Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heleen06Jarig

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:00

tegen mij was trouwens gewoon gezegd dat ik na ongeveer acht weken alles weer rustig op mocht gaan bouwen. Ik mocht vanaf dat moment zeg maar gewoon doen "alsof ik een paard had met weinig conditie" en zodoende alles weer opbouwen.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:27

heleen06 schreef:
na ongeveer tien weken boxrust na de operatie was mijn paard het zat. Als we dan gingen stappen en kleine stukjes draven ging ie er bokkend vandoor. Op een gegeven moment liep hij ook nog onregelmatig. Waarom weet ik nog steeds niet. Hij deed heel lelijk als je de stal in kwam, terwijl hij normaal hartstikke lief is. Ik heb hem toen in de wei gezet. Gewoon in z'n eentje in een behoorlijk groot stuk wei. Ik had toen echt zoiets van ik zie wel wat er gebeurd. (niet zo slim eigenlijk) En er gebeurde helemaal niets. Hij ging gewoon gras eten. Zo ging hij iedere dag twee keer een half uurtje in de wei. Pas na twee weken ging hij rennen. Toen wilde hij naar zijn vriendjes toe. Daar hebben we hem toen maar bij ingezet. En na 1 baantje rennen was het klaar en gingen ze allemaal eten. Ik heb daarmee dus wel een beetje geluk gehad, want erg verstandig was het niet. Maar ben achteraf wel blij dat het zo gegaan is.

Dan was je zeker wel geschrokken, dat hij ineens weer onregelmatig liep.
Ze vinden het ook echt niet leuk op stal. Het is echt een straf voor ze. Ow wat was Daya boos. Ze begreep er niets van dat ze binnen moest staan, terwijl ze altijd overdag buiten staat.

Maar dan heb je het juist heel goed gedaan. Daya had ik na 5 weken op een heelklein stukje wei gezet 2 x een uurtje en nu na 8 weken dus weer een iets grotere gewone wei. Maar ik vind het zo eng als ze galloppeerd en gek doet en dat doet ze.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:11

kom weer ff dit topic binneballen Bloos binnenkort als ik tijd heb ga ik ff goed bijlezen
maar wis is na ruim 4,5 maand rust op de wei(kmdat boxrust echt niet ging)weer terug op stal, schieffel die zo rot op het griffelbeen zat lijkt goed ingekapseld en mooi rustig te zijn!
is ipv een klein bolletje nu een langwerpig/rechthoekig hard dingetje geworden en heb nu 2x gelongeerd en 4x gereden en het been blijft mooi dun!
ik klop meteen even af maar het lijkt erop dat het griffelbeentje er dus niet uitgehaald hoeft te worden Hyper!

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:48

jannekevdent schreef:
heleen06 schreef:
na ongeveer tien weken boxrust na de operatie was mijn paard het zat. Als we dan gingen stappen en kleine stukjes draven ging ie er bokkend vandoor. Op een gegeven moment liep hij ook nog onregelmatig. Waarom weet ik nog steeds niet. Hij deed heel lelijk als je de stal in kwam, terwijl hij normaal hartstikke lief is. Ik heb hem toen in de wei gezet. Gewoon in z'n eentje in een behoorlijk groot stuk wei. Ik had toen echt zoiets van ik zie wel wat er gebeurd. (niet zo slim eigenlijk) En er gebeurde helemaal niets. Hij ging gewoon gras eten. Zo ging hij iedere dag twee keer een half uurtje in de wei. Pas na twee weken ging hij rennen. Toen wilde hij naar zijn vriendjes toe. Daar hebben we hem toen maar bij ingezet. En na 1 baantje rennen was het klaar en gingen ze allemaal eten. Ik heb daarmee dus wel een beetje geluk gehad, want erg verstandig was het niet. Maar ben achteraf wel blij dat het zo gegaan is.

Dan was je zeker wel geschrokken, dat hij ineens weer onregelmatig liep.
Ze vinden het ook echt niet leuk op stal. Het is echt een straf voor ze. Ow wat was Daya boos. Ze begreep er niets van dat ze binnen moest staan, terwijl ze altijd overdag buiten staat.

