Arabesk schreef:@ HC, slecht één van de twee paarden had er wat moeite mee aan het eind. Dát paard heeft een stal-arrest verleden met mogelijk ook nog hoefijzers. Het is een springpaard geweest. Het andere paard dat nooit op ijzers heeft gestaan en altijd buiten, liep als een zonnetje en had nog wel verder gekund.
....dus 50% kon 10-15 km/dag stappen niet aan en de ander ´nog wel verder´....
Dat stalpaardverleden is heel representatief Arabesk. Veel, de meeste, paarden kómen van ijzers. Het overóvergrote deel stáát geheel of meesttijds op stal. Het ts gaat over ´ieder paard?´. Jullie ervaring bewijst dat zelfs diehard NatuurlijkBekappers met een paard volgens hen PaardNatuurlijk NIET altijd blootsvoets zelfs maar een ministukje kan boemelen.
Wees realistisch. Ik ben zelf al 30 jaar overtuigd NietBekapper maar wil door dat oogkleppen-fanatisme van de´´natuurlijk´-sekte daar NIETS mee van doen hebben. De werkelijke wereld van de paardhouders zit vol compromissen en erfenissen uit een verleden en daarbíj is het paardrijden op zích al knap belastend. Niet álles kan en de meeste paarden hebben hoeven die hulp nodig hebben. Nee, hoefschoenen zijn geen wondermiddel en vaak géén alternatief.
Kijk, ik heb binnenkort een bergraid, daarna een bergrit van 150 km. in twee dagen, etc. Mijn paard(en) doet(doen) dat onbeslagen maar dat gaat niet vanzelf! kan NIET ieder paard. Daar zit een reeks van kritische randvoorwaarden bij en als je daar niet aan voldoet dan kán het niet, is het mis(be)handeling dat blootsvoets te willen. Je bewijst dat met dat éne representatieve!! paard keurig zelf.
hc