[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:14

Ja wat Alani zegt is ook zeker waar. :j Vario krijgt half jaarlijks bezoek van de osteo.. of de osteo van ons :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:43

Ik kan je overigens Jessica Reurich (Skippy1 hierop bokt) aanbevelen. Ik weet alleen niet of je te ver weg woont.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:22

Hier ook osteo ieder half jaar.. ze loopt super.. overgangen stikstand galop gaan weer.. geef het tijd.. zo'n medicijn moet het werk doen..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:47

max heeft 1 x tidreninfuus gehad,eigenlijk merkte ik weinig verschil.maar max heeft dan ook nooit kreupel gelopen.
hij zwikt met linksachter,dit is wel het spatbeen maar ook bovenin in zijn si-gewricht heeft hij erge artrose en nu blijkt ook later ook rechtsvoor kogelartrose 2,linksvoor 2.(hiervoor staat hij op ijzers met leertjes)

waar het zwikken vandaan komt weet niemand mij te vertellen na een jaar kliniek in en uit.
ik heb al diverse supplementen geprobeert,en hij krijgt 2 a 3 x een osteobeurt per jaar en een jack meagher massage.

wat ik wel merk is dat na het rijden het zwikken zover is verminderd dat ik het logisch vind klinken dat het ook met spieren te maken heeft,die hou ik dus sterk en lenig.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:44

Hij heeft 2 maanden geleden nog een behandeling van de osteo gehad en volgens hem zat er nergens een blokkering. Ik neem nog even contact op met de kliniek :) Het Tildren infuus zou niet herhaald hoeven te worden dacht de DA.. Maar dat zien we over een paar maanden wel :)
Bedankt voor jullie reacties!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:45

kaat21 schreef:
Hij heeft 2 maanden geleden nog een behandeling van de osteo gehad en volgens hem zat er nergens een blokkering. Ik neem nog even contact op met de kliniek :) Het Tildren infuus zou niet herhaald hoeven te worden dacht de DA.. Maar dat zien we over een paar maanden wel :)
Bedankt voor jullie reacties!!

Dat is iets dat ik niet begrijp. Ik ben uiteindelijk naar Emmeloord gegaan waar Selena onder behandeling van dr. Van Muiswinkel is geweest. Een icoon ook gebied van klachten aan het bewegingsapparaat.
Hij adviseerde juist om na 4 weken de Tildren te herhalen om een optimale werking te hebben. RO-foto's hadden nog geen zin want daarvoor is de tussenliggende tijd te kort. Maar om rust in het gewricht te krijgen zijn dus meerdere behandelingen met Tildren nodig. Normaal gesproken met een heel goed resultaat. In geval van mijn paard niet maar dat zal met name verband houden met haar scheefstand in het bekken. Dat was ook iets waarvoor hij mij direct al waarschuwde.
Laatst bijgewerkt door Alani op 29-07-24 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:59

Alani, dat verschilt blijkbaar. Mijn paard heeft ook maar een keer het infuus gehad.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:22

kaat21 schreef:
Even een update van Spirit.. Hij loopt nu op het moment juist erg slecht.. terwijl het voor het infuus zo goed ging!
Hij heeft ook maar aan 1 been spat maar met zijn andere been loopt hij ook niet helemaal zuiver.. Ik denk zomaar dat zijn lichaam op het moment toeren maakt om het infuus te verwerken ofzo.. Heeft er hier iemand nog ervaring mee?

Hoi Kaat,

Mijn ruin heeft dus rond januari een inspuiting gekregen met hydraonzuur (hoop juist geschreven) in het begin liep hij erg onregelmatig, hij wist precies geen blijf met zijn vernieuwde achterbenen ?! Momenteel zweeft hij over de piste loopt heel erg mooi. Alleen het kruisen van zijn achterbenen in rechtergalop doet hij nog steeds, maar er is beterschap. Ook krijgt hij momenteel het supplement Artico plus.

Even afwachten misschien en laten opvolgen door de dierenarts.

:(:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:05

hyarulonzuur ;)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:28

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb contact gehad met de kliniek en het kan zeker zo zijn dat hij nu onregelmatig loopt. Waarschijnelijk heeft hij in zijn andere achterbeen ook spat.. en die gaat hij nu voelen door het infuus dat hij heeft gekregen! Mocht het echt ondragelijk zijn gaat hij aan de pijnstillers! Maar gisteren had ik het idee dat het al iets beter ging :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:55

Mijn spatter net aan de longe gehad, links om was ze heerlijk aan het draven. Rechtsom ging het gelijk mis :( Mijn hoop is weer behoorlijk verdwenen..