Maar dan heb je het juist heel goed gedaan. Daya had ik na 5 weken op een heelklein stukje wei gezet 2 x een uurtje en nu na 8 weken dus weer een iets grotere gewone wei. Maar ik vind het zo eng als ze galloppeerd en gek doet en dat doet ze.....

Mijn paard had door de breuk in het griffelbeen een peesblessure gekregen. Hierdoor stond hij voor de operatie ook al 3 maand op rust (wel weidegang), want de DA dacht namelijk dat hij alleen een peesblessure had. Ik heb ooit gehoord dat (vooral voor de pezen) een groter stuk land beter is, want dan rennen ze wel, maar dan hoeven ze niet zo klein te draaien. En vooral dat draaien is slecht voor de pezen, maar ik weet niet zo goed of dat ook voor griffelbenen geldt.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:50

Renske_ schreef:
kom weer ff dit topic binneballen Bloos binnenkort als ik tijd heb ga ik ff goed bijlezen
maar wis is na ruim 4,5 maand rust op de wei(kmdat boxrust echt niet ging)weer terug op stal, schieffel die zo rot op het griffelbeen zat lijkt goed ingekapseld en mooi rustig te zijn!
is ipv een klein bolletje nu een langwerpig/rechthoekig hard dingetje geworden en heb nu 2x gelongeerd en 4x gereden en het been blijft mooi dun!
ik klop meteen even af maar het lijkt erop dat het griffelbeentje er dus niet uitgehaald hoeft te worden Hyper!

Ik hoop voor je dat het zo blijft en dat je weer fijn kunt rijden!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:32

Heleen, Had de dierenarts geen foto's gemaakt na het ongeluk, om te zien of het niet alleen de pees was?

Toen mijn dierenarts foto's had gemaakt van het been en zij dat het gebroken was, mocht ze absoluut niet meer op de wei Huilen . Dit hebben we 3 maanden volgehouden, er stond 2 maanden voor en het had een kans gewoon te genezen met rust. Helaas lukte dit niet en na 3 maanden heb ik besloten het operatief te verwijderen. Had ik dit maar direct gedaan. Dan had ze nog wat aan de zomer gehad. Wel heb ik ze aan de hand laten grazen en op een klein stukje wei.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:34

Renske_ schreef:

Wat een geluk! Dus jij hebt het met rust goed weten te krijgen? Het kan dus wel. En ik begrijp dat je hem wel gewoon op de wei had gezet? Bij Daya is dat helaas niet gelukt. Wat was ik verdrietig bij de eindfoto, toen bleek dat het niet genezen was door rust. Dan heb ik toch maar besloten het eruit te laten halen.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:10

Ik wil me ook even aanmelden bij dit onderwerp. Mijn paard heeft nu 6 weken geleden haar Griffelbeentje gebroken het was een dubbele breuk en nog een scheur er boven. Helaas met splinters en een enorme wond tot op het bod. Ze is hieraan geopereerd en de losse stukken zijn verwijderd. Nog wel steeds iritatie aan het been en ook elke keer gaat de wond toch weer kapot (staat wel met een klepje om). Mag nu wel sinds dinsdag een klein stukje wandelen voor de rest moet ze op stal blijven.
Heb geen idee hoe het verder zal verlopen en baal enorm en vind het ontzettend sneu want sinds ze terug is bij ons op stal heeft ze elke dag alleen op stal gestaan zet me andere paard nu s'nachts wel naast haar maar toch.
Iemand ervaring met zo'n gecompliceerde breuk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:27

Oeh Roxxie dat is wel een hele nare.
Hebben ze niet gewoon het hele griffelbeentje geamputeerd? Want volgens mij is dat gebruikelijk bij gecompliceerde breuken.

