[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:19

Isapaardje schreef:
Vraagje:
Voert er iemand Leisure mix van Dodson en Horrell en zo ja, zou ik een klein proefzakje mogen ontvangen?

Misschien kan je een zakje krijgen via de importeur? Renée Wielens www.rwdh.nl Of wellicht heeft Teurlings het?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:32

Yoika schreef:
En ook nu ze s nachts terug op stal gaan is ze telkens heel teleurgesteld dat ze enkel hooi en een beetje S&s in haar bak terugvindt.
MAAR beter zo dan een bevangen merrie !!!!!!!!!!!

Dat ze teleurgesteld is als ze haar box in komt, het is toch niet zo dat ze vroeger gras in haar box vond? Ik bedoel: is het niet zo dat jij haar vooral teleurgesteld vind overkomen? Wat krijgt zij in de paddock te eten? Leuk dat er een shetje bij komt staan, hoop dat dat ook gaat helpen!

@Isapaardje, helaas, hier geen D&H. Anders had ik graag wat naar je opgestuurd.

@Ilse; de medicijnen kan je oplossen en in de mond spuiten. Bij de apotheek kan je een zg. blaasspuit kopen, 60 ml met een grote tuit. Ik gebruikte een beetje appelmoes en water om te mengen (moest ook magnesium door, was een flinke spuit vol iedere keer!). Is wel verstandig om je shet nu van de wei af te houden. Hou 'm warm, nu hij door de pijn minder beweegt moet hij het niet te koud gaan krijgen. Heb je een goeie smid?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:01

paars schreef:
Dat ze teleurgesteld is als ze haar box in komt, het is toch niet zo dat ze vroeger gras in haar box vond? Ik bedoel: is het niet zo dat jij haar vooral teleurgesteld vind overkomen? Wat krijgt zij in de paddock te eten? Leuk dat er een shetje bij komt staan, hoop dat dat ook gaat helpen!

Nee, vroeger (voor haar bevangenheid...) kreeg ze 2X per dag een schep recreatiekorrel, en nu krijgt ze 1/2 shep S&s met een half handje korrel en een schep gruis... en hooi. Ze steekt meteen haar neus in haar bak als ze binnenkomt , briest dan nerveus en gaat dan rondjes draaien in haar stal terwijl ze af en toe een hap uit haar bak neemt of een hap hooi. Vroeger at ze gewoon toen ze binnekwam en was ze rustig ... Ze lijkt helemaal niet tevreden of is dat nu echt mijn idee ? (mijn ruin gaat rustig aan zijn bak staan eten en kijkt niet meer op tot alles op is) Of moet ik toch een andere voeding gaan zoeken wat hoefbevangen paarden mogen eten, maar wat dan ???

Paddok heb ik niet, ze staat op een schrale wei (modder) en krijgt daar gewoon hooi.
Laatst bijgewerkt door Frisko op 12-12-10 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:02

http://www.youtube.com/watch?v=JggXFI6CLiE

hier een filmpje van Indiana vanochtend. Ze had niet zoveel zin om de box uit te komen en ze heeft dus een beetje aanmoediging nodig.

Ook nu gaat ze weer direct in de plas staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:44

Leuk filmpje :D . Spannend op een bepaalde manier. Ik dacht steeds: ja, nu gaat ze.....maar nee! Loopt ook nog wel gevoelig voor d'r, de stenen. Dat ze naar de plas loopt: volgens mij neemt ze een lekker slokje regenwater?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:48

Geinig filmpje. Ach ja regenwater schijn hier ook vele malen lekkerder te zijn, maar daarna lopen maaien in een plas is ook leuk. Helemaal leuk als het water ijs is dan gaan we er midden op staan eerst testen of het gewicht kan dragen. Zo ja voorzichtig uit gaan proberen hoe we het ijs kapot kunnen krijgen. :D :+

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:43

Ja, ze drinkt inderdaad ook uit de plas en blijft er vervolgens een hele tijd in staan. Zal dus wel lekker voelen aan de voeten.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:49

Denk je ook een goed idee te hebben...

Omdat jullie zweren bij F4F heb ik ook een proefzakje besteld. Gelukkig maar..
Gister beetje gegeven en Sam at het met smaak op (lees voerbak werd helemaal uitgelebbert). Luuk daarintegen snuffelt er aan en loopt weer weg. Alles uit de voerbak gehaald want anders is Sam er mee vandoor. Uit de hand gegeven; nog niks. Ja eraan ruiken en dan kijken of ik iets vreselijks wou geven.
Zeg ik tegen haar: Moet je het niet? en dan nog nee schudden ook. Verwende sik.

