[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:08

Die van mij krijgt helemaal geen suplementen of wat dan ook, alleen haar normale voer Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:40

Selena krijgt ook geen supplementen. Ik heb een blauwe maandag Corta-flx gegeven, maar het resultaat bleef uit. Wel staat ze weer/nog op spatbeslag. Dit bevalt goed en dat laat ik dus ook zo.

Na haar kwakkelperiode (zie vorige berichten) ben ik nog 2x bij Albert van Es geweest en inmiddels gaat het weer goed. Vandaag gaan we het knopje van schouderbinnenwaarts erop zetten en kijken of we 2 juni in Den Ham M1 kunnen starten.

Nog wel even een nieuwtje; ik laat haar in juni dekken door Westpoint. Ik zal vanaf augustus er niet meer aan toekomen om wedstrijden met haar te rijden (zie onderschrift), maar wil haar wel in training houden en dat kan ze perfect combineren met het moederschap.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:29

Wat heerlijk om je paarden aan huis te hebben en straks ook nog een veulentje thuis. Altijd leuk zo'n kleintje. Dat ervaar ik nu ook, alleen op een andere manier, mijn poes is net bevallen van 5 schattige kittens en er komt er nog eentje aan Haha!

Enne als jullie geen supplementen geven, kan ik misschien best naar 1x per dag gaan. Weet niet of ik dat deze zomer durf, maar anders wel volgend jaar, zeker als hij dan nog steeds goed loopt. Van de week hebben we voor het eerst buitengereden (hij is nu 8 weken onder het zadel) Pling

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:43

zijn er hier meerdere paarden met spat aan 2 benen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:25

Die van mijn heeft spat aan 2 benen Knipoog

En die van mij staat ook niet op spatbeslag

Jennyxx wat leuk zeg, die van mij krijgt ook als alles goed gaat volgend jaar een veulen Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:23

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:23

heeft er iemand fotos van spat aan beide benen?
die van mij heeft t alleen la. maar ra is t dikker geworden...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:04

Evita heeft ook spat aan 2 benen..
Bedoel je foto's van de buitenkant? Bij mijn paard is er eigenlijk niks bijzonders te zien aan de buitenkant, de spatplek is ook nooit dik/warm geweest ofzo.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:56

Jennyxx gefeliciteerd met het "oma schap" Tong uitsteken . Ha, ha, altijd leuk die kleintjes. Zou er zo eentje mee willen nemen. Maar heb er al twee Bloos .

Ik kan het jullie aanraden hoor een veulentje. Het is zo vreselijk leuk. Maar begin er niet aan als je het niet kan houden. Toen ik mijn pony kocht bleek ze stiekem drachtig Clown . Er kwam een prachtig hengstveulen uit. Wat een bijzondere tijd was dat. Echt een poepie. Heb hem nog geboren zien worden ook. En mijn pony bleek echt een talent voor moederen te hebben. Was echt trots op ze. Maar helaas kon ik ze niet beiden onderhouden. Dus heb ik mijn veulen moeten verkopen. Gelukkig een heel lief iemand gevonden waar ik nog steeds zo nu en dan contact mee. Kan hem dus een beetje volgen. Helaas blijft hij voor haar wat te klein en overweegt ze hem ook te verkopen. Gelukkig is het gevoel een beetje gesleten maar zou het toch wel jammer vinden en hoop ik dat ze net zo'n goed baasje voor hem vind als ik Knipoog .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:25

Ik wil jullie even bedanken voor de informatie in dit topic.

Mijn paardje loopt al zolang ik hem hier heb (juli vorig jaar) niet goed RA.
Op advies een DA ernaar laten kijken, die vertelde me dat het in zijn rug zat. Spuiten erin gekregen en op advies een osteopaat laten kijken.
Er was idd verbetering te zien (voor ons gevoel).

Vorige week kwam de man om te kijken of mijn zadel nog wel goedlag, omdat hij weer last van die rug begon te krijgen en het eerste wat hij zei toen ik ging draven was dat hij RA niet goed liep.
Dikke tranen natuurlijk, omdat we dachten dat het aan het verbeteren was.Gelijk een afspraak met de DA gemaakt.

Daar kom ik dus net vandaan, diagnose is traumatische spat aan RA.
Ik lees dat jullie cijfertjes krijgen, dit heb ik hem niet horen vertellen, ik weet ook niet goed wat het inhoudt.
Verder zei hij, dat als Moon goed op de behandeling reageert, dat de prognose ook gewoon goed is.
Hij krijgt een infuus met dat Tildren, volgens hem werkt het...

