[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:34

Tyrcanol schreef:
Mijn merrie had vanavond geen warme voeten ! *\o/*

Dat is goed nieuws!
Mijn smid was erg tevreden over Purdey. Mooi afgeslankt en de hoef is nu weer helemaal normaal. De knik is er uit en ook de ringen zijn weg. Werd tijd na een jaar :)
Ze blijft wel gevoelig op de zolen, dus voorzichtig op het harde.

Andere vraag: Purdey krijgt ook steeds rotstraal. Hebben HB paarden daar sneller last van of staat dit los daarvan?

Buut heb ik nooit gegeven. Begin ik ook niet aan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:33

juulsoraya schreef:
dankje wel!

filmje lijkt op ataxie maar het kan ook idd hoefbevangenheid zijn. zou er wel na laten kijken!

Ataxie :( ja, achteraan heeft hij nooit ijzers gehad dus het kan niet zijn dat hij daardoor nu gevoelig zou zijn pff |(

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:02

gefeliciteerd rivendel

kijk maar even op internet vind het er wel op lijken! dat heeft niks met hoefijzers te maken idd.

flavlip

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:16

Kan 't niet zijn dat ie achter ook hb is? Ik vind de filmpjes niet heel duidelijk (je paard wel aan de dikke kant...). Flavio was ook aan alle 4 zijn benen hb en bleef heel lang raar lopen. Ook heeft hij nu veel meer last als hij op een steentje is gestapt enzo. Niet te druk maken en als je 't echt niet vertrouwt da erbij en niet jezelf gek maken met wat 't zou kunnen zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:00

Nog te dik ? Je ziet bijna zijn ribben..en hij krijgt echt niks.
Ja dierenarts zal nogmaals de beste oplossing zijn maar zelfs daar vertrouw ik al niet meer volledig op...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:47

Ik denk dat het een hoefsmid probleem is.. de combinatie van de vrij volle en bolle zool, weggesneden straal en de wat overgroeide steunsels.. ziet er niet goed uit. Bovendien heeft de teen geen steunwand meer. Een beetje afrolling maken is goed, maar dit lijkt me veel te ver doorgeschoten. De hoeven zijn ook behoorlijk kort.
Zou je eventueel niet eens naar Rob van Nassau kunnen? Vanuit België moet die toch redelijk makkelijk te bereiken zijn..

Het paard loopt op eieren, dat is duidelijk.. van ataxie is geen sprake.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:10

de foto s waren enkel van de voor hoeven he. De smid heeft mij toen gezegd dat er met zijn achterste niets mis is.
Zijn voetjes zijn idd vrij kort. Maar zijn hoeven groeien momenteel ook echt heel traag dus .. moet ik hem dan gerust laten tot ze terug gegroeid zijn ?
Rob van Nassau zal ik eens contacteren maar is toch nog een eindje van hier heb intussen nog iemand hier in België gecontacteerd die smid en Da is ga ook even zijn reactie afwachten.
Ik heb ook de indruk dat zijn hoeven niet lang mooi blijven snel stukjes uit aan de zijkant enzo ..op de foto's is hij nog geen anderhalve week geleden gekapt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:23

Ik kom er trouwens net van en het is duidelijk dat hij op weide zijn achterste voetjes wel goed neerzet maar zijn benen zijn echt stijf alsof hij ze niet goed kan plooien.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:27

