier gevoelig ervoor.

Met insulineresistente paarden moet natuurlijk altijd extra opgepast worden. Maar het is ook wel belangrijk dat het tussen de oortjes goed blijft gaan, dus ik begrijp heel goed dat sommigen de 'gok' toch nemen om ze op de wei te zetten voor een korte tijd, met graaskorf bijv.
Maar het blijft listig. Vooral met dit weer. Vandaag was de dauw op het gras bevroren en er scheen zo'n waterig zonnetje, dan gaan er toch alarmbellen rinkelen.

@janouk: daar heb je helemaal gelijk in, het is zo-veel info dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, vooral qua voeding.

Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat ze moeten proberen om het zo simpel mogelijk te houden voor zichzelf.
Goed hooi (ja, wat is goed hooi? :+ ) en een handje F4F of een klein stukje pavokoek, evt. stukje komkommer/bleekselderij/broccoli om op te knagen, schoon drinkwater en op fructaan-veilige dagen even kort bijv. met graaskorf op de wei en op tijd de smid erbij. En als het paard na de acute fase weer lekker uit de voeten kan, bewegen. Daar bedoel ik niet uren wandelen/werken mee, maar gewoon 1 à 2 keer per dag een halfuurtje.

Verder duik ik weer even in de meeleeshoek, kijken of ik nog wat van jullie op kan steken qua voeding e.d.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:14

Weer even een poging gedaan wat bij te lezen, zie een hele discussie over wintergras en waarom op de wei als je ook paddock heb...

Die van mij is 100 kg afgevallen laatste 3 maanden, weegt nu nog 320 (1.30 m) en gaat weer op de wei overdag.
Het is een risico, en als hij op de wat langere wei staat staat hij daar korter. Graaskorf omdoen heeft geen zin met dit weer, blijft al die sneeuw ijs in zitten en enige wat hij dan heeft is een bevroren neus en helemaal geen gras.
Op de paddock/bak zet ik hem niet, simpelweg omdat hij dan in zijn eentje staat, hij is nu op geod gewicht, krjigt geen kuil meer maar hooi en Safe and Sound als voer. En hij ziet er nu goed uit en loopt goed, zodra ik mindering zie ga ik het wel anders aanpakken, maar ik kan niet altijd voorzichtig blijven...
Op gegeven moment weet je het ook niet meer... warm veel fructaan, koud veel fructaan, geen dood gras, geen vers gras, stengelig hooi, niet stengelig hooi, veel bewegen, weinig bewegen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:23

Brainless schreef:
@Buitenzinnig
Maar een suikerpatient spuit insuline (en kan daardoor eens zondige).
Een paard spuit geen insuline en daarom moet de suikerwaarde zo stabiel mogelijk zijn.
Die pieken doen het hem.
Mijn paard zou mss best wel 4x per dag 30 minuten op de wei kunnen.
Maar 2 uur ineens is echt teveel. Dan stijgt die waarde zo ontzettend hard dat het lichaam daar niet 123 wat mee kan.
Mijn zoon is allergisch voor kippeneiwit en die hoef ik echt geen ei te geven hoor, daar wordt hij niet beter van en het houdt ook niet in dat hij dan volgend jaar er beter tegen kan.

Natuurlijk is het zo dat als ik nooit veel eet ik misselijk wordt als ik het wel eet. maar ik wordt er niet spontaan allergisch voor. Na opbouw kan ik na een tijdje weer normaal vet eten.
Bij een allergie werkt dat helaas niet zo.

Ook nu mijn paardje veel is afgevallen blijft ze gevoelig voor suiker (en ja ik heb het 2 winters geprobeerd en helaas is ze alsnog 2x bevangen geworden).