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:33

ik lees ook mee. vandaag naar de kliniek geweest en er is bij mij fjordje spat type 3 linksachter geconstateerd en rechts achter type 2

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:52

Hey Natas, ik hoop dat je weer snel met Ygor aan de slag kan meis! Spirit heeft geloof ik ook graad 3!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:56

hoelang ben je al bezig met spirit ?

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:58

Spirit heeft 2 weken geleden voor het eerst een Tildren infuus gehad ook van paarden praktijk west-brabant. Daarvoor had hij goede en slechte momenten.. Nu bijna anderhalf jaar bezig met hem! Maar zoals je hier in het topic lees is het bij ieder paard anders:)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:14

Zo, even geen internet gehad en nu alles bijgelezen.
@ kaat21: ik ben al 3 jaar aan het rommelen met Spec, maar hij heeft geen Tildren gehad, wel een injectie in het gewricht zelf.
Elk paard is anders, de een heeft een hogere pijngrens dan de ander(Spec gaat al op z'n rug liggen als er een haartje scheef zit :D ), en ik denk dat de gradatie van de spat ook zeker telt qua langdurigheid van de kreupelheid of juist het uitblijven daarvan.

Spec staat nog steeds met pensioen, heeft wel tegenwoordig veel meer goede dan slechte dagen en ook met de kou viel het alles mee.
Bespiering is totaal weg, en wat overblijft is zo'n iel smal paardje.
Maar mager is hij niet, en dat vind ik positief omdat ik hem weleens mager heb gehad ondanks voldoende eten.
De ene dag loopt hij wat wijder en draait hij meer met z'n spronggewricht dan de andere dag, maar kreupel is hij echt niet en is hij al weken niet meer.
Ook staat hij minder op rust met rechtsachter, en luchtzuigen is ook een heel eind verminderd, zonder toevoegingen qua maagtabletten etc.
Hij speelt ook meer met m'n inmiddels 2,5 jarige hengst, waar ik enorm van kan genieten maar afentoe houd ik mijn hart vast...Wat kunnen ze tekeer gaan met z'n 2-en!!
Voor dit jaar staat op de planning om Spec naar Utrecht te brengen, voor een gehele check en desnoods om hem daar achter te laten...Als er iets dusdanig ernstigs uitkomt.
Opvallend is dat hij bijzonder lelijk doet als ik met een zadel aankom, niet om hem daadwerkelijk op te zadelen maar gewoon omdat ik het zadel in m'n hand heb om op m'n hengst te leggen.
Hij kijkt zuur, draait z'n kont naar me toe en zou gerust durven slaan als ik hem niet waarschuw.
Dit had hij vroeger niet en werken was zijn grote hobby....

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:42

natasjuhh schreef:
ik lees ook mee. vandaag naar de kliniek geweest en er is bij mij fjordje spat type 3 linksachter geconstateerd en rechts achter type 2

zelfde diagnose bij mijn paardje |(

in jan ingespoten met hyalonzuur en een tijdje goedgegaan maar nu weer problemen met zijn linkergalop kan en wil niet meer juist aanspringen en wisselt vanachter telkens dus het is nog niet hoe het moet zijn, vandaag ging de da er nog eens naar kijken .. dus weeral bang afwachten

:(

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:26

Even een vraagje voor de mensen met ervaring:

Mijn paard heb ik op 17jarige leeftijd gekocht met de mededeling dat hij waarschijnlijk spat had (was een manegepaard dat blind was waar ik een enorm sterke band mee heb en daardoor geen keuring gedaan). Ongeveer 3 jaar (22 jaar was het paard toen) geleden liep hij voor kreupel op zijn voorbenen en hebben we foto's in Rosendaal laten maken, daar de diagnose van lichte artrose in zijn voorbenen

Bij zijn spronggewricht zit al jaren een zwelling maar nooit last van gehad, maar nu moet ik zeggen dat hij de laatste week achter slecht loopt. Van de week komt ook de dierenarts om hem eens goed onder de loep te nemen. Maar nu is mijn vraag aan jullie: denken jullie dat de spat nu erg aan het opspelen is? Heeft het nog nut om hem te gaan behandelen gezien zijn leeftijd (25 jaar onderhand)? Ik vraag dit omdat ik het er erg moeilijk mee heb, het is een paard dat nog veel plezier heeft in de dingen zoals naar het bos gaan en met zijn vriendjes spelen. Het enige dat mij opvalt is dat hij niet helemaal zuiver loopt.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:49

