[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:05

In Safe en Sound zit heel weinig vitamine E. Dat heeft me wel altijd verbaasd als ik het vergelijk met de andere "veilige" voeders. Vito en Equigard bijv. zit veel meer vitamine E in, maar ook meer mangaan.

Bananen zit ook veel magnesium in, dus iedere dag een banaantje (als ze lusten) is heel gezond.
In tarwekiemolie zit veel vitamine E.
Vitamine E is een natuurlijk antioxidant dat vrije radikalen te lijf gaat (waarvan een bevangen paard er meer van heeft dan een gezond paard).

Nog over die manenkammen en bulten op het lijf. Wij, eigenaren van ex-bevangen paarden, merken dit soort dingen op bij onze paarden. Niet iedereen op dezelfde plek, maar ieder paard heeft wel ergens een verharding of bult waar hij niet hoort.
Onlangs kwam ik bij iemand met een zomereczemer en haar paard had het ook, maar zij dacht altijd dat het hoorde bij zomereczeem.
Op mencursus vorig jaar liep een paard mee die ook van die bulten bij de staart had, maar deze was als ze niet regelmatig werk verrichtte, snel spierbevangen.

Zou het dan eerder een 'algemene' stofwisselingsafwijking kunnen zijn dan iets wat typisch hoort bij bevangenheid?
Bij de uitleg over de 'ziekte' EMS, worden ook al deze verschijnselen omschreven ...
evenals gevoelig voor spier/hoefbevangenheid, insulineresistentie, cushing, enz.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:24

Zijn bananen dan weer niet slecht ivm suiker?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:44

Isapaardje schreef:
In Safe en Sound zit heel weinig vitamine E. Dat heeft me wel altijd verbaasd als ik het vergelijk met de andere "veilige" voeders. Vito en Equigard bijv. zit veel meer vitamine E in, maar ook meer mangaan.

Dat wist ik niet. Ik wil sowieso de Chevivit E-selen (na een paar maanden elke dag) in een onderhoudsdosering blijven geven. Dat kan geen kwaad, hooguit voor de portemonee. Knipoog De Marstall Vito is toch ook meer geschikt voor paarden met EMS dan de S&S? Ik dacht namelijk dat ik dat ergens had gelezen, misschien op de site van Marstall zelf.
EDIT: Inderdaad op de site zelf: http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

Isapaardje schreef:
Op mencursus vorig jaar liep een paard mee die ook van die bulten bij de staart had, maar deze was als ze niet regelmatig werk verrichtte, snel spierbevangen.

Als ik dit zo lees denk ik dit paard dus een vitamine E tekort heeft, wat schijnbaar (volgens m'n DA) vaker voorkomt dan over het algemeen wordt gedacht.

Lieke_M schreef:
Zijn bananen dan weer niet slecht ivm suiker?

Daar ben ik dus ook weer een beetje bang voor, alhoewel ik geloof dat dat wel mee viel. Mouse krijgt wel af en toe een banaantje, die vindt dat wel lekker. Vingers aflikken Victor is sowieso niet gek op bananen, die eet het soms alleen omdat Mouse het krijgt en hij erg jaloers is uitgevallen. Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:13

Deze link heb ik een tijd terug gevonden op internet, is wel handig om snel voedingswaarden en mineralen etc. op te zoeken.
Voedingswaardetabellen
Bovenin kun je selecteren op voedingswaarde/vitamines/mineralen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:12

Handig Gemske ... bedankt.

En ja er zit wel suiker in een banaan, maar dat zit in een appeltje ook en als ik dan toch wat wil geven, dan liever een banaan. Ze is er gek op en meer als een halve per dag krijgt ze toch niet.