Niet elke suikerpatiënt spuit...sommige mensen krijgen tabletjes of slechts een dieet. Mijn paard krijgt "tabletjes" (kruiden en Mg) enm staat op dieet.
IR is GEEN allergie...het is een stofwisselingsprobleem. En bijna iedereen (dieren ook) kan over een allergie heen groeien of op andere wijze gedesensibiliseerd worden. Uiteraard zijn er ook allergieën waarbij een shock optreedt. Ik heb het dan niet over allergietjes waar je loopneuzen of jeukbulten (netelroos) van krijgt, maar die waar je hele lichaam uitschakelt. Jeukproblemen en snotneuzen zijn vervelend, maar niet levensbedreigend. (en dan kan je proberen te desensibiliseren) Een shock is dat uiteraard wel....
Glucose of lactose intolerantie vind ik geen allergie, maar een stofwisselingsprobleem.

Harde grond (geen kou) vraag ik me iets bij af. Van ouds her leven veel paarden juist op rotsige ondergrond en hebben geen problemen daarmee... onze ijshobbels zijn te vergelijken met zo'n ondergrond. Hele kolonies mensen rijden hun paarden in de velden van Spanje, Frankrijk etc. Daar hebben ze geen smeuïge landerijen en zachte zandpaden...allemaal hobberdebonk. Heb vanmiddag mijn ex HBer voorbij zien racen op zeer ongelijke grond. Hij was er niet mee doorgestoten naar niveau Totilas, maar hij leek er geen problemen mee te hebben.

Capop, fijn van Grietje!!

SpikeyBlue...Pavokoek bevat juist heel veel koolhydraten...wel 26% als ik het goed onthouden heb.

Yoika, ik heb wel eens het idee dat merries toch wat lastiger zijn dan ruinen? Ik heb mijn Shetje deze zomer zonder problemen in het groepje kunnen introduceren. Hij is minder lief voor zijn grote "broers" dan omgekeerd..ik zie af en toe mijn Haf voorbij banjeren met een Shet in zijn staart, alsof hij aan het touwtrekken is. :+ Haf zit ook vol bijtwondjes, Shet is hooguit afgesabbeld. Hij mag ook overal bij...wordt niet weggejaagd bij water of voer (bakje "lekkers" wordt wel afgepakt, dus daar sta ik te scheidsrechteren)

Janouk, Spiky heeft gelijk, want niet alle oorzaken van HB zijn van toepassing op "jouw" geval...dus het zal altijd een beetje dokteren blijven wat helpt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:27

Buitenzinnig schreef:
Janouk, Spiky heeft gelijk, want niet alle oorzaken van HB zijn van toepassing op jouw geval...dus het zal altijd een beetje dokteren blijven wat helpt.

}> Dat vindt Image niet fijn als je haar GEVAL noemt. :D *D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:31

Oh grutjes, moet ik het herformuleren??? :D

jouw specifieke probleem??? :P

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:34

Nou Janouk, ik heb eens in je profiel gespiekt maar het is een leuk geval om te zien! ;)
@Buitenzinnig: dat van de pavokoek weet ik, maar als je een klein stukje geeft (1/4 koek) valt dat mee, toch?
Ik dacht dat hier ook mensen zaten die dat gaven.

edit: nee, haar probleem, dat klinkt nog erger! :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:40

@Buitenzinnig
Mijn paardje loopt (met beslag) gelukkig ook goed op de oneffengrond hoor, ook kan ik haar weer normaal gebruiken ondanks haar hoefbeenkantelingen.
Ook op de verharde weg kan ik haar normaal gebruiken.
Ze staat nu de hele dag op het harde (volgend jaar komt er een paddock, maar dat is helaas nu niet mogelijk).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:42

Jannepauli schreef:
Toch zou ik wel 's willen weten wat een echte grasdeskundige erover zeggen kan..

Safergrass.org vind ik persoonlijk kundig genoeg om er conclusies uit te mogen trekken :

Water Soluble Carbs will not wash out of grass until it is completely dead and brown. Then you have to have enough rain or melting snow after it’s completely dead to leach the sugar out. Until then, please take care with your high risk horses. Proceed with caution, and allow them to acclimate slowly, just as you would if it were June. It might be best to assume that any green grass that has been subjected to repeated freezing nights is candy - full of sugar, even if there is snow on top. If it’s still green, the rain/snow cannot leach out the sugar.

uit: http://www.safergrass.org/pdf/dead%20grass%20safe.pdf

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:06

Stukje pavo-koek kan best. Wat weegt zo'n koek? Wat weegt een kwart koek? Hoeveel daarvan is suiker? Kom je op een paar grammetjes uit.