Sizzle is trouwens ook nooit kreupel geweest hoor, alleen de eerste week na de klap. De DA zag ook geen nut in foto's maken, maar ik voelde dat ze niet zo voorwaards was als anders en moeilijker wilde ondertreden in de verzamelde galop. Het enige moment waarop ik een taktfout voelde was midden in de uitgestrekte draf op een 20X60 diagonaal tijdens een wedstrijd. Toen ik dat voelde heb ik haar acuut naar de DA gebracht de volgende dag.
Om haar rustig te houden geef ik trouwens valeriaan druppels door haar eten. Dan is ze net even iets minder geintersseerd in 'spannende' dingen.
Echt op de wei is geen optie helaas omdat ze gras niet zo erg interessant vind. De da raad het in principe juist wel aan, maar Sizzle gaat heeeeeeel hard en heeeeel hoog op de wei en dan geen 2 minuten maar 30x per dag. Dat heeft ze altijd al gedaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:36

de mijne was 9 mnd drachtig toen ze zich aangetikt had en kreupel liep
maar ze moest gewoon op de wei blijven ,en na de bevalling zijn we gaan scannen en foto`s maken
dat was 2 mnd later en de stukjes bot waren toen mooi ingekapselt
ze heeft nu een schieffel en verder nergens last meer van,gelukkig!

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:18

Sizzle schreef:
Oeh Roxxie dat is wel een hele nare.
Hebben ze niet gewoon het hele griffelbeentje geamputeerd? Want volgens mij is dat gebruikelijk bij gecompliceerde breuken.

Sizzle is trouwens ook nooit kreupel geweest hoor, alleen de eerste week na de klap. De DA zag ook geen nut in foto's maken, maar ik voelde dat ze niet zo voorwaards was als anders en moeilijker wilde ondertreden in de verzamelde galop. Het enige moment waarop ik een taktfout voelde was midden in de uitgestrekte draf op een 20X60 diagonaal tijdens een wedstrijd. Toen ik dat voelde heb ik haar acuut naar de DA gebracht de volgende dag.
Om haar rustig te houden geef ik trouwens valeriaan druppels door haar eten. Dan is ze net even iets minder geintersseerd in 'spannende' dingen.
Echt op de wei is geen optie helaas omdat ze gras niet zo erg interessant vind. De da raad het in principe juist wel aan, maar Sizzle gaat heeeeeeel hard en heeeeel hoog op de wei en dan geen 2 minuten maar 30x per dag. Dat heeft ze altijd al gedaan.

Nee alleen het kapotte gedeelte (zo'n 4 á 5 cm als mijn schatting van de bot stukjes goed zijn die ik mee kreeg) Het deel boven in welke naar het gewricht loopt moest geloof ik blijven zitten i.v.m een instabiel been.

Zijn mag niet op de wei en eigenlijk ook maar een klein stukje lopen ( ze is heel kalm van zich zelf en houd ook haar gemak daar heb ik enorm veel geluk mee) maar dat heeft volgens mij meer te maken met de wond deze was groot en diep en hebben ze met moeite kunnen hechten na de operatie daarvoor durfde ze het niet eens aan het is ook in 3 lagen gehecht om de druk minimaal te houden en daarna ruim 2 weken ondersteund met drukverband.
Moet zeggen dat ik niet weet hoe ze draaft maar ze heeft nog geen moment pijnlijk gestapt ook niet net na de operatie.. Het blijkt alleen dat nadat ze heeft gelegen of gerold ze pijn heeft dan had ze hem een tijd echt omhoog om vervolgens net te doen of er niks aan de hand is..

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:32

Roxxie schreef:
Ik wil me ook even aanmelden bij dit onderwerp. Mijn paard heeft nu 6 weken geleden haar Griffelbeentje gebroken het was een dubbele breuk en nog een scheur er boven. Helaas met splinters en een enorme wond tot op het bod. Ze is hieraan geopereerd en de losse stukken zijn verwijderd. Nog wel steeds iritatie aan het been en ook elke keer gaat de wond toch weer kapot (staat wel met een klepje om). Mag nu wel sinds dinsdag een klein stukje wandelen voor de rest moet ze op stal blijven.
Heb geen idee hoe het verder zal verlopen en baal enorm en vind het ontzettend sneu want sinds ze terug is bij ons op stal heeft ze elke dag alleen op stal gestaan zet me andere paard nu s'nachts wel naast haar maar toch.
Iemand ervaring met zo'n gecompliceerde breuk?

