[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:43

De "anti-vries" die planten gebruiken is fructaan.
Als het vriest pompt het gras de fructaan uit de wortels naar het blad.
daar heeft hij zonlicht bij nodig. Vandaar dat overdag (vorst en zon) er veel fructaan in het gras zit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:11

hier gaan ze met vrieskou juist het land weer op, dan lopen ze niets kapot.... mijn shetje ook, die tegen de HB aan heeft gezeten. Zou zij beter met graaskorfje buiten lopen waarschijnlijk? Apart zetten is geen optie. Het is en blijft een shet.... Die kan tegenwoordig onder de planken van de bak doorkruipen als ze zich maar klein genoeg maakt :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:12

Isapaardje schreef:
Vraag me toch nog altijd af of gras in de winter niet ook in een soort van winterrust is.
Net als andere planten. Die zetten hun sapstromen ook 'stil'. Maw .. gras wil volgens mij in de winter niet eens groeien. Ze maken waarschijnlijk wel een antivries aan om te kunnen overleven, maar verder zal het de plant weinig boeien of het koud, zonnig, droog of nat is.
Alleen in erg warme winters wil je wel eens zien dat planten doorgroeien, maar zo weelderig dat je je gazon moet gaan maaien om de zoveel dagen zoals in het voorjaar, heb je in de winter niet.

Mee eens!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:50

Ik heb me dat ook meermalen afgevraagd - met de vorst groeit het gras zeker niet en je ziet ook dat na een diepe verstperiode, dat het weiland geel|bruin verkleurt. Bovengronds kan het gras wel degelijk afsterven. Ik denk dat een kwakkelwinter ( beetje koud, beetje vorst, soms helder zonnetje) gevaarlijker is.
Mijn paarden lopen nu dagelijks op de bevroren weide - vind het wel eng maar hou de boel scherp in de gaten. Pauli heeft meer last van de (na vannacht weer) keiharde bevroren rijbakzonder haar ijzers, ze loopt prettiger op de wei.
Toch zou ik wel 's willen weten wat een echte grasdeskundige erover zeggen kan..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:18

Tancreda4 schreef:
hier gaan ze met vrieskou juist het land weer op, dan lopen ze niets kapot.... mijn shetje ook, die tegen de HB aan heeft gezeten. Zou zij beter met graaskorfje buiten lopen waarschijnlijk? Apart zetten is geen optie. Het is en blijft een shet.... Die kan tegenwoordig onder de planken van de bak doorkruipen als ze zich maar klein genoeg maakt :=

Tja moeilijk hoor.
De mijne is nu al 2x in de winter bevangen geworden.
Dus de mijne mag met vorst het land niet meer op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:23

Heb hier recent toch echt een artikel voorbij zien komen dat een bruine graswei vól zat met fructaan. Toen met dat artikel over gras en de discussie: ja, maar dat is Australië .... zoek maar (ik ben er zeker van dus ga het niet zoeken)! Vash gaat in de zomer de wei al niet in, niet in het najaar en ook zéker met vorst niet. Ik prijs me dan ook gelukkig met een HB die vorig jaar juni is ontstaan, maar vrijwel terugslagloos is verlopen. Gewoon geen risico's meer nemen, is mijn idee hierover.
Laatst bijgewerkt door paars op 13-12-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:26

geen fructaan of wel fructaan...ik blijf heel erg uitkijken...pablo komt niet op een 'echte weide'

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:32

Ik herinner me idd vaag die discussie maar dat ging niet zozeer over het feit dat het in Australië speelde, maar omdat het andere grassoorten|grondsoorten betrof die niet in onze weides voorkomen. Zowel het één als het ander heeft veel invloed en dat vind ik ook meteen de lacune in veel van de wetenschappelijke verhalen: de testen zijn praktisch nooit op de nederlandse situatie geënt. Ik heb een mailtje gestuurd naar Euro Grass over dit onderwerp - als ik antwoord krijg zal ik dat hier plaatsen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:33

Boerenkool is ook pas op zijn lekkerst na een nachtje vorst omdat dan het fructaan in het blad zit.
Zonder nachtvorst is boerenkool veel bitterder.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:58

Precies Brainless!

