Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:28

Klopt, hij heeft heel smalle voetjes. De vorige keer stond hij er nog smaller op dus het is al beter geworden ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:45

Ik vind het ook superschattige ijzertjes, maar waarom staat hij er op?

De foto's waarop hij dus duidelijk net bekapt is vind ik de hoefjes nog veel te lang. Niet helemaal duidelijk op de foto, maar het lijkt ook of hij linksachter erg steil staat?
Volgens mij is het trouwens wel echt een super leuke pony :o ;) sorry, offtopic...

De straal is ook best wel bijgesneden en de voorkant lijkt ietsjes geveild, maar behalve de lengte vind ik het beeld netjes :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 03:22

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:45

waarom heeft hij achter voorijzers?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:12

dat wordt wel meer gedaan hoor, dat zijn eenlippige achterijzers, wordt vooral bij tuigpaarden toegepast.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:25

Dat zijn geen voor ijzers, maar achter ijzers met 1 lip. Die hebben al een heel andere vorm als een voor ijzer. Met die hele kleine voetjes is 2 lippen toch wel erg lastig omdat alles al zo klein is. Veel smeden doen dit werk niet eens omdat het echt heel secuur werk is (miniatuur priegelen voor gevorderde :+ ).

Een achter ijzer heeft normaal 2 lippen omdat sommige paarden wat biljarderen en anders een achter ijzer sneller los draaien. En daaruit is het gewoon geworden dat (bijna) alle paarden achter met dubbel lip beslagen worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:15

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:30

Dennis schreef:
Dat zijn geen voor ijzers, maar achter ijzers met 1 lip. Die hebben al een heel andere vorm als een voor ijzer. Met die hele kleine voetjes is 2 lippen toch wel erg lastig omdat alles al zo klein is. Veel smeden doen dit werk niet eens omdat het echt heel secuur werk is (miniatuur priegelen voor gevorderde :+ ).

Een achter ijzer heeft normaal 2 lippen omdat sommige paarden wat biljarderen en anders een achter ijzer sneller los draaien. En daaruit is het gewoon geworden dat (bijna) alle paarden achter met dubbel lip beslagen worden.

Hoefsmeden leren op de nederlandse opleiding dat een achterijzer oorspronkelijk een teenlip heeft.
Deze behoort ook tot de examencollectie.

Vroeger stonden veel paarden voor de kar; deze paarden bewogen heel anders als de paarden van nu.
Tegenwoordig willen we dat de paarden de achterhand zo goed mogelijk onderbrengen.
Kijk eens naar de beweging van de paarden van vroeger, (en tuigpaarden nu), die brengen de achtervoeten omhoog ipv eronder.
Met deze verandering, klapten de paarden veel vaker met de achtervoeten in/tegen de voorvoeten.
Met een teenlip aan de achtervoeten is bij de tegenwoordig gefokte paarden de kans op beschadigingen groter.

Toen hebben ze het achterklapijzer bedacht (het tegenwoordige achterijzer).
Deze heeft een recht stukje in de teen van het ijzer, en is voorzien van twee lipjes.
En hoort zo te liggen dat de wand in de teen een klein beetje uitsteekt.
Op deze manier tikt een paard wanneer hij inklapt, met de voet aan (minder beschadiging).
En niet met het ijzer (waar dus bij het orginele achterijzer een teenlip zou zitten).

De hele kleine achterijzertjes worden niet gemaakt met zijlipjes, omdat het voor de fabriek die ze maakt ook erg lastig is;
klein ijzertje, weinig materiaal om de lipjes aan de zijkant uit te trekken.

Bij biljarderende paarden scheelt het inderdaad wel eens in het schuiven van de ijzers.
Mocht een paard dit niet doen, en de achterhand wordt niet ondergebracht zoals dat bij de meeste paarden gewenst is;
dan zou zo'n paard ook prima op een oorspronkelijk achterijzer met teenlip kunnen staan.
Bij de tuigpaarden is dit ook heel normaal.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:50

Antheman schreef:
Zidore schreef:
de foto is een beetje bewerkt omdat je anders helemaal geen hoef zag ;-)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3I6DSFBF.jpg wat vinden jullie van deze? is rechts voor

Mega slordig.

Daar mag nodig een vijl langs.

Het valt toch wel mee? Je ziet vooral het randje van het bijsnijden van de foto.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:22

:= dat is idd het randje van de foto! ik zal nog eens nieuwe foto's laten maken, dan zien we het wat beter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:34

lastig schreef:
Antheman schreef:
Mega slordig.

Daar mag nodig een vijl langs.

Het valt toch wel mee? Je ziet vooral het randje van het bijsnijden van de foto.

Nee, sorry, ik vind het vijlwerk echt megaslordig ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:57

ik laat wel nieuwe foto's maken....
dit was ook tijdens het bekappen dus dat is misschien ook niet handig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:02

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:42

Antheman schreef:
lastig schreef:

Nee, sorry, ik vind het vijlwerk echt megaslordig ;)

Ja dat mag, maar toen ik snel keek zag ik vooral die rand en dacht; wat is hier gebeurd.
later keek ik wat beter en dan ziet het er wel beter uit. Dacht misschien kijken andere mensen net zo scheef als mij haha ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:58

Safiera schreef:
Ik vind het ook superschattige ijzertjes, maar waarom staat hij er op?