Safe en Sound is goed voer voor paarden die laag in suiker en zetmeel gehouden moeten worden. Lage energie waarde en laag eiwit gehalte ook. Vito heeft van die laatste 2 meer en is dus meer geschikt als je paard ook werk verricht.
Als het betreffende paard op rust staat of niets hoeft te doen, is Safe en Sound dus beter.
Er zit alleen het laagst gehalte aan vitamine E in was me eens opgevallen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:25

Ik denk dat ik ook een beetje heb wat Victory-boy heeft... Nado krijgt nu voor zijn EMS (want dat zei de DA op de kliniek en na alle verhalen hier vind ik dat ook erg plausibel) Vit E (capsules van de kruidvat) en probio forte. Magnesium heb ik een paar dagen afgebouwd en ben nu gestopt, maar dat vind ik eigenlijk doodeng, ookal zou magnesium in zijn geval niet uit moeten maken van de DA. Maar goed, wat ik wilde zeggen is dat ik die bulten ook een beetje aan het wegkijken ben, en elke keer weer bang ben dat het feit dat ze er nog zitten of de manenkam weer wat dikker is, dat hij weer op het punt staat om hoefbevangen te worden. Terwijl ik er voor mijn gevoel echt alles alles aan doe...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:19

Jaren geleden heeft Indiana ook vit. E/selenium gehad op aanraden van de dierenarts om van haar harde manenkam af te komen. Dit is een aantal jaren voor de hoefbevangenheid geweest. Het heeft voor Indiana niets uitgemaakt. Achteraf vind ik dat ook wel logisch (als leek gezien) want het zijn geen spieren, maar echt vet.

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:29

hoi

Ik zal even een update geven over hoe het nu met Keltic gaat. Afgelopen vrijdag is hij weer op stal gekomen. Ik geef hem nu 2 keer per dag HSAID, eerst 1,5 gram maar sinds vandaag 1 gram. Hij mag nog maar 2 keer per dag een klein rondje stappen, echt maar 20 meter ofzo. Hij voelt zich volgens mij wel goed, heb hem vanmiddag lekker afgespoten want hij zweet zich rot in die warme stal!

Maar ik heb goede hoop dat alles goed komt ik heb alleen nog geen flauw idee hoe lang alles gaat duren!

groeten Nicolet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:46

Ik heb vanmiddag (14:00 uur) mijn paard hoefbevangen uit de wei gehaald. Echt schrikken.

DA is vanmiddag geweest samen met mijn hoefsmid.
Zij is bekapt en staat nu op stal met nat zand.
Ook heeft zij pijnstillers, ontstekingsremmers met AB en bloedverdunners gekregen.

Zij moet voorlopig op de natte stal blijven staan en krijgt 2x per dag medicijnen. (de DA komt morgen nog een spuit in haar ader geven).

Volgende week maandag komt de DA en hoefsmid weer om te kijken hoe het ervoor staat. Als alles goed gaat mag zij over 2 weken buiten (alleen op zand) en mag voorlopig echt de wei niet meer in.

Ik weet dat zij veel te dik is, maar daarvoor had ik haar nu al 1 maand op een kale wei staan, maar ook dit blijkt dus te veel voor haar zijn geweest. (zij wordt echt dik van de lucht).

Wij gaan hierdoor niet meer op vakantie volgende week. En hebben nu een spannende week voor de boeg.

Moest het even kwijt.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:06

wat rot voor je,en voor je paard natuurlijk...moest ze bekapt worden of heb je haar laten bekappen vanwege de hoefbevangenheid?als een paard redelijk tot ernstig hoefbevangen is kun je niet eens een hoef optillen...ik hoop dat het meevalt!sterkte!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:16

Van mij ook veel sterkte, Brainless!
Hoop dat het snel weer de goede kant op gaat met je paard!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:58

Hij was 4 weken terug bekapt en dus wel wat gegroeid.
De hoefsmid heeft gelukkig (wel met moeite) haar kunnen bekappen.
Hij heeft de ook toon ook wat ingekort zodat ze daar minder pijn aan heeft.
Hij heeft wel een paar trappen en een hangend paard te verduren gehad....maar het kon even niet anders.

Ben net terug van stal en heb AB gespoten en medicijnen gegeven.....
Het spuiten ging verbazingwekkend gemakkelijk, maar ze weigerde de medicijnen in te nemen.
(heb nu met een schepje appelmoes geprobeerd, maar was niet echt een succes).
Morgen doe ik het, verdund met water, in een spuit (zonder naald), om het gelijk in de mond te doen.
Kijken of dat beter gaat. Weet iemand of ik een beetje honing mag gebruiken??