Jannepauli schreef:
Ik herinner me idd vaag die discussie maar dat ging niet zozeer over het feit dat het in Australië speelde, maar omdat het andere grassoorten|grondsoorten betrof die niet in onze weides voorkomen. Zowel het één als het ander heeft veel invloed en dat vind ik ook meteen de lacune in veel van de wetenschappelijke verhalen: de testen zijn praktisch nooit op de nederlandse situatie geënt. Ik heb een mailtje gestuurd naar Euro Grass over dit onderwerp - als ik antwoord krijg zal ik dat hier plaatsen.

Gras is gras. Het is inmiddels (mag ik hopen) algemeen bekend dat bij een temperatuur van minder dan 5 graden de fructaangehaltes gaan stijgen. Net als in gestressed gras. Stress komt niet alleen voor bij droogte, maar ook bij kans op bevriezen. Hun antwoord zal mijn beleid niet veranderen. Het gaat erg goed, al lange tijd, dat is voor mij voldoende: "the proof of the pudding is in the eating". Vind daar ook niks moeilijk aan. Hij staat in de paddock, eet zich vol met graszaad en weidehooi, heeft zijn maatje bij zich. Ik maak hem misschien wel voor een keer heel erg gelukkig met een uutje winterwei. Of een kg wortels. Maar het gebeurd gewoon niet. Denk dat er toch veel eigenaren denken dat hun paard gelukkig wordt van gras, warme slobbertjes, wortels en dikke dekens. Denk echter dat vooral de eigenaar er gelukkig van wordt. Ik ben blij dat ik daar geen last (meer ;-) ) van heb. Prijs me veel gelukkiger met een paard zonder pijn aan z'n voeten!
Ik begrijp dan ook niet goed dat eigenaren van een paard met een HB verleden, die de keus hebben tussen paddock en wei, ervoor kiezen nu hun paard op het gras te zetten. Dat is i.m.o. toch een vorm van Russisch Roulette? En waarom?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:07

Gras is gras? Nou dat zal een grasteler niet met je eens zijn. Verschillende soorten gras, verschillende fructaangehaltes.

Je zult je commentaar best vriendelijk bedoelen paars maar vergeet niet dat ook JIJ een ervaringsdeskundige bent geworden - misschien weet je nu beter, misschien ook niet. Ik blijf - wat kennis betreft - hoe dan ook de grenzen opzoeken. En dat gaat niet ten koste van mijn paarden mocht je dat soms denken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:16

En we moeten niet vergeten dat er natuurlijk ook goede stoffen in gras zitten. Zelf ben ik ook panisch als het om gras gaat, maar ik vind er ook wel wat in zitten wat Rob zei. Gras mag best, maar met mate en je moet dan rekening houden met de rest van het rantsoen. Die van mij mogen dus ook best af en toe een paar happen gras.

Ik lees in het Ir topic nu dat grof strengelig gras vaak ook weer meer suiker bevat dan gewoon kort hooi. Dus het is tegenwoordig zo lastig om het nog goed te doen. Ik doe het nu maar gewoon op gevoel, want volgens mij kun je het nooit helemaal goed doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:22

capopjekop schreef:
Ik lees in het Ir topic nu dat grof strengelig gras vaak ook weer meer suiker bevat dan gewoon kort hooi. Dus het is tegenwoordig zo lastig om het nog goed te doen. Ik doe het nu maar gewoon op gevoel, want volgens mij kun je het nooit helemaal goed doen.

:roll: Jééééééémig!!! Is het niet simpeler om te stellen dat alles waar "te" voor staat niet goed is (behalve... ;) )

JP, als je toch iets gaat vragen aan die grasmensen...ik heb me verbaasd over het feit dat er op mijn weides en die van een andere buurman, gewoon een dik pak sneeuw lag, terwijl de buurweides die gebruikt worden voor het winnen van kuil (natte korte kuil) geen vlokje bleef liggen...alsof dat gras warmte uitstraalt waardoor er geen/weinig sneeuw op blijft liggen. Alle percelen zijn aan de zelfde "straat" gelegen en hebben dus min of meer de zelfde bodemsamentstelling (zand) Was trouwens een bizar gezicht...alles wit en dan 2 grote groene vlekken er naast

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:38

BZ, misschien is jouw weide korter? Ik heb precies hetzelfde, zelfs binnen m'n eigen weide, die nogal groot is. In het midden staat veel (gras en onkruid). Daar was de sneeuw snel weg. Rondom en het achterste stuk zijn kortgegraasd, daar is de sneeuw heel lang blijven liggen. M'n buren rondom hebben ook allemaal wat langer gras, en daar lag ook al snel nauwelijks sneeuw meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:47

Zou het iets met bemesting te maken kunnen hebben? Mijn weides worden max 2 x per jaar met paardenmest gedaan - die van de buren mesten iedere keer ná het maaien: afgelopen zomer wel vier, vijf keer (sproeimest van de koeien) -- mijn wei helemaal wit, die van hen groen..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:02

Jannepauli schreef:
Gras is gras? Nou dat zal een grasteler niet met je eens zijn. Verschillende soorten gras, verschillende fructaangehaltes.

