[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:41

Sky_Britt schreef:
Corta vet wordt wel beter opgenomen omdat het pure aminozuren zijn, ik wil dat echter niet geven omdat je daarmee ook een hoop andere lichaamsprocessen beïnvloed. Niet dat het echt kwaad kan maar dit zijn niet alleen bouwstenen voor gewricht gerelateerde dingen.

Hier reageert Linnie050 op.

Patricia_86

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:36

hoe lang na inspuiten merkte jullie verschil? Romy is dinsdag ingespoten en nu is haar kogel al niet meer dik. Het lijkt ook echt of ze al soepeler stapt.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:31

Kijk voor supplementen eens bij Kifrahorse.nl. Die heeft supplementen an Lexa in het assortiment en die hebben bv glucosamine en MSM gewoon puur, en ook een aantal samengestelde supplementen. Ook nog veel betaalbaarder dan de meesten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:02

Was inderdaad een vraag aan Sky britt.

Ik weet niet meer wanneer ik verbetering zag.
Maar was inderdaad ook al snel.
Moest wel 2 weken wachten tot ik weer wat mocht doen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:04

linnie050 schreef:
Aan wat voor lichaams processen moet ik dan denken? Heb je daar meer informatie over?

Nou eigenlijk alle lichaams processen, bijna alles in een lichaam uit aminozuren opgebouwd en alles hangt samen. Om één stof 'om te bouwen' worden andere stoffen juist opgebruikt en komen er nieuwe stoffen vrij als afval product. Meer of minder van het een of het ander brengt dus een ketting reactie met zich mee die tekorten of overschotten ergens anders kan veroorzaken.

Als voorbeeld; glutamine is ook een belangrijk signaal stofje in de hersenen, die een activerende werking heeft op bepaalde neuronen en oa belangrijk is voor leren en geheugen. Dus zou je zeggen top om te geven, maar een teveel aan glutamine zorgt voor een over-activatie van de neuronen die als gevolg dood gaan. Alles is dus een kwestie van balans en daarom ben ik erg voorzichtig met het bijgeven van lichaam-eigen stoffen.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:09

Bij ons was er helaas geen verbetering ook niet na 1maand rust daarna inspuiten en speciaal beslag weer maand rust. Helaas dus de beslissing gemaakt om haar vanmiddag te laten inslapen. Klote maar is denk beter een 5jarige die artrose klasse 3 en hoefkartrol klasde 2/3 heeft..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:57

Heel veel sterkte Kallie

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:35

Heel veel sterkte!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:41

Dankje het komt nu beetje binnen

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:48

Hehe, wat vind'k het "fijn" dat er nog artrosers zijn en die nog steeds leuk aan de slag kunnen met hun knol.
Bij deze meld ik me ook even aan. Vanavond zal ik alle reacties verorberen....

Ik heb mijn Paint Horse merrie aangekocht op 4-jarige leeftijd (nu 12jaar). We hebben een lange tijd rondgehobbeld (ik heb ze erg lang verkeerd gereden.), tot ze twee jaar geleden een klop kreeg op haar spronggewricht. Ze moest erg lang stilstaan en wanneer we terug begonnen te rijden, bleek ze vooraan te manken. Lang onderzoek gedaan, uitgetest,... En wat bleek: ontsteking in de hoefgewrichten. Ze werd ingespoten met cortisonen en daar is ze door geraakt (klopt op hout). Daarna nog een peesblessure gehad, weer stilgestaan etc.

Na een jaar en 6 maanden stilstaan eindelijk weer aan het werk tot ze achteraan, na mijn examens, onregelmatig liep. Het verdict: artrose met lichte spat. Ze werd ingespoten met cortisonen en werd na twee maanden nog 's ingespoten met prothese gewrichtsvocht.
Maar jammer genoeg lijkt 't niet echt te helpen. In stap krijg 'k haar mooi actief en rond (na lange opwarming) maar de draf is (nog?) niet oké. Galop is al bij al goed. Wat op de voorhand maar dat is te wijten aan gebrek training.
Ik probeer zoveel mogelijk met haar te werken, maar 'k word echt wat moedeloos. Telkens opnieuw weer stilstaan, van alles proberen, mislukken en weer proberen. De gedachte komt dan ook in me op: hoe lang tot ze écht pijn heeft en niet meer verder kan?

Jullie kunnen niet geloven hoe blij 'k ben met dit topic.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:45

Ik ben vorige winter begonnen met HorseFlex glucosamine omdat mijn paard zoveel moeite had met gaan liggen. Hij knapte daar enorm van op. Van de zomer kon hij zonder maar voor de komende winter heb ik weer een kg besteld. Hier ga ik van de week weer mee beginnen.

Ik heb ook de kruidvat pillen geprobeerd maar die werkte niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:52

Silverina heel frustrerend.
Krijgt je paard een supplement.