Gisteren ochtend heb ik haar nog buiten gezet (had haar een nachtje op stal gezet ivm regen/storm) en toen had ze nog niets.
Vanmiddag was ze haar halster kwijt en toen merkte ik dat ze heel moeilijk liep.
Ze stond toen nog redelijk gewoon (nog niet die overdreven bevangenheid stand).
Maar liep wel kreupel en op het harde wilde ze eigenlijk helemaal niet lopen.

Ik heb gelijk de hoefsmid laten komen (die zou toevallig mijn andere paardje bekappen op mijn andere stal), en die kwam gelijk naar mij toe.
Toen ook de DA gebeld en die kwam een uurtje later en in overleg met elkaar hebben ze een "behandelplan" opgesteld.
Ze heeft al wel een iets verbrede witte lijn (nog maar een paar mm), en nu hopen dat het niet erger word.
Gelukkig zou ook mijn hoefsmid deze week een paar keer komen kijken hoe het gaat.
En ook kijken als de pijnstillers goed aanslaan of het verstandig is om nog meer te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:28

Die verbrede witte lijn, die had ze dan al, maar is nu pas opgevallen.
Het is nl. niet mogelijk dat dit een dag na een bevangenheid ontstaat.
Spuit is wel een idee. Beetje honing zal niet zoveel kwaad kunnen (is ook zuiverend), maar niet te veel (suikers). Geldt ook voor appelmoes.
Veel beterschap met je paard.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:05

@ brainless
beterschap met je paardje. Image heeft maanden pijnstillers gehad, die ze absoluut niet wilde eten. Maar in een grote spuit met appelmoes ging dat prima. Dan spuit je het zo in haar mond als een wormenkuur.
De truuk is om eerst de appelmoes in een bakje te mengen met medicijnen en dan de spuit van achteren openen, met een lepeltje erin doen en dan voorzichtig de spuit sluiten. Daar wordt je steeds handiger in, hoor. Af en toe spoot het wel op het plafond of zo bij het sluiten. Bloos Succes

Ik gebruikte trouwens de appelmoes van hak met aardbeienmoes: lekker zoet.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:35

Ik heb de pijnstiller op een boterham met wat dunne stroop gegeven. Die at ze zonder problemen op. Vond ze zelfs lekker.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:25

Sorry, een beetje offtopic.. maar ik dacht dat ik een tijd geleden in dit topic (of via een link in dit topic) foto's had gezien van iemand die m'n haar shetje(s) was gaan mennen en ik herinner me dat er ook een kindje (of 2?) mee was.......

Gaat er bij iemand toevallig een lichtje branden..?? Ben op zoek naar die foto's maar vind het totaal niet meer terug.....

Ik denk echt dat het hier was, want de laatste tijd zit ik bijna nergens anders meer dan in dit topic...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:18

Tijd geleden zijn er wel foto's gemaakt toen ik mijn achternichtje mee had op de kar met Isabella. Kan best zijn dat ik deze hier eens heb gezet.
Afbeelding

Maar mag ik vragen waarom je op zoek bent naar zo'n foto?
Bovenstaande foto mag gerust bekeken worden, maar liever niet elders zomaar op topics plaatsen Bloos

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:42

Ik dacht dat het iemand anders was, met 2 meisjes erbij en 't was een 4-wieler denk ik. Er was ook een foto bij van het meisje alleen op de kar.

Ben niets van plan hoor met de foto's. Maar met het shetje in aantocht, is m'n interesse voor het mennen gewekt en wil ik m'n mannetje wel eens tonen dat een shetje meer is dan een hond op hoeven Lachen.

En die foto met dat meisje was me bijgebleven - zag meteen m'n eigen kindjes voor me op de kar. Mét m'n man dan uiteraard.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:30

Dat op die boterham is een goed idee, want helaas heeft ze een afschuw van wormen spuiten.
Ze liet ook vanmorgen weer een heleboel uit de mond vallen en begon ze met haar hoofd te schudden (dus alles zit eronder.. Clown ).

