[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:24

Helaas trof ik Perdy vandaag ook weer bevangen aan, ondanks de maatregelen.. die blijken toch niet afdoende te zijn Verdrietig morgen komen er weer pijnstillers & bloedverdunners en daarna weer verderkijken..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:39

arme Isabella, dat ziet er echt heel naar uit...

Iedereen met een zieke pony/paard, heel veel sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:44

Zou het aantal bevangen pony's nu komen door het enorme groeizame weer? Regen en lekker warm.

Veel sterkte voor alle patienten!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:18

@Isapaardje: jeetje, je schrikt je toch kapot als je je paardje zo ziet lopen! Kan me voorstellen dat je aan hoefbevangenheid dacht, het ziet er wel zo uit in ieder geval.

@Romeorowan: mijn hoefsmid zei dat er momenteel heel veel paarden waren die hoefbevangen zijn inderdaad door het groeizame weer!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:26

@ Isapaardje;
Hopelijk heb jij gelijk en is het 1 of meerdere hoefzweren.
Gelukkig staat ze op nat zand, en kunnen ze als ze er zitten er makkelijk uit komen.
Ik zal morgen mijn hoefsmid eens bellen of hij daar eens naar kan kijken als hij van de week komt.

Edit: Ik heb jouw filmpje nog eens goed bekeken en bij jouw paardje kun je goed zien dat hij 1 hoef (rechter) ontlast.
De mijne kon op beide benen moeilijk staan (nu met pijnstillers is het iets beter natuurlijk)
en liet zich letterlijk omvallen om te kunnen gaan liggen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:06

Wou de mijne deze ochtend terug een uurtje op het gras zetten........ Maar mijn verbazing was groot toen ik zag dat ze er al in stond!!!!!! Op het vette gedeelte dan nog.

Begrijp er niets van. De schrikdraad stond nog mooi gespannen dus ik denk dat ze er is over gegaan........

Hoelang ze er al stond weet ik niet, maar er was gelukkig niets op aan te merken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:32

Toch had ze aan beide voorhoeven een hoefzweer en links kwam hij er al eerste uit, en ook ineens. Rechts wilde niet best, die heeft dagen lang wat uit de kroonrand gesijpeld. Misschien dat ze daarom toch meer pijn op rechts had toen het nog niet duidelijk was van de hoefzweren. Links was het been het dikst, vandaar dat DA ook aan een peesontsteking dacht.
Maar voor de duidelijkheid, dat filmpje is van vorig jaar juni; dus gelukkig verleden tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:37

hoe is het met haar scheurtje in de hoef?ik heb bij pablo aan de voorkant van z'n voorhoef nog z'on plekje(white line disease) ontdekt,meteen maar met een mesje het zachte hoorn weggehaald,en schoongemaakt met waterstof peroxide en in de honing gezet...toestand...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:42

Net wandeling gemaakt .. madame flipte even toen er 3 honden aan kwamen; op haar achterbenen en blazen en bokken. Gezellig met die hitte. Later had ze nog energie te veel en begon ze in het mulle zand om me heen te rennen.
Maar over het algemeen blijft ze voorzichtig lopen op het harde en al zeker niet draven.
Voetjes net nog even bekeken .. scheurtjes zitten er nog altijd, maar wat ik erger vind is dat er rechtsvoor nu aan de binnenkant een ruimte gekomen is tussen wand en witte lijn/zool Verward Niet op de plek waar vorig jaar de hoefzweer zat. Daarmee is toch duidelijk dat de hoefjes nog altijd niet in orde zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:33

Misschien een schimmelinfectie Isapaardje? Zo ja, dan moet je er waarschijnlijk toch even je bekapper of een hoefsmid bijhalen. Straks wordt het een losse wand (white line disease).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:37

Heeft iemand nog tips wat ik verder nog kan doen om het mijn ponybeest zo 'gemakkelijk' mogelijk te maken? het betreft een pony die aldus de dierenarts licht bevangen is aan de voorbenen. Ze staat nu 24/7 op het zand in een ruime bak waar ze drie keer per dag een flinke berg hooi krijgt. Hiermee heeft ze ongeveer onbeperkt hooi; het is nooit helemaal op. Uiteraard ook voldoende vers water tot haar beschikking Lachen verder zal ze pijnstilling krijgen (metacam) voor een week, en bloedverdunners (ascal) voor twee weken.. ik koel de hoeven dagelijks +/- 40 min per voorhoef (in een emmer) en ze krijgt als enige naast het hooi 1 handje Nature's Best om haar biotine en glucosamine doorheen te mengen.. iemand nog aanvullingen, tips? Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:40

Die metacam zal denk ik al veel verlichting geven. Staat de pony alleen op de bak of in een kudde ? Bij Nado merk ik dat als hij echt slecht is, hij liever alleen staat, wel naast de anderen. Maar dan kan hij helemaal zelf bepalen of hij loopt of niet.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:47

Ze staat alleen in de bak, die aan het land grenst. In het land aan de ene kant staat 'de groep', in het land aan de andere kant staat een merrie met haar veulen, met beide kan ze 'neuzen' Lachen

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:12

Ik denk dat je goed bezig bent Yellowfish. Zou niet weten wat je nog meer kunt doen voor haar.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:21

Ik lees regelmatig dat mensen bij bevangenheid hun paard een kuurtje van het een of ander bij geven, ik heb daar verder geen verstand van, maar misschien mensen in dit topic wel?

