Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:14

moos24 schreef:
Wat mij wel erg opvalt is dat als een paard ingereden word hij direct op ijzers gezet word ????? Dat begrijp ik helemaal niet. En van de meeste dressuurruiters zien de paarden nooit meer dan de binnen of buitenbak. Waarom dan ijzers ?? Het lijkt wel of het niet stoer is om je paard gewoon lekker op blote voeten te houden tegenwoordig.

Ik snap niet dat een een smid daar zo makkelijk in meegaat. Mijn smid is absoluut een traditionele smid, in die zin dat hij geen methode aanhangt, maar toepast wat het beste is voor het paard.
Ik zou echt moeten praten als brugman om mijn paard met goede hoeven op ijzers te krijgen. En dan zou hij ze er elke keer mopperend onder leggen Haha!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:06

Hahaha ! ja dat zijn de goede smeden kebie, die heb je niet veel meer tegenwoordig.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:11

moos24 schreef:
Hahaha ! ja dat zijn de goede smeden kebie, die heb je niet veel meer tegenwoordig.

Net zo weinig als goede NB ers ! Vork

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:21

Ik zal heel eerlijk zijn:
Ja, ik denk dat mijn paard zonder ijzers zou kunnen.
Maar het is een fijt dat een paard met voor ijzers extra beengebruik vertoont. En ben zoveel onderweg dat het absoluut geen kwaad kan, ze loopt op zoveel verschillende ondergronden.

In het algemeen..
Denk ik dat níet elk paard zonder ijzers kan, Heb toevallig zelf alleen maar paarden gehad die goed op de benen (hoeven) stonden.
Een 3 jarige die ik voor altijd zonder ijzers wou laten lopen,maar door het verbouwen van de trailer we genoodzaakt waren. Mijn pony liep elke dag op zandpaden en verharde wegen, ook nóóit op ijzers gehad. Heb er bij dit paard voor gekozen omdat: ze al ijzers had (heb tijdje les gehad van GP-jurylid die meende:eens ijzers, altijd ijzers), omdat we veel onderweg zijn, en toch schrik heb gehad van die 3jarige die zijn hoeven zo erg had beschadigd. En omdat haar hoeven achter tóch sneller afbrokkelen als vanvoren, waar ze wel ijzers heeft.

Heb wel een cursus hoefbekappen afgesloten, maar ik ben niet de persoon om te beoordelen of echt ELK paard zonder ijzers zou moeten kunnen! (dat laat ik aan jullie over Tong uitsteken )

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:28

wat wordt er weer een hoop poeha gemaakt over een simpele vraag of ieder paard zonder ijzers kan, nee dus.
ik snap ook niet de ophef ijzers onder een paard, een paard heeft totaal geen last van ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:34

debiel schreef:
wat wordt er weer een hoop poeha gemaakt over een simpele vraag of ieder paard zonder ijzers kan, nee dus.
ik snap ook niet de ophef ijzers onder een paard, een paard heeft totaal geen last van ijzers.

Nou, dan doe jij je naam eer aan, als je de ophef over ijzers onder een paard niet wilt snappen. Iedereen moet maar vooral doen wat hem/haar met zijn/haar paard goeddunkt, hoor. Maar mijn paard heeft geen ijzers nodig en krijgt ze ook niet, laat staan dat ik tutjes netjes beantwoord die gaan roepen dat het 'mooier' is om hem te laten beslaan of omdat 'het nou eenmaal zo hoort'. Haha! Doei!

Ik vind het helemaal niet mooier en het hoort niet per se.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:41

Nadya schreef:
debiel schreef:

Nou, dan doe jij je naam eer aan, als je de ophef over ijzers onder een paard niet wilt snappen. Iedereen moet maar vooral doen wat hem/haar met zijn/haar paard goeddunkt, hoor. Maar mijn paard heeft geen ijzers nodig en krijgt ze ook niet, laat staan dat ik tutjes netjes beantwoord die gaan roepen dat het 'mooier' is om hem te laten beslaan of omdat 'het nou eenmaal zo hoort'. Haha! Doei!

Ik vind het helemaal niet mooier en het hoort niet per se.

