Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:48

Deniies schreef:
Needje schreef:
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, omdat ik mijn paard niet wil blootstellen aan het verminken van z'n voeten.
Ik zou m best zonder ijzers willen hebben, maar vanwege een sleepvoet gaat dat niet. En om m nou op 1 ijzer te zetten....
Maar zijn voeten worden iig eerst helemaal netjes gemaakt, en pas dan wordt er een ijzer onder gesmeden.

als je er zelf geen persoonlijke ervaring mee heb vindt ik niet dat je er dan een duidelijk oordeel over kan trekken. ik denk dat deze ijzer per paard verschillend ligt. mijn paard loopt er super op en bij waar die vandaan komt lopen die paarden er allemaal echt prima op.

zack: wat ik wel jammer vind ik hoor veel van mensen dat hoefsmeden die cytek beslaan de helft nog in opleiding ervoor is. Ik denk dat je idd een groot probleem heb als die ijzers er verkeerd onder zitten.
Daarom heb ik gelukkig een smid die er flink ervaren mee is.

Degene die ze er bij het paardje van mijn vriendin onder geslagen heeft, heeft ook een "cursus" gedaan bij cytek.
En toch zijn zijn voeten verminkt, loopt kreupel (wel vooruitgang op het feit dat hij niet meer kon lopen)
Zijn verzenen zijn pimpel paars ingedrukt en uitgescheurt.
En de draagwand is vervormd.

Ongeacht wie ze eronder slaan, het ijzer blijft hetzelfde.
Dierenmishandeling.

De eerste 3 maanden was de eigenaresse er ook onwijs blij mee, paardje liep "super" gebruikte zijn rug zogenaamd.
Nu 4 maanden later: Rug is verkloot, hoeven zijn verminkt, zijn pezen zijn dik en warm, loopt stok kreupel en verrekt van de pijn.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:59

appart vehaal hoor. ik hou het erop dat het op elk paard verschillend is.
mijn paard loopt der zeker al langer op en loopt nog steeds even goed.
ik ken ook nog wat wedstrijdpaarden die erop worden beslagen en het allemaal al een hele tijd stuk beter doen. en zelfs me paardje die verrekte banden had loopt nu bijna weer 100%.
in duitslands schijnt het nu ook populair te worden en dan vooral in de western. maar dat las ik ook maar dus heb daar geen bewijs van.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:02

ik ben er al een jaar tevreden over...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:07

Deniies schreef:
appart vehaal hoor. ik hou het erop dat het op elk paard verschillend is.
mijn paard loopt der zeker al langer op en loopt nog steeds even goed.
ik ken ook nog wat wedstrijdpaarden die erop worden beslagen en het allemaal al een hele tijd stuk beter doen. en zelfs me paardje die verrekte banden had loopt nu bijna weer 100%.
in duitslands schijnt het nu ook populair te worden en dan vooral in de western. maar dat las ik ook maar dus heb daar geen bewijs van.

In duitsland is het illigaal..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:32

oh, waarom is het illegaal???

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:48

Omdat het daar als dierenmishandeling word gezien.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:52

Zack schreef:

waar heb je die info vandaan? wat een tegenstrijdig verhaal met deniies. en waar heeft deniies dat verhaal vandaan?

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:53

[quote="Deniies"]
mijn paard loopt der zeker al langer op en loopt nog steeds even goed.[quote]
hoelang is dat? en wat voor paard heb jij?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:15

Zack schreef:

en terecht!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:16

Arabesk schreef:
Zack schreef:

en terecht!

amen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:39

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:26

@DD
Ik zal het even aan de smid vragen.

Hier de foto's die ik bijhoud op mijn forum.
Even voor de duidelijkheid, de oorzaak is het cytek ijzer.
Het ijzer heeft er 8 weken onder gezeten.

Citaat:
Update 1:
28-12-07
Tio liep redelijk op het zachte, nog behoorlijk stijf maar niet super gevoelig meer.
Hier foto's van linker voorhoef en linker voorhoef.

omdat ik de foto niet echt heel duidelijk vond, even aanwijzingen:
1. zijn verzenen die paars zijn (helaas niet goed te zien)
Op dat randje zie je ook dat hij naar binnen geduwt is geweest, en dat het daar begint te scheuren.

2. Hier kan je goed de rand zien dan de draagwand geen functie heeft gehad met dit ijzer.
De draagwand hing over het ijzer en dus moest de zool de steun functie op zich nemen.
Je ziet de de zool hoger ligt dan de draagwand.
Afbeelding

Achter:
1 + 2 hier zie je duidelijker dat de zolen "omhoog" staan en de draagwand geheel weggedrukt is.
En dat zijn zool vervormd is.
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:38

Ik was ook even op internet aan het speuren richting Duitsland, maar tot nu toe nog niets gevonden. Wel kwam ik dit topic tegen, waar ik van gruwelde. Zie ik idd bloed???? http://leuke-dingen.50plusser.nl/?page= ... uwe_Ijzers Hoe kun je op deze manier in de witte lijn nagelen, zonder het paard in het leven te nagelen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:39

Bij Anouar is de zool ook wel eens hoger dan de hoefwand. Bij hem (en bij Macy trouwens ook) is het een kwestie van achterstallig onderhoud.
De hoefwand is dan gewoon te lang en het dode materiaal van de zool stapeld zich op (soort eelt)

Wat ik raar vind aan de cyteks is dat de zool mee draagt op het ijzer. De zool is constant in beweging, maar het ijzer beweegt niet mee. Daar krijg je denk ik beurze plekken van

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:54

@suffie
iiek je ziet idd bloed.. omg Boos!
Het ijzer wat daar trouwens onder geslagen word is veelste klein, en ligt veelste ver naar achteren.
Wat me wel opvalt is dat dit ijzer geen widia punten heeft.

