[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:28

dierfysio ik zat erover na te denken.
lorenz stond 4 kant op ijzers ivm de buitenritjes.
we rijden nu dus niet meer en achter zijn ze eraf.
dit gaat goed.

de zooltjes voor zijn er nu ook af tot nu toe gaat het ook goed.
maar nu zat ik te denken voor de ijzers er ook af te halen....
ik dacht scheelt toch geld maar als ik je verhaal zo lees....dat wil je ook niet.
behalve als het gaat sneeuwen dan gaan ze er wel even af.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-10-15 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:28

Mijne moet met ijzers, heeft toen hij nog manegepaard was een trauma aan de linkerachterhoef gekregen (ik denk dat een ander paard op de zijkant van zijn hoef is gaan staan) waardoor hij een een vuistgroot stuk uit de hoefwand miste tot aan de bal.

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:22

Heeft iemand ervaring met het geven van omega vetzuren aan een paard met artrose? Of vitamine E?

Mijn haflinger heeft een wat slechtere periode. Niet dat hij niet wil lopen maar ik merk dat hij erg stijf is en hij daar wat last van heeft. Ik ben nu aan t kijken of ik nog iets kan toevoegen aan zijn rantsoen en kwam uit bij omega vetzuren en vitamine E. Lijnzaadolie schijnt hier ook vol mee te zitten.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en of paarden daar echt soepeler van worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:36

Ik heb het vroeger idd wel gegeven en toen hielp het echt enorm tegen de beginstijfheid. Alleen weet ik niet of die stijfheid kwam door de gewrichten of spieren ! Omega 3 is wel ontstekingsremmend, dus wel goed bij artrose. Lijnzaadolie bevat idd veel omega 3.

Denk ook eens aan homeopathie, zeker als het over beginstijfheid gaat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:25

Mijn merrie krijgt Omega gold olie van de PD. Ze doet het er goed op :)

Vitamine E is meer voor de spieren etc, maar kan zeker heel goed ondersteunend werken :j Sterke en soepele spieren werken immers mee aan het goed kunnen bewegen. Ik voer het nu niet meer omdat mijn merrie toch volledig met pensioen is, maar toen we nog reden kreeg ze het ter ondersteuning :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:40

Extra vitamine E bijgeven is ook meer iets voor in de winter, als de paarden niet op gras lopen. Tenzij ze natuurlijk zeer gevoelige spieren hebben, dan is extra vitamine E altijd goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:44

Klopt :j Hoewel mijn merrie eigenlijk altijd 24/7 buiten heeft gestaan, en het alsnog kreeg. Zeker nadat ze een keer spierbevangen is geweest, puur ter ondersteuning van de spieren en ter voorkoming van verzuring.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:19

De omega gold olie had ik ook gezien idd en leek mij een goede aanvulling. Goed om te horen dat het dus wel kan ondersteunen. Ik ga het gewoon bestellen en dan zien we wel even wat het voor mijn paardje doet :)

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:49

Vraagje; Ik verzorg een 24 jaar oude pony met behoorlijk overgewicht (is momenteel ook hoefbevangen helaas..) Hij heeft nooit onregelmatig gelopen of iets, maar hij is wel vaak stijf. Zou dit gewoon door ouderdom komen of kan dit artrose zijn? Kan je dit zien/voelen vanaf de buitenkant? Of kan alleen de dierenarts dit onderzoeken, en hoe?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:22

Stijf lopen kan ook komen door het overgewicht, hoe zwaarder hoe lastiger het is om goed te bewegen. Tel daarbij de hoefbevangenheid op en dan heb je geen bewegingswonder meer :)

Artrose kan alleen vastgesteld worden door een dierenarts door het maken van foto's. Anders blijft het altijd een schatting.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:39

Mijn paard gaat sinds een aantal weken zo slecht dat ik overweeg om haar op aangepast beslag te zetten. Ze staat sinds drie jaar op blote voeten, daarvoor een tijdje op ijzers en siliconen gelopen. Ze had toen al de diagnose HKO en een aantal peesblessures doorgemaakt.
Drie jaar terug was ze aardig stabiel, en toen ging het zonder ijzers. Ze staat 24/7 buiten en is al heel lang met pensioen.

