Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:37

opala schreef:
Het uiterlijk van de hoef is niet terreingebonden/leefomstandighedengebonden, het is altijd paardeigengebonden. Elk paard is uniek.

Lijkt mij meer een situatie waarbij het ene het andere niet uitsluit.

Elk paard is uniek, maar dat betekent niet dat de hoeven per paard statisch zijn en altijd onder alle omstandigheden hetzelfde blijven.
Bij veranderde leefomstandigheden en huisvesting verandert een hoef ook.
De mate waarin en manier waarop de hoef zich aanpast, die zal bij ieder paard anders zijn, maar ook dan (bij 'normale', gezonde paarden/hoeven) binnen bepaalde grenzen vallen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:39

oomens schreef:
Elk paard is uniek, maar dat betekent niet dat de hoeven per paard statisch zijn en altijd onder alle omstandigheden hetzelfde blijven.
De mate waarin en manier waarop de hoef zich aanpast, die zal bij ieder paard anders zijn, maar ook dan (bij 'normale', gezonde paarden/hoeven) binnen bepaalde grenzen vallen.

Helemaal mee eens, maar de laatste zin begrijp ik niet helemaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:31

opala schreef:
oomens schreef:

Helemaal mee eens, maar de laatste zin begrijp ik niet helemaal.

Een paard heeft ook individueel genetisch bepaalde eigenschappen. Idem ras/variëteit.
Punt twee is de historie van het individuele dier.

Een Tinker krijgt nóóit dezelfde berghoeven als de ecotope campocrossers van mij met hun endemische voorouders.
Ad. 2 bij mij is een merrie welke door de omstandigheden in haar leven dusdanig gevomde hoeven heeft dat ze niet meer de hoeven krijgt welke ze genetisch zou moeten kúnnen hebben.

On topic houdt dit in dat het model wat de essentie van nb: de ´natuurlijke´ mustanghoef, vormt geen universeel doel is.
Dat de aanhangers van nb de essentie ervan inmiddels veranderen is prima. Dat heet ontwikkeling. Het houdt ook in dat ´het lichtende pad´ een illusie is.
De ´natuurlijke´ hoef van een paard is onder verschillende omstandigheden een ánder model hoef Pling

Hoefonderhoud is een afgeleide van een afgeleide en mag geen model als doel hebben. Wie dat niet op het netvlies heeft kan beter niet aan paardenhoeven komen.

hc

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:32

Ik begrijp het Sigaar

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:41

ik ook, ik sla meteen ijzers onder mijn paard, aangezien NL toch geen wilde prairie is

Clown

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:50

Arabesk schreef:
ik ook, ik sla meteen ijzers onder mijn paard, aangezien NL toch geen wilde prairie is

Clown

Ik weet nog wel een goede smid voor je Duivel Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:00

Ik heb laatst de proef op de som genomen en aan mijn smid gevraagt of deze mijn hengst meer richting het natuurlijke wilde bekappen, dikke pret alleen kan hij nu 3 weken laten nog steeds niet met goed fastoen over het grind terwijl dit nog nooit een probleem is geweest.
Na 4 jaar ijzerloos laat ik er nu toch wel weer even een ijzertje onderzetten omdat ik dit te sneu vind voor woorden.

Leuk hoor dat natuurlijke bekappen, alleen heeft mijn hengst toch wel wat diepte in de zool nodig en wat meer hoef wand en volgens de NB methode mag je niet aan de zool komen en moet de hoefwand gelijk zijn aan de zool.
heb mijn hengst al wel vertelt dat hij een slecht voorbeeld is als paard.
Of zou het niet aan hem liggen maar is NB misschien voor het paard geschikt wat van zichzelf al zulke hoefjes heeft?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:07

Arabesk schreef:

Clown

Zó bekeken hoort jouw paard niet eens in NL Arabesk Cool

Het komt er ´natuurlijk´ niet voor....

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:00

henny_w schreef:
Arabesk schreef:
@ heny_W ik ga niet meer met jou in discussie. Je praat nu echt onzin Boos! en ik voel totaal niet meer de behoefte om me te verdedigen tegen jouw leugens.

Ik ga nu energie steken in positieve dingen. Cursus geven Doei!

Oke vertel me dan maar Arabesk welke leugens ik zit te vertellen. Graag openlijk hier in dit topic zodat iedereen getuige is.
Jij beschuldigt me van dingen die ik NIET doe.
Dat pik ik dus niet dus kom maar op met je uitleg.