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:41

Iets met vitaminen erin ofzo? Ik heb ook gelezen dat magnesium zou kunnen helpen bij hoefbevangenheid. (staat op de site van paard natuurlijk)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:31

@yellowfish
OP de plek waar ze haar hooi krijgt, kan je goed nat maken, zodat ze haar hoeven kan koelen in het natte zand. Image vond het vreselijk als ik op haar hoeven spoot met koud water, maar in het koude zand hielp wel voor pijnstilling.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:16

Yellowfish schreef:
Ik lees regelmatig dat mensen bij bevangenheid hun paard een kuurtje van het een of ander bij geven, ik heb daar verder geen verstand van, maar misschien mensen in dit topic wel?

Ja je wilt van alles doen Bloos
Maar in de acute fase kun je beter niet te veel doen, en zeker niet in het voer.
Let op met die Nature's Best; hij is wel suikervrij, maar niet zetmeelvrij.
Misschien is Subli Seniores Priores een betere keus. Sowieso is het smakelijk voer (na weken!) en omdat het een slobber is kun je er van alles doorheen mixen. Geen suiker, nauwelijks zetmeel, goedkoop en bij iedere Boerenbond/Welkoop aan te komen.

Wat ik zelf gaf in de acute fase waren gedroogde brandnetels (voor afvoer afvalstoffen) en wat gedroogde goudsbloem (calendula) door het voer.
Kleefkruid zit vol antioxidanten en daarmee ook goed, rozenbottels (vitamine C en biotine).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:11

@ janouk ; dat is helaas geen optie aangezien ze in de bak staat en er mensen ook nog gewoon in die bak rijden.. Perdy vind het prima als ik haar hoeven koel in emmers water (minim 20 min per keer) dus dat doe ik zowiezo 1 x per dag, als ik vaker heenkan vaker (afhankelijk van mijn werk) Lachen

Isapaardje ; inderdaad, je wilt zoveel mogelijk doen om het zo snel mogelijk te 'verbeteren ' om het zo maar te zeggen.. dat Nature's Best niet zetmeelvrij is en er uiteindelijk dus alsnog een hoog suikerpercentage aan vast zit wist ik inderdaad, maar ze is er zo verzot op dat ik in overleg met de DA heb besloten om het gewoon bij 1 handje te houden. Ik ga Subli Seniores Priores wellicht wel proberen als de acute fase voorbij is; aangezien ze nu echt niet meer uitgebreid van het gras zal mogen snoepen verwacht ik dat ze wat terug gaat vallen in gewicht zoals ze ook altijd aan het einde van de zomer doet, en dan is dat wellicht een idee om bij te voeren..

Ik ga even achter die brandnetels en rozenbottels aan, bedankt voor de tips! (al moet ik zeggen dat ik dat inderdaad ook al op je website had gelezen; geweldig, zo informatief als die is! daar hebben mensen echt iets aan Ja )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:17

niet onbeperkt hooi geven,gewoon 3x daags kleine porties,en inderdaad natmaken...is ze niet insuline resistent?of aan het worden? dan worden ze zelfs van teveel hooi bevangen...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:19

Ze krijgt 3 x per dag een portie hooi ; hier doet ze de hele dag mee. Ze staat ook niet voortdurend te eten ; laat het regelmatig staan.

Hoe zou ik moeten merken of ze insuline resistent is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:25

als ze hooi laat liggen denk ik dat je toch teveel geeft....plaats maar een foto van hoe ze er nu uit ziet,eens kijken wat iedereen hier ervan denkt....normaal gesproken moet je het wel kunnen zien,hoewel sommige paarden de symptomen hebben zonder insuline resistent te zijn....maar bij jou pony denk ik er wel aan...steeds terugkerende bevangenheid ...
de symptomen zijn ,dikke manenkam,bulten op de kont,naast de staart inplant...o.a

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:27

Ik zal morgen even foto's maken Lachen overigens is dit 'pas' de tweede keer dat ze bevangen is, dus of je op basis daarvan al iets kunt zeggen weet ik niet..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:28

oh,dat "valt" mee...hoelang geleden was de eerste keer?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:34

Ruim anderhalve maand.. erg snel dus, en ik vrees dat dat deels mijn eigen schuld is; toch te snel weer opgebouwd naar te veel gras zonder de fructaan-index echt in de gaten te houden, en ook zonder masker ( in 2 weken opgebouwd naar 4 uur per dag).