Bij Daya was het ook op 2 plaatsen gebroken, maar het zat recht boven elkaar en had de kans op genezing met rust. Dit is na 3 maanden niet gelukt en hebben ze het onderste gedeelte van het griffelbeen operatief verwijderd.
Wat vervelend dat de wond steeds open gaat. En wat zielig dat ze nu helemaal alleen binnen staat. Kan ze de andere paarden wel zien? Heel veel sterkte ermee.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:37

Zijn mag niet op de wei en eigenlijk ook maar een klein stukje lopen ( ze is heel kalm van zich zelf en houd ook haar gemak daar heb ik enorm veel geluk mee) maar dat heeft volgens mij meer te maken met de wond deze was groot en diep en hebben ze met moeite kunnen hechten na de operatie daarvoor durfde ze het niet eens aan het is ook in 3 lagen gehecht om de druk minimaal te houden en daarna ruim 2 weken ondersteund met drukverband.
Moet zeggen dat ik niet weet hoe ze draaft maar ze heeft nog geen moment pijnlijk gestapt ook niet net na de operatie.. Het blijkt alleen dat nadat ze heeft gelegen of gerold ze pijn heeft dan had ze hem een tijd echt omhoog om vervolgens net te doen of er niks aan de hand is..[/quote]

Daya heeft alleen de eerste paar dagen na de operatie een beetje pijn gehad, en in de kliniek kreeg ze pijnstillers. Verder had ik ook niet het idee dat ze pijn had.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:26

jannekevdent schreef:
Heleen, Had de dierenarts geen foto's gemaakt na het ongeluk, om te zien of het niet alleen de pees was?

Nee, bij mijn paard zat er om de harde bultjes heen een enorme zachte bobbel. Die zachte bobbel kwam van de pees. De pees was geirriteerd door het gebroken griffelbeen. De dierenarts vond het toen niet nodig om foto's te maken omdat hij vond dat alle bulten van de pees kwamen. Er is toen wel een scan gemaakt, maar daarop schijnt maar heel moeilijk een gebroken griffelbeen te zien te zijn. Dit is toen ook niet gevonden omdat er ook niet naar gezocht werd. Wel werd er een peesblessure in de diepe buiger geconstateerd. We moesten het tien tot twaalf weken aan kijken en alleen rustig stappen. Ik heb in die weken bijna niks met mijn paard gedaan. Hij stond wel op de wei en ging 's nachts op stal. Na tien weken is mijn moeder er weer mee gaan stappen en na twaalf weken heb ik er weer op gedraafd, gewoon een paar passen. Dit ging de eerste keer goed. Na een halve week weer gedaan en ook toen was hij goed. Toen het weekend op zaterdag en zondag. Zaterdag was hij goed maar zondag kreupel. Zo ging het maar door na een paar dagen rust liep ie goed en de dag daarna niet meer. Toen zijn we na een week teruggegaan naar de kliniek. De zachte bobbel was weg (van de pees) en nu zat er alleen nog een harde bobbel. Toen zijn er wel foto's gemaakt en bleek het griffelbeen gebroken. We hebben toen een week later afspraak gemaakt voor de operatie en in die tussentijd mocht hij nog wel op de wei. Na de operatie natuurlijk niet meer.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:30

mijn paard heeft nooit echt pijn gehad na de operatie. Hij heeft nooit op drie benen gestaan of zoiets. Toen we hem ophaalden van de kliniek sprong hij namelijk al uit de trailer, dat was natuurlijk niet de bedoeling..

