Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:49

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik ben ook een ijzerloze eigenaar van 2 paarden. Ik heb er geen foto's van, maar ik heb ook geen klachten over de hoeven zelf.

Toch zou ik graag jullie mening eens willen hebben over het volgende, mijn paard heeft bij beide linkerhoeven een gleuf tussen de hoefballen, vanuit de middeltste straalgroeve. De smid heeft het wat opgengelegd, en aangeraden om CTC spray te gebruiken wat ik dan weer af moet gaan bouwen. Toch vraag ik me af wat dit nu is, en hoe het kan ontstaan. Herkennen jullie dit? Ik heb een oude foto op bokt gevonden als voorbeeld, bij mijn paard loopt het overigens niet zo diep door, en hij is er ook niet gevoelig op. Er komt ook geen troep ofzo uit, het is gewoon schoon.

Alvast bedankt!

Rijerijerije schreef:
Heb je er een foto van? Bedoel je dit?
Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:53

nombrado schreef:
doe dit met een PRE /andalusier? op deze wijze, en hij houd geen nagels meer over.
Uiteindelijk bewegen ze gewoon minder als ze te pijnlijke voeten krijgen.
Ze zullen in de natuur echt zelf geen 30 km over beton gaan stappen en draven .......ze kijken wel uit ;(

Die van mij loopt hele buitenritten op steen, staat in zijn paddock ook graag op het stenen gedeelte en draaft er net zo makkelijk op, zijn voeten zijn nog steeds niet tot op het bot afgesleten maar groeien als kool :j

geerke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:20

biewie@....hoe diep is dat?
Het ziet er uit als rotstraal...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:39

cloris schreef:
nombrado schreef:
doe dit met een PRE /andalusier? op deze wijze, en hij houd geen nagels meer over.
Uiteindelijk bewegen ze gewoon minder als ze te pijnlijke voeten krijgen.
Ze zullen in de natuur echt zelf geen 30 km over beton gaan stappen en draven .......ze kijken wel uit ;(

Die van mij loopt hele buitenritten op steen, staat in zijn paddock ook graag op het stenen gedeelte en draaft er net zo makkelijk op, zijn voeten zijn nog steeds niet tot op het bot afgesleten maar groeien als kool :j

Als een paard op de harde weg loopt en lange einden, onder de ruiter gedwongen, beweegt hij als of op eieren, vaak zie je het zelf niet meer na een tijd, maar het gevolg is wel vastgezette verkampte spieren in het lijf. En niet meer lekker los door het lijf bewegen.
Dat is hetzelfde als je als mens zonder schoenen op stenen moet gaan lopen, er zal zich wel eelt vormen , maar uiteindelijk krijg je een overbelasting in de spieren en pezen. (verschil is alleen dat een mens stopt als het hem zeer doet )

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:44

nombrado, ken je huertecilla op het forum? je wilt niet weten waar die allemaal over en door crosst met die spaanse paarden van hem (in spanje trouwens :+) die paarden lopen niet het minste stijf!

de laatst hoef met de diepe gleuf tussen de hoefballen is volgens mij samengeknepen van model waardoor de hoefballen naar mekaar toe gedrukt worden. kan uiteraard best dat er intussen ook rotstraal in die diepe gleuf gaan vormen is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:49

Citaat:
Als een paard op de harde weg loopt en lange einden, onder de ruiter gedwongen, beweegt hij als of op eieren, vaak zie je het zelf niet meer na een tijd, maar het gevolg is wel vastgezette verkampte spieren in het lijf. En niet meer lekker los door het lijf bewegen.
Dat is hetzelfde als je als mens zonder schoenen op stenen moet gaan lopen, er zal zich wel eelt vormen , maar uiteindelijk krijg je een overbelasting in de spieren en pezen. (verschil is alleen dat een mens stopt als het hem zeer doet )

Laat er onlangs nou eens bewezen zijn dat wij als mens beter op blote voeten kunnen lopen.
In Afrika doen ze niks anders en dan rennen ze ook nog eens door de bush bush.
Toen we nog neadertalers waren bestonder en nog geen Nike Air en liep iedereen gewoon op blote poten.

Verder staan er op youtube talloze filmpjes van mensen die blootvoets een marathon lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:56

Cowgirl schreef:
Citaat:

Laat er onlangs nou eens bewezen zijn dat wij als mens beter op blote voeten kunnen lopen.
In Afrika doen ze niks anders en dan rennen ze ook nog eens door de bush bush.
Toen we nog neadertalers waren bestonder en nog geen Nike Air en liep iedereen gewoon op blote poten.