Het metabolisme blijft toch hetzelfde? Een mens is een mens, met al hun verschillen delen ze toch meer overeenkomsten dan verschillen.
Jannepauli schreef:
Je zult je commentaar best vriendelijk bedoelen paars maar vergeet niet dat ook JIJ een ervaringsdeskundige bent geworden - misschien weet je nu beter, misschien ook niet. Ik blijf - wat kennis betreft - hoe dan ook de grenzen opzoeken. En dat gaat niet ten koste van mijn paarden mocht je dat soms denken.

Dat zeg ik ook juist. En met mij nog meer mensen in dit topic. Jij mag de grenzen gerust blijven opzoeken, maar realiseer je ernstig goed tegen welke prijs je dat doet. Ik blijf liever aan de safe side. Scheelt mijn paard pijn, mijn hoofd gepieker en mijn portemonnee DA/smid kosten. Ik besteed dat geld liever aan goed ruwvoer en hooinetten. Mijn keus.
Dat ik mijn commentaar vriendelijk bedoel: daar mag ook jij vanuit gaan JP, waarom je die opmerking maakt is me niet helemaal duidelijk. We zijn immers allemaal kwetsbaar als het om de zorg voor onze HB/exHB-ers gaat, ook jij. Maar iedereen hier post met goede intenties.
Ik begrijp alleen werkelijk niet dat jij je paard met dit weer, en alle kennis die je inmiddels als ervaringsdeskundige hebt, op de wei zet. Stabiel is Pauli nu ook niet bepaald helaas :(:) , dus waarom zoek je die grenzen op? Dat we het daar überhaupt nog over moeten hebben verbaasd me echt enorm. Wil dat graag begrijpen, dus misschien wil je uitleggen waar die drang om de grenzen op te zoeken vandaan komt? Een grens wordt toch immers alleen maar duidelijk wanneer je ertegenaan loopt. Niet als, maar wanneer, je kunt daar dus op wachten? Ik ging ongeveer (net als ons allemaal) ongeveer dood toen ik zag hoeveel pijn m'n paard had tijdens een aanval.

@Buitenzinnig: daar sluit ik me ook bij aan hoor, dat alles waar "te" voor staat niet goed zou zijn, maar als je met dit weer een HBer op de wei gaat zetten blijft je in mijn ogen je dierbare paard aan een onnodig risico blootstellen. Om de grenzen op te zoeken? Waarom? Wie is daarmee gediend? De wetenschap? Ons paard? Dat we later weer kunnen lezen dat het tóch te veel is geweest? Ik ben inmiddels ervaringsdeskundig genoeg. Kan dat soort ervaringen heel goed missen, en Vash ook. Prachtig gezicht hoor, paarden in een winterwei. Mag er graag naar kijken. Die van mij zal je er echter niet (meer) aantreffen. Die tijd is gewoon voorbij. Net als dat je mij geen vogelnestje meer ziet maken in de ringen :+ . Ik maak het mezelf niet ingewikkelder dan nodig. We hebben graszaadhooi, weidehooi, F4F een paddock en een maatje. Méér dan voldoende.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:22

Citaat:
@Buitenzinnig: daar sluit ik me ook bij aan hoor, dat alles waar "te" voor staat niet goed zou zijn, maar als je met dit weer een HBer op de wei gaat zetten blijft je in mijn ogen je dierbare paard aan een onnodig risico blootstellen. Om de grenzen op te zoeken? Waarom? Wie is daarmee gediend? De wetenschap? Ons paard? Dat we later weer kunnen lezen dat het tóch te veel is geweest? Ik ben inmiddels ervaringsdeskundig genoeg. Kan dat soort ervaringen heel goed missen, en Vash ook. Prachtig gezicht hoor, paarden in een winterwei. Mag er graag naar kijken. Die van mij zal je er echter niet (meer) aantreffen. Die tijd is gewoon voorbij. Net als dat je mij geen vogelnestje meer ziet maken in de ringen . Ik maak het mezelf niet ingewikkelder dan nodig. We hebben graszaadhooi, weidehooi, F4F een paddock en een maatje. Méér dan voldoende.