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:49

heleen06 schreef:
mijn paard heeft nooit echt pijn gehad na de operatie. Hij heeft nooit op drie benen gestaan of zoiets. Toen we hem ophaalden van de kliniek sprong hij namelijk al uit de trailer, dat was natuurlijk niet de bedoeling..

Hij was zeker blij om thuis te zijn. Hoe lang heeft hij in de kliniek gestaan? Daya 5 dagen en haar maatje is meegegaan.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:29

Mijn paard heeft 6 dagen in de kliniek gestaan. Zonder maatje. Kan dat bij jullie zomaar een maatje mee? Wat leuk! Lijkt me ook fijn voor je paard! Mijn paard stond trouwens wel gewoon naast andere, onbekende paarden.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:59

heleen06 schreef:
Mijn paard heeft 6 dagen in de kliniek gestaan. Zonder maatje. Kan dat bij jullie zomaar een maatje mee? Wat leuk! Lijkt me ook fijn voor je paard! Mijn paard stond trouwens wel gewoon naast andere, onbekende paarden.

Ja dat kon in dit geval, omdat het gebeurt was doordat ik haar weghaalde bij haar maatje. Ik wilde ze naar de stoeterij brengen om te laten dekken en toen heeft ze op de veewagen zo gek staan doen dat ze hem miste en haar beenbeschermers naar beneden getrapt en haar griffelbeen gebroken. Dus toen ze naar de kliniek moest had ik gevraagd of haar maatje meemocht. Dat was een geruststelling voor Daya.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:25

mijn pony heet na haar operatie denk 1 dag daar gestaan toen ging ze alweer mee naar huis.nou was ze ook wel een ideaal voorbeeld.wond was mooi geen zwelling enz. thuis 2 weken op stal en daarna hechtingen eruit en de wei op.ze liep meteen weer goed (jammergenoeg nu weer niet maar i andere rede)

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:23

ikke20 schreef:
mijn pony heet na haar operatie denk 1 dag daar gestaan toen ging ze alweer mee naar huis.nou was ze ook wel een ideaal voorbeeld.wond was mooi geen zwelling enz. thuis 2 weken op stal en daarna hechtingen eruit en de wei op.ze liep meteen weer goed (jammergenoeg nu weer niet maar i andere rede)

Dus je paard mocht na 2 weken al weer op de wei en heeft daardoor geen problemen mee gekregen? Wat een geluk. Daya mocht pas na 4 weken op een iniminiestukje en niet rennen en nu na 8 weken staat ze op de wei. Is het bij jouw paard nooit dik geweest trouwens?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:51

Sizzle haar been ziet er nu perfect uit maar door onbekende reden lukt het niet om het bewegen weer ‘op te bouwen’. 45 min stappen met 500 m draf gaat prima, maar zodra ik de draf probeer uit te breiden gaat het weer helemaal mis. Het been wordt dan weer warm, dik en gevoelig. Naar mijn idee is het niet de wond of het bot wat de irritatie geeft maar de pees die er langs loopt. De DA weet het ook niet en denkt dat ik daar gelijk in kan hebben. Ze loopt niet kreupel maar maakt op een bepaalde manier de pas niet goed af, ze draagt niet. Gelukkig past ze haar paslengte van het tegenovergestelde benenpaar ook aan en werkt ze zelf geen overbelasting in de hand.
Omdat dit duidelijk nog wel heel wat tijd gaat kosten en ik Sizzle niet de frustraties van het gecontrolleerd bewegen aan wil doen als ze dadelijk niet meer (door de regen) in haar weitje kan staan zoek ik een andere oplossing. Bovendien vind ik de artrose risico’s erg groot bij stalrust met minimaal bewegen.
De situatie is ook nog eens extra gecompliceert omdat ik over anderhalve maand naar Basel verhuis. 10 uur op een vrachtwagen in deze toestand is uiteraard niet aan de orde.
Volgende week ga ik kijken bij een pensionstalling/rusthuis/kraamstal in Friesland of ik haar de komede maanden daar kan laten herstellen aangezien ze daar ook in de winter weidegang bieden in kleine groepjes of, indien nodig, alleen.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:16