Nee, ijzers hoeven niet 'persee' en het is zeker niet 'mooi'.
Je betrekt het hele verhaal op jouw paard, en het is heel erg fijn (en voordelig) dat jou paardje er geen baat bij heeft.
Maar bekijk het dan ook eens uit een andere hoek, er zijn zat paarden die er wel baat bij hebben, en NEE, ze hebben er geen last van. En het is helemaal oppervlakkig om mensen die niet 'ijzerloos' zijn 'tutjes' te noemen Clown (ironisch bedoeld Tong uitsteken )
Verdiep je dan óók in de fijten dat paarden er wél baat bij hebben.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:01

hoezo doe ik mijn naam eer aan, een paard heeft er geen last van als hij ijzers onder heeft. dat jij geen ijzers onder je paard wilt moet jij weten maar daarom is het niet per definietie beter om geen ijzers onder een paard te doen er zijn een hoop paarden die ze wel nodig hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:10

Kaitlin schreef:
debiel schreef:

Je betrekt het hele verhaal op jouw paard, en het is heel erg fijn (en voordelig) dat jou paardje er geen baat bij heeft.
Maar bekijk het dan ook eens uit een andere hoek, er zijn zat paarden die er wel baat bij hebben, en NEE, ze hebben er geen last van. En het is helemaal oppervlakkig om mensen die niet 'ijzerloos' zijn 'tutjes' te noemen Clown (ironisch bedoeld Tong uitsteken )

Misschien moet je eens lezen wat debiel schrijft. Daar maak in niet uit op dat er ook paarden rondlopen die inderdaad echt geen ijzers nodig hebben, hoor. En ik had het over de 'tutjes' die mij in het dagelijks leven vragen of ik voor de mooi ijzers onder mijn paard's hoeven laat slaan. Dus niet over de niet ijzerlozen hier op bokt. Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:14

Nadya schreef:
ksb schreef:

Misschien moet je eens lezen wat debiel schrijft. Daar maak in niet uit op dat er ook paarden rondlopen die inderdaad echt geen ijzers nodig hebben, hoor. En ik had het over de 'tutjes' die mij in het dagelijks leven vragen of ik voor de mooi ijzers onder mijn paard's hoeven laat slaan. Dus niet over de niet ijzerlozen hier op bokt. Knipoog

oke, maar misschien dat je in het vervolg de benamingen als tutjes uit je commetaar kan laten,want het voegt niets toe aan de discussie, en het kan zijn dat mensen zich onterrecht aangesproken voelen.

maar verder zitten we in deze discussie op 1 lijn. Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:35

Arabesk schreef:
Maar het paardgericht houden is wel degelijk genoeg ruimte voor. Het eindeloos uitgekauwde argument dat er in de randstad geen plaats is, is onzin. Op die plekken is vaak wel ruimte voor een longeercirkel, 2 buitenbakken en een ruime rijhal Verward maar kennelijk niet voor paddocks.

We wonen hier dan wel op een zompige bodem, maar het is niet zo heel erg moeilijk om dat aan te passen, ecorooster, uitloopje betegelen etc

Ik denk dat jouw invulling van paardgericht HEEL anders is dan de mijne. Zoals ík dat zie heb je voor die 400.000 paarden dan mínimaal 80.000 hectare nodig en nee, die ruimte is er niet. Voor 16 miljoen NL-ers samen is er slechts 90.000 hectare recreatiegebied!
Paardgerichtér is wellicht moeglijk doch wat is dan de grens voor 'acceptabel´? Zoals ik het zie is ´haalbaar´ geen kriterium als je naar de eisen van het páárd kijkt.

Een rijbak/hal is zeg 1500 vierkante meter. Daar kan je vier, vijf paarden in een modderpoel van maken....

Heb jíj al verharding in joúw weiland? Ah, mág dat nie. Kijk dat hebben nu meer mensen met ´hun´ weiland.

Er zijn meer paarden dan optimaal gehouden kunnen worden in NL. Dat houdt in dat veel paarden suboptimaal gehouden worden.
Die hoeven zijn als de omstandigheden en dus zijn de hoeven van de meeste paarden suboptimaal. Niet tegen 20-25% overbelasting opgewassen dus. Laat staan die overbelasting onder zwaardere omstandigheden dan die waar ze aan aangepast zijn.
De keuze is dan óf hoefbescherming óf minder rijden op minder plekken.

Ík maakte in NL de keuze voor geen paard omdat ik geen mogelijkheid zag voor paardgericht houden. Ik ging gewoon elke dag met de honden naar de przewalskis en koniks kijken (Lelystad). Die zijn ook gelijk een goed voorbeeld dat NietBekappen prima kan in NL..... mits je er niet op rijdt Knipoog

hc

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:00

Huertecilla schreef:
Paardgerichtér is wellicht moeglijk doch wat is dan de grens voor 'acceptabel´? Zoals ik het zie is ´haalbaar´ geen kriterium als je naar de eisen van het páárd kijkt.

