[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silverina

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:05

Wat is dat leuk, Annelieke! Echt fijn dat je nog even hard kan stralen met je paard.

Vroeger was Silver niet meteen zo gek van andere paarden. Ze heeft op verschillende stallingen altijd al in groep gestaan, maar je zag ze telkens "alleen" staan. Ze keek er niet naar om.
Waar ik nu sta, is er een kleine shetlandmerrie die bij haar op de weide staat en ze hebben elkaar gevonden. Ze spelen, volgen elkaar,... 'k Vind het fijn dat ze een echt maatje gevonden heeft die haar ook nog eens in beweging houdt.
Wanneer ik afgestudeerd ben, zal ik waarschijnlijk opnieuw verhuizen naar de zee waar we naar hartenlust zullen wandelen. Die kleine shetter zal ik proberen mee te nemen, ze zien elkaar veel te graag.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:22

Iemand nog belang bij 760 gram Glucosamine Complex Speciaal van de groene os? Mag weg voor een klein bedrag. € 30 euro ofsow?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:50

nou Romy haar been ging heel erg goed. totdat ze een slokdarmverstopping kreeg en niks mocht eten. ipv 24-7 buiten moest ze in kale box. dat heeft haar been geen goed gedaan. Nu mag ze weer opbouwen met eten. dus ik hoop dat haar been dan weer beter wordt. Had wel overdag om het uur met haar gestapt zodat ze in beweging bleef. maar na een hele nacht op stal liep ze toch niet top..

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:01

Thnx iedereen. Het blijft altijd moeilijk maar we moeten ook realistisch blijven.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:01

Ik val hier even binnen, lees al een tijdje mee. Ik ben benieuwd hoe jullie het op dit soort dagen doen met huisvesting van je paard. nU met alle regen, nattigheid, modder e.d bedoel ik... Mijn paard staat 24/7 buiten. Vooraan is de wei toch wel nat/modderig en ik merk dat ze daar erg slecht overeen loopt. Ze kan ook op stal, maar dan moet ik haar zelf binnen en buiten zetten. Dat red ik gewoon niet. En ze wordt ook stijf van op stal staan.. Ik zie best tegen de winter op hoor. Hoe doen jullie dat?

Hoe lang ga je door. Ook zoiets. Ik rijd al jaren niet meer op dit paard. (heb er 4)

Kallie sterkte!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:21

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen artrose en spat ?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:55

Spat is een vorm van artrose, en wel in het spronggewricht van het paard. Atrose op zich kan in alle gewrichten zitten. Bij spat zit het tussen de kleine gewrichten van het spronggewricht. Het spronggewricht bestaat eigenlijk uit één groot gewricht en drie kleintjes. In die kleine gewrichtjes zit nauwelijks beweging. De beweging van het spronggewricht komt vooral uit het grote gewricht. Bij spat zit er artrose in de kleine gewrichten. Uiteindelijk zullen die vaak vergroeien. Het paard heeft dan geen pijn meer, is alleen wat stijver in het spronggewricht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:00

reiziger, mijn merrie staat ook 24/7 buiten. In de zomer in de kudde, nu met een andere merrie zodat we ze zo droog mogelijk kunnen houden. Ze staat nu nog zonder deken (die zit nog in de was :o ) maar zodra het echt langdurig en hard gaat regenen met temperaturen rond de 5 graden overdag krijgt ze haar deken weer op. Koud is geen probleem, maar de combinatie koud+regen nekt haar, dan houdt ze zich niet meer warm. Afgelopen winters is ze goed doorgekomen, wel krijgt ze supplementen ter ondersteuning.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:16

Berdien schreef:
reiziger, mijn merrie staat ook 24/7 buiten. In de zomer in de kudde, nu met een andere merrie zodat we ze zo droog mogelijk kunnen houden. Ze staat nu nog zonder deken (die zit nog in de was :o ) maar zodra het echt langdurig en hard gaat regenen met temperaturen rond de 5 graden overdag krijgt ze haar deken weer op. Koud is geen probleem, maar de combinatie koud+regen nekt haar, dan houdt ze zich niet meer warm. Afgelopen winters is ze goed doorgekomen, wel krijgt ze supplementen ter ondersteuning.

Ik heb haar twee dagen terug onder een deken gezet. op dit moment kan ze niet schuilen. Op het deel waar de container (schuilstal) staat, staan veel eikebomen en stikt het van de eikeltjes in het gras. Daar durf ik haar niet te zetten want ze eet gewoon alles op.

