Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:45

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:11

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:40

nombrado schreef:
Zidore schreef:

echt een amerikaan :+
kvraag me af of hij zelf rijd en of dat paard wel kán lopen :D ;)
de stijfheid in de achterbenen, baart mij al zorgen

Wat wordt er dan niet goed gedaan in het filmpje? Gewoon nieuwschierigheid hoor, ik kan er namelijk tot nu toe niets slechts aan ontdekken. (ik ben wel maar een groentje natuurlijk...)

Zidore

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:12

om te vragen of dit goed is of juist niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:12

Heb maar klein stukje gekeken maar viel me op dat hij allemaal gezonde straal wegsneed.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:15

waar dan? ik heb hem alleen steunsels zien snijden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:21

Zidore schreef:

Ik ben het wel eens met het filmpje. Zo doe ik het ook ongeveer. Hij snijdt inderdaad niet in de straal.

Wat ik niet meteen helemaal begrijp is wat hij nou zegt over de flares achter aan de buitenkant. Daarvoor moet ik het filmpje nog een keer bekijken.

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is het bijwerken van flares vanaf de buitenkant, maar ik weet niet zeker of hij dat nou inderdaad zegt. Ook nog een keertje bekijken...

De tip over het been optillen ga ik zeker proberen! :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:34

Zidore schreef:
om te vragen of dit goed is of juist niet.

Hangt ervanaf welke stroming je aanhangt.
Als je NBt, is dit goed.

Zo heb ik het ook geleerd van Jackson, eerder deed ik het anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:54

Zidore schreef:

ik moet m nog ff helemaal bekijken, wat me zo ff snel opviel is dat hij de vijl over de hele hoef laat gaan, zo leer ik het mijn cursisten niet, omdat ze dan soms per ongeluk de straal meevijlen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:23

ik vind het ook geen slecht filmpje (dacht wel toen het begon 'wat is dat voor figuur? ' :D ) maar hij bekapt imo prima.

het lijkt of hij in het begin in de straal snijd, maar hij raakt hem alleen maar aan met het mes,snijd dus niet.
vind wel dat de straal wat groter/dikker zou mogen zijn, maar qua bekappen vind ik het dus een prima filmpje. maar twijfelde even (of ik het zelf wel goed doe :D ) dus vandaar dat ik het hier neer had gezet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:16

Ik lees al even mee hier, maar ik wilde dat mijn paarden zulke mooie hoefjes hadden als de Paint heeft :)
Verder zie ik niet in waarom je niet in de straal zou mogen snijden. Als ik die niet bij houd dat worden het overgroeiende dikke flappen met schimmelplekken er onder (been there dun that) en moeilijk schoon te maken ook. Dus die worden keurig in model bijgewerkt voor zover het mij lukt en anders doet de smid het :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:29

DubbelDun, dat is inderdaad zo :) ik heb m opnieuw bekeken en dat te zien dat hij ook naar het center sneed, maar hij maakte alleen wat schoon en sneed een klein flapje weg daar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:49

Het blijft gewoon een paard specifiek iets met de straal. Bij mijn 3 jarige hoeft daar niet echt wat mee, bij een ander dat ik bezat moest ik echt veel snijden omdat deze ontzettend breed groeide en volledig de straalgroeves afsloot.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:57

Natuurlijk kun je losse flappen wel wegsnijden, maar de vraag is of je de straal preventief moet bijsnijden.

Als je wilt dat het paard mede op de straal loopt (als de Air in de Nike :D), dan wil je dat het een mooie dikke straal is. Dan is het niet slim om er preventief in te gaan snijden. Dan prik je de Air lek. :P

Maar als je paard niet op de straal loopt, zoals bij de meeste paarden op ijzers, dan is hij imo eerder gevoelig voor rotstraal. Dan kan ik me voorstellen dat je die straal zo strak mogelijk houdt om problemen te voorkomen. Het maakt dan ook niet zo veel uit dat de straal klein wordt gehouden, want het paard gebruikt hem toch niet.
Verder kan ik me ook voorstellen dat hoefsmeden meer preventief snijden, omdat ze maar 1x in de 8 weken komen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:23

Dit is mijn shetje en ben benieuwd wat jullie van de voetjes vinden. Hij had hele slechte voeten, hele smalle, holle, samen geknepen voeten en bijna geen straal (zo smal, zeg 0,5 tot 1 cm). Verder waren zijn voeten zo'n cm of 4/5 te lang en staat hij enorm steil op de voeten, maar toch een wat "lange" teen. Die moet er alleen verder afgroeien, want er zit een knik in de hoefwand en de witte lijn is aan de toon wat breder.
De stukjes gesneden op de straal zijn flapjes die er af gesneden zijn. Vind zijn straaltjes nog steeds niet veel waard, maar hij heeft ze voortaan tenminste. Ook zijn de straal groeven erg diep en de hielen nog te hoog, maar daar is al zeker 4 cm vanaf gegaan (als het niet meer) en ik ga liever niet te rigoureus aan de slag, maar liever stapje voor stapje. Ze staan immers toch in de "tuin". :Y)