Nu heeft ze sinds een jaar of twee een dikke voorknie, atrose, erbij gekregen. De bult op haar knie is gewrichtsvloeistof. Deze bult leegtrekken zou geen zin hebben omdat die meteen weer vol zou lopen. Al met al een paard met heel veel blessures....

Maar ik wil alles geprobeerd hebben voor ik er een einde aan maak. Het zijn een beetje de laatste strohalmen waar ik me aan vast klamp, mogelijk is het slechts uitstel van executie, maar ik wil me toch niet afvragen van: " had ik maar". als ze er niet meer is.

Twijfel wel hoe dit aan te pakken. Een hoefsmid gaan bellen, paard laten bekijken en op zijn advies bepaald soort beslag? ( Mijn huidige smid doet alleen bekappen)
Of eerst die knie op de foto ( Dat is nooit gebeurd, HKO is destijds wel via foto' vastgesteld)

Ik gooi dit in dit topic omdat ik het idee heb, door naar haar te kijken, dat het nu toch echt die knie is waardoor ze slecht loopt.Iemand tips? Zowel voor soorten beslag als wat ik nog meer kan doen?

Paard staat al op een (minimale) onderhoudsdosering bute, dus de situatie is echt ernstig. Ik wil niet lang meer wachten, nog proberen wat ik proberen kan, en anders zal het waarschijnlijk snel over zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:40

Overleg anders eens met van Nassau. Zij hebben veel verstand van aangepast beslag. En ze werken op dinsdag en donderdag op de kliniek in Roosendaal. Daar kan dan een foto genomen worden als dat nodig is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:07

Thanks voor het meedenken! Maar helaas gaat dat teveel zijn voor mijn paard. En een trailerrit, en controle daar, mogelijk beslaan e.d. en dan ook weer op de trailer terug gaat ze niet trekken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:11

Je kan van Nassau ook alleen mailen voor advies. Duurt misschien alleen wel even voordat je antwoord terug krijgt, want hij krijgt niet maar 10 mailtjes per dag binnen.
Zou breakover beslag wat kunnen zijn ?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:40

mIsschien. Ik weet het niet. Misschien is ze ook gewoon op.. Gevoelsmatig wil ik nog wat dingen proberen voor ik het opgeef.
Ze is ook te dik. Daar gaat ze ook niet beter van lopen natuurlijk. Krachtvoer krijgt ze al niet, alleen een handje vitaminebrok. Ze zal dan dus apart moeten, (langs de rest) en of op hooi ipv kuil, of minder kuil. . Ik moet gewoon alles goed op een rijtje gaan zetten. Afvallen, kniefoto en goed beslag zijn de dingen die ik nog kan proberen, denk ik.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:32

Maar ze staat al gedurende lange tijd op de pijnstillers?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:02

Laatste tijd wel ja. Wel lage dosering.
Doel is natuurlijk wel dat ze daar weer af komt. Ik hoop haar door gewichtsverlies, beslag of wat dan ook zo comfortabel te krijgen dat er geen of enkel homeopatische pijnmedicatie nodig is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:38

Ik storm er ook maar even tussen met het geval van mijn oude man.

- klophengst, 23 jr, artrose in nek, beide hakken en rechterheup, copd en kissing spine.
- Ivm copd vanaf 21e jaar stil gestaan, toen erg afgetakeld. Op 22e longen weer goedgekeurd en weer opgebouwd op DA advies.
- Nekartrose geeft minimale beperking, KS verdwijnt als hij zijn rug goed gebruikt, hakken zijn stijf en heup wordt erger.
- Hij werkt nu 4-5 keer pw, meestal onbelast. Ik rijd hem nog max 2x pw max 30min. Regelmatig een week helemaal niet ohz. Hij is super fanatiek, vooral onder het zadel, loopt daardoor soms wel wat onder zichzelf uit. Maar hij wil heel graag.
- Staat overdag lange dagen buiten, nachten op stal.