.... mits je er niet op rijdt Knipoog

Dan kom je uit bij een andere ethische discussie, en dat is er eentje die in de dierhouderij ook niet zomaar te beantwoorden valt.
Wanneer is een paard gelukkig??
Als hij glimt en goed eet? Als hij op de wei staat met vriendjes? Als hij wel of juist niet gereden wordt? En waarop beoordeel je dat dan?

Jij trekt de grens bij minimaal een halve hectare per paard. En je neemt als voorbeeld de koniks. Maar zijn deze koniks, of jouw paarden, daadwerkelijk gelukkiger dan de mijne?
Dat is een hele moeilijke discussie en ik zou de stelling dat jouw manier van paarden houden het beste is zelf niet zomaar durven te poneren. Het gaat namelijk uit van jouw referentiekader, niet dat van je paard....

En in het stuk hierboven waag ik te betwijfelen of een hoef maakbaar is. Ik weet wel dat dat in deze maakbare samenleving misschien wat onzinnig klinkt, maar zo denk ik er inmiddels wel over. Jij stelt het tegenovergestelde, dat het maakbaar zou zijn geweest mits ik de juiste omstandigheden had gecreerd.
Maar wat is jouw ervaring dan met het omturnen van een gevoelige platpoot uit de moerasgronden tot een bergpaard?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:52

Citaat:
Ík maakte in NL de keuze voor geen paard omdat ik geen mogelijkheid zag voor paardgericht houden. Ik ging gewoon elke dag met de honden naar de przewalskis en koniks kijken (Lelystad). Die zijn ook gelijk een goed voorbeeld dat NietBekappen prima kan in NL..... mits je er niet op rijdt

Dan zal het vast aan het ras liggen maar in de flevopolder lopen ook genoeg gevallen rond die als ze 3 jaar zijn direct naar het slachthuis kunnen wegens onbehandelbare verwaarloosde voeten.

Mijn haflinger en fjord konden absoluut niet daar lopen zonder 3 a 4x per jaar even bekapt te worden. Hebben een jaar in de flevopolder gewoont tussen paarden die daar in. 3 jaar staan eer ze weer naar huis gaan om beleerd en verkocht te worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:10

kebie schreef:
Maar wat is jouw ervaring dan met het omturnen van een gevoelige platpoot uit de moerasgronden tot een bergpaard?

Dat dit niet kan.

Daarom heb ik ecotope paarden.

Dat is echter buiten het kader van dit topic.

Wel binnen het kader ligt dat een paard van een in NL ecotoop ras nog steeds de hoeven heeft aangepast aan de omstandigheden waaronder het de meeste tijd doorbrengt.
Erop gaan zitten is een forse extra belasting welke de ´rek´ uit het systeem haalt en het is niet realistisch om te verwachten dat de hoeven daarbíj ook nog eens een zwaardere belasting van een lastiger ondergrond aan kunnen.
Hoefologie is niet ingewikkeld: de hoef is als de ondergrond en als je wil rijden op lastiger ondergrond heeft de hoef hulp nodig. Bedenk dat bij rijden de ruíter én het paard extra belast én het vraagt te lopen waar het zelf niet zou lopen.
Dat geldt voor stalbewoners én kleiweistampers (zoals A&A hebben ervaren).

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:29

@ HC, slecht één van de twee paarden had er wat moeite mee aan het eind. Dát paard heeft een stal-arrest verleden met mogelijk ook nog hoefijzers. Het is een springpaard geweest. Het andere paard dat nooit op ijzers heeft gestaan en altijd buiten, liep als een zonnetje en had nog wel verder gekund.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:31

hmm dan vraag ik me af in welke categorie mijn paard te scharen is.... laat me raden: niet één? tot zijn vijfde is hij nooit bekapt, het proces ging vanzelf, ook toen ik rond zijn vijfde lange buitenritten op het harde maakte, meerdere uren op een dag... als veulen nam ik hem al mee, waardoor ik denk dat de hoeven het aankonden.
toen we van stal verhuisden (nog steeds enorm veel weiland en met andere paarden) groeiden de hoeven toch langer, ook al veranderde mijn rijpatroon niet. daarop heb ik hem laten bekappen door een traditionele smid, die meteen de hele zool eruit gebikt heeft. sindsdien (nu vier jaar geleden) heeft de hoef zich minimaal hersteld, kreupel is mijn paard niet meer, maar op de steentjes lopen zoals hij eens kon, en over het asfalt wil nog steeds niet erg lukken. we zijn nu een week met het spul bezig, maar ik merk nog niets. drie weken, dan moest er wel íéts verandering zijn, dus het ka nog gewoon.