Zag nu ook dat haar ene been dik geworden is Huilen .
Ik spuit haar nu 3x per dag af met koud water in de stal (wordt het zand ook gelijk weer goed nat).
Hopelijk word het wat koeler, want het is best warm op stal.

@isapaardje dat verbreed wist mijn hoefsmid ook niet heel precies.
De DA vroeg of hij evt. verbreed was, en toen zei hij dat als hij verbreed zou zijn dit maximaal enkele mm was.
Dus zij word nu behandeld als zijnde verbreed, maar het zou zeer gunstig zijn als dit dus nog niet het geval zou zijn.

Ik heb zaterdag nog zonder problemen een ritje met haar gemaakt.
Toen liep ze absoluut niet moeilijk of kort, zelfs niet op de straat.

Maar de DA wilde niet te rooskleurig zijn en hield nog wel een slag om de arm.
Vanmiddag komt de DA weer kijken en spuiten (ik geloof bloedverdunners).
Het is echt een kwestie van medicijnen geven en afwachten (de DA had het over 2 weken).
Dan weten ze zeker in hoeverre de ontsteking heeft huisgehouden en worden evt. foto's gemaakt.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:23

Bij mij heeft het een week geduurd. Een week pijnstillers, en de DA had haar ook een pijnstiller in de ader gespoten. 2 keer per dag in de modder gezet. En na die week, liep ze weer normaal. En dat doet ze nu nog steeds. Zij had het achteren, en juist niet voor zoals meestal. Ik zie wel dat ze nog vaak op rust staat. Meer dan voor de hoefbevangenheid.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:50

[quote="Lieke_M"]

Ben niets van plan hoor met de foto's. Maar met het shetje in aantocht, is m'n interesse voor het mennen gewekt en wil ik m'n mannetje wel eens tonen dat een shetje meer is dan een hond op hoeven Lachen.
[quote]

Ik rijd met Janouk aangespannen dressuur in de M. Op de wedstrijden kom ik geregeld ook shetlanders tegen voor de koets in het Z en ZZ dressuur. Geweldig om te zien hoe ze hun galopchangementen springen, etc.
Dennis hier op bokt rijdt bijv. Z dressuur met haar Shet voor de koets
http://home.planet.nl/~koome028/index.html hele lijst van prestaties

[AR-ITP] Roos haar Z debuut, meteen een puntje!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:15

Brainless schreef:
@isapaardje dat verbreed wist mijn hoefsmid ook niet heel precies.
De DA vroeg of hij evt. verbreed was, en toen zei hij dat als hij verbreed zou zijn dit maximaal enkele mm was.
Dus zij word nu behandeld als zijnde verbreed, maar het zou zeer gunstig zijn als dit dus nog niet het geval zou zijn.

Een iets verbrede witte lijn kan ook komen doordat de teen en/of de wand te lang gelaten is (dus in feite verkeerd bekapt). Dan gaat de witte lijn op den duur door (over)belasting ook oprekken. Dit heeft niets met bevangenheid te maken (en komt vermoed ik vaker voor dan men denkt; alleen ziet men het pas als een paard verdacht is van bevangenheid).

Dat been dat plots dik wordt zou ook best op een hoefzweer kunnen duiden ipv bevangenheid.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:16

Net als Isapaardje denk ik ook eerder aan een hoefzweer dan hoefbevangenheid afgaand op het dikke been.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:27

Maar zij heeft duidelijk pijn aan beide voorbenen en ik heb weleens een paardje gehad met een hoefzweer en die liep duidelijk anders.

Ook zei de DA vandaag dat het mogelijk was dat haar pees reageerde op de hoefbevangenheid wat die verdikking tot gevolg kon hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:21

Zie hieronder een filmpje hoe mijn pony liep toen ze (bleek achteraf) 2 hoefzweren had.
Ze misleidde iedereen, want zowel DA, bekapper als ik zelf dachten aan zware bevangenheid. Echter toen 1 been tot voorbij de knie dik ging worden, ging de DA vermoeden dat er meer aan de hand was en raadde hij mij aan om toch eens de hoeven te gaan weken. Succes .. hoefzweren bleken heel hoog te zitten en kwamen er bij de kroonrand uit.
http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... juni07.wmv