Arabesk,

Ik heb hier op Bokt nog geen antwoord gehad van je.
Als jij vind dat ik leugens zit te vertellen, wat ik een behoorlijke belediging vind, dan moet je ook met
voorbeelden komen anders zit je me onterecht van iets te beschuldigen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:13

Zahlina schreef:
Ik heb laatst de proef op de som genomen en aan mijn smid gevraagt of deze mijn hengst meer richting het natuurlijke wilde bekappen, dikke pret alleen kan hij nu 3 weken laten nog steeds niet met goed fastoen over het grind terwijl dit nog nooit een probleem is geweest.
Na 4 jaar ijzerloos laat ik er nu toch wel weer even een ijzertje onderzetten omdat ik dit te sneu vind voor woorden.

Leuk hoor dat natuurlijke bekappen, alleen heeft mijn hengst toch wel wat diepte in de zool nodig en wat meer hoef wand en volgens de NB methode mag je niet aan de zool komen en moet de hoefwand gelijk zijn aan de zool.
Of zou het niet aan hem liggen maar is NB misschien voor het paard geschikt wat van zichzelf al zulke hoefjes heeft?

Wanneer je paard na een bekapping niet goed loopt, heeft je smid te rigoreus ingegrepen, welke methode er ook gehanteerd wordt

Wanneer je voorgaande posts had gelezen, had je geleerd dat elk paard een eigen bekapping nodig heeft. Diepte in de zool kun je snijden, maar wie snijdt, kan ook gevoeligheid veroorzaken. Waarom zou je niet meer hoefwand laten staan, wanneer je daardoor je paard goedlopend houdt. Het paard gaat voor de methode. Dat zal zelfs een hoefsmid inzien of zou dat moeten inzien.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-09-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd, in het vervolg svp de edit-knop gebruiken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:26

opala schreef:
Zahlina schreef:

Wanneer je paard na een bekapping niet goed loopt, heeft je smid te rigoreus ingegrepen, welke methode er ook gehanteerd wordt

Wanneer je voorgaande posts had gelezen, had je geleerd dat elk paard een eigen bekapping nodig heeft. Diepte in de zool kun je snijden, maar wie snijdt, kan ook gevoeligheid veroorzaken. Waarom zou je niet meer hoefwand laten staan, wanneer je daardoor je paard goedlopend houdt. Het paard gaat voor de methode. Dat zal zelfs een hoefsmid inzien of zou dat moeten inzien.

Lieve schat sinds wanneer heb jij verstand van het stand van verschillende hoeven van mijn paarden?

Zoals ik ook in dit topic heb gelezen doe jij alleen je eigen paard en dat geeft je geen recht om andere te beoordelen in mijn optiek.
Mijn smid heeft dagelijks meerdere paarden in handen die hij exact naar het paard bekapt.
Nu was mijn verzoek om hem wat meer richting het natuurlijke te bekappen en dat heeft hij keurig gedaan, al heeft hij daar niet extreem mee aan het werk geweest behalve dat het hoefwand iets korter is dan wat hij normaal zou laten staan bij dit paard.
Is het niet zo dat ik de NB kant te horen krijg dat de hoefwand net zo kort of lang moet zijn als de zool????
Of heb ik er nu daadwerkelijk niets van begrepen....
Smid heeft al straf van me gekregen, hij mag vanavond equi-librium onder tikken en gaat al een aantal dagen zonder eten naar bed....

Maar mijn hengst heeft dus voor het eerst problemen op grind terwijl hij anders zonder problemen over alle ondergronden loopt.
Vind het niet zo erg, kan het grind ook ontwijken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:14

Nu weet ik niet precies wat een hoefsmid zoal doet, maar ik heb hier kunnen lezen dat het geen verschil maakt of je nu NB of TB toepast, als het goed gedaan wordt, wordt het exact naar het paard bekapt om jouw woorden te gebruiken.

Was je niet tevreden met het werk van je smid dat je opeens het NB-experiment op je paard losliet?

Een paard is niet zomaar van de een op de andere dag gevoelig, dat heeft een oorzaak. Gevoeligheid moet je niet bij de hoefwand zoeken, want daar zul je het niet vinden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:42

opala schreef:
Een paard is niet zomaar van de een op de andere dag gevoelig, dat heeft een oorzaak. Gevoeligheid moet je niet bij de hoefwand zoeken, want daar zul je het niet vinden.