AfbeeldingAfbeelding
Links voor onderkant/zijkant

AfbeeldingAfbeelding
Rechts voor onderkant/zijkant

AfbeeldingAfbeelding
Links achter onderkant/zijkant

AfbeeldingAfbeelding
Rechts achter onderkant/zijkant

Afbeelding
Pony waar de voeten aan vast zitten.

Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden, wat goed is en wat er verder verbeterd moet worden (en vooral hoe).
Ik bekap niet specifiek NB of TB, maar neig steeds meer richting NB voor deze beestjes hier. Ik weet dat er vooral aan de achter voetjes nog flink wat werk aan zit.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:34

Imo mogen de hielen wat lager, dan ontwikkelen de stralen zich beter. Die zijn een beetje aan de schriele kant.
Verder lijken de zolen wat volgelopen, maar dat kan ik niet zo goed zien op de foto's.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:36

LindyH schreef:
Imo mogen de hielen wat lager, dan ontwikkelen de stralen zich beter. Die zijn een beetje aan de schriele kant.
Verder lijken de zolen wat volgelopen, maar dat kan ik niet zo goed zien op de foto's.

Wat bedoel je met de zolen volgelopen? Hielen zijn inderdaad te hoog, maar ik "durf" ze er niet in 1 keer af te halen. Dat gaat dus stapje voor stapje en er is al een flink stuk af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:42

@LindyH : je kunt een straal laten dragen en toch ook in model houden hoor :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:47

hey,

Ik heb sinds een paar maand een paard, toen ze bij mij kwam heb ik ze meteen laten bekappen want dit was echt wel nodig,
ze stond veel te lang en scheuren en brokken uit de hoeven.

Een tijdje terug heb ik ze weer laten bekappen (maar bij andere hoefsmid) omdat ze al terug te lang stond, ik heb diezelfde avond nog gereden en heb niks abnormaals gevoeld.

Vanaf de volgende dag liep ze echt mank op haar beide voorbenen dit 4 dagen lang.
Ik heb toen de hoefsmid gebeld en die zei dat ze onmogelijk tekort kan staan.

Nu 2à3 weken verder loopt ze gevoelig over keitjes en struikeld ze er ook over, in de piste is niks te merken.

weten jullie wat er aan de hand is?
Foto's maken is niet echt handig aangezien het over een tinkertje gaat met redelijk wat behang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:52

Deze krijg ik net binnen via FB

"Watch as Dr Steve O'Grady DVM discusses conformation and how it affects hoof function. Filmed at the 2007 Adequan/ USDF Annual convention"

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:25

Quir ik denk dat je goed bezig bent. :j
Hielen mogen zeker nog korter, maar top dat je dit rustig aan doet.
Stralen worden vanzelf beter als de hielen korter worden dus daar zou ik me niet te druk om maken.

Killed: Knap dat jouw hoefsmid door de telefoon weet dat het paard niet te kort bekapt kan zijn.
Foto's van de onderkant kunnen wel veel duidelijk maken als het gaat om gevoeligheid; je kunt bijvoorbeeld zien of er in de zool en straal gesneden is, wat er aan de steunsels gebeurd is etc, :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:37

Ik zal morgen proberen om foto's te maken,

verder ben ik een leek wat betreft de juiste benamingen etc,

ik zal jullie beoordeling morgen wel afwachten :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:40

LyndyH:
Bij het paard in kwestie hadden nog ijzers onder gezeten. De straal en hoeven groeide gewoon ontzettend hard en ik vijlde iedere week bij. Iedere 3 weken moest ik de straal bij werken omdat het gewoon de straalgroeves overwoekerde en ging direct stinken. De straal stond standaard net zo hoog of haast hoger dan de wand.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:04

Ik ontdek dit topic net :D

Dus ik plaats maar even een foto van mn mini shet
Voldoet waarschijnlijk niet aan de eisen voor de foto's maar dan maak ik wel een keer nieuwe
Afbeelding
Voor

Afbeelding
Achter

Afbeelding
Onderkant

Afbeelding
Z'n vorige ijzertjes

Dit is van toen hij net weer opnieuw beslagen was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:27

Wat een lieve kleine ijzertjes :)
Ik zie de hoeven liever wat breder naar onderen uitlopen. Deze staat vrij 'recht'.