Probleem is de ondergrond. Ik heb haar langs mijn andere drie staan zodat ze wat meer rust krijgt en in haar eigen tempo kan lopen. het stukgelopen deel, zand, is nu erg glibberig. Ik kan haar wel in een andere wei zetten waarschijnlijk, die ligt hoger en dus droger, maar die is veel minder beschut, in de zin dat er daar bijna geen bomen staan.

Ideale situatie: Droge wei, evt met een bestraatte uitloop eraan, en een hele grote schuilstal met een lekker zaagselbedje waar ze ook nog eens lekker kan scharrelen. * droomt verder*

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:47

Mijne staat ook 24/7 buiten, al blijft hij vanaf november wel binnen. De weide ligt dan echt té drassig.

Voor de rest gaat het wel erg lekker :j Hij is nu 22 jaar, word nog steeds bereden door mijn bijrijdster want ik studeer een uur en een half verder en kom enkel in de weekends naar huis. Momenteel staat hij op duivelskruid maar heb de indruk dat hij het toch ietsje beter doet op de gluco.
Bell is 3 jaar geleden geconstateerd met artrose in de knieen en OC + OCD in de spronggewrichten.
Ik houd al houd vast voor de winter, daar gaat het altijd wat slechter :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:28

Quebelle, duivelsklauw en glucosamine kan je niet met elkaar vergelijken qua werking. Glucosamine helpt en ondersteunt echt de gewrichten zelf, duivelsklauw is enkel een pijnstiller. Je kan ze ook samen geven.

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:08

@Senta: bedankt voor de toelichting! Ik wist dit zelf ook niet precies.
@Reiziger: Mijn paard staat overdag buiten en 's avonds komt ze binnen. De weides liggen er voorlopig nog goed bij dus geen probleem. Het momenteel toch al wat kouder en 'k heb haar deken al opgelegd. Ze kan absoluut niet tegen de koude en 'k wil het wat voor zijn.
We werken eigenlijk nog regelmatig. Ze is 12 jaar geworden dit jaar en we werken vooral rond loswerken, gymnastiek, wandelen, pessoateugel en 1 of 2 keer per week een ritje in de piste. Loswerken staat nog steeds centraal. Hoe meer we werken, hoe losser ze wordt.
@Quebelle: wat een leuk filmpje! Leuk dat je knol het zo goed doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:59

Lorenz gaat savonds naar binnen.
Overdag staat hij buiten.
Geen schuil stal hier.
En een deken heeft hij ook al op haha.
Hier blijft het maar regenen en inderdaad word echt drassig.
Aantal weide bij ons hebben ook een stuk stoep daar kunnen ze op staan en ligt bv ook het hooi en de waterbakken.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:23

Hallo allemaal ik kom mij ook weer eens melden. Ik had mijn verhaal al verteld over mijn paard met artrose in het kroongewricht waaraan ze geopereerd is. Het is een roerig en zwaar jaar geweest zowel voor mijn paard als van mij maar goed nieuws we zijn weer rustig aan begonnen met longeren! Het is een lange weg geweest maar tot nu toe is het het zeker waard geweest. Heerlijk als ik haar zie lopen aan de longeer lijn. Ze loopt met haar been nog ietsje korter maar met training moet dat goed komen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:17

Fijn thillie dat het de goede kant op gaat!
Spannende tijd heb je gehad.
Ben heel benieuwd over een paar maanden.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:40

Je kan idd duivelsklauw en gluco samen geven, ik heb hem echter nu even alleen duivelsklauw gegeven om te kijken of het wat doet voor hem :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:30

Quebelle schreef:
Je kan idd duivelsklauw en gluco samen geven, ik heb hem echter nu even alleen duivelsklauw gegeven om te kijken of het wat doet voor hem :j

Ik las net toevallig in een ander topic dat er iemand kurkuma geeft aan haar paard met artrose en dat dat zo goed helpt. Zal waarschijnlijk hetzelfde effect (ontstekingsremmend ?) hebben als duivelsklauw.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:02

Maris schreef:
Quebelle schreef:

Ik las net toevallig in een ander topic dat er iemand kurkuma geeft aan haar paard met artrose en dat dat zo goed helpt. Zal waarschijnlijk hetzelfde effect (ontstekingsremmend ?) hebben als duivelsklauw.