Ik zou even met de DA overleggen :) Misschien zeggen ze wel te beginnen met glucosamine als je dat nog niet gebruik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:13

@Douraque: ik zou hem hooguit een glucosamine supplement geven, maar om eerlijk te zijn zou ik niet meer aan Tildren of een inspuiting beginnen. Een paard van 25 jaar is gewoon knots oud en dat hij artrose heeft verbaast mij niks. Ik denk dat er maar weinig van deze leeftijd zijn die dat niet hebben.
Ik heb zelf 3 oude paarden van pensionklanten op stal staan. Eentje van 21, 27 en 27,5 jaar. De laatste krijgt ook een glucosamine en loopt wat beter dan zonder. De andere 2 krijgen geen supplement en lopen goed. Wel heb ik dikke rubberen matten in de boxen liggen en dat vind ik wel een enorm verschil maken.

Niet zuiver lopen betekent niet altijd pijn hebben. Hij gebruikt zijn lichaam voor hem zo prettig mogelijk. Soms moet je een oogje dichtknijpen. Mocht je oude maatje wat pijnklachten hebben dan zou je nog wel duivelsklauw kunnen geven. Maar tegen een oud paardenlijf is niks opgewassen. Geniet van hem zolang hij nog bij je kan zijn!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:27

Bedankt voor jullie reactie, ik wacht inderdaad nog op wat de da zegt. Voor mijn gevoel heeft hij minimaal tot geen pijn, hij loopt in het begin stijf en in draf/galop niet helemaal zuiver. Maar dit veranderd nadat hij goed warm is en hij heeft nog plezier in dingen.

Wat bracht mij dan aan het twijfelen? Op mijn stal staan alleen maar dresuurpaarden die hoog in de sport lopen en jong zijn. Maar ik stond er al voordat het zo'n stal werd en de locatie is goed. Maar maandag zei een pensionklant (eerder schreeuwde) dat ik mijn paard acuut moest laten inslapen, omdat hij in draf/galop niet zuiver loopt en dat dan op pijn duidt. Mijn stalhouder heeft wel zijn excuus voor haar gedrag aangeboden, maar hij zei wel dat meerdere mensen dit denken (nooit wat van gemerkt) en dat ook hij vond dat mijn paard pijn lijdt. Maar ik kijk er anders tegenaan, hij is vrolijk, eet/drinkt en loopt afgezien van zijn opstartproblemen en niet helemaal zuiver in draf/galop gewoon vrolijk rond en dan vooral in het bos

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:22

Wat een gezeur van mensen die er weinig verstand van hebben. Laat ze zich eerst eens gaan verdiepen in wat er speelt en dan pas een mening formuleren.

Als een paard de zin in het leven kwijt is, dan geeft hij dat zelf vlug genoeg aan. Ik merk soms dat er een tendens is dat het verboden is en zware mishandeling als een paard met pijn door mag leven. Maar als ik knallende hoofdpijn heb dan wil ik ook nog niet direct dood. Zolang ze de essentie van paard zijn nog hebben, laat je ze niet inslapen, maar genieten van hun ouwe dag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:45

Ach man, ik moest volgens een stalhouder mijn paard ook in laten slapen omdat ze altijd wat had (ze ging van de ene blessure naar de andere), dit advies in de wind geslagen en beest doet het nog steeds. Advies werd zo'n 7 jaar geleden gegeven en ze doet het beter dan ooit. We moesten alleen even zoeken waar het vandaan kwam en consessies doen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:03

Heel fijn om te horen dat jullie zulke ervaringen hebben. Het deed wel pijn dat gezegd horen hebben. Maar nu eerst de da afwachten, maar ik weet zeker dat het zijn spat is gezien zijn symptomen. En ik ga er alles aandoen om de mensen het tegendeel te bewijzen. Het is al niet een prettige gedachte dat mensen mijn paard liever doodzien

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:17

paarden met spat of artrose lopen in het begin altijd niet zuiver. En eenmaal in beweging wel zuiver.

Ik heb zelf problemen met spieren en gewrichten en dus opstartproblemen. Maar als je eenmaal loopt, loop je. Dat hoeft dus geen pijn te doen. Mensen kletsen maar wat.

En mijn merrie heeft in de tijd dat haar spat dichtgroeide wel pijn gehad. Maar ook herkenbaar nog lol in het leven. We gingen op buitenritjes in stap en ze had echt plezier in die ritten. En inmiddels loopt ze weer helemaal goed omdat de spat is dichtgegroeid. Had ze dan maar dood gemoeten?? Wat een kul. Volg je hart zou ik zeggen.