suleilitha schreef:Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen
Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suleilitha schreef:Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen
Citaat:Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus?
Yinari schreef:Waren die dan getraind op lopen op harde ondergrond? Dat staat er even niet bij
suleilitha schreef:Ik kop er nog even eentje in!!! Tegenwoordig is het in bepaalde NB-kringen erg "in" om met je paard over asfalt en andere verhardingen te galopperen. Voor mij is dat vloeken in de kerk, net als voor menig dierenarts. Er wordt gewoon gesteld dat het goed is, niet eens dat men dénkt dat het goed is, maar zoooo overtuigend gesteld dat het goed voor je paard is. Het is ook in meerdere topics hier op dit forum te lezen.
En nergens zie ik staan: "Don't try this at home".
Gevolg: straks zie je horden kinderen die hun ponies al galopperend over allerlei verharde wegen finaal naar de Filistijnen jakkeren, ach het stond op Bokt toch?
Yinari schreef:Ja, dat is ook zo jammer, dat men dat niet iets genuanceerder brengt. Want met de nodige voorbereiding en training is galopperen op het asfalt echt niet erg.
Maar ongetraind dus wel.... en da's inderdaad niet de bedoeling. Dat is de pest van mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is, al kun je dat kinderen moeilijk kwalijk nemen natuurlijk.
suleilitha schreef:Citaat:Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus?
er zijn meer wegen die naar een diploma voor instructeur leiden, Deurne is er een van.
JoviBan schreef:Kymalin schreef:Ze zegt dat door een PAAR mensen dat wordt beweerd, niet door alle nb'ers
Dan kun je ook vast de uitspraak "NB-ers vinden dat ALLE hoefsmeden naar ijzers grijpen" wel even nuanceren. Want ook dat is nergens gezegd.
JoviBan schreef:Kymalin schreef:Tja, en dan ook nog beweren dat er geen splintertje van de hoef af is! Nou, gefeliciteerd, maar wat gebeurt er met de pezen en gewrichten van een belast dier dat moet galloperen over het asfalt? Oh ja... even vergeten..... het gaat alleen maar om het simpele onderdeel de hoeven, de rest van het paard telt niet mee
Waarom zou dat volgens jou zo funest zijn? Heeft de natuur een foutje gemaakt dan?
Yinari schreef:RianneH: wat jij zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel, dat het duidelijker naar voren moet komen wat wel/niet kan omdat kinderen/volwassen dus te snel conclusies trekken. Jij brengt het even duidelijker dan ik
Citaat:Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal. Het resultaat werd door PN'ers compleet genegeerd.
suleilitha schreef:Ik kop er nog even eentje in!!! Tegenwoordig is het in bepaalde NB-kringen erg "in" om met je paard over asfalt en andere verhardingen te galopperen. Voor mij is dat vloeken in de kerk, net als voor menig dierenarts. Er wordt gewoon gesteld dat het goed is, niet eens dat men dénkt dat het goed is, maar zoooo overtuigend gesteld dat het goed voor je paard is. Het is ook in meerdere topics hier op dit forum te lezen.
En nergens zie ik staan: "Don't try this at home".
Gevolg: straks zie je horden kinderen die hun ponies al galopperend over allerlei verharde wegen finaal naar de Filistijnen jakkeren, ach het stond op Bokt toch?
mylittlejoy schreef:Om dan even een bruggetje te maken naar het ijzer verhaal: waarom is er dan niets mis mee om blootsvoets over het asfalt te galopperen, maar wel wanneer je met ijzer in een zachte dressuurbodem rijdt?
Het misschien wat zwart-wit gesteld, en laat ik even duidelijk maken dat ik niet bedoel te zeggen dat alle NBers anti TB zijn, etc. etc., maar wie zich geroepen voelt, leef je uit. Overigens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat ijzers zulke funeste schokken zouden creëren, maar dat terzijde.
Waarom is het niet funest voor de gewrichten wanneer de schokken worden vergroot door over het asfalt te rijden, maar wel wanneer dit zou gebeuren door een ijzer?