@ Idifix Alleen bijna de ribben zien hoeft niet perse een indicatie te geven of je paard echt op gewicht/dun is, je bent op de goede weg, dat wel! Maar een paard kan ook een hele dikke kont hebben of een dikke nek, terwijl de ribben wel zichtbaar zijn.. Ik vind jouw paardje er helemaal wat rond uit zien (ronde schouder, ronde kont).
Bij hb is de hele stofwisseling in de war en afvallen blijft moeilijk. Flavio zijn ribben zijn ook al een tijdje echt zichtbaar, in stilstand (dus dan zou hij eigenlijk te dun zijn), maar de vetpockets op zijn rug zijn nog steeds aanwezig. Ook wordt pas nu zijn heupbot weer iets zichtbaarder en zijn kontbot (dit laatste is voor mij een teken om weer iets meer te voeren, anders valt hij ineens echt in). Heb je anders misschien een foto van je paard van opzij? Dan kan ik het wat beter zien.
Het klinkt voor mij echt 'gewoon' als hb... Zelfs als je paard niet achter hb is, het hele lichaam krijgt een klap, vergis je daar niet in. Als Flavio er tegenaan zat (eigenlijk bijna elke zomer), dan liep hij voor op eieren en achter echt gewoon stijf. Precies wat jij zegt, zijn benen niet willen/kunnen buigen. Later was dan alleen in zijn voorhoeven zichtbaar dat hij toch licht hb was geweest.

@ Rivendell Ik heb geen idee of het wetenschappelijk bewezen is of hb paarden sneller last hebben van rotstraal, maar beiden keren dat Flavio echt hb was had hij (om en nabij) ook rotstraal. Verder daar nooit last van gehad, dus volgens mij heeft het wel met elkaar te maken. Hb is natuurlijk best wel een aanslag op het hele lichaam, dus misschien dat de weerstand dan net wat lager is en ze bevattelijker zijn voor andere dingen. Flavio kreeg ook voor het eerst in zijn leven mok.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:49

Dank je voor je uitleg flavlip ja zijn vetpockets zijn al minder maar het blijft moeilijk... Ik kan hem toch moeilijk zonder eten zetten. Ik durf ook gewoon geen hooi meer bijvoederen je ziet onmiddellijk als ik een paar dagen bij gevoerd heb. En wat jij vertelt klinkt exact als hoe hij is nu.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:25

Hebben jullie er ook moeite mee om weer ontspannen te kunnen genieten van een ritje?

Pony is vorig jaar hoefbevangen geraakt (nog altijd wel twijfels over de diagnose). Dit jaar rond dezelfde periode (voorjaar) was hij weer onregelmatig, dus alle alarmbellen gingen rinkelen en nog maar zeer beperkt weidegang. Achteraf bleek het om een hoefzweer te gaan! Paardje heeft nu 2,5 week geleden waarschijnlijk een trap gehad en liep op drie benen in het land, inmiddels hebben we dat weer onder controle en zijn we weer begonnen met stappen onder de man.

Het lijken allemaal op zich zelf staande problemen maar toch heb ik er veel moeite mee om nog ontspannen paard te rijden. Constant staat alles op scherp en bij ieder misstapje breekt het zweet me uit. Hebben jullie hier ook last van ?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:30

Maak me ontiegelijk zorgen.
Mijn merrie staat nu al een enkele tijd op de medicatie voor cushing en op de buut voor d'r hoeven.
Echter blijft t warm. En bo zit zichzelf echt in de weg..

Zo erg dat ze zo ongelooflijk chagrijnig is.
Dat ze zelfs begint te bijten ... Zo ken ik haar echt niet ..

Bah het voelt enorm slecht ..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:33

Wij hadden hier al eens geconstateerd dat je als eigenaar van een ex hoefbevangen paard nooit meer onbevangen paardeneigenaar bent.
Altijd controle met arendsogen je paard bekijken en voelen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:40

Wat waardeloos Tyrcanol! Arme merrie. Sterkte :(:)

Idd Janouk, soms wordt ik er gewoon zo moedeloos van. Erg moeilijk!
Mijn staleigenaar zei laatst: 'Meid, je ziet spoken.. er is niks aan de hand. Je bent te gefixeerd'.
Maar goed, ben dus niet de enige die dit zo ervaart.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:43

Die van mij zijn nu 3 jaar hb vrij, maar iedere keer als ze onregelmatig of gevoelig lopen dan space ik hem. Voel ook dagelijks aan de manenkammen enz. Al kan ik het inmiddels wel iets beter relativeren, omdat ik meestal de oorzaak weet als Grietje weer eens vaag loopt. 9 van de 10 keer heeft er dan een steentje lastig gezeten.