Mijn probleem nu is dat hij langzamerhand met de herfst steeds meer last krijgt van stijfheid. Stap is zuiver, maar beetje stijfjes in het begin: vanuit de hakken vooral. Hij begint ook in de wei zijn hoeven te draaien in de stap. Ik ga nog overleggen met de smid hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Galop is zuiver, hoewel hij een grote voorkeur heeft voor de linkergalop, ook rechtsom. Draf is linksom heel iets onzuiver, rechtsom echter bijna kreupel te noemen. Naarmate hij warmer wordt, gaat ie steeds zuiverder tot hij uiteindelijk alleen rechtsom in draf nog heeeeel iets onzuiver loopt. Maargoed, hoe kouder het wordt, hoe langer dat duurt.

Ik heb drie vragen:
Hoe slepen jullie je artroselijers de winter door?
Hebben jullie nog tips mbt beslag om zijn beweging wat te verbeteren?
Ik merk dat hij iedere keer na een rustdag stijver is. Moet ik niet elke dag even met hem aan de slag. Al is het maar een half uurtje matig intensief aan de longe?

Ik hoor het graag!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:12

Iedere dag wat beweging is het beste natuurlijk. Alleen iedere dag aan de longe lijkt me weer wat teveel. Teveel circels, misschien te mulle bodem. Wandelen ook nog een optie ? Werk aan de hand ?Lekker alles afwisselen.

Geef je hem een glucosamine product of gelatinaat ivm de atrose en stijfheid ? Omega 3 zoals in lijnzaad(olie ) wil ook nog wel eens werken tegen stijfheid, maar vaak meer tegen stijfheid van spieren.
En voor beginstijfheid is er een goed homeopatisch middel.

Voor hakken misschien back on track producten ( voor extra warmte ) ?? En deken voor zijn rug en nek in de winter ?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:57

Wat ik met de mijne doe in de winter is:
*deken op tijd erop
*sneeuwbeslag eronder zodat ze bij sneeuw ook naar buiten kan (ze staat vierkant op ijzers, zonder hoeft dit niet)
*die van mij staat nu zonder supplementen maar ik gaf eerst omega 369, gelatinaat van primeval en wat het beste hielp bij ons waren homeopatische druppels
*veel bewegen is een must, ik rij nu 5x in de week maar als het weer te slecht is in de winter dan wandelen we ook hele stukken.

Hier gaat het gelukkig heel goed met mn artrose paardje. Loopt mooi regelmatig en we hebben 1,5 week terug de punten voor dr sportpredikaat gehaald, nooit gedacht maar wel heel erg blij mee :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:04

Klinkt bekend Kpet. Die van mij heeft dan artrose in beide kogels voor.
Maar heeft een beetje dezelfde opstart problemen. Zeker nu de herfst en winter weer om de hoek komt kijken.

Idd een goed supplement geven, goede warme deken en veel beweging. Mijne werd erg stijf van snachts op stal staan. Heb je een mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten? Hier scheelt dat echt enorm. Misschien voeren op diverse plekken zodat hij meer moet lopen.
Tevens doet die van mij het gewoon het beste rechtuit. In de bak zijn de wendingen echt funest. Je kan altijd proberen of hij het beter doet als je iedere dag iets met hem doet.

Ik voer nu ook omega olie bij om te kijken of dat wat helpt voor de stijfheid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:22

Pfff lang niet geweest hier . En tig pagina s terug lezen gaat m niet worden ...
Zoek een goed produkt voor paard met artrose .
Is door trauma van buitenaf ontstaan .
Weet niet of t verergert is .
Geef nu osto flex .
Maar de kan is en best snel op . En zie weinig verbetering .
Overweeg nu corta vet !
Iemand ervaringen mee

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:03

Story schreef:
Maar heeft een beetje dezelfde opstart problemen. Zeker nu de herfst en winter weer om de hoek komt kijken.