Ik was vrij positief, maar ik heb een aantal berichten gelezen net, wat me toch niet al te vrolijk maakt...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:35

Hoi Yvvv, wat balen zeg dat je paard spat heeft! Dat wil geen 1 eigenaar horen... Mijn pony heeft ook spat opgelopen door een trauma. Heeft jouw paarde botoplossende (waarschijnlijk ivm tildren) of de botwoeker vorm? De meeste paarden uit dit topic lopen weer goed als de gewrichtsspleet helemaal dicht gewoekerd is, omdat dan de pijn weg is. Of omdat de spat optijd gestopt is, zoals bij mijn pony. Van welke berichten werd je niet vrolijk?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:29

Nee, het is inderdaad niet het nieuws waar ik op gehoopt had!
Tsja, de dierenarts was vrij positief en had wel een positieve kijk ook op het genezingsproces, maar dan lees je op bokt dat het ook totaal de andere kant op kan gaan.
Bijvoorbeeld dat een paardje met 8 jr. al met pensioen moet...

Ja, het is de botoplossende vorm, het was ook duidelijk op de foto's te zien. Ben een beetje zenuwachtig, hij krijgt vandaag Tildren, dus ik moet vanmiddag de DA even bellen hoe het allemaal gegaan is...
Oh, ik hoop zo dat het goedkomt, het is zo'n leuk paardje, die er gewoon niets aan vind om zijn leven te slijten op het land of om stil te staan. Hij wil gewoon voor je werken...

Dat is ook de reden waarom ik er helaas zo laat ben achter gekomen.
Het probleem is ook dat hij pas sinds juli vorig jaar bij mij staat, hiervoor stond hij bij mijn tante, en toen was het ook echt wel duidelijk dat hij sleepte met het beentje, maar ze vond het aanstellerij van hem. En ja, wie ben ik dan om te zeggen dat ze een DA erbij moet halen..

Pff, hoop echt dat het goedkomt! Gelukkig heb ik per PB ook goede reacties gehad, iets wat me toch een beetje geruststeld...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:04

Dat 8 jarige paardje dat al met pensioen moest, bedoel je daar niet mijn andere pony mee? Ik schreef namelijk een keer dat ik best pech had met paarden, omdat mijn nieuwe 3 jarige spat heeft en mijn andere pony, nu 22 jaar, al met 8 jaar al met pensioen moest. Maar hij heeft hoefkatrolonsteking in de ergste vorm en geen spat. Volgens mij lopen de meeste paarden die in dit topic zijn voorgesteld nu weer helemaal goed hoor! Dus houdt vertrouwen! Sterkte!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:25

Mijn paardje met spat kan heel waarschijnlijk niet meer bereden worden, maar zij heeft ook nog een rugaandoening.. de combinatie van beide maakt het zo moeilijk helaas.
Bij jouw paard zal het vast weer goed komen, je hoort heel veel positiefs over het tildren infuus!

Ik heb nog een vraagje.. Hebben jullie paarden (die nog in de kreupele fase zitten) ook last van een "knikje" in de kogel tijdens het stappen? Ofwel overkoot gaan? Evita doet dit op zachte ondergrond, op harde ondergrond niet. Volgens de veearts komt dit doordat ze niet genoeg onder kan treden met haar linker achterbeen, maar het ziet er zo rot uit Scheve mond

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:06

Ireentjuh. Twister heeft dat knikje niet tijdens het draven, maar misschien komt dat omdat hij niet kreupel is. Mijn vorige pony met spat had dat knikje of meer een knakje ook!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:31

[quote="yvvv"]Ik wil jullie even bedanken voor de informatie in dit topic.

Mijn paardje loopt al zolang ik hem hier heb (juli vorig jaar) niet goed RA.
Op advies een DA ernaar laten kijken, die vertelde me dat het in zijn rug zat. Spuiten erin gekregen en op advies een osteopaat laten kijken.
Er was idd verbetering te zien (voor ons gevoel).

Vorige week kwam de man om te kijken of mijn zadel nog wel goedlag, omdat hij weer last van die rug begon te krijgen en het eerste wat hij zei toen ik ging draven was dat hij RA niet goed liep.
Dikke tranen natuurlijk, omdat we dachten dat het aan het verbeteren was.Gelijk een afspraak met de DA gemaakt.

Daar kom