Klopt wat je schrijft Opala. Immers, de hoefwand wordt gelijk aan de zool gezet als er ijzers onder worden geslagen. Omdat bij ieder ijzer een stukje zool altijd meedraagt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:56

Lol jongens.. Kunnen jullie ergens lezen dat mijn paard nu gevoelig loopt op zijn hoefwand???
Nee dat doet hij niet, alleen heeft hij nu voor de verandering in verhouding een hoefwand die iets korter is dan normaal en waarvan de toom mooi rond is.
Paard loopt goed op alle ondergronden behalve op grind.
Normaal gesproken zou dit voor mij geen rede zijn om er weer een ijzer onder te tikken maar aankomend weekend mag ik heerlijk meerdere malen met mijn paard over duits split heen rijden wat nog veel scherper is dan het grind wat wij hebben.
Had dus 3 keuze:
1. blootvoets blijven en het paard laten lijden op de stukken split waar ik over moet.
2. Paard niet mee nemen en gewoon als toeschouwer gaan kijken, vind ik eigenlijk niet zo'n leuk idee want deze wedstrijd is ons jaarlijkse uitje.
3. Er voor tijdelijk een ijzertje onder zodat paard fijn loopt en ik de ruiter daar ook plezier van heb.
Ijzer wordt na dit weekend weer verwijdert omdat ik deze in mijn thuis sytuatie niet nodig heb.

Scoxx je hebt gelijk dat het ijzer ijzer ook een gedeelte van de zool ondersteunt maar het zorgt er wel voor dat het paard minder gevoelig loopt over grind omdat het ijzer geen gemene scherpe puntjes hebben wat grind en split wel heeft.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:04

Dat klinkt al heel anders dan ....

Zahlina schreef:

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:21

Arabesk schreef:
@ heny_W ik ga niet meer met jou in discussie. Je praat nu echt onzin Boos! en ik voel totaal niet meer de behoefte om me te verdedigen tegen jouw leugens.

Arabesk na diverse keren vragen van mijn kant heb ik nog steeds geen antwoord gehad van je.

Wij zijn het best vaak met elkaar oneens, maar een ieder mag een eigen mening hebben daar is het hier nog steeds een discussieforum voor.
Een ander van leugens beschuldigen vind ik een stap te ver gaan.
Als het werkelijk zo zou zijn kom er dan mee ?
Als blijkt dat ik foute dingen heb benoemd wil ik daar best het boetekleed voor aantrekken, maar als blijkt dat jij zomaar wat rondstrooit om jezelf veilig te stellen dan vind ik een rectificatie wel zo fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:24

Ik gooi even een probleemgeval in de groep!
KWPN-elitemerrie, loopt Z-dressuur. Leeftijd een jaar of negen, staat overdag buiten en 's nachts in een ruime box.
Prok goedgekeurd, anders was ze geen elite geworden, nafok is geweldig.
Klein minpuntje, paard loopt zonder ijzers verschrikkelijk gevoelig en alsof het op eieren loopt. Verder moet ze precies zo en niet anders worden beslagen, want dan liggen de ijzers er in no time onder vandaan. Hoefwand scheurt ook gemakkelijk.
Commentaar van de smid: dit is een paard wat in het wild geen overlevingskans zou hebben.
Commentaar van jullie??????

@Arabesk, ik vind het ook erg storend dat je HennyW van liegen beticht.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:34

suleilitha schreef:
Ik gooi even een probleemgeval in de groep!
KWPN-elitemerrie, loopt Z-dressuur. Leeftijd een jaar of negen, staat overdag buiten en 's nachts in een ruime box.
Prok goedgekeurd, anders was ze geen elite geworden, nafok is geweldig.
Klein minpuntje, paard loopt zonder ijzers verschrikkelijk gevoelig en alsof het op eieren loopt. Verder moet ze precies zo en niet anders worden beslagen, want dan liggen de ijzers er in no time onder vandaan. Hoefwand scheurt ook gemakkelijk.
Commentaar van de smid: dit is een paard wat in het wild geen overlevingskans zou hebben.
Commentaar van jullie??????

Beetje vreemd commentaar, want je wilt dit paard toch niet meer in de vrije natuur loslaten Clown

Stel dat niet niemand meer het beroep hoefsmid of bekapper zou willen volgen/uitoefenen, dan zou dit paard de rest van haar leven gedwongen gevoelig moeten lopen, dus rijp voor de slager zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:37

Dat is geen antwoord, Opala.
Ik vraag me alleen af, zouden jullie dit dier onnodig laten lijden door haar natuurlijk te bekappen en te onthouden van hoefbeslag, of zonder meuken er door een smid die zijn vak verstaat, er een paar ijzers onder laten zetten?

