Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:28

suleilitha schreef:
Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen

Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus? Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:31

hoe bedoel je joviban????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:31

Dit ligt niet aan de natuur Joviban, in de natuurlijke leefomgeving van een paard zoals in de gebieden waarin mustangs nog voorkomen, is geen asfalt. Ooit een kudde mustangs op de route 66 zien rennen??? Ik niet, zelfs niet op TV.
Een paard is er niet voor bedoeld om over asfalt te galopperen.
Ken je die film over de paarden van het leger die zouden worden neergeschoten, maar werden gered door een paar stoere kerels??? Een waargebeurd verhaal overigens!!!!
Deze paarden werden door een paar deserteurs "gestolen" en over de staatsgrenzen van de USA gedreven. Een aanzienlijk aantal haalde het niet, omdat ze ze onderweg neer moesten schieten vanwege te grote slijtage aan de hoeven.
Dus waar praten we nu over...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:32

Goh, we zullen het vast over dezelfde afstanden hebben dan, hier in Nederland bij een buitenritje Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:34

Daar moeten ze toch tegenkunnen??? Als je de NB's gelooft moet een paard in het wild makkelijk 60 kilometer per dag kunnen lopen. Nou, kennelijk dus niet, zelfs de taaie legerpaarden waren er niet tegen bestand want die legden het loodje bij bosjes...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:35

Waren die dan getraind op lopen op harde ondergrond? Dat staat er even niet bij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:37

Citaat:

er zijn meer wegen die naar een diploma voor instructeur leiden, Deurne is er een van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:38

Yinari schreef:
Waren die dan getraind op lopen op harde ondergrond? Dat staat er even niet bij Lachen

Gezien het feit dat ze eigendom waren van het leger en daar ook voor werden gebruikt waren ze ongetwijfeld beter erop getraind dan de paarden die hier in Nederland rondlopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:38

Galop op het asfalt? No thanks!
Ach die hoeven, daar halen we dan een dagcursist bij die fixt het wel weer. Clown Ik maak me meer zorgen over de pezen/gewrichten die door de harde bodem enorme klappen krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:39

suleilitha schreef:
Ik kop er nog even eentje in!!! Tegenwoordig is het in bepaalde NB-kringen erg "in" om met je paard over asfalt en andere verhardingen te galopperen. Voor mij is dat vloeken in de kerk, net als voor menig dierenarts. Er wordt gewoon gesteld dat het goed is, niet eens dat men dénkt dat het goed is, maar zoooo overtuigend gesteld dat het goed voor je paard is. Het is ook in meerdere topics hier op dit forum te lezen.
En nergens zie ik staan: "Don't try this at home".
Gevolg: straks zie je horden kinderen die hun ponies al galopperend over allerlei verharde wegen finaal naar de Filistijnen jakkeren, ach het stond op Bokt toch?

en
Yinari schreef:
Ja, dat is ook zo jammer, dat men dat niet iets genuanceerder brengt. Want met de nodige voorbereiding en training is galopperen op het asfalt echt niet erg.
Maar ongetraind dus wel.... en da's inderdaad niet de bedoeling. Dat is de pest van mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is, al kun je dat kinderen moeilijk kwalijk nemen natuurlijk.

Stille meelezer, maar wil hier toch wel op inhaken. Want alles wat je zegt op het internet kan opgepikt worden en gebruikt.
Iemand kan netzogoed besluiten plots met halsring te rijden. Iemand kan besluiten zelf te gaan bekappen. Iemand kan besluiten ongetraind over de weg te galoperen.
Maar dat kan in elke tak van de paardensport. Hoe vaak wordt er niet steigeren aangeleerd? Zonder begeleiding een paard ingereden, maar wel met 'adviezen' van het internet (al dan niet specifiek aan diegene). 'Aan de teugel' gereden omdat die en die het ook zo doet en zo goed kan. Ongetraind gesprongen over té hoge hindernissen. Wel/niet ijzers. Rollkür.. En ga zo maar door.

Dus ja, alle adviezen moeten miz uitgelegd worden, verduidelijkt, zodat niet jan en alleman ergens een idee op pikt het het besluit zelf te proberen. Mensen die nog niet zo veel ergens van af weten nemen dingen op. Hoeft niet persé van het internet, kijk maar eens naar een pensionstal en iemand die met haar paard ergens tegenaan loopt. Goedbedoelde adviezen worden gegeven, maar betekend dat meteen dat de combinatie het ook kan? Dat ze niet alsnog op hun bek gaan?