Verder staan er op youtube talloze filmpjes van mensen die blootvoets een marathon lopen.

ja, alleen hebben die mensen zelf een keuze
de paarden die wij dwingen op asvalt of beton te lopen niet
verder moet je niet vergeten dat een marathon loper het liefst ook de zachte stukjes opzoekt en de renbanen veelal verende vloeren zijn.
Zelf veel aan sport gedaan, bij teveel springen of hard lopen op niet verende harde ondergrond krijg je geheid peesschede ontstekingen door overbelasting
overigens hadden neanderthalers geen asvalt :D of beton. (Dan ga ik idd ook het liefst op mijn blote voetjes)
die liepen lekker over verende weilanden en bosgronden. en laat daar nu net wél de verende functie nog in te zitten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:01

Neanderthalers woonden ook in berachtige gebieden in grotten. Laat een grot nou net van steen zijn.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:06

@ geerke, dit is niet de hoef van mijn paard, slechts een voorbeeld. het gaat mij meer op die gleuf tussen de hoefballen, hoe dat kan ontstaan. Bij mijn paard loopt het minder diep door, en is het in die gleuf ook schoon.

Wat betreft het lopen over asfalt/beton, mijn beide paarden (6 en 20) hebben er geen moeite mee, of problemen door. Je moet alleen wel met beleid rijden (ik draaf niet te veel). Ook heb ik altijd begrepen dat de demping via het hoefmechanisme beter werkt zonder ijzers dan met ijzers. In theorie zou een menpaard met ijzers wat regelmatig veel over de weg moet draven dus meer hinder ondervinden dan een recreatiepaard zonder ijzers wat waarschijnlijk minder stapt/draaft over het harde.
Laatst bijgewerkt door biewie op 27-07-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:07

kynshiri schreef:
nombrado, ken je huertecilla op het forum? je wilt niet weten waar die allemaal over en door crosst met die spaanse paarden van hem (in spanje trouwens :+) die paarden lopen niet het minste stijf!

nee ken ik niet
zou een filmpje moeten zien om dat te kunnen beoordelen.
echter in de campo in spanje bij mijn fokker , loopt het jonge grut allemaal op rotsbodem, weilanden op 1700 ha op te groeien. En super ook.
wat mij juist zorgen baart is beton en asvalt.. daar zit absoluut géén vering in die bodem.
een paard die daar zelf over heen zou gaan, zou dit niet lang doen, die geeft echt de voorkeur aan verende bodem. en alleen erover gaan zolang hij voelt dat het kan.
Ik zeg ook niet dat iedereen ijzers moet? alleen dat je je wel heel goed moet realiseren (afhankelijk van wat je doet met je paard) je paard niet km lang op asvalt te laten bewegen.
En tuurlijk krijgt een paard, net als een mens, daar hardheid door in zijn hoeven. Maar ik zou daar niet te veel in doorslaan en heel goed naar je paard blijven kijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:09

ga jezelf nou eens na
op je blote voeten op asvalt of beton?
of op een weiland of zandpad?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:14

nombrado schreef:
wat mij juist zorgen baart is beton en asvalt.. daar zit absoluut géén vering in die bodem.
een paard die daar zelf over heen zou gaan, zou dit niet lang doen, die geeft echt de voorkeur aan verende bodem. en alleen erover gaan zolang hij voelt dat het kan.

maar ijzers zorgen toch ook niet voor meer vering? Eerder nog minder..

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:14

Nombrado, ik denk niet dat je de vergelijking kunt en moet maken tussen mens/dier. Of neem je je paard ook mee onder de dekens als het s'nachts een keer koud is?

En ijzers zorgen idd voor minder vering, en toch gaat de discussie nooit over menpaarden die vele km's maken over het asfalt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:17

Ireen_ schreef:
nombrado schreef:

ik heb het toch niet over ijzers?
ik heb het over het teveel op beton en asvalt bewegen wat slijmbeursontstekkingen kan veroozaken en spierproblemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:19

biewie schreef:
Nombrado, ik denk niet dat je de vergelijking kunt en moet maken tussen mens/dier. Of neem je je paard ook mee onder de dekens als het s'nachts een keer koud is?

doe ik wel
een mens is ook een dier.
en ja. als het koud is, en ik een jas aandoe, krijgen de paarden het ook ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:21

Ireen_ schreef:
nombrado schreef:

geld zowel als met ijzers als zonder.
echter bij paarden die genoodzaakt veel over asvalt bewegen, zou ik wel voor ijzers kiezen om de voeten een beetje te kunnen sparen
wordt eeuwen gedaan, en niet voor niets.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:25

Grappig dat mijn paard liever op het asfalt loopt dan in de berm...
Rij netjes in de berm richting het bos, maar zodra ie de kans krijgt gaat ie lekker op het harde pas ernaast wandelen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:38

Mijne loopt ook liever op beton/asfalt dan in de berm (of bos/niet verharde paarden hier), maar meer om de reden dat de bermen, bos- en niet verharde paden puur uit steen en rotsen bestaat. Daar loopt ze heel slecht op, maar op asfalt loopt ze als een tierelier. Evenals op de grus paden (zonder grof zand) en op de weide.

Mijn shet loopt overal super, zelfs op het ijs/sneeuw/rotsen/stenen gaat ie in volle rengalop zonder een misstap.