Verder omschrijf je mijn vraagstelling als commentaar, maar een stelling/vraagstelling is iets anders dan commentaar, Opala.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:48

suleilitha schreef:
Dat is geen antwoord, Opala.
Ik vraag me alleen af, zouden jullie dit dier onnodig laten lijden door haar natuurlijk te bekappen en te onthouden van hoefbeslag, of zonder meuken er door een smid die zijn vak verstaat, er een paar ijzers onder laten zetten?

Verder omschrijf je mijn vraagstelling als commentaar, maar een stelling/vraagstelling is iets anders dan commentaar, Opala.

Of geef ik niet het antwoord wat jij wilt lezen?

Had je het over commentaar van de hoefsmid of niet Sigaar

Wie zegt dat dat paard zonder ijzers verder lijdt, dat hangt er maar vanaf in hoeverre de interne beschadiging in de hoef gevorderd is.
Sommige paarden welke al jarenlang beslag onder hebben gehad, schijnen nog ijzerloos verder te kunnen, zelfs zonder overgangsperiode, wanneer ik de inhoud van andere topics goed heb gevolgd.

Onnodig laten lijden van een paard wil niemand.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:51

Onnodig laten lijden van een paard wil niemand.

Nou.. Dat zou je denken maar ja, veel Penny's DENKEN dat hun paard niet lijdt maar hebben oogkleppen op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:59

O, je bedoelt het commentaar van de hoefsmid, tja.
Ik meld nog even, dat de dierenarts hetzelfde zegt.
Uiteraard is er geen inwendige schade bijv. aan hoefbeen etc. want het paard is recent nog, prok-goedgekeurd.
Het punt is dus, dat dit paard zelfs "bij huis" niet zonder beslag kan.
Verder is het probleem niet veroorzaakt doordat ze jaren op ijzers heeft gelopen, het "probleem" was er al nog voor ze volwassen was.
En het "probleem" was simpelweg op te lossen door goed en kundig beslaan.

Detour, het zijn niet alleen Pennies die dat denken.........
Eerlijk gezegd schrik ik nog vaak van opmerkingen van NB-aanhangers die het normaal schijnen te vinden, dat het paard eerst moet wennen blablabla en gevoelig kan zijn.
Een paard hoort na bekappen of beslaan gewoon goed rad te zijn, niks gewenning!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:36

suleilitha schreef:
Het punt is dus, dat dit paard zelfs "bij huis" niet zonder beslag kan.
Verder is het probleem niet veroorzaakt doordat ze jaren op ijzers heeft gelopen, het "probleem" was er al nog voor ze volwassen was.
En het "probleem" was simpelweg op te lossen door goed en kundig beslaan.

Zeg maar gerus probleem want een paard met slechte hoeven zou in de natuur inderdaad heel snel voedsel zijn. Voledig correcte opmerking van de smid. Ik begrijp niet wat jullie daar vreemd aan vinden: man heeft gelijk.

Dit paard zou door de natuur rap uitgeslecteerd zijn om de genen níet door te geven.
Waarbij je dus een vet vraagteken kan zetten bij een goedkeuring voor fok van een dergelijk paard met aangeboren zwakke hoeven.
Onafhankelijk van wiens goedkeuring ook zou ík als dit mijn merrie was niet met dit paard fokken.

Onnatuurlijk bekappen/beslaan aangepast bij haar onnatuurlijk slechte hoeven is logisch, want het dier ís er en verdient een leven zonder pijnlijke voeten. Ermee fokken is tegennatuurlijk.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:46

Gelukkig hebben we hier geen natuur dus dat scheelt weer, is ook geen optie voor voedsel! Cool

Wel denk ik dat als er in het eerste jaar geprutst wordt aan de hoeven, NB dan wel TB, het paard onnodig veel te lijden zal hebben in de toekomst.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:22

Huertecilla schreef:
Waarbij je dus een vet vraagteken kan zetten bij een goedkeuring voor fok van een dergelijk paard met aangeboren zwakke hoeven.

Maar heeft dit paard zwakke hoeven of heeft ie gevoelige hoeven door bijvoorbeeld een dunne zool. En dan nog kun je je afvragen of het vererft. Mijn oude merrie heeft ook al haar leven lang dunne zolen, maar verder geen bemerkingen op de foto's. Haar zoon (ook in mijn bezit) heeft daarintegen absoluut geen gevoelige voeten.