[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:07

Ik kreeg inderdaad ook geregeld de opmerking naar m'n kop toegeslingerd, of erger nog, achter m'n rug om en dan via via terug te horen dat mijn paard standaard pijn heeft en dat ze het slecht van me vinden dat ik 'm rij en dat ik 'm allang weg had moeten doen bladiebla.. Tegenwoordig hoor ik het niet meer, maar heb ik ook echt zoiets van, joh, denk wat je wil, ik ken m'n knollie en weet dat het goed zit, met dank aan die hele mooie duidelijke foto's van meneer de Da en tevens osteo. Soms zie ik mensen kijken als Vario een dag heeft waarbij hij even langer moet warm draaien, en dan roep ik vooruit al, "neeeee hij is niet kreupel, hij is stijf want heeft spat.. " Dan kijken ze me allemaal met een rooie kop aan en hobbel ik lekker verder terwijl zij met de b#k vol tanden staan :Y) Je wordt er vanzelf handig in :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:53

Anya, is niet nodig hoor. Mijn spatter heeft ook kogel artrose maar loopt niet onzuiver in het begin (maar misschien helpt het dat ze 24 uur buiten staat. Maar zelfs met de flinke vorst liep ze loepzuiver).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:31

Ik zeg niet dat het zo is maar het kan.. lan heeft ook geen opstartproblemen.. is ook niet stijf.. die is gewoon weer zuiver met aan elkaar gegroeide spat...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:44

Die van mij kan niet 24/7 buiten staan, aangezien hij volledig blind is. Hij komt er wel meerdere keren per dag uit, van de zomer gaat hij onder begeleiding van mij de wei op (ik blijf erbij). Dan is het logisch dat hij wat stijver loopt, maar om te zeggen dat hij daarom moet worden ingeslapen gaat te ver

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:58

Ach, ik heb het andersom gehad...Had een bijna 4 jarige, enorm grote ruin met ocd,artrose,lage overhoef en hko.(enkel in de hoeven voor, zijn niet meer verder gegaan)
Dit paard trok op stal zijn ijzers af, groef enorme gaten in de wei en stond soms met zijn hoofd omlaag en kon dan niet meer omhoog.
Uiteraard heb ik dat paard uit zijn lijden verlost, maar een commentaar!!!
Zo'n jong paard had nog een heel leven voor zich, ik zag hem als weg-werpartikel, hij kon nog heus wel voor recreatie-paard door....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:03

Tja, anderen hebben er altijd wel een mening over en kennelijk kun je het nooit goed doen. Je hart volgen zoals al is geadviseerd, lijkt mij het beste. In elk leven -ook die van ons- zul je een moment van lichamelijk pijn hebben. Maar een dier mag geen pijn hebben, dan moet ie gelijk uit zn lijden verlost worden. Maar zolang er nog kans is op verbetering, dan hebben zij ook het recht om pijn te hebben. Daar komt bij dat er genoeg middelen voor pijnbestrijding op de markt zijn. Dus wat is het probleem?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:49

Commentaar van mensen die er niets van kennen krijg je altijd, niets van aantrekken ik denk dat wij en wij vooral als spatpaardjes (eigenaars) zeker weten wat het is en dat we het beste voorhebben met onze dieren, wie is er anders zo zot van honderden euro's uit te geven aan alle spuiten en supplementen !!! ik wil er zelfs niet aan beginnen om dat uit te rekenen want volgens mij heb ik daar al twee nieuwe paarden voor :(
Maar het gaat hier wel over mijn lieve vriend en daar heb ik veel voor over !!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:07

Perzie, heel goed verwoord. Als niet anders ons een veer in de kont steekt, dan moeten we dat zelf maar doen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:53

Vandaag is onze aller, allerliefste Kiekie ingeslapen. We zijn zó vreselijk verdrietig en aan de andere kant ook zo blij dat ze op een mooie, vredige manier ingeslapen is. Maar als moeder is de pijn haast niet te beschrijven als je je kleine grote meid zo dapper ziet omgaan met de hele situatie en het definitieve afscheid. Wat wás ze mooi, wat wás ze lief, maar wat zal ze in onze harten blijven en wat zullen we haar missen

Afbeelding

Dit heb ik op Facebook gezet:

‎2 bruine ogen
ik kijk ze nog één keer aan,
een kusje op je neus
en dan moet je echt gaan,

snap het dan,..
ik had geen keus!!
kon het nog maar
heus,...

de sterretjes zijn weg,
je ogen glimmen niet meer
'sorry het spijt me!'
keer op keer,...

nog één laatste kusje en een
'ik houd van jou'
'vaar wel mijn liefste,..'

