Het kan mss wel ondersteunend werken maar dan moet je dat langere tijd doen en dat is erg prijzig. Ze moeten bewegen om de gifstoffen kwijt te raken en afvallen als ze te dik zijn. Zwemmen lijkt me dan makkelijker dan wandelen omdat er dan geen druk op de hoef komt te staan. Maar goed zonder smid en dierenarts zal je er nog niets aan hebben. Ik denk niet dat het zoveel doet dat het het geld echt waard is.
juulsoraya
Geplaatst: 18-09-13 11:41
hallo,
hoe lang zijn jullie hier al mee bezig? als het mee zit die van mij moet na een jaar weer helemaal beter zijn! met de goede behandeling!
flavlip
Geplaatst: 19-09-13 07:39
Je blijft er altijd mee bezig. Als je geluk hebt is je paard na een jaar hersteld (dan is er een hele nieuwe hoef gegroeid). Maar je blijft altijd alert op een terugval en erna op een nieuwe aanval.
Flavio is gevoelig voor hb sinds hij 2 jaar was, dus elke zomer zette ik hem goed aan 't werk en lette ik extra op. 2-3 jaar geleden werd hij in de winter heel erg hb (gekanteld hoefbeen en verzakt), sindsdien ben ik er echt continu mee bezig. Nu weer hb... dus ja, je blijft er mee bezig.
Mooie zin die ik hier gelezen had : de eigenaar van een bevangen paard wordt nooit meer onbevangen.
Dat ligt aan de ernst van de hb. Mijn merrie zal waarschijnlijk niet meer te rijden zijn. Sommige kunnen prima weer aan het werk maar andere nooit meer. En je.moet altijd blijven opletten. Gras management blijft altijd belangrijk.
Ook als ze niet door het gras bevangen is geworden rivendell? Mijn haflinger kan volgens de da wel weer genezen er zijn foto's gemaakt. Op beslag loopt ze nu weer goed maar vind het lastig om het in te schatte wanneer ze weer aan het werk mag.
Eerlijk als ik er niet meer op kan rijden weet ik niet of ik haar wel zou houden... want ik sta op pension en dan wordt het me een beetje te gek.
Vaak met strak management is er veel te bereiken. Mijne liep zelfs na een paar maanden alweer op een keuring (met een 1e premie als gevolg). Ze was nog niet zadelmak, dat heb ik jaar erop pas gedaan. Maar als je echt op tijd bent kun je soms met een veel kortere tijd weer rijden. Ik ken zelfs paarden die je hooguit een dag of twee bevangen ziet. Er is niet één regel.
Mijn merrie staat niet op gras krijgt aangepast voer. En nu is het weer hummelus.
Persoonlijk vind ik wel dat je een hoefbevangen paard of pony niet moet verkopen .. God weet waar die dan terecht komt.
Mijn merrie is vroeger ook gewoon doorgereden tijdens de hb. Ik ben heel blij dat ze nu bij mij is. En ze gaat ook niet meer weg. Dat wil ik haar niet nog eens aan doen.
doemaar
Geplaatst: 19-09-13 10:15
Aah okee. Nou wij zijn al 4 maanden aan het tobben. Moet ik wel zegge dat het ook dubbel op was omdat haar ijzers er onder uit moesten en eve op blote voeten moest staan. Ze heeft altijd voor op ijzers gestaan omdat ze normaal al niet zonder kon, ja ze bestaan paarden die niet zonder beslag kunnen.
Maargoed voorlopig geef ik haar nog rust. Want ook het beslaan was drama, ze verlies ze bij 1 hoef om de 2 weken en dat is ook niet bevordelijk en wordt het herstel vertraagd
Dennis
Geplaatst: 19-09-13 10:16
Ik heb 2 merries die op ZZ nivo terug gekomen zijn na HB. Wel nadat ze goed hersteld zijn uiteraard. Wel als ik veel de weg op ga op een ijzertje, want de combinatie van een half bestrate paddock en voetjes die wat gevoeliger zijn dan voorheen maakt dat ze niet fijn lange stukken op het harde lopen (lopen voor de wagen, en hebben hier alleen maar asfalt om op te rijden als ik naar buiten ga).
doemaar
Geplaatst: 19-09-13 10:17
Verkopen zou ik haar ook echt niet. Maar als ik niet meer met haar kan werken wordt het me te duur om een paard te stallen die niks mag.