Gekke pony, de ontwormspuit duw je zo in der mond en dan wilt ze heel die spuit opvreten en wil je iets lekkers geven (denk je dan) mot ze het niet pfff.
Ik maar denken dat shets veelvraten zijn en alles lusten.

Hier moeten ze niets van regenplassen weten, gaan er niet doorheen tenzij het niet anders kan. Als de plas klein genoeg is springen ze erover. Willen geen natte voetjes hebben :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:53

Yoika, op zich niet gek dat ze langs de draad loopt als de ander op het gras loopt. Wel fijn dat een Shet haar komt vergezellen.
Zelf heb ik lange tijd geen brok gevoerd na de bevangenheid. Daarna weer ponybrok gevoerd, gewoon een kleine hoeveelheid.
Maar je zou misschien F4F kunnen proberen? Alleen voer je daar niet veel van..

Indiana staat echt op haar gemak in der stalletje.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:54

Helaas kom ik me even melden hier. Genoeg te lezen zie ik.
Heb 1 van mijn pony's vanochtend bevangen uit het land gevist. Heeft overgewicht, maar niet extreem.

Iemand ervaring met bevangenheid in deze periode? Volgens de VA zeer opmerkelijk.
Heeft een pijnstiller gehad en krijgt nu metacam.
Hij krijgt alleen een soort kuilhooi waar ik per direct mee ga stoppen. Is voor het eerst dit jaar bij ons op stal en in september had hij ook al lichte verschijnselen.

Iemand tips voor me? Bedankt alvast!

Oh ja, als hij wil lopen, is beweging dan ok? Of beter beperkt?

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:58

Hoezo vond hij het opmerkelijk? Mijn shet is 2x in de winter bevangen geraakt met sneeuw. Mijn dierenarts zag er met die vorstperiode ook weer meer dan met een lichte winter.

Ik zou idd het kuilhooi vervangen voor gewoon hooi, dat eventueel weken om er nog meer suikers uit te spoelen. Voer je nog iets van brok bij? Heb je een paddock? Anders zou ik hem daar in zetten. Kan hij toch lopen als hij dat zelf wil.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:47

Tja, omdat het er de periode niet echt voor zou zijn? Ik weet het ook niet. Heb er wel wat ervaring mee, maar nog nooit in de winter gezien.
Heeft het iets met sneeuw/kou te maken dan?
Ik voer geen brok bij. Af en toe een handje voor de smaak. Het vervelende is dat hij samen met mijn bejaarde loopt, dus juist wel extra moet hebben. Als die van de slobber staat te smakken, krijgt hij soms een handje brok (basis).
Ik heb een paddock, met een doorgang naar het land. Moet ie daar af? Land valt helemaal niks te halen nu..
Had het idee om hem maar in een stukje afgezet te zetten, zodat ie in ieder geval niet de hele dag kan eten. Daarmee bedoel ik dat hij niet onbeperkt hooi kan eten.

Bedankt voor je reactie.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:49

@ilse-lalala
Welkom hier, de toestand van Sjakie klinkt behoorlijk ernstig, als eerste... veel sterkte :(:)

Je vraag over röntgenfoto's:
Bij paarden welke verdacht worden van HB worden het liefst in een zeer vroeg stadium röntgen gemaakt, mooi is als er al een eerdere set beschikbaar is uit de "gezonde" periode.
deze set kan als basis genomen worden zodat gevolgd kan worden wat er in de voeten gebeurt.
Normaal gesproken zul je bij een shet niet al röntgen op de plank hebben liggen en vandaar dat geadviseerd wordt om in de eerste fase van de HB meteen foto's te laten nemen met een mobiel röntgenapparaat.
Vervolgens kun je dan na een korte periode (week/maand enz) wederom foto's laten nemen zodat de sets onderling te vergelijken zijn.
Door deze sets steeds te vergelijken is dus te volgen of het hoefbeen nog steeds doorkantelt en of er sprake is van een sincker (verzakking vh hoefbeen), ook worden de sets gebruikt door de hoefsmid om de correcties op de voetas uit te voeren.
Tevens is op de röntgen te zien of een HB stabiel is geworden, op dit moment zou het dus betekenen dat het hoefbeen niet meer verder kantelt of zakt.