mocht het niet werken, dan krijgt mijn paard (tijdelijk) een schoentje, en wel één die de zool en straal blijft prikkelen, zodat datgene gebeurt wat mijn paard in zijn eentje niet redt, nl de zool laten bijgroeien. deze is gewoon dun en van slechte kwaliteit, en na vier jaar van allerlei dingen proberen denk ik niet dat je het nog kunt afschuiven op een verkeerd rijpatroon (want dat is nog steeds hetzelfde, al rijden we de laatste tijd niet meer buiten omdat het gewoon niet werkt), verkeerde ondergrond (deze is zijn hele leven al hetzelfde, altijd een enorm stuk weiland met op de huidige stalling voorin aangestampte grond. goed, niet zo hard als de weg of een puinpad, maar dan zou hij niet meer bij het hek willen komen), of noem het maar. de hoeven zijn dusdanig verkl**t door de smid destijds, dat ze ook met behulp van mensenhanden kennelijk weer er bovenop moeten komen.

alternatief is zoals ik al meerdere keren zei niet meer buitenrijden, maar ik denk niet dat meneertje zelf daar blijer van wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:18

Arabesk schreef:
@ HC, slecht één van de twee paarden had er wat moeite mee aan het eind. Dát paard heeft een stal-arrest verleden met mogelijk ook nog hoefijzers. Het is een springpaard geweest. Het andere paard dat nooit op ijzers heeft gestaan en altijd buiten, liep als een zonnetje en had nog wel verder gekund.

....dus 50% kon 10-15 km/dag stappen niet aan en de ander ´nog wel verder´....

Dat stalpaardverleden is heel representatief Arabesk. Veel, de meeste, paarden kómen van ijzers. Het overóvergrote deel stáát geheel of meesttijds op stal. Het ts gaat over ´ieder paard?´. Jullie ervaring bewijst dat zelfs diehard NatuurlijkBekappers met een paard volgens hen PaardNatuurlijk NIET altijd blootsvoets zelfs maar een ministukje kan boemelen.
Wees realistisch. Ik ben zelf al 30 jaar overtuigd NietBekapper maar wil door dat oogkleppen-fanatisme van de´´natuurlijk´-sekte daar NIETS mee van doen hebben. De werkelijke wereld van de paardhouders zit vol compromissen en erfenissen uit een verleden en daarbíj is het paardrijden op zích al knap belastend. Niet álles kan en de meeste paarden hebben hoeven die hulp nodig hebben. Nee, hoefschoenen zijn geen wondermiddel en vaak géén alternatief.

Kijk, ik heb binnenkort een bergraid, daarna een bergrit van 150 km. in twee dagen, etc. Mijn paard(en) doet(doen) dat onbeslagen maar dat gaat niet vanzelf! kan NIET ieder paard. Daar zit een reeks van kritische randvoorwaarden bij en als je daar niet aan voldoet dan kán het niet, is het mis(be)handeling dat blootsvoets te willen. Je bewijst dat met dat éne representatieve!! paard keurig zelf.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:31

merrieveulen schreef:
goed, niet zo hard als de weg of een puinpad

Je rijdt, dus met 20-25% (?) extra belasting op de hoeven, op hardere ondergrond, soms met steentjes, dan waarop jouw paard leeft. Dat is zeg 50% meer gevraagd dan de dagelijkse leefomstandigheden.
Is het dan realistisch om te verwachten dat die hoeven dit zomaar kunnen?

Xenophon schreef daar 400 jaar voor Christus al over. Vandaar dat ik het begrip ´Xenophons wei´ gelanceerd heb. Ideaal is een vracht keien maar zorg minimaal voor een stuk of strook ´lastige´verharding waar het paard overheen MOET.
Oneffen kale keien/kasseien in de stal zijn voor de hoeven een paar dimensies beter dan vlakke, zacht, ondergrond.

Ok, ik ga rijden. Afdalingen oefenen en trainen, steile rotshellingen, dus helm met kinbeugel op Knipoog

hc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:40

nee, nu niet meer. vier jaar geleden wel, toen deed hij dat zonder moeite, zonder overmatige slijtage, etc. daarom is het ook des te meer frustrerend dat de hoeven niet dusdanig herstellen na die ene bekapping.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:27

Arabesk schreef:

Met mogelijk ook nog hoefijzers.