Wat ben ik trots op mijn twee kanjers: Sara die het zó super gedaan heeft vandaag terwijl ze haar állerliefste vriendinnetje wegbracht en Kiekie, liefste liefste Kiekie, die ons zoveel jaar heeft laten genieten van haar geweldig lieve karakter, haar tomeloze inzet - ondanks de pijn -, haar grapjes, haar Spaanse pas, haar streken, haar werkwilligheid, haar broodjes bietsen voor het keukenraam, maar vooral om wie ze was en waardoor ze áltijd in ons hart zal blijven: omdat ze er altijd vooral voor óns was ! Lieve lieve Kiek, rust zacht .... XXX

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:03

Anette en dochter Sara, heel veel sterkte met dit grote verlies. Wat super knap van je dochter dat ze er zo goed mee om kan gaan, al zal het pas later tot haar door dringen denk ik. Wat ontzettend jammer dat het toch de verkeerde kant op is gegaan, maar wat hebben jullie van haar genoten, en wat zijn ze beiden ver gekomen :(:)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:25

Heel veel sterkte !!!! :(:) :(:)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:26

We bellen maandag weer even naar de verzekering, of ze er al uit zijn of het infuus verzekerd kan worden !

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:58

@ Netje: Heel veel sterkte!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:58

Netje: ook van mij heel veel sterkte! Hoe goed ook, dat maakt de pijn niet minder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 07:57

Ach netje toch. Heel veel sterkte.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:25

@Netje; ik zit met de tranen in mn ogen achter de pc, inmiddels biggelen ze al over mn wangen.

Ik kan me voorstellen dat het voor jullie een heel groot verdriet en gemis zal zijn. Maar het is goed zo, Kiek heeft geen pijn meer en jullie hebben haar een mooi afscheid gegeven.

Je hebt het ook zo mooi verwoord!

Heel veel sterkte voor jou en je dochter.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:37

Netje sterkte :(:) (rillingen over mn rug)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:42

Veel sterkte Netje

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:44

Heel veel Sterkte Netje.. Kreeg er ook een brok van in m'n keel... Heftig!! :(:)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:10

Dank weer voor alle jullie lieve woorden.

Ik hoop écht oprecht dat jullie dit allemaal bespaard gaat blijven. Vier jaar lang hebben we gestreden tegen spat, veel dalen gehad maar soms nog zulke mooie pieken. Net toen we haar éne been onder controle hadden, kreeg ze last van haar andere been. In Utrecht was de diagnose heel duidelijk: het zat dit keer niet in de schijven van het spronggewricht maar in het gewricht zélf. Helaas kan dit niet vergroeien en slijten de gewrichten stuk met iedere stap die ze verder ging zetten. De orthopeed was duidelijk: zélfs op de weide komende zomer zou niet meer gegaan zijn..... Dan ga je een proces in van ongeloof, veel verdriet, onbegrip (haar 'eerste' spatbeen kwam glansrijk door de buigproef), ontkenning, en maar heel langzaam berusting. Zelfs op de laatste dag keek ik uit het raam en zag haar vrolijk buiten in de paddock staan en dacht ik: ik doe het niet, ik doe het niet. Maar die trein is niet meer te stoppen en voor Kiek was het goed zo.

Eén ding wil ik jullie wel meegeven: probeer alles, maar als er geen zicht op verbetering is, ga dan niet eindeloos door. De pijn die we bij Kiek gezien hebben, maar evengoed de wilskracht om tóch zo graag voor ons door te gaan is niet te beschrijven. De dag voordat we naar Utrecht gingen is Sara met haar een rondje om geweest door het dorp: langs het meer, met een prachtige zon en over Kiek's lievelingsdijkje: daar mocht ze altijd voluit galopperen. Iets wat ze al geen weken meer gedaan had. En Sara dacht: ok, ga maar, doe maar wat je het liefste wil. En zoekend naar haar balans moest Kiek eerst weer even kijken hoe het ging dat galopperen, maar door alles heen ging ze met de oortjes erop in volle vaart de hele dijk af en terug en nog een keer. En na afloop stonden er twee superblije gezichtjes voor mijn keukenraam: mijn geweldige dochter, omdat dit de mooiste afsluiting was die ze zich voor had kunnen stellen en Kiekie omdat ze nog één keer had mogen doen wat ze zo graag wilde (maar eigenlijk niet meer kon)... Als beloning kreeg ze - zoals altijd - haar broodje: mooier had haar afscheid niet kunnen zijn.

Gisteren hebben we zoveel meegemaakt in een paar uur, zoveel gehuild, maar uiteindelijk ook zoveel rust gevonden.

