Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:Vraag me toch nog altijd af of gras in de winter niet ook in een soort van winterrust is.
Net als andere planten. Die zetten hun sapstromen ook 'stil'. Maw .. gras wil volgens mij in de winter niet eens groeien. Ze maken waarschijnlijk wel een antivries aan om te kunnen overleven, maar verder zal het de plant weinig boeien of het koud, zonnig, droog of nat is.
Alleen in erg warme winters wil je wel eens zien dat planten doorgroeien, maar zo weelderig dat je je gazon moet gaan maaien om de zoveel dagen zoals in het voorjaar, heb je in de winter niet.
Tancreda4 schreef:hier gaan ze met vrieskou juist het land weer op, dan lopen ze niets kapot.... mijn shetje ook, die tegen de HB aan heeft gezeten. Zou zij beter met graaskorfje buiten lopen waarschijnlijk? Apart zetten is geen optie. Het is en blijft een shet.... Die kan tegenwoordig onder de planken van de bak doorkruipen als ze zich maar klein genoeg maakt
Jannepauli schreef:Ik herinner me idd vaag die discussie maar dat ging niet zozeer over het feit dat het in Australië speelde, maar omdat het andere grassoorten|grondsoorten betrof die niet in onze weides voorkomen. Zowel het één als het ander heeft veel invloed en dat vind ik ook meteen de lacune in veel van de wetenschappelijke verhalen: de testen zijn praktisch nooit op de nederlandse situatie geënt. Ik heb een mailtje gestuurd naar Euro Grass over dit onderwerp - als ik antwoord krijg zal ik dat hier plaatsen.
capopjekop schreef:Ik lees in het Ir topic nu dat grof strengelig gras vaak ook weer meer suiker bevat dan gewoon kort hooi. Dus het is tegenwoordig zo lastig om het nog goed te doen. Ik doe het nu maar gewoon op gevoel, want volgens mij kun je het nooit helemaal goed doen.
Jannepauli schreef:Gras is gras? Nou dat zal een grasteler niet met je eens zijn. Verschillende soorten gras, verschillende fructaangehaltes.
Jannepauli schreef:Je zult je commentaar best vriendelijk bedoelen paars maar vergeet niet dat ook JIJ een ervaringsdeskundige bent geworden - misschien weet je nu beter, misschien ook niet. Ik blijf - wat kennis betreft - hoe dan ook de grenzen opzoeken. En dat gaat niet ten koste van mijn paarden mocht je dat soms denken.
Citaat:@Buitenzinnig: daar sluit ik me ook bij aan hoor, dat alles waar "te" voor staat niet goed zou zijn, maar als je met dit weer een HBer op de wei gaat zetten blijft je in mijn ogen je dierbare paard aan een onnodig risico blootstellen. Om de grenzen op te zoeken? Waarom? Wie is daarmee gediend? De wetenschap? Ons paard? Dat we later weer kunnen lezen dat het tóch te veel is geweest? Ik ben inmiddels ervaringsdeskundig genoeg. Kan dat soort ervaringen heel goed missen, en Vash ook. Prachtig gezicht hoor, paarden in een winterwei. Mag er graag naar kijken. Die van mij zal je er echter niet (meer) aantreffen. Die tijd is gewoon voorbij. Net als dat je mij geen vogelnestje meer ziet maken in de ringen . Ik maak het mezelf niet ingewikkelder dan nodig. We hebben graszaadhooi, weidehooi, F4F een paddock en een maatje. Méér dan voldoende.