Lolclub, ik ken dat stuk van Watts, maar zijn ook al min of meer 'wetenschappelijke' tegengeluiden te horen. Ik heb ze zo niet bij de hand, maar ik houd het nauwlettend in de gaten, en zal, zodra ik iets concreets heb het hier neerzetten.

Lees ik net het blaadje van de dierenbescherming: ze sturen aan op wetgeving t.b.v. de paardensector, omdat de sectorraad niet genoeg doet, vinden ze. Verplicht willen ze o.a. vier uur weidegang per dag, mag toch hopen dat vier uur 'paddockgang' ook voldoet. Verder moeten aspirant-paardenhouders op cursus en examen doen, wij z.g. ervaren paardenhouders hoeven alleen examen te doen. Op eigen kosten natuurlijk, dat wel. Vraag me toch af: stel dat het idd doorgaat, en ik zou, om wat voor reden dan ook weigeren dat examen af te leggen, worden m'n paarden dan beslag genomen, of gaan ze aan de gang met dwangsommen, of hoe zou dat gaan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:10

Brainless (weet je zeker dat je die bijnaam wil? :+ ) De mijne loopt op blote voeten ... en gelukkig weer probleemloos over alle soorten ondergrond. Bevroren bobbels nu ook getest.

SpikyBlue. Van mij mag iedereen voeren wat hij/zij zelf wil. Ik geef alleen maar aan dat de kreet van PAVO dat het zo weinig suiker bevat, niet klopt...weinig suiker wellicht, maar vergeet de rest van de koolhydraten niet. En krijgt het paard met 1/4 koek dan nog wel de vitaminen binnen die je wilt geven??? (even afgezien van dat een paard uit goed hooi alles haalt wat nodig is en de extra vitaminen niet nodig zijn, tenzij ziek of slecht hooi) Het loont de moeite om alle voersoorten met elkaar te vergelijken en te kijken wat er precies in zit. Soms stoppen ze het vol met suikers onder verschillende noemers en plakken dan de hele handel aan elkaar met melasse :oo
http://www.pavo.nl/producten/pavo+summe ... ?func=spec 7% suiker en 24% zetmeel en zetmeel=suiker
Nature's Best bevat 2% suiker en 24% zetmeel, je moet voor een paard van 400-500 kilo 2 kilo/dag voeren!! reken maar uit.
De koek is in dat licht gezien een betere optie, want die bevat dan slechts 50gram koolhydraten, de 2 kilo Natures Best 500 gram (10x zo veel) Ik kraak PAVO of de andere merken hier niet mee af...prima dat ze er over nadenken, maar het is nuttig om even uit te rekenen hoeveel je paard dan binnen krijgt. Wellicht is gras - met mate - dan minder erg omdat ze moeten lopen voor iedere hap terwijl die bak met krachtvoer doodstil voor hun neus staat.. Kijk maar eens als ze in een wei staan...hap-hap-hap-stap, ze verplaatsen steeds. Je paard bij voerbak loopt echt niet. Gras bevat weinig droge stof (10% als ik het goed heb) en dan moet je lang al wandelend eten, om de zelfde hoeveelheid binnen te krijgen als met die bak muesli (food for thought ;) )

Over eten gesproken..... :Y)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:00

Precies, daar heb je een goed punt.

Ik had een tijdje terug in dit topic al wat vergelijkingen gelezen en kwam tot de conclusie dat een kwartje pavokoek als extraatje bij je hooi (ervan uit gaande dat het goed hooi betreft) plus wat groente een leuk dieet is.
En dat er op de zakken staat dat je achterlijk veel moet voeren :+

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een paard die recreatief gebruikt wordt, danwel ex-Hb is, 2 scheppen krachtvoer (van wat dan ook) per dag te gaan voeren.
Mijn kerngezonde ruin van 22 gaat momenteel 's ochtends om half 9 de wei op tot een uur of 2, 3. Soms langer.
's Middags krijgt hij zijn hooi (voordroog) en voor de nacht krijgt hij ook weer flink hooi, een handje ponybiks en een zoen ;)
Ik peins er niet over om hem meer te geven. Als ik sommige verpakkingen mag geloven zou hij zwaar ondervoed moeten zijn :+