misschien mijn stukje gelezen? ik geef mijn paard sinds april dit jaar en krijgt nu 2x een eetlepel met kop door zijn voer, en hij loopt weer....was in jan even anders toen wilde hij echt niet meer lopen.
ik neem het zelf ook voor mijn krakende knieen en ik loop ook makkelijk en het knispert veel minder...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:28

Duivelsklauw is eerder pijnstillend. Maar kurkuma klinkt wel intressant ja, waar halen jullie dit dan?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:26

Waar koop je eigenlijk kurkuma?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:19

Mirgino, nee niet jouw reactie was het die ik las, maar super om te horen dat het ook bij jouw paard zo goed werkt hoor.
Ik zal even zoeken....
Deze las ik :

No_No schreef:
In eerste instantie kreeg mijn paard de kurkuma voor zijn huid en darmen. Juli bleek mijn paard artrose te hebben. Hij heeft toen direct weer kurkuma gekregen en liep na een paar weken weer goed. Ook wilde hij zijn voeten weer opgeven.
Na 1,5 maand gestopt omdat er niets meer te zien was.
Inmiddels wil hij zijn voeten weer niet optillen.. Hij krijgt nu dus weer kurkuma. Het weer is sterk verslechterd en niet gunstig voor artrose.. Ik hoop dat het werkt in deze natte periode!

Duivelsklauw is pijnstillend omdat het ontstekingsremmend werkt volgens mij. Net zoals kurkuma dus. denk ik ....
Kurkuma werkt wel als een bloedverdunner, dus niet zo maar geven voor vanalles. Je kan het kopen bij de toko of op internet. En je moet het geven samen met peper en vet/olie voor een betere opname van de kurkuma ( = golden paste ).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:00

ik heb de knoop doorgehakt......
er was een natuurbekapster op stal en as vrijdag gaan bij mijn paard de ijzers eraf [ ijzers breakover met leertje en siliconen]
zijn stand is in 6 jr zo erg veranderd en hij mankeert nu zo vaak zoveel dat ik wat ander `moet`proberen
ze heeft ook hoefschoenen,dus we gaan het zien.....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:06

Ik geef mijn paard al jaren naar tevredenheid de gluco mix van Horseflex. Echt heel fijn, zuiver spul wat bij mijn paard heel goed helpt, en ook bij paarden van klanten het goed doet.
Horseflex maakt ook duivelsklauw en curcuma. De eerste gebruik ik zelf wel eens in lastige periodes. Ook hier merk ik goed resultaat mee. Curcuma zelf nooit gebruikt, dus dat kan ik niet zeggen, maar ik geef ook de Horseflex magnesium, en daar ben ik wel weer heel tevreden over: minder stijf, herstelt sneller. Het zijn producten die geschikt zijn voor humaan gebruik, dus geen troep. Vragen worden meestal snel en in ieder geval uitgebreid en kundig beantwoord. Verzenden gaat makkelijk en snel. En ik vind dat ze een prima prijs hanteren.
Daar eens proberen anders??

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:10

mirgino schreef:
ik heb de knoop doorgehakt......
er was een natuurbekapster op stal en as vrijdag gaan bij mijn paard de ijzers eraf [ ijzers breakover met leertje en siliconen]
zijn stand is in 6 jr zo erg veranderd en hij mankeert nu zo vaak zoveel dat ik wat ander `moet`proberen
ze heeft ook hoefschoenen,dus we gaan het zien.....

Ik hoop voor je dat dit goed gaat. Ik heb vorig jaar wegens giga rotstraal ijzers/zolen/vettec er onderuit laten halen. Paard was na twee weken zo gruwelijk kreupel dat het einde nabij leek. Uit pure wanhoop ( niks leek te helpen, zelfs dosis olifant pijnstillers niet) ijzers etc er weer onder. En hij was gelijk weer rad. Hij heeft die steun/drukverdeling dus nodig. Ik heb dat bij (veel) meer paarden zo gemerkt ondertussen.

Geef je ook supplementen? Anders zou je bovengenoemde gluco mix icm magnesium kunnen gebruiken. Mijn paard doet het super op die combi. Succes, ik duim!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:20

mijn paard heeft tot zijn 9jr geen ijzers gehad en liep prima

hij krijgt nu al jaren MSM, Glucosamine, magnesium en sinds april Kurkuma in GoudenPasta vorm[ met vers gemalen zwarte peper en olie ]

ik hou hem goed in de gaten, en hoop echt dat het goed gaat
en idd ijzers zijn er snel weer onder gezet mocht het niet gaan.