De foto's waarop hij dus duidelijk net bekapt is vind ik de hoefjes nog veel te lang. Niet helemaal duidelijk op de foto, maar het lijkt ook of hij linksachter erg steil staat?
Volgens mij is het trouwens wel echt een super leuke pony :o ;) sorry, offtopic...

De straal is ook best wel bijgesneden en de voorkant lijkt ietsjes geveild, maar behalve de lengte vind ik het beeld netjes :j

Hij staat op ijzertjes omdat ik veel met hem op de weg rijd, aangespannen. Anders slijten z'n hoefjes te snel. :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:57

Ik rijd ook vaak aangespannen met mijn haflinger op het asfalt. Nog nooit hoefijzers nodig gehad. En we doen soms flinke afstanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:36

Soms kun je door training op het harde langzaam opvoeren de hardheid positief beïnvloeden, maar het werkt niet voor elk paard. Dus soms ontkom je er niet aan om 'iets' te moeten gebruiken.
Een ijzer is vaak de makkelijkste weg. Voor die kleintjes zijn hoefschoentjes ook niet altijd makkelijk te vinden en ook daar moet de hoefvorm net passen bij een bestaande schoen of je zit meteen aan maatwerk vast.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:50

Gezonde hoeven kunnen vaak best veel hebben.
En wat zijn flinke afstanden?
De een vindt 30 km weinig, de andere 10 km al veel.

Zelf rij ik met mijn leenshet ook op blote voeten, gezonde voeten, ook in draf op het harde, niets aan de hand. Ook niet als we eens een langere afstand gaan rijden of over grind / puinpaden moeten.
Terwijl mijn eigen shet, met haar slechte hoeven (door bevangenheden), tegenwoordig op het gras zelfs met ijzers loopt (vroeger op hoefschoenen voor de wagen).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:15

DubbelDun schreef:
Soms kun je door training op het harde langzaam opvoeren de hardheid positief beïnvloeden, maar het werkt niet voor elk paard. Dus soms ontkom je er niet aan om 'iets' te moeten gebruiken.
Een ijzer is vaak de makkelijkste weg. Voor die kleintjes zijn hoefschoentjes ook niet altijd makkelijk te vinden en ook daar moet de hoefvorm net passen bij een bestaande schoen of je zit meteen aan maatwerk vast.

De makkelijkste weg is niet altijd de beste weg.
Je kunt de hardheid ook beïnvloeden door de wijze waarop het paard gehouden wordt te veranderen. Mijn haf staat voor een groot deel van de tijd op een grote betonplaat. Daar stond hij zelfs de hele winter op en hij is niet tot zijn oksels afgesleten :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:18

e_horse schreef:
DubbelDun schreef:

Je kunt de hardheid ook beïnvloeden door de wijze waarop het paard gehouden wordt te veranderen. Mijn haf staat voor een groot deel van de tijd op een grote betonplaat. Daar stond hij zelfs de hele winter op en hij is niet tot zijn oksels afgesleten :D

dat zal ook zeker per paard behoorlijk verschillen
doe dit met een PRE /andalusier? op deze wijze, en hij houd geen nagels meer over.
Uiteindelijk bewegen ze gewoon minder als ze te pijnlijke voeten krijgen.
Ze zullen in de natuur echt zelf geen 30 km over beton gaan stappen en draven .......ze kijken wel uit ;(

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:42

Afbeelding
beter zo?
is rechtsvoor
was tijdens het vijlen (en ja rechts moet dus nog meer ;-) )

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:33

Mijn pony's hebben ook een tijd lang in een wei gestaan met de helft klinkers en de andere helft gewoon grasland. Maar nog sleten z'n hoefjes snel af.
En de shet die ik voor iemand anders rijd daarbij sleet het nog harder. Die reed ik ook 5x in de week elke keer even een uurtje over de weg met stukken bos tussendoor. Die had ik ook op ijzers toen ik nog intensiever reed. Staat nu even stil ivm maagzweer.

En ik heb nu dan ook ijzers waar proppen in kan, dat is ook wel heel erg handig. Heb wel eens met wedstrijd gehad dat de pony zowat languit lag omdat ze uit gleed. En dat was nog zonder ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:43

nombrado schreef:
e_horse schreef:

doe dit met een PRE /andalusier? op deze wijze, en hij houd geen nagels meer over.
Ze zullen in de natuur echt zelf geen 30 km over beton gaan stappen en draven .......ze kijken wel uit ;(

Uh bij mij op de wei staat een anda, die veel over de weg loopt, regelmatig bekapt wordt door de eigenaresse en met de voeten veel op grindtegels komt bij het hooinet.

Nog steeds niet tot de neus afgesleten 8-) *D

In de natuur stappen ze niet over beton, maar draven ze over rotsbodems (Rocky Mountains) dat is wel ff heftiger dan een asfaltweggetje of een plaatje beton, dat is echt peanuts vergeleken bij die rotsbodem.

Hier een paddock paradise in de US

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:31

nombrado schreef:

Ze zullen in de natuur echt zelf geen 30 km over beton gaan stappen en draven .......ze kijken wel uit ;([/quote]
Per paard verschillen? Eh nee, want er staan 5 heel verschillende soorten paarden ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:25

Zidore schreef:
Afbeelding
beter zo?
is rechtsvoor
was tijdens het vijlen (en ja rechts moet dus nog meer ;-) )

Lijkt me ok hoor. Ik mis wel een afronding, maar je schrijft dat het tijdens het vijlen is.