Idd een goed supplement geven, goede warme deken en veel beweging. Mijne werd erg stijf van snachts op stal staan. Heb je een mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten? Hier scheelt dat echt enorm. Misschien voeren op diverse plekken zodat hij meer moet lopen.
Tevens doet die van mij het gewoon het beste rechtuit. In de bak zijn de wendingen echt funest. Je kan altijd proberen of hij het beter doet als je iedere dag iets met hem doet.

de mijne heeft ook artrose in beide kogels voorbenen
hij staat al bijna 5 jr op glucosamine en msm en sinds April dit jaar geef ik Kurkuma pasta 2x eetlepel door zijn voer en tot nu toe doet hij het goed en een scheut lijnzaad olie
wel wat stijf maar na 5 min loopt hij lekker ruim, rij altijd buiten nooit in de bak
rondjes lopen en de zware bak werkt echt niet voor hem
nu 2de winter zonder deken, vorig jaar vanwege peesblessure kon ik niet rijden en het is me goed bevallen, hij is de enige met deken en al mijn dekens werden stuk getrokken
alleen met regen als hij de paddock op gaat krijgt hij regendeken op
hier staat voor volgend jaar een stuk kas als open loopstal in de planning zodat ze hopelijk buiten kunnen blijven en veel meer ruimte hebben dan een box

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:12

Story schreef:

Maris schreef:
Iedere dag wat beweging is het beste natuurlijk. Alleen iedere dag aan de longe lijkt me weer wat teveel. Teveel circels, misschien te mulle bodem. Wandelen ook nog een optie ? Werk aan de hand ?Lekker alles afwisselen.

Geef je hem een glucosamine product of gelatinaat ivm de atrose en stijfheid ? Omega 3 zoals in lijnzaad(olie ) wil ook nog wel eens werken tegen stijfheid, maar vaak meer tegen stijfheid van spieren.
En voor beginstijfheid is er een goed homeopatisch middel.

Voor hakken misschien back on track producten ( voor extra warmte ) ?? En deken voor zijn rug en nek in de winter ?

Mijn oude man is nogal kouwelijk en gaat buiten niet liggen, dat doet hij alleen op stal. Hij staat overdag buiten in een ronduit gigantische wei en de kudde houdt hem wel in beweging. 24/7 heb we ooit in de zomer geprobeerd, maar daar gaat hij ivm gebrek aan rust heel slecht op. Daarbij raakt hij snel heel koud en stijf met nattigheid. Uiteraard staat hij ivm die kou onder een halsdeken. Zou losstappen met een dikkere deken helpen?

Qua beweging zou ik graag meer naar buiten, maar hij is zo heet en springerig dat ik hem ongeveer het bos door moet duwen. Voor zijn ruggebruik is dat gewoon echt niet goed. Ik ga wel regelmatig met hem wandelen, maar dat doet hij opzich in de wei ook al voldoende. Tussendoor: weet iemand wat de achtergrond is van rechtuit rijden? Ontwikkeling in de rechte lijn wordt toch ook geholpen door buiging? Gaan paarden niet vastzitten als we ze alleen maar rechtuit laten lopen?

Ik voer hem nu nog niet bij, buiten een mild iets voor de luchtwegen als hij het wat moeilijker heeft. Homeopatie is erg populair aan het worden in de paardenwereld en dat vind ik verontrustend. Laten we alsjeblieft allemaal onthouden dat dit geen medicijnen zijn en dat het effect van homeopatische middelen op geen enkele manier bewezen zijn. Anders mocht het volgens de NL wetgeving namelijk als medicijn verkocht worden. Ik wil mijn mannetje graag helpen, maar dan alleen met middelen die daadwerkelijk onderzocht en bewezen effectief zijn. Dus als mensen met die voorwaarde in het achterhoofd ideeen hebben hoor ik het graag. Pijnstilling vind ik gevaarlijk, omdat hij er dan helemaal doorheen loopt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:39

Sorry, ietswat vreemde reactie van je over homeopatische middelen!
Maar goed, het is je goed recht er zo over te denken, alleen zou je het wat vriendelijker kunnen vertellen misschien. Neem aan dat je dan ook niet in glucosamine en gelatinaat gelooft. Helaas is er dan verder niet veel te doen aan de artrose op medicijn gebied.

Met rechtuit rijden/ lopen belast je de gewrichten gelijkmatiger/recht tov op een cirkel.