Wat naar dat je paardje het slecht heeft zeg. Hopelijk knapt ze snel op. Al zou ik zelf niet meer steeds aan de hoeven voelen, dat kan soms toch vertekenen en je maakt je zelf nog ongeruster. Al snap ik het in dit geval wel als je pony zichzelf zo in de weg zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:45

Nee hoor. Heeeeeeel herkenbaar.
Als Image iets mankeert, ben ik ook meteen in paniek :o terwijl ik bij de andere paarden veel rationeler nadenk, slaan bij image meteen mijn nachtmerries op hol.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:04

Tyrcanol schreef:
.
Mijn merrie staat nu al een enkele tijd op de medicatie voor cushing en op de buut voor d'r hoeven.
Echter blijft t warm. En bo zit zichzelf echt in de weg..

Zo erg dat ze zo ongelooflijk chagrijnig is.
Dat ze zelfs begint te bijten ... Zo ken ik haar echt niet ..

.

Komen die bijterigheid en het chagrijn niet van maagklachten door de buut?
Ik gaf mijn paard alleen buut i.c.m. omeprazol, zonder omeprazol kwamen er direct maagklachten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:09

Dat zou kunnen ... Geen idee.
Ze krijgt nu prascent voor de cushing en buut voor d'r hoeven. Verder niks.
Chagrijnig is ze al wel sinds ze bevangen is.

Maagklachten zou kunnen. Daar heb ik geen ervaring mee ..
Ze moet nog 3 zakjes.

Echter doet de buut naar mijn idee niks.
Aangezien het warm blijft ..

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:30

Bij mijn paard ging het bij het eerste zakje buut al mis met de maag. Van maagklachten kunnen paarden zich beroerd voelen en chagrijnig worden, de buut lijkt dan niet te helpen (helpt wel tegen de ontsteking, maar richt elders juist schade toe). Je zou eens om te testen een paar dagen omeprazol kunnen gaan geven om te zien of het dan beter wordt (is betaalbaar bij abler.com, je kunt daar zelfs een gratis proefpakketje aanvragen, de levertijd kan echter wel twee weken zijn helaas).

Mijn paard heeft heel lang een zeer hoge dosis buut gekregen (met omeprazol, anders had het niet gekund), maar ging desondanks niet goed vooruit. We zijn toen overgestapt op aspirine (aanvankelijk i.c.m. buut, maar al heel snel de buut afgebouwd) en dat heeft goed geholpen. Aspirine werkt sterker anti-klonterend dan buut en kennelijk had mijn paard dat nodig. Aspirine zorgt trouwens ook voor maagklachten, dus ook daarbij hadden we weer omeprazol nodig.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:38

Bedankt voor de informatie!
Dat ga ik zeker even uitzoeken.

Echter is ze gelukkig bijna door d'r kuur heen.
Bel maandag de da weer even.

Ook nu net ander hooi gehaald. Mss dat ze daar ook last van had ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:51

Typisch dat sommige er zo heftig op reageren. Grietje heeft een hele poos op buut gestaan en zij heeft nergens last van gehad, gelukkig. Asperine deed bij haar weer niets.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:55

Hier is de HB aanval al 7 jaar geleden ruim, maar het blijft mijn zorgenkindje. Speelt natuurlijk wel mee dat het iets is dat chronisch is, gezien de kanteling.
Hier toen Metacam, daar geen problemen van.

