Deniies schreef:Needje schreef:Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, omdat ik mijn paard niet wil blootstellen aan het verminken van z'n voeten.
Ik zou m best zonder ijzers willen hebben, maar vanwege een sleepvoet gaat dat niet. En om m nou op 1 ijzer te zetten....
Maar zijn voeten worden iig eerst helemaal netjes gemaakt, en pas dan wordt er een ijzer onder gesmeden.
als je er zelf geen persoonlijke ervaring mee heb vindt ik niet dat je er dan een duidelijk oordeel over kan trekken. ik denk dat deze ijzer per paard verschillend ligt. mijn paard loopt er super op en bij waar die vandaan komt lopen die paarden er allemaal echt prima op.
zack: wat ik wel jammer vind ik hoor veel van mensen dat hoefsmeden die cytek beslaan de helft nog in opleiding ervoor is. Ik denk dat je idd een groot probleem heb als die ijzers er verkeerd onder zitten.
Daarom heb ik gelukkig een smid die er flink ervaren mee is.
Degene die ze er bij het paardje van mijn vriendin onder geslagen heeft, heeft ook een "cursus" gedaan bij cytek.
En toch zijn zijn voeten verminkt, loopt kreupel (wel vooruitgang op het feit dat hij niet meer kon lopen)
Zijn verzenen zijn pimpel paars ingedrukt en uitgescheurt.
En de draagwand is vervormd.
Ongeacht wie ze eronder slaan, het ijzer blijft hetzelfde.
Dierenmishandeling.
De eerste 3 maanden was de eigenaresse er ook onwijs blij mee, paardje liep "super" gebruikte zijn rug zogenaamd.
Nu 4 maanden later: Rug is verkloot, hoeven zijn verminkt, zijn pezen zijn dik en warm, loopt stok kreupel en verrekt van de pijn.