Nu snap ik wel dat dit topic er juist over gaat om het zelf te leren. Maar wou dus even op bovenstaande reageren Knipoog

Mijn paarden worden overigeens NB en bevalt me prima. Meer dan rasp erover heen halen durf ik niet...
Laatst bijgewerkt door RianneH op 30-06-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

@suleilitha, die film ken ik niet.
In de vrije natuur zijn geen asfaltwegen, maar toch wel steen- en rotsachtige ondergronden. En die zijn vast niet zo mooi egaal als onze asfaltwegen. Toch zullen de paarden daar in volle galop vast niet ter plekke neervallen. Of tijdens hun vlucht denken "Oeps, hier allemaal overgaan in stap, want anders gaan onze hoeven en benen naar de filistijnen".

Yinari

Nou daar durf ik aan te twijfelen. Maar goed, buiten dat, ik denk niet dat we het wat dit betreft eens worden. Galop over het asfalt is voor jou uit den boze en voor mij best mogelijk. So be it Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:40

Om dan even een bruggetje te maken naar het ijzer verhaal: waarom is er dan niets mis mee om blootsvoets over het asfalt te galopperen, maar wel wanneer je met ijzer in een zachte dressuurbodem rijdt?

Het misschien wat zwart-wit gesteld, en laat ik even duidelijk maken dat ik niet bedoel te zeggen dat alle NBers anti TB zijn, etc. etc., maar wie zich geroepen voelt, leef je uit. Overigens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat ijzers zulke funeste schokken zouden creëren, maar dat terzijde.

Waarom is het niet funest voor de gewrichten wanneer de schokken worden vergroot door over het asfalt te rijden, maar wel wanneer dit zou gebeuren door een ijzer?
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 30-06-08 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:41

suleilitha schreef:
Citaat:

er zijn meer wegen die naar een diploma voor instructeur leiden, Deurne is er een van.

Oh wouw, ja, is ook zo, Deurne hebben we ook nog... Clown
Geef mijn portie maar aan fikkie. Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:41

RianneH: wat jij zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel, dat het duidelijker naar voren moet komen wat wel/niet kan omdat kinderen/volwassen dus te snel conclusies trekken. Jij brengt het even duidelijker dan ik Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:44

@mylittlejoy: even vooropgesteld dat ik niet absoluut tegen ijzers ben:

Een ijzer belemmert de normale vering en schokdemping van de hoef. Blootsvoets kan de hoef uitzetten en kan de straal schokken opvangen zodat de gewrichten gespaard worden. Met een ijzer kan de hoef in veel mindere mate uitzetten en de straal heeft zijn functie totaal verloren (waardoor ook nog eens een slechtere doorbloeding).
Het verschil zit 'em er dus in dat een ijzer op zacht ondergrond nog altijd een verminderde schokdemping heeft, wat door de zachtere bodem niet volledig kan worden gecompenseerd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:47

JoviBan schreef:
Kymalin schreef:
Ze zegt dat door een PAAR mensen dat wordt beweerd, niet door alle nb'ers Pling

Dan kun je ook vast de uitspraak "NB-ers vinden dat ALLE hoefsmeden naar ijzers grijpen" wel even nuanceren. Want ook dat is nergens gezegd.

Grappig dat juist jij het over nuanceren hebt... Maar wat dat laatste betreft heb je gelijk hoor, dat zeggen niet alle nb'ers .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:48

JoviBan schreef:
Kymalin schreef:
Tja, en dan ook nog beweren dat er geen splintertje van de hoef af is! Nou, gefeliciteerd, maar wat gebeurt er met de pezen en gewrichten van een belast dier dat moet galloperen over het asfalt? Oh ja Pling ... even vergeten..... het gaat alleen maar om het simpele onderdeel de hoeven, de rest van het paard telt niet mee Gestoord

Waarom zou dat volgens jou zo funest zijn? Heeft de natuur een foutje gemaakt dan?

Sinds wanneer is de natuur ingesteld op gladde, vlakke asfaltwegen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:50

Yinari schreef:
RianneH: wat jij zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel, dat het duidelijker naar voren moet komen wat wel/niet kan omdat kinderen/volwassen dus te snel conclusies trekken. Jij brengt het even duidelijker dan ik Haha!