Vandaag hebben we alles opgeruimd en schoongemaakt en zijn we onze nieuwe topper Luca op gaan halen.

Luca is helemaal super, maar zal nooit de vervanger zijn van Kiek, die altijd voor ons het liefste geweldigste, mooiste paard zal blijven en die in de luttele 10 jaar dat ze heeft mogen leven haar naam in alle opzichten eer heeft aangedaan: UNIQUE !! En dat is ze, was ze en zal ze voor ons altijd
blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Dag mooiste topper: graas maar lekker op de groene weides hierboven....

In dit topic was ik er voor Kiekie, voor Luca gaan we met open visier opnieuw beginnen en hij zal vast snel zijn eigen topics krijgen.

Ik wens jullie heel veel gezonde jaren met jullie kanjers, maar ik hoop dat jullie het me vergeven als ik zeg dat ik hoop nooit meer om dié reden in dit topic te moeten gaan meepraten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:51

:(:) |( |(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:59

Netje heel veel sterkte voor jou en je dochter en veel geluk met jullie nieuwe en knappe aanwinst!

Onze Victor is ook naar de eeuwige groene weides gegaan. Op 23 januari hebben wij hem in laten slapen. Door de spat is hij zijn lichaam verkeerd gaan gebruiken, hij had daardoor ook klachten in de heupen. De ene bil stond een stuk hoger dan de andere. En ondanks jaren gesleutel hebben we dat niet goed gekregen en viel hij van het ene probleem in het andere. Op 4 jarige leeftijd is de spat gediagnosticeerd, eveneens het scheve bekken.

De grootste fout die ik achteraf gemaakt heb is te gaan dokteren denk ik weleens. Had ik hem in het werk gehouden en waren de spieren niet weggevallen dan had ik met rijden uiteindelijk nog een hoop kunnen redden. Maar dat is allemaal achteraf.

Alle pogingen daarna om hem weer op de rit te krijgen zijn mislukt. Hij stond steeds sneller kreupel tot hij op het eind ook in karakter (door de pijn) ging veranderen. Dat was onze grens. Toen hebben we hem laten gaan op 9 jarige leeftijd.

Hij was, door zijn lijf te ontlasten, te ver kapot. Erg zuur.

Gelukkig zijn er genoeg verhalen hier in het topic met een positieve afloop. Het hoeft dus niet perse het einde te betekenen. Maar de combi spat/ scheef bekken en verlies van speiren die eea nog konden opvangen hebben mijn paard de das omgedaan.

Ontzettend zonde van zo'n jong dier die in de bloei van zijn leven had horen zijn.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:23

@Maikeltje; wat een verdrietig verhaal. Sterkte!!
@Netje; ik hoop je idd in dit topic niet meer tegen te komen. Ik hoop dat er een topic van jullie komt met mooie verhalen van Luca die we kunnen volgen.

De combi spat en een scheef bekken is idd geen reden meer op goed herstel en een bruikbaar paard. Ik zie het aan Selena ook. Ook zij heeft spat in het gewricht zelf. Dat is ook de reden waarom bij haar de Tildrenkuren niet zijn aangeslagen. Maar zolang het rustig blijft in het gewricht, is de pijn ook acceptabel. Als de ontsteking wel weer de kop opsteekt dan kan dat onderdrukt worden met Metacam. En dan maar hopen dat het na die maand beter is.

In haar geval gaat het nog 'goed'. In het lopen kan ik duidelijk zien dat ze niet rad is, maar zolang ze nog altijd goed en vlot op kan staan is er voor mij nog geen reden tot ingrijpen. Ik heb 2 motto's 'De laatste therapie is euthanisie' en 'Als het leven lijden worden dan is de dood de liefde'.
Maar wat zal ik een verdriet hebben als ik afscheid moet nemen van mn witte vriendinnetje..........

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:29

Ja ik kan me wel herinneren dat Selena en Victor veel overeenkomsten hadden. Vic viel ieder najaar steeds meer af, ik kon niet meer negeren dat de pijn omtzettend veel energie vrat. Ook zijn gedrag veranderde. Van een lief en vrolijk en altijd meegaand en meewerkend paard veranderde die in een zure chagrijn die de andere paarden begon te bijten en aan te vallen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:20

Sterkte voor diegene die het nodig hebben :(:)

Vandaag mijn stoute schoenen aangetrokken en een buitenritje op spirit gemaakt! Uiteraard alleen gestapt aan een lang teugeltje :) We hebben er beide erg van genoten. Ik denk ook niet dat het veel kwaad kan op het harde stappen :)