Hoi Sizzle,
De dierenarts die Daya heeft geopereerd zei inderdaad dat ALS het niet goed geneesd ze later problemen kan krijgen met de stabiliteit van het been en met name de pees of de aanhechting van de pees met het gedeelte waar vroegen het griffelbeentje zat. Uit jouw verhaal lijkt het erop alsof dit bij jouw paard niet stabiel is.
Hopelijk vind je een plekje voor haar waar ze wel naar buiten kan in de winter.
Basel?.... Hoe kom je daar nou terecht. Kan je paard niet met het vliegtuig of is dat niet gebruikelijk?
Groetjes Janneke

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:25

Ik heb Sizzle vandaag naar een stal in Friesland gebracht waar ze buiten kan spelen.
Omdat bij haar de kop van het griffelbeen beschadigd was is er niets geamputeerd, maar slechts schoongemaakt. Het bot is inmiddels opgevult maar is waarschijnlijk nog te ruw. Er ontstaat steeds een abces die dan openspringt, waarschijnlijk is dat het teken van actief bot herstel/modulatie. De DA is optimistisch en denkt dat dagelijkse weidegang en opbouwen van beweging onder het zadel zal zorgen voor herstel. Ben benieuwd. Nu nog een verzorger/recreatieruiter zien te vinden.
Ik ga wonen in Basel omdat mijn vriend daar een baan geaccepteerd heeft. Ik ben daar nu zelf ook begonnen met solliciteren. Paard over de weg is eenvoudiger en minder risicovol dan vliegen en bovendien even tijdrovend.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:45

hier weer even een korte update
Wis haar schieffel op t griffelbeen is mooi rustig, reageerd ook niet nu ze aan het werk is, onderling wedstrijdje gereden en meteen 2e geworden, toen had ik pas 10x weer gereden, ze pakte het super op!

helaas is alle geluk maar van korte duur bij mij, inmiddels loopt ze flink kreupel, op t rechterbeen waar de schieffel zit
maar de schieffel is niet aktief geworden, been is ook niet dik en begin dit jaar toen die schieffel dus opspeelde werd t been juist wel erg dik&warm maar liep ze geen pas kreupel!
denk dus dat het nu iets anders is, ze is nml ook alleen maar kreupel als je met je teugels op maat rechtsom draaft, rechtuit en linksom is helemaal zuiver en rechtsom met halsstrekken ook
denk dus dat t in schouder/hals zit. stap lijkt ze soms ook de pas niet helemaal goed af te maken, lijkt alsof ze niet goed kan afrollen met dr hoef rechtsvoor, zet m plat neer en tilt hem dan weer op(en heeft geen platvoeten/ongelijke voeten oid)
echt heel apart, losse teugel is ze zuiver, ook wending rechtsom, teugels op maat is echt erg kreupel, van die halve korte huppelpasjes maakt ze dan, en t is ook niet een vage teugelkreupelheid oid want zodra je rechtuit/linksom gaat of 8jes rijd is er niets te zien tót je dus bochtje naar handkan ik ontspannen zowel links als rechtsom dus heb haar ook niet te erg vast ofzo
echt raar.. heb er maar ff nieuw topic voor gemaakt viewtopic.php?f=111&t=842017&start=0&st=0&sk=t&sd=a

ga vandaag proberen dit topic ff bij te lezen hoe het met de andere paarden gaat Lachen

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:02

Ook hier weer een update van black,
Het been was mooi rustig en af en toe dik, Nu heb ik laaste 2 dagen op het harde gestapt van ruim een uur, en het been is dik kan dat door de warmte komen? bedoel de warmere temperatuur van buiten? S'nachts als het flink afkoelt is het dun, Baal dr gewoon flink van het been is niet warmer ofzo alleen dik zou ik nu nog wel op het harde kunnen stappen van een uurtje? Kan het zijn dat het littekenweefsel opspeelt door de warmere temperatuur? Ben erg benieuwd naar reacties