@lenneke
bij dit paard dus niet..
Zoals je op de foto's kan zien is de zool ook helemaal beurs, straal, verzenen en de ballen zijn helemaal beurs.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:10

Ik denk niet dat het bloed is.
Bij de demonstratie van Cytek waar ik geweest ben, tekenden ze namelijk met een viltstift/marker de witte lijn over, zodat ze door de nagelgaten wat makkelijker de witte lijn konden zien (als je een beetje smid bent, voel je precies wat wand, witte lijn en zool is als je nagelt trouwens).
De voorste nagel die je erin ziet gaan, gaat er niet helemaal lekker in volgens mij Verward

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:20

*gaat nog eens kijken*

Hmm twijfel nu heel erg, omdat het aan de rechterkant dus niet in een nette lijn loopt.
Maar het hele ijzer word er bagger onder geslagen..
Laatst bijgewerkt door Zack op 31-12-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:23

Zie ook hoeveel de zijwanden oversteken....
Brrr.

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:42

wooww ik schrik echt van de verhalen die ik hier lees.

Mijn merrie is tijdje geleden ook beslagen met de Cytek ijzers, en ze is er idd ruimer door gaan lopen. Ook ik heb nu een heel vrolijk paard. Gister lange buitenrit over constant asfalt gemaakt, en ook op het harde liep ze lekker, ook weer ruim en constant oortjes naar voren.
Toch ben ik wel benieuwd wat er onder die ijzers vandaan komt als ze nieuwe nodig heeft. De hoeven groeien niet tot nauwelijks. Ook baart mij het effect van de ijzers op lange termijn mij zorgen.
Al met al denk ik dat ik kies andere ijzers of blootvoets.

Mijn hoefsmid heeft me alles goed uitgelegt en natuurlijk heeft ie tot nu toe gelijk gehad, hij is ook niet overgegaan op alléén Cytek omdat hij van mening is dat het niet voor alle paarden werkt. Dit vind ik een zeer goed punt van hem.

Maar toch zegt me gevoel anders, dingen die hier door mensen gepost worden die de negatieve kant van de Cytek blootleggen, zijn wel degelijk dingen om over na te denken. Er zit waarheid in.

Wat een moeilijke keuze is dit.

Je gaat ervan uit dat je hoefsmid er verstand van heeft, als je vraagt om die Cytek eronder uit te halen zal je hem daarmee kwetsen [lijkt me dan]
Een andere hoefsmid is geen optie, hij is de enige die alle paarden daar doet.

Me paard heeft verder niets aan beenstand of wat dan ook. Ze heeft alleen gauw platvoeten.

Iemand tips?

xx

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:49

zonder ijzer proberen?

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:57

meissielief schreef:
zonder ijzer proberen?

Jaa dat leek mij dus ook wel een optie.

Alleen ben ik dan weer bang voor het (te) snelle slijten van dr hoeven en dat ze misschien heel gevoelig gaat lopen.
En dat die platvoeten weer terug komen.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:01

Renpaardje schreef:
meissielief schreef:
zonder ijzer proberen?

Alleen ben ik dan weer bang voor het (te) snelle slijten van dr hoeven en dat ze misschien heel gevoelig gaat lopen.

Dan kun je mischien meer in de berm gaan rijden?
Dan slijten de hoeven minder snel ??

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:05

Arabische schreef:
Renpaardje schreef:

Dan kun je mischien meer in de berm gaan rijden?
Dan slijten de hoeven minder snel ??

Nja het scheelt dat ik niet zoveel buitenrijd aangezien de stal langs een smal landweggetje ligt waar om de havenklap bakbeesten van traktoren langs rijden, ze is niet bang maar ik neem het zekere voor het onzekere.
Er is vrij weinig berm, en anders met steentjes en rommel.

Alhoewel ze achter ook blootvoets staat en ze nergens last van heeft, niet qua steentjes, niet qua slijten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:31

Platvoeten kan ook aan de smid liggen. Bij ons op stal komt een smid voor een deel van de paarden. Al die paarfden hebben een soort van eendebekhoeven. Je haalt er zo uit wie door die smid gedaan worden. Kwalijk. Hij is lekker goedkoop, maar als ik die voeten zie is het imo duurkoop.

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:39

Needje schreef:
Platvoeten kan ook aan de smid liggen. Bij ons op stal komt een smid voor een deel van de paarden. Al die paarfden hebben een soort van eendebekhoeven. Je haalt er zo uit wie door die smid gedaan worden. Kwalijk. Hij is lekker goedkoop, maar als ik die voeten zie is het imo duurkoop.

Dat kan kloppen, toen ik me merrie kreeg stond ze onwijs slecht op dr voeten, terwijl dr eigenaresse bleef beweren dat ze een hoefsmid was.
Het eerste waar we mee begonnen was de hoefsmid dus, die had er nog aardig wat werk aan om dr weer netjes op te krijgen. Volgens mij heeft ze toen nog een tijdje zonder ijzers gelopen. En daarna op gewone [traditionele] ijzers.

Maar me huidige hoefsmid is echt goed, zit al lang in het vak en heeft opmerkelijk veel verstand van de benen. Als hij iets adviseert komt het meestal goed uit, we vragen het sowieso altijd na bij de DA.