Je weet dit dus niet zeker.
Omdat het paard de tocht niet trok ondanks dat jullie fanatieke NBers zijn gooien jullie de schuld maar snel op het feit dat het paard vroeger op stal stond. Gestoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:22

Ja dat klopt. Met stalarrest creeër je immobilisatie en dat is funest.

We hebben foto's van het paard dat ze op ijzers staat, maar we weten niet hoeláng dit paard op de ijzers heeft gestaan. Maar aangezien ze een carriere als springpaard achter de rug heeft.....

Zo veel ruiters springen er nl niet zonder ijzers Clown

Daar is niks fanatieks aan, gewoon gezond verstand, pure logica.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:25

@HC: Ik begrijp je punt, maar waar het mij om gaat: ieder paard kan in beginsel zonder ijzers, als de omstandigheden maar voldoen. Jij zegt: helaas, de omstandigheden zijn in Nederland vaak niet goed genoeg om het zonder ijzers te doen.

Dan zeg ik: dan moet je maar zorgen dat die omstandigheden wel goed genoeg zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:57

arno8 schreef:
Dan zeg ik: dan moet je maar zorgen dat die omstandigheden wel goed genoeg zijn.

....en 350.000 paarden waarvoor dan geen mogelijkheid is afmaken?

Kijk Arno, ík ben purist en had in NL geen paarden omdat ik hen die omstandigheden die ík noodzakelijk vind niet kon bieden. Dat is echter míjn realiteit. Een realiteit die veel meer omvat dan een 30-jarig inzicht mbt NietBekappen.
Ook jouw realiteit is in mijn ogen suboptimaal. Jij weet dat zelf ook en droomt van verharding in de wei en hoopt dat hoefschoenen een acceptabel lapmiddel zijn.
Moet jouw paard maar in de worst omdat jij geen mogelijkheden tot écht paardgericht houden hebt én jouw paard al een historie heeft? Ook jouw paard is niet ´ieder paard´, kan niet zonder mitsen en maren bereden worden. Dat is geen excuus voor jou doch een representatieve onderbouwing voor genuanceerdheid.
Dát is de realiteit waarin het overOVERgrote deel van de paardenhouders in NL ook mee te maken heeft. De intolerante oogkleppen-mentaliteit zoals door jou en jouw vriendin geïllustreerd maakt dat ik niets meer met het ´natuurlijk´hoefgedoe te maken wil hebben en velen met mij. Zien jullie dan echt niet hoe dom dat van jullie is of willen jullie gewoon niet inzien dat rijpaardhouderij op zich al één gróót hellend vlak is?!

Nogmaals Arno, ík heb alle recht van spreken, doch realiseer me heel goed dat niet iedereen dezelfde prioriteiten heeft, veel houders met hun paard op een rijdende trein zit en dan gebiedt de reaiteit je tot genuanceerder benaderingen. Het heeft dan geen zin het ideaalbeeld als enige goed voor te houden. Ja, het hoort als referentiekader als een geplastficeerde poster aan de wand, maar het individuele paard van die 350.000 heeft concreet meer aan de hoefbescherming die het nodig heeft voor de specifieke omstandigheden waaronder het leeft. Welke bescherming volgens welke methode van hoefonderhoud ook.

Lees mijn ´hoefologie´ er nog maar eens op na. Zo simpel is het. Leer daarvan, .... of niet Cool

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:15

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

....en 350.000 paarden waarvoor dan geen mogelijkheid is afmaken?

Pling!!!

Wat heb jij liever? Dat we nog duizenden jaren paarden net zo slecht blijven houden als nu? Of dat we het afbouwen naar meer humane maatstaven? En nee, niet alle paarden moeten naar de slacht, je kunt het ook geleidelijk afbouwen met regeltjes: vanaf nu geen maneges meer bouwen als er geen weiland bij zit. Over 10 jaar moet iedere manege weilanden hebben... etc. etc. etc. Maar dat heb ik al 100 keer gezegd...

Leer ervan... of niet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:45

mariekie schreef:
Arabesk schreef:

Met mogelijk ook nog hoefijzers.

Je weet dit dus niet zeker.
Omdat het paard de tocht niet trok ondanks dat jullie fanatieke NBers zijn gooien jullie de schuld maar snel op het feit dat het paard vroeger op stal stond. Gestoord

Werelds he? Als je zo je kop in het zand kunt steken en het ook nog zelf gelooft.