Voordat ik doe wat ik doe, probeer ik altijd uit te zoeken wat het "hoe" is geweest. Ik probeer de balans te vinden tussen gelukkig zijn (voor iedereen) en gezondheid. Ik heb uit laten zoeken wat voor grassen ik op mijn wei heb, lees behalve dit forum nog wat andere internetpagina's, praat met de dierenarts etc. Ook een humane suikerpatiënt mag af en toe een taartje, zonder dat er dan weer gelijk extra insuline gespoten moet worden...sterker nog, de rantsoenering is er op ingesteld dat de patiënt af en toe over de schreef gaat.
Voorlopig schijnt het te werken... Mijn persoonlijke insteek is ook dat wanneer je een mens/dier de toegang tot de lekkernijen helemaal ontzegt, er een punt ontstaat waardoor je extra gevoelig wordt voor wanneer het toch een keer voor komt. Ik had ooit nichtjes die altijd 100x per dag hun handjes moesten wassen en die hadden altijd last van wormpjes...(misschien een kromme vergelijking) Kindjes die nooit een snoepje kregen werden kots, als ze eens wel een zakje te pakken kregen. Mijn paard was vorig jaar te dik, had stress vanwege de verhuizingen (en van wat er vordien gebeurde), kreeg er zo'n winter overheen met te weinig beweging vanwege die vorst en de druk verhuizende baasjes :(:) en was daarna erg gevoelig voor elke verandering. Inmiddels is hij weer slank, krijgt hij dankzij de PP, meer beweging zonder dat ik hem daarvoor hoef te rijden/wandelen etc. En uiteraard ben en blijf ik nu een PLOS en controleer hem dagelijks met een vergrootglas...zodra ik denk dat er iets de verkeerde kant opgaat, neem ik g(r)as terug....
Maar dat is wat IK doe....dat hoeft een ander niet te doen. Overigens heb ik mijn hele leven al moeite gehad met een vogelnestje :+

@JP...kan best dat het door de vele bemesting komt...dat doen ze inderdaad vaak, klopt...niet aan gedacht.

@mysa...de kuilweide is net voor de vorst nog een keer leeggehaald (in die week met de vreselijke regen) en ongeveer even lang als de weide die ik heb...

Maarreh... ik ga mijn dieren redden van de koude wei :wave:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:28

@Buitenzinnig
Maar een suikerpatient spuit insuline (en kan daardoor eens zondige).
Een paard spuit geen insuline en daarom moet de suikerwaarde zo stabiel mogelijk zijn.
Die pieken doen het hem.
Mijn paard zou mss best wel 4x per dag 30 minuten op de wei kunnen.
Maar 2 uur ineens is echt teveel. Dan stijgt die waarde zo ontzettend hard dat het lichaam daar niet 123 wat mee kan.
Mijn zoon is allergisch voor kippeneiwit en die hoef ik echt geen ei te geven hoor, daar wordt hij niet beter van en het houdt ook niet in dat hij dan volgend jaar er beter tegen kan.

Natuurlijk is het zo dat als ik nooit veel eet ik misselijk wordt als ik het wel eet. maar ik wordt er niet spontaan allergisch voor. Na opbouw kan ik na een tijdje weer normaal vet eten.
Bij een allergie werkt dat helaas niet zo.

Ook nu mijn paardje veel is afgevallen blijft ze gevoelig voor suiker (en ja ik heb het 2 winters geprobeerd en helaas is ze alsnog 2x bevangen geworden).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:34

En zo maken we allemaal onze eigen keuzes. Vind het heel aardig dat je je zorgen maakt over mijn paard maar ik denk dat ik de zaak wat Pauli betreft goed onder controle heb. En ze is stabiel. Daarbij is het van absoluut belang dat ze niet IR is of iets wat daar op lijkt - Pauli's HB was destijds overgewicht en veel te weinig beweging.
De raad van Van Nassau bevalt mij prima: ze mag alles, maar met mate en je kop erbij houden.