Edit: Overigens ken ik hier in de omgeving ook mensen die zonder ijzers "offroad" gaan met het paard en dan ook echt offroad als je de natuur van Zweden kent. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:21

nombrado schreef:

Hoe verklaar je dan die Kenianen die hele werelddelen afrennen op blote voeten?
(sorry beetje off topic, maar wel interessant)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:44

e_horse schreef:
nombrado schreef:

Hoe verklaar je dan die Kenianen die hele werelddelen afrennen op blote voeten?
(sorry beetje off topic, maar wel interessant)

op beton of asvalt? Dat denk ik niet...die lopen door de bush bush en op zand en natuurlijk (door olifant 8-) )aangelegde paden. Kheb er zelf ook gelopen. Dat kan je echt niet vergelijken met onze asvalt wegen. Bovendien...heb je wel eens op een asvalt weg gelopen als het heel heet weer is?
en (om maar even offtopic te blijven)
zouden we onze gedomnsetiseerde paarden kunnen vergelijken met wilde paarden?
Net als dat je ons kan vergelijken (altijd op schoenen) met een keniaan die zijn leven lang al blootsvoets loopt en in de natuur is opgegroeid?
ik denk dat wij hier in de westerse wereld deze natuur behoorlijk ontgroeid zijn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:47

Laat maar, Nombrado.

Zullen we nu weer ontopic gaan met al die interessante hoeven-zaken die ik hier altijd lees? :-)
Wie heeft er nog foto's? (zal zelf binnenkort ook eens wat maken)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:50

nombrado schreef:
echter bij paarden die genoodzaakt veel over asvalt bewegen, zou ik wel voor ijzers kiezen om de voeten een beetje te kunnen sparen

Misschien draait de zon toch om de aarde ipv andersom, tenslotte dachten de oude grieken dat al zo en heeft met er meer dan 2000 jaar zo over gedacht, dus zo heel erg verkeerd kan die gedachte niet zijn

Dat is al heel lang wordt toegepast is geen enkel argument :)*. Tenslotte hanteren we aderlaten ook niet meer, wat wel veel gedaan werd.

Veel op asfalt lopen is misschien niet goed, maar veel op asfalt lopen mét ijzers is dan al helemaal niet goed. Dan is er nog minder schokdemping. Volgens jouw redenering zouden hoefschoenen dus een betere optie moeten zijn, niet? Tenslotte lopen wij ook op schoenen en niet op stalen platen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:07

sorry arabesk, maar aderlaten wordt nog steeds toegepast! oa bij mijn vader die ijzeropstapeling in het bloed heeft en dit de enigste manier is om die te verlagen...
Jij had toch die filmpjes van ijzer en zonder ijzer in draf arabesk? Misschien als nombrado die eens ziet, dat ze dan het verschil ziet??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:17

Arabesk schreef:
Dat is al heel lang wordt toegepast is geen enkel argument :)*. Tenslotte hanteren we aderlaten ook niet meer, wat wel veel gedaan werd.

Veel op asfalt lopen is misschien niet goed, maar veel op asfalt lopen mét ijzers is dan al helemaal niet goed. Dan is er nog minder schokdemping. Volgens jouw redenering zouden hoefschoenen dus een betere optie moeten zijn, niet? Tenslotte lopen wij ook op schoenen en niet op stalen platen.

in het geval aderlaten, zou dat best wel eens goed kunnen zijn bij een acuut hoefbevangen paard ;)

Beide is niet goed op asvalt, met ijzers of zonder ijzers. (voor pezen en gewrichten)
Hoefschoenen heb ik geen ervaring in, maar zou ik niet zo gauw proberen op mijn paarden..die werken net zo lang tot ze die enge dingen van hun voeten hebben. :+
Ik heb mijn paarden sinds 3 jaar zonder ijzers. Bij 2 daarvan merk ik zeker verschil in beweging en helemaal op het harde. Ze bewegen kort en met minder hef, om zo te gevoeligheid minder te voelen. De ander 2 merk ik nauwelijks verschil in met of zonder ijzer. Dus in die zin is het per paard nog steeds verschillend.
Als ik buiten rijd met ze, neem ik zowel wat asvalt maar ook berm als het kan. Dit puur om de gevoeligheid minder te laten zijn. Daarop worden ze dan wel ruimer in hun beweging.

Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar zonder ijzers, maar als het echt niet anders kan, dan een vind ik een ijzer een betere optie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:22

Arabesk schreef:
nombrado schreef:

Misschien draait de zon toch om de aarde ipv andersom, tenslotte dachten de oude grieken dat al zo en heeft met er meer dan 2000 jaar zo over gedacht, dus zo heel erg verkeerd kan die gedachte niet zijn

ik heb niet zo lang geleden geassisteerd bij het aderlaten van een hoefbevangen pony...pony liep zo weer weg en voelde zich zichtbaar beter.
Je moet wel weten wat je doet en op de kleur van het oogroze letten.Als dat van rood naar roze verkleurd is het goed en kun je stoppen.