Pablo, van Leedebee hier, gaat ook elke dag even de wei op (met graaskorf) en krijgt een pietsje minder hooi en een blokje pavokoek en/of stukje komkommer of bleekselderij. Deze week zijn de komkommers in de aanbieding bij de plaatselijke supermarkt dus Leedebee heeft geluk :D
Toen het zo sneeuwde stond hij wel zonder graaskorf, maar korter. Anders is het neusje straks bevroren. We zeuren al een tijdje om een bakje/paddock bij de boer maar ik ben bang dat hij die niet speciaal voor Pablo aan gaat leggen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:02

@SpikyBlue : het zit hem niet in het voer, maar in die zoen. Daar kun je niet tegenop voeren :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:47

De mijne krijgt nu 1x per dag een kwart pavo koek en 1x een handje muesli.
Voor de rest krijgt ze hooi en helaas niet onbeperkt omdat ze blijft dooreten.
Wel heeft ze een hooizak met gerstenstro hangen dus kan ze altijd wat knabbelen als ze wil.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:12

Ik heb een hele tijd geleden een keer een mail gestuurd naar pavo waarom ze geen voer ontwikkeld hebben die werkelijk geschikt is voor hoefbevangen of insuline resistente paarden dus met een suiker+zetmeel gehalte van minder dan 10%. Hun antwoord was dat dit niet hun doelgroep is. Helaas heb ik de mail niet bewaard toen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 00:17

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Toch zou ik wel 's willen weten wat een echte grasdeskundige erover zeggen kan..

Safergrass.org vind ik persoonlijk kundig genoeg om er conclusies uit te mogen trekken :

Water Soluble Carbs will not wash out of grass until it is completely dead and brown. Then you have to have enough rain or melting snow after it’s completely dead to leach the sugar out. Until then, please take care with your high risk horses. Proceed with caution, and allow them to acclimate slowly, just as you would if it were June. It might be best to assume that any green grass that has been subjected to repeated freezing nights is candy - full of sugar, even if there is snow on top. If it’s still green, the rain/snow cannot leach out the sugar.

uit: http://www.safergrass.org/pdf/dead%20grass%20safe.pdf

LC: Ik ben niet monotheïstisch. Bovendien ( and that's where the cookie crumbles): It might be safe to assume.. dat is dus een aanname en geen wetenschappelijk bewijs :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:56

Kijk Lolclub heeft het gevonden!
Hun "might be best" klinkt voor mij, mede door hun achtergrond, echter wel wat sterker dan een aanname. Ik heb in dit stukje (bijna letterlijk) mijn groene lollies al bevestigd gezien *D . Zelfs echt wetenschappelijk bewijs is "maar" voor 95% of meer betrouwbaar, er blijft altijd een "might", dat moet je nu eenmaal accepteren als je wetenschap bedrijft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:11

Ik vind het grote probleem van het proberen of iets kan of niet, dat je een stap te laat bent als je ziet dat je paard niet goed loopt. Het proces in de hoeven is dan al lang in de gang.
Maar iedereen is gelukkig vrij om te doen zoals het hem/haar en zijn of haar paard het beste lijkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:51

romeorowan schreef:
Ik vind het grote probleem van het proberen of iets kan of niet, dat je een stap te laat bent als je ziet dat je paard niet goed loopt. Het proces in de hoeven is dan al lang in de gang.
Maar iedereen is gelukkig vrij om te doen zoals het hem/haar en zijn of haar paard het beste lijkt.

klopt...het 'ijlt' altijd wat na.En meestal zolang dat je je zelf bedenkt,wanneer heb ik wat gedaan of verandert en dat je het niet meer weet.Ik noem het altijd...de emmer is vol.
Paard kan de gifstoffen niet meer kwijt en bingo!
En waar die gifstoffen van komen,tja....beetje bij beetje toch teveel suikers/hooi/voer/kou....wie zal het zeggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:53