Als Sjakie heel veel moeite heeft met staan en het is niet mogelijk om hem op zand te zetten raad ik je aan om een dikke laag zaagsel of vlas in de box te leggen, een dikke laag stro is minder prettig voor zijn voeten omdat hij er minder makkelijk zijn voeten in kan begraven en je loopt tevens de kans dat hij ongewild toch teveel stro opneemt nu.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:52

Ja, als het koud is en de zon schijnt dan zit er veel meer fructaan (soort suiker) in het gras. De plant maakt het dan wel aan, maar maakt het met koude niet op, want het is een soort antivries (Staat een heel stuk over op paardnatuurlijk). En kort gras bevat ook weer meer fructaan dan gras dat wel de kans krijgt om te groeien. Dus ik zou hem zeker van het land halen en alleen hooi bij voeren. Iig voorlopig.

Ik leg het mss chaotisch uit, er is vast wel iemand die het duidelijk kan vertellen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:02

@deedee19
Ook welkom hier en sterkte met Ulvy :(:)

@Dyonne en Romeorowan
Styrofoam moet je zien als een eerste EHBO aktie.
er komt een laag "schuim" onder de voeten en na 24 tot 48 uur worden deze bijgesneden waarbij het voorste gedeelte tot net achter de punt van het hoefbeen weggesneden wordt.
Dan komt er een tweede laag styrofoam onder. Het kan (afhankelijk vh paard) nodig zijn om een derde laag styrofoam onder de hoeven te plakken waarbij dus wederom het toongedeelte weggesneden wordt .
Het doel ervan is dat er druk wordt opgebouwd onder de straal en de gehele achterzijde van de hoef (die het minst pijnlijk is) en dat de toon en het hoefbeen ontlast wordt.
Je kunt het vergelijken met op gips zetten zoals Bodegraven doet.
Meestal geeft het een enorme verlichting aan het paard maar wel pas als de tweede laag eronder wordt gelegd waarbij dus het toongedeelte ontlast wordt.
Alleen maar eenlaags styrofoam eronder plakken heeft dus geen zin.

Hier een link naar hoe het eronder zou moeten worden gelegd : http://www.hopeforsoundness.com/techsup ... mguide.htm

@Isapaardje
Ik heb wel leisure mix, stuur je adres even per pb ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 12-12-10 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:24

capopjekop schreef:
Ja, als het koud is en de zon schijnt dan zit er veel meer fructaan (soort suiker) in het gras. De plant maakt het dan wel aan, maar maakt het met koude niet op, want het is een soort antivries (Staat een heel stuk over op paardnatuurlijk). En kort gras bevat ook weer meer fructaan dan gras dat wel de kans krijgt om te groeien. Dus ik zou hem zeker van het land halen en alleen hooi bij voeren. Iig voorlopig.

Ik leg het mss chaotisch uit, er is vast wel iemand die het duidelijk kan vertellen.

Ik vind dat je het prima uitlegt ;) ,
koud seizoen gras (de grassen die in leven blijven tijdens winter en vorst) heeft het vermogen om van suikers een soort antivries ter bescherming te maken.
al het (nu nog groene) gras bevat tijdens vorstperiodes dus bergen suikers en is voor HB gevoelige paarden gewoonweg erg gevaarlijk.
het gehalte kan nu zelfs hoger oplopen als bij jong opkomend gras in het voorjaar en daardoor zien we juist in deze periode weer een uitbraak van nieuwe HB gevallen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:31

Yoika schreef:
Nee, vroeger (voor haar bevangenheid...) kreeg ze 2X per dag een schep recreatiekorrel, en nu krijgt ze 1/2 shep S&s met een half handje korrel en een schep gruis... en hooi.

Wat is gruis ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:58

Tarwezemelen, tip van de da om haar wat een vol gevoel te geven. (Maar dat is blijkbaar niet genoeg ...:n )

Ik zou iets moeten kunnen vinden waar ze een vol gevoel van krijgt, maar die tegelijk geen kwaad kan voor haar hoefbevangenheid...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:41

Yoika schreef:
Tarwezemelen, tip van de da om haar wat een vol gevoel te geven. (Maar dat is blijkbaar niet genoeg ...:n )

Ik zou iets moeten kunnen vinden waar ze een vol gevoel van krijgt, maar die tegelijk geen kwaad kan voor haar hoefbevangenheid...

bietenpulp?...zemelen moet je mee uitkijken.
Ik voer ook zemelen ,maar een half schepje....in zemelen zitten koolhydraten.
Pulp moet je trouwens niet voeren als je paard te dik is :o

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:56

Nooit geweten, bedankt voor de uitleg over het fructaan.
Alleen is de sneeuw hier net 2 dagen weg, en heeft toch zeker wel 1,5 week gelegen.
Dan zou het daarvoor al verkeerd gegaan moeten zijn denk ik.

