Brainless schreef:@Buitenzinnig
Maar een suikerpatient spuit insuline (en kan daardoor eens zondige).
Een paard spuit geen insuline en daarom moet de suikerwaarde zo stabiel mogelijk zijn.
Die pieken doen het hem.
Mijn paard zou mss best wel 4x per dag 30 minuten op de wei kunnen.
Maar 2 uur ineens is echt teveel. Dan stijgt die waarde zo ontzettend hard dat het lichaam daar niet 123 wat mee kan.
Mijn zoon is allergisch voor kippeneiwit en die hoef ik echt geen ei te geven hoor, daar wordt hij niet beter van en het houdt ook niet in dat hij dan volgend jaar er beter tegen kan.
Natuurlijk is het zo dat als ik nooit veel eet ik misselijk wordt als ik het wel eet. maar ik wordt er niet spontaan allergisch voor. Na opbouw kan ik na een tijdje weer normaal vet eten.
Bij een allergie werkt dat helaas niet zo.
Ook nu mijn paardje veel is afgevallen blijft ze gevoelig voor suiker (en ja ik heb het 2 winters geprobeerd en helaas is ze alsnog 2x bevangen geworden).
Niet elke suikerpatiënt spuit...sommige mensen krijgen tabletjes of slechts een dieet. Mijn paard krijgt "tabletjes" (kruiden en Mg) enm staat op dieet.
IR is GEEN allergie...het is een stofwisselingsprobleem. En bijna iedereen (dieren ook) kan over een allergie heen groeien of op andere wijze gedesensibiliseerd worden. Uiteraard zijn er ook allergieën waarbij een shock optreedt. Ik heb het dan niet over allergietjes waar je loopneuzen of jeukbulten (netelroos) van krijgt, maar die waar je hele lichaam uitschakelt. Jeukproblemen en snotneuzen zijn vervelend, maar niet levensbedreigend. (en dan kan je proberen te desensibiliseren) Een shock is dat uiteraard wel....
Glucose of lactose intolerantie vind ik geen allergie, maar een stofwisselingsprobleem.
Harde grond (geen kou) vraag ik me iets bij af. Van ouds her leven veel paarden juist op rotsige ondergrond en hebben geen problemen daarmee... onze ijshobbels zijn te vergelijken met zo'n ondergrond. Hele kolonies mensen rijden hun paarden in de velden van Spanje, Frankrijk etc. Daar hebben ze geen smeuïge landerijen en zachte zandpaden...allemaal hobberdebonk. Heb vanmiddag mijn ex HBer voorbij zien racen op zeer ongelijke grond. Hij was er niet mee doorgestoten naar niveau Totilas, maar hij leek er geen problemen mee te hebben.
Capop, fijn van Grietje!!
SpikeyBlue...Pavokoek bevat juist heel veel koolhydraten...wel 26% als ik het goed onthouden heb.
Yoika, ik heb wel eens het idee dat merries toch wat lastiger zijn dan ruinen? Ik heb mijn Shetje deze zomer zonder problemen in het groepje kunnen introduceren. Hij is minder lief voor zijn grote "broers" dan omgekeerd..ik zie af en toe mijn Haf voorbij banjeren met een Shet in zijn staart, alsof hij aan het touwtrekken is.
Haf zit ook vol bijtwondjes, Shet is hooguit afgesabbeld. Hij mag ook overal bij...wordt niet weggejaagd bij water of voer (bakje "lekkers" wordt wel afgepakt, dus daar sta ik te scheidsrechteren)
Janouk, Spiky heeft gelijk, want niet alle oorzaken van HB zijn van toepassing op "jouw" geval...dus het zal altijd een beetje dokteren blijven wat helpt.