En ik zeg het er nog maar eens overduidelijk bij: dat wat ik doe, raad ik niemand aan. Van mij zul je niet oren dat je je paard gerust op de wei kunt zetten. Maar ik wil wel weten hoe het zit met dat gras en sneeuw en ijs. Bovendien: op mijn inmiddels oude dag hang ik nog altijd in de ringen en vogelnestjes maak ik ook.

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:40

Toch typisch he, ik heb alleen problemen in het najaar. En ja, misschien ook wel in het voorjaar als ik pony dan hele dagen op het gras zou zetten, dat heb ik nooit geprobeerd, ook niet voor ze ooit bevangen was. Maar goed, twee uur in de winterwei gaat hier al jaren prima, gelazer is hier altijd in de nazomer, vroege herfst. Maar goed, ik heb dan ook een atypisch gevalletje, dat nimmer te dik is, en wel vaak aan de erg schrale kant. Ach, en zo moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt, of beter gezegd, waar z'n paard zich goed bij voelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:33

Wat was het leven met paarden toch veel gemakkelijker, toen ik nog niet al die kennis had van hoefbevangenheid. Ik wist dat hoefbevangenheid bestond, alinea in mijn paardenboek en verder niet veel meer.

Het lijkt wel dat hoe meer ik lees, ervaar en zie, hoe minder grip ik er op lijk te hebben. het maakt het allemaal zo ingewikkeld. Ik moet over zoveel dingen nadenken.

Ik merk dat vooral als ik met paardenmensen praat die nog nooit een hoefbevangen paard van dichtbij hebben meegemaakt. Die denken helemaal niet na over grassoorten, hooisoorten, voer- en supplementen soorten, wel of niet op de wei en hoelang. Die doen gewoon en het gaat bijna altijd goed.

En ik, nee liever wij hier, voor ons is niets meer vanzelfsprekend.

Ik zou soms gewoon wel weer een onbevangen paardeneigenaar willen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:27

Zou ik ook graag willen Janouk, heerlijk lijkt me dat. Als ze nu een keer liggen of wat moeilijker lopen schiet je gelijk in de stress. Vroeger dacht je dan van och die ligt even lekker te rusten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:43

Zo verdiep ik me al heel lang niet meer in het gras en de fructaanhoeveelheid. Is lekker makkelijk: we hebben toch te weinig land (of teveel paarden) en met voldoende hooi/voordroog naast hooguit 2 uurtjes gras zomers kan ik ze tenminste in model houden.
En wat is nu de meerwaarde om ze in het land ze zetten? er staat toch geen gras meer, ze hebben daarentegen het pleintje voor de stal, de paddock met schuilstal, de bak en het pad om de wei heen (paddock paradijs). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Waar ik dus nog nooit bang voor ben geweest is de kou en de harde bevroren grond. Daar heeft Indiana, tot vorige week, nooit last van gehad.
Weer een trauma erbij, 'k kan er wel paranoia van worden.

Janouk: ik ben het helemaal met je eens!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:45

Mag ik trouwens even melden dat Grietje weer lekker in haar vel zit. Net weer lekker door de wei gewandeld. Madam wordt steeds boos omdat ze geen grasjes mag en dan loopt ze heel beledigd naast me te dribbelen. Ook op het verharde loopt ze beter dan eerst. Langzaam maar zeker lijkt ze toch de goede kant op te gaan. Met Amber vandaag soort van gelongeerd (heel kort). Longeerlijn eraan en dan zelf mee rennen, dus het is een heel groot rondje. Ze vond het wel lekker om even lekker te kunnen draven en galoperen. Met los galoperen in de wei heeft ze geen terugval gehad. Ik liet ze met die sneeuw iedere dag even uitrazen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:58

Shetje er gisteren erbijgekomen, klein stukje afgezet met schokdraad, helaas het beestje is 1,5jaar en kende geen stroom, gevolg : door de draad bij de andere paarden... :+
Hele bende door het dolle heen, Y maar meppen uitdelen (niets ex hoefbevangen te bespeuren...), na half uur jagen Y kunnen vangen en daarna de rest ...
Gevolg Y ijzer kwijt en doodsbange shet ... Dat begint goed (maar het gaat altijd zo met Y als er een nieuweling bijkomt, grrr, monster ! _-:( )

cojp wat goed dat het beter gaat met Grietje !!!