Rivendell
Geplaatst: 19-09-13 10:18
Als.mijn merrie ooit weg.moet gaat ze.naar de.slager. Ik wil niet.dat ze.in de handel tetecht.komt. Doemaar: ook als ze.bevangen.worden door iets anders dan gras blijft het opletten. Gras bkijft gevaarlijk. Persoonlijk zou.ik wachten met rijden tot de echt helemaal weer goed loopt. Mijn.merrie is nu een jaar verder maar ik ga er echt niemand op zetten.
Saul
Geplaatst: 19-09-13 10:19
4 maanden valt mee toch? Ik heb de eerste keer een jaar getobt..
Wellicht een andere smid?
Die van mij krijgt als ze straks terug te rijden is hoefschoenen.
Rivendell Same here. Echter mag de mijne niet meer geslacht worden. Dus dan euthanasie.
doemaar
Geplaatst: 19-09-13 10:34
Dit is helaas mijn eerste ervaring met een bevangen paard. Het is nieuw voor mij... een ander paard op stal was het vorig jaar ook in de winter en er slecht aan toe, wilde alleen maar liggen. Maar na een maand of 2 kon hij weer werken en staat 24 uur op het land. Vandaar mijn gedachte dat 4 maanden lang was. Ik wordt hier alleen maar wijzer van. En ik hoef nog echt niet te werken hoor, het is meer dat mijn paard zich verschrikkelijk verveelt en ik zoek naar de oplossing voor eventueel een shet. Misschien stel ik shet nog uit want straks komen alle paarden weer in de paddock.
capopjekop
Geplaatst: 19-09-13 12:04
Het verschilt per paard wat ze nog aankunnen. Grietje heb ik een jaar mee getobt maar die loopt ook weer regelmatig voor de wagen/slee onder de man.
Mijne mogen door de buut ook niet meer geslacht worden. Ben ook niet van plan ze ooit te verkopen, maar mocht het niet anders kunnen dan moet ik nog zien wat ik doe. Wellicht verleasen en dan zelf toezicht houden of als het niet anders kan inslapen. Handel is helemaal not done voor paarden met mankementen.
juulsoraya
Geplaatst: 19-09-13 12:24
het licht niet altijd aan het gras groot gedeelte wel, er zijn zoveel nog andere oorzaken dat hoefbevangenheid kan komen helaas die van mij is niet echt dik maar heeft toch hoefbevangenheid gekregen door slechte doorbloeding in de benen waarschijnlijk! het is ook z´n rotziekte....
die van mij gaat nooit weg hoop toch wel dat ze nog wel heel wat jaartjes mee kan en dat ze er niet meer zo erg last van krijgt. Dat ze een oude wollige pony mag worden!
Idifix
Geplaatst: 19-09-13 12:55
Ik heb wat filmpjes gemaakt van zijn stappen op het harde.. hij trekt ietwat met zijn achterbeen of weet niet goed weet precies niet goed waar ze neer te zetten, begrijp niet goed waar dit ineens vandaan komt. Is er ook eentje bij in de piste. Verder geen warme hoeven, geen pulsaties, geen harde manenkam, geen overgewicht dus ..
Vorige keer heb ik Flavio echt maanden niet kunnen rijden, maar deze keer was ik er snel bij en reed ik hem na 2 weken alweer. 1 week medicatie, daarna nog even gewacht voor de zekerheid. Mijn richtlijn was vorige keer, op aanraden van de hoefsmid, als hij kan stappen en draven zonder problemen (en zonder pijnstilling!) Dan kan hij rustigaan weer aan 't werk onder het zadel.
Ohhw dan kan ik redelijk snel weer oppakken denk ik. Ze loopt goed en draven doet ze ook uit zich zelf. Ze komt nu zelfs blij aangedraaft...! Gelukkig ik heb weer hoop!
juulsoraya
Geplaatst: 19-09-13 20:57
weet 1 van jullie dat?
Ik heb van de D.A zakjes pro-dynam equipazalone gekregen zou dat ook tegen de pijn moeten werken? ze krijgt 1 zakje per dag