Wat ik bedoelde met 'lopen': ik of de verzorgster halen hem wel iedere dag even uit de paddock en hij wil dan best mee. Ik vroeg me af of het bezwaar is om een kwartiertje te wandelen op de zandweg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:03

Een kwartier is erg lang, ik weet niet hoe erg hij bevangen is en hoeveel pijn hij met lopen heeft, maar de eerste weken heb ik mijn pony zelf de beweging laten uitzoeken in de 'paddock'.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:15

Jemawi schreef:
Alleen is de sneeuw hier net 2 dagen weg, en heeft toch zeker wel 1,5 week gelegen.
Dan zou het daarvoor al verkeerd gegaan moeten zijn denk ik.
Onder de sneeuw bevriest het gras ook niet, door de fructaan. Erg koud weer: wel fructaanaanmaak; maar geen zon en te lage temperatuur, dus geen groei. Lekker zoet gras krijg je dan dus (denk aan een veld met groene lollies), en ze snoepen dan helaas heel wat bij elkaar op een dag.
Wandelen in de acute fase is niet verstandig. Laat je paard met de pijnstillers maar bewegen wat hij zelf wil/kan in de paddock. Om te stimuleren dat ze wel blijven bewegen kan je het hooi en het water ver uit elkaar plaatsten (bijvoorbeeld 15 meter of zo, geen km's ;-) ) dan wandelen ze sowieso een paar keer heen en weer in hun eigen tempo. Zou eerst even afwachten hoe de HB zich de komende 1 a 2 weken ontwikkeld.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 06:55

geerke schreef:
Y schreef:

bietenpulp?...zemelen moet je mee uitkijken.
Ik voer ook zemelen ,maar een half schepje....in zemelen zitten koolhydraten.
Pulp moet je trouwens niet voeren als je paard te dik is :o

Ze is nu niet meer te dik, maar ook nog niet dun, dus bietenpulp ?
Zemelen konden volgens mijn da geen kwaad, ze krijgt ze al sinds ze pas bevangen was, dus voor haar zullen die nu ook wel geen kwaad kunnen zeker ?
Volgens mijn da is het vooral de kunst van het afwegen en aanpassen, heeft ze gras gehad, (bijna) niets bijgeven, moet ze aan het werk krijgt ze een heel klein beetje meer, heeft ze teveelgehad, terug afwerken enz. ...
Alleen heb ik sedert geen gelukkige merrie meer (eten was haar leven ...) ze staat altijd met haar oren in haar nek, doet nerveus, ... ik weet momenteel echt niet goed meer wat ik met haar moet doen ... ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:42

@Yoika
Dat voer systeem is ideaal om te voorkomen dat ze te dik worden.

Maar tegen de bevangenheid moet je juist fructaan(=suiker)pieken voorkomen.
Mijn paardje loopt na 1 a 2 uur bevroren gras alweer gevoeliger. Dus die komt daar nu echt niet op.
Ook al heeft ze een buitenrit van 2 uur gehad, dat betekend niet dat ze dan wel extra gras mag.
Ze mag gewoon niet meer hebben dan een bepaalde hoeveelheid fructaan.
Gisteren was hier alles dooi (fructaangehalte was mooi gedaald) en heeft ze wel een uurtje in de wei gelopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:39

Vraag me toch nog altijd af of gras in de winter niet ook in een soort van winterrust is.
Net als andere planten. Die zetten hun sapstromen ook 'stil'. Maw .. gras wil volgens mij in de winter niet eens groeien. Ze maken waarschijnlijk wel een antivries aan om te kunnen overleven, maar verder zal het de plant weinig boeien of het koud, zonnig, droog of nat is.
Alleen in erg warme winters wil je wel eens zien dat planten doorgroeien, maar zo weelderig dat je je gazon moet gaan maaien om de zoveel dagen zoals in het voorjaar, heb je in de winter niet.