Ander probleem met 'speciaal voer' is op dit moment dat ze overal knoflook doorheen kieperen.
Want dat zou zo gezond zijn ...
Wie zegt dat?
Isa krijgt er over het hele lijf jeuk van, dus voor haar is het niet gezond :+
Dat was ook de reden dat ik binnen een week al ontdekte dat er 'tegenwoordig' knoflook in de Safe en Sound zat. R.Wielens wilde het eerst niet geloven toen ik belde, maar na zelf op de zak gekeken te hebben, moest hij mij gelijk geven.
Wel balen dus .. moet ik weer wat anders gaan zoeken :o

En wat het gras betreft ... na ruim 14 dagen niet op het gras geweest te zijn, liep Isa behoorlijk beroerd. Dus toch maar weer aan de hand genomen en gisteren was ze behoorlijk maf toen ze ontdekte dat we weer gingen grazen (lees stappend aan de hand wat gras wegknagen gedurende 10 minuten).
Of het nu komt doordat het bij haar 'tussen de oren' zit, of er toch iets in het gras zit wat ze nodig heeft, weet ik niet, maar ik weet wel dat zij het zonder gras niet goed doet.
Maar goed .. de mijne is ook apart geval natuurlijk :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:44

romeorowan schreef:

Juist !, dit is precies hetgeen waar het allemaal om draait en daarom is in mijn ogen voorkomen beter dan (wederom) genezen.

Vrijwel iedereen hier in dit topic weet ondertussen dat de suikergehaltes in gras torenhoog kunnen oplopen onder de huidige omstandigheden, naast de onderzoeken door Katy Watts, de fructaanindex van hoefnatuurlijk en vele internationale websites waar in dit aan de orde komt is het verder gewoon een kwestie van gezond nadenken... als iets niet bevriest bij temperaturen onder 0 bevat het dus een stof die niet bevriest en dit zijn oa de stoffen suiker en zout .
Even een gedachtenspinsel van mezelf ;) : ik las iets over lang gras waar de sneeuw eerder weg is... hoe langer het gras hoe meer antivries in de stengel/blad en blijkbaar is gras dan dus zelfs in staat om warmte uit te stralen en de sneeuw te laten smelten...

Verder gaan mijn haren overeind staan als ik lees dat mensen het hele jaar zorgzaam en voorzichtig zijn en nu hun HB paard doodleuk op de weide zetten of zelfs krachtvoer gaan geven omdat hij zo zielig kijkt, zich chagerijnig gedraagt, verveeld of de paddock onbegaanbaar is.
Als dat laatste een probleem is, koop een aantal zakken zout en strooi de bak, paddock of uitloop weer begaanbaar, het kost een paar centen maar een nieuwe HB is vele malen erger.
en verder...negeer dat negatieve gedrag en ga wat doen met je paard, kleed je warm aan en ga wandelen, naar een binnenmanege of weet ik veel wat.. maar zet het dier niet stil, juist stilzetten en meer gaan voeren tegen verveling en ongewenst gedrag is een grote valkuil nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:36

tja....je hebt gewoon gelijk :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:43

hoihoi,

ik lees heir al een poosje mee, nadat ik mijn merrie onterecht verdacht van bevangenheid.
Maar nu is de pony van mijn zus ineens kreupel, leek een hoefzweer, maar hoefsmid kan niets vinden en twijfelt of het dat wel is.
Komt het wel eens voor dat een dier maar aan een hoef bevangen is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:50

Image van Janouk was volgens mij maar aan een hoef bevangen? Het komt niet vaak voor, maar het kan wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:52

kan het niet dat er wel een zweer zit maar gewoon wat dieper zodat de hoefsmid het niet ziet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:00

Image had een ontsteking aan haar hoefbeen, toch, en werd als gevolg bevangen? Da's wat anders hoor!

@Lolclub: kleine nuancering: ik lees hier nergens dat mensen hun paard onbekommerd en vrijuit weidegang geven hoor, wat ik heb meegekregen: even aan de hand grazen of max. twee uurtjes op de wei.