Soms is het gewoon genoeg.
Hier dan een oudere artrose paard maat sinds kort rijden we gewoon niet meer.
Verdiep mij nu in het grondwerken en we wandelen wat en verder lekker op de weide of in de paddock.
Bij mij is er nu ook een last van mijn schouders gevallen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:55

kalliexxxx schreef:
Bij ons was er helaas geen verbetering ook niet na 1maand rust daarna inspuiten en speciaal beslag weer maand rust. Helaas dus de beslissing gemaakt om haar vanmiddag te laten inslapen. Klote maar is denk beter een 5jarige die artrose klasse 3 en hoefkartrol klasde 2/3 heeft..

heel veel sterkte!

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:59

linnie050 schreef:
Silverina heel frustrerend.
Krijgt je paard een supplement.

Soms is het gewoon genoeg.
Hier dan een oudere artrose paard maat sinds kort rijden we gewoon niet meer.
Verdiep mij nu in het grondwerken en we wandelen wat en verder lekker op de weide of in de paddock.
Bij mij is er nu ook een last van mijn schouders gevallen.

Ze krijgt een supplement met Duivelsklauw en vanavond, of toch deze winterperiode, Souplesse uit proberen. http://dehoutmeerschen.be/pages/product ... plesse.php
Glucosamine & certaflex staat ook al op mijn lijst om eens uit te proberen, moest de Souplesse niks uithalen.
Krijgt je ruin supplementen?

Goed dat je voor jezelf én je knol de lat wat lager gelegd hebt. Hier ben ik nog wat aan het aftasten wat ik wel en niet mag vragen én de hoeveelheid. Momenteel doen we ook gigantisch veel grondwerk gecombineerd met een wandeling en een ritje in de piste. Dat laatste doen we enkel maar als 'k voel dat ze behoorlijk los zit.

@Kalliexxxx : Veel sterkte toegewenst. Dat moet een zware keuze geweest zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:33

Hier nog geen pijnstillers wel artrose supplement cortavet.
Kan je via de dierenarts krijgen.

Vind moeilijk wanneer stap je over om ook pijnstilling erbij te gaan geven.

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:09

Wanneer m'n geld weer wat opgespaard is, zal'k cortavet eens uitproberen. Er zijn er nu toch al een paar die het daar goed mee doen.

Wel ik heb ook op dat vlak mijn 'twijfels' bij duivelsklauw. Ze heeft het bijgekregen toen ze ontstekingen had in haar hoefgewrichten. Voor ze het kreeg, kon ze soms enorm 'kraken' in beweging. Het moment dat ze dat poeder (duivelsklauw zit er in, het is niet puur duivelsklauw) bijkreeg, bleef het kraken achterwege. Ik heb het dan even gestopt, want erg goedkoop is het ook niet, maar ze begon weer te kraken in beweging en liep wat stroever.
Sindsdien krijgt ze het, al kunnen er soms eens een paar weken tussen zitten als het product op is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:22

Heel veel sterkte kallie, het klinkt als een hele eerlijke beslissing.

Hopen dat een supplement wat verbetering brent Silverina. Ook al zo'n jong paard met de nodige problemen, wat sneu!

Mijn merrie ( 25-26 jaar) gaat nog steeds heel lekker. Ze loopt heel goed, is vreselijk ondeugend en had als eerste van de groep een enorme berenvacht aangemaakt := Echt, die heeft me toch al een pak haar :oo En heeft het dus nu smoorheet, met dat gekke warme weer :+ Ze staat nu apart van de groep met een andere merrie met artrose, zodat we ze deze winter goed droog kunnen houden in de wei en ze ook op beperkt hooi kunnen houden. Ben erg benieuwd hoe dat gaat :j Ze is nou wel gescheiden van haar zoon (van 8 ;) ), en dat vinden ze beiden hélemaal niet leuk :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:30

Het blijft inderdaad altijd aftasten naar een mooie middenweg qua training en beweging van de artrose paarden.

Bij mijn haflinger Story is het zo lastig. Hij heeft enorme looplust maar heeft dan bijv. dit weekend echt te druk gedaan op buitenrit en is dan de dagen erna toch heel ietsjes onregelmatig.
Maarja vertel een haflinger maar eens dat hij rustig aan moet doen voor zijn eigen bestwil :P Dat maakt het wel moeilijk. Ik moet hem echt tegen zichzelf in bescherming nemen, hoe graag hij ook wil.

Aan de andere kant natuurlijk een goed teken dat hij nog graag wil.
Hij is inmiddels bijna 20 en hij doet het nog steeds goed op de equiflex HA artrose mix en een dosering duivelsklauw. Als hij goed en soepel loopt verlaag ik de duivelsklauw en als hij het wat zwaarder heeft zoals met de vochtige dagen dan krijgt hij ietsje meer.