Chaggo is wel een teken, kan maagproblemen zijn, maar ook door pijn elders.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:19

@ Idifix Fijn, dan heb ik je hopelijk een beetje gerustgesteld :(:) En klopt wat voer betreft :) Zo lang ze energie hebben krijgen ze genoeg ;) Flavio kreeg eerst 4kg per dag (hij is maar een kleine pony), meer kon hij echt niet aan. Nu is hij netjes op gewicht, al een tijdje, blijft rustig afvallen en eigenlijk hoeft dit nu niet meer (wel liever iets te dun dan te dik, maar toch). Z'n pockets zijn er nog steeds, maar ben alweer rustig aan het opbouwen met voer. Die pockets hebben echt tijd nodig, zo lang ze niet erger worden vind ik het goed. Ik blijf verbetering zien. Flavio krijgt nu 7kg per dag. Dit kon eerst echt niet, zodra ik maar iets meer probeerde kwamen er weer veel meer pockets te voorschijn (kont, manenkam). Wat/hoeveel krijgt jouw paard nu? Flavio mag nu ook een half uurtje gras erbij :)

@Tyrcanol Flavio werd ook heel chagrijnig en is nu ontzettend gefixeerd op eten (gaat echt flippen op stal, bokken tegen de wand enzo). Zo kende ik hem ook niet. Gaat nu weer beter, hij kan meer eten aan en mag een half uurtje gras. Van 5 minuten knapte hij al op :) Ik snap dat het moeilijk is, we kennen het allemaal hier. Je hebt momenten dat je er gewoon even doorheen zit. Geef niet op, geef het tijd :(:)

@Marijuhhh Heb ik gehad, maar nu niet meer. Wel dat zodra er maar iets is ik meteen helemaal overstuur ben en alle alarmbellen gaan rinkelen, maar verder doe ik mijn paardje gewoon met heel veel plezier. Waarom waren er twijfels over de diagnose? Had ik bij Flavio ook hoor deze keer, maar heb nu m'n "bewijs" je ziet het aan de buitenkant van zijn hoeven (witte lijn was nog verbreed, dus daar was het niet echt aan te zien). Nu is het "alleen" een ribbeltje, vorige keer echt met kanteling. Voor mij de bevestiging dat hij toch echt hb is en ik er op tijd bij was en niet voor niks medicijnen heb gegeven (en anders beter een keer medicijnen bij voorbaat voor "niks" dan te laat...).
Ook bij een "gewone" kreupelheid, ben ik altijd erg alert. Heb ook al eens gehad dat hij gewoon kreupel was, ging goed vooruit, elke dag wat beter en ineens slechter... dan blijf ik het moeilijk vinden wat ik dan moet doen. Heb hem meteen aan het werk gezet, wilde niet het risico lopen dat hij door het niet werken hb zou krijgen en dat vermoeden had ik toen. Goede keus gemaakt, want als zijn kreupelheid erger was geworden had ik het met werken erger gemaakt en nu ging het beter, dus gelukkig goed ingeschat. Dus ja, ik herken je gevoel. Tussendoor kan ik het loslaten, maar op zulke momenten... nee, dan niet. Maar dat is ook goed, houd je scherp en alert ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:21

Mijn merrie mag echt geen gras.
Zet ik haar 5 min op t gras. Ongeacht hoe het fructaan gehalte is.
Heeft ze direct een harde manenkam. Evenals met verkeerd hooi ..
Direct opgezet. Ze is echt hypergevoelig.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:37

Dat snap ik, maar ik denk dat als ze zich beter voelt ze ook weer zichzelf zal worden :) Flavio heeft echt eten nodig om blij te zijn, maar ik meende te lezen dat jij een paardje hebt wat heel graag loopt? De merrie van m'n zus wordt ook echt chagrijnig als ze niet kan werken en zodra er weer wat gedaan wordt is het goed. Stap je wel al met je merrie? Dan kun je misschien een keer een hoofdstelletje omdoen, gewoon dat ze voor haar idee "aan het werk is" (kregen wij als tip voor de merrie van m'n zus).