Precies Knipoog Maar dat geldt voor alle onderdelen van de sport. Beetje jammer dat alleen te betrekken op NB oid. Of uberhaupt voor veel dingen. Ander voorbeeld? DA's klagen behoorlijk over het feit dat op internet van alles te vinden is en mensen dus met een paard en kant en klare diagnose komen. Ook niet bevordelijk voor het paard Knipoog

De film die genoemd wordt is 'In persuit of honor'. En die situatie is dus echt niet te vergelijken met een normale situatie...

jullie gaan hard overigeens Knipoog
Laatst bijgewerkt door RianneH op 30-06-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:50

@Yinari, bedankt voor je antwoord, want ik vraag me dit bij het lezen van sommige reacties werkelijk af.

Maar dan verwijs ik even naar een bericht van henny_w eerder in dit topic:

Citaat:
Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal. Het resultaat werd door PN'ers compleet genegeerd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:52

suleilitha schreef:
Ik kop er nog even eentje in!!! Tegenwoordig is het in bepaalde NB-kringen erg "in" om met je paard over asfalt en andere verhardingen te galopperen. Voor mij is dat vloeken in de kerk, net als voor menig dierenarts. Er wordt gewoon gesteld dat het goed is, niet eens dat men dénkt dat het goed is, maar zoooo overtuigend gesteld dat het goed voor je paard is. Het is ook in meerdere topics hier op dit forum te lezen.
En nergens zie ik staan: "Don't try this at home".
Gevolg: straks zie je horden kinderen die hun ponies al galopperend over allerlei verharde wegen finaal naar de Filistijnen jakkeren, ach het stond op Bokt toch?

Tja voor ik de cursus deed, geen haar op mijn hoofd die eraan dacht te galopperen op het asfalt. Wat zeg ik ... zelfs niet eens stappen, zo veel mogelijk de berm opzoeken. Als de dood voor overmatige slijtage. Dan ga je bekappen en merk je dat je inderdaad wel over de weg kunt, zelfs beter als ooit tevoren. Dat is mooi, want 's winters worden de bermen dusdanig glibberig en zacht dat je die wel wilt mijden. Dan blijft er weinig over, voor mij als buitenruiter in hart en nieren, dat je langs de weg moet over asfalt en straatstenen. Niks geen overmatige slijtage. En draven en galopperen gaat net zo gemakkelijk, dus waarom niet. Ik hoef mijn paard niet te ontzien, binnen bepaalde grenzen, want die hoeven kunnen meer aan dan ik voor de cursus altijd dacht.

Wanneer horden kinderen jakkeren over de verharde wegen omdat het op Bokt staat, dan zullen ze ongetwijfeld in hetzelfde topic zijn tegengekomen dat een hierop getraind paard dit kan. Dan zullen ze ongetwijfeld ook gelezen hebben dat een van de oorzaken van hoefbevangenheid te lange belasting op de harde ondergrond kan zijn.

Off-topic: De kinderen van tegenwoordig zijn mondiger dan ooit en nemen echt niet zomaar alles klakkeloos aan. Was het maar waar, was het opvoeden een stuk makkelijker.

Kymalin

mylittlejoy schreef:
Om dan even een bruggetje te maken naar het ijzer verhaal: waarom is er dan niets mis mee om blootsvoets over het asfalt te galopperen, maar wel wanneer je met ijzer in een zachte dressuurbodem rijdt?

Het misschien wat zwart-wit gesteld, en laat ik even duidelijk maken dat ik niet bedoel te zeggen dat alle NBers anti TB zijn, etc. etc., maar wie zich geroepen voelt, leef je uit. Overigens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat ijzers zulke funeste schokken zouden creëren, maar dat terzijde.

Waarom is het niet funest voor de gewrichten wanneer de schokken worden vergroot door over het asfalt te rijden, maar wel wanneer dit zou gebeuren door een ijzer?

en mooier dan dit kan ik het niet verwoorden!

Yinari

Ik geloof ook best dat de uitzetting minimaal is, maar hij ís er. En het grootste effect komt imo vanuit de straal (qua schokdemping)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:54

Opala:

Maar in hun enthousiasme lezen ze zich niet altijd helemaal in voordat ze ergens aan beginnen, dat is vrij normaal voor een kind toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:57

Van stappen en draven over asfalt gaat een paard niet dood, dat is alleen maar goed voor de sterkte van de botten en pezen, echter galop is een totaal andere gang omdat die sprongsgewijs is opgebouwd, waardoor het landen er veel meer op aankomt. Ik zit niet zozeer over de hoeven in maar meer over wat er binnen in de voet en het been gebeurd. Ik weet ook hoe mijn dierenarts er over denkt, die vindt galopperen over straat NOT DONE.
Dat er op zo'n cursus wordt gepredikt dat je met een paard best over straat kunt galopperen, dan houdt mijn verstand echt, echt op.