Fijn dat je merrie het nog goed doet op deze leeftijd Berdien :)
Doe je ook nog wat met haar of is ze met pensioen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:32

Nee, Jes is echt met pensioen. Al een tijdje. Voornamelijk omdat ze zelf héél graag wil en echt een woesterik buiten is. Ze loopt zichzelf letterlijk kapot. Dus ze staat 24/7 buiten in de wei in een gezellige groep. En we wandelen :j Dat vindt ze zelf maar stom (rijden is leuker :)) ) maar zo ziet ze nog eens wat anders dan de wei en dan kan ik ook goed zien hoe ze loopt.

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:37

Wat geweldig Berdien! Echt leuk om zo'n succesverhalen te lezen van artrosers. Dat geeft me meer moed dan je zou denken. Ik hoop ook nog de perfecte middenweg te vinden met m'n knol :)
Jes is echt een snoepje! Tinkers vond ik altijd al iets magisch hebben. Ze is een juweeltje!

Bij de haffers kan 'k dat maar goed geloven hoor, Story. Heb nooit veel met haflingers gereden, maar bij die enkele ervaringen dat'k heb, weet ik dat als ze iets in gedachten hebben: het erg moeilijk is om ze er van af te houden ;) :D
Ondanks ik een rustige quarter merrie heb, kan ze het ook nog in haar kop krijgen. Soms moet ik ze echt een laten crossen of ze wordt helemaal gek. Al is dat wel al verminderd doordat 'k zoveel mogelijk probeer te gaan om dagelijkse beweging te geven. Zo temper ik dit wat. Maar soms ja, moet het er eens echt uit en mag ik de dag nadien een (nog) onregelmatiger paardje verwachten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:41

Bedankt! :) Het is ook echt mijn poppetje hoor. Moet er niet aan denken dat ik haar moet laten gaan. Ik heb haar ook verteld dat ze maar gewoon op een ochtend niet meer wakker moet worden, want om haar in te moeten laten slapen.. :n :( Heb haar nu ruim 13 jaar.

Staat je merrie veel/regelmatig buiten Silverina? Mijn ervaring is dat regelmatige weidegang (of in een paddock) echt veel scheelt. Als ze zelf maar kunnen bepalen hoe en wanneer ze bewegen, en dat lukt niet als ze veel op stal staan.

Silverina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:43

Ah, ik begrijp het Berdien. Zal dat m'n knol ook 's meedelen, ze kan maar zorgen dat ze er zich aan houdt! :p

Ze staat elke dag buiten en 's avonds komt ze wel binnen met de andere paarden. In de winter staan ze ook op een paddock. De staleigenaren zorgen ervoor dat ze allemaal zeker per dag 's buiten komen. Dat was een must en is een reden waarom ik van mijn vorige stalling verhuisd ben.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:53

Training is inderdaad goed aftasten, ik heb het geluk dat mijn artrose merrie (3,5 jaar geleden geconstateerd) het vreselijk goed doet, zo goed dat ze momenteel zelfs weer meegaat op wedstrijd (M1). Ben heel rustig de training gaan oppakken en dat gaat gelukkig goed :). Springen doen we niet meer fanatiek maar af en toe pakken we wel wat (cross)huppels mee en ook dat gaat goed.
Ik heb haar een tijd geleden gehad op primeval gelatinaat en homeopathische druppels maar ze doet het nu al een jaar goed zonder wat extra's.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:54

Heel goed! :j Dat is inderdaad een must voor artrose paarden. Nou ja, alle paarden natuurlijk :)) maar zeker voor artrose paarden is het essentieel dat ze veel maar gedoseerd kunnen bewegen.

Wat fijn Annelieke!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:41

Nou fijn hoor Berdien dat ze het nog zo goed doet.
En herkenbaar, dat heb ik tegen die van mij ook gezegd. Ook al 10 jaar in mijn bezit en wil ook echt niet aan dat moment denken dat je een keer de knoop zou moeten doorhakken... brrrr...
Het zijn toch echt je maatjes..

Super fijn Annelieke!

Story heb ik ook direct 24/7 buiten gezet toen ik wist dat hij artrose had.
Maar hij stond met 2 shet merrie's en stond alsnog veel stil ookal had hij een uitloop naar de bak.
Nu sinds 2 jaar heb ik mijn jonge haflinger erbij gekocht (een ruin) en de 2 zijn dikke maatjes. Hierdoor zijn ze vaak aan het rennen en spelen met elkaar en ik moet zeggen dat dat een hele postieve uitwerking heeft op zijn artrose. Hij is toch nog meer in beweging en krijgt op den duur de nodige rek en strek oefeningen (bokken/steigeren) :P
Goede beslissing geweest dus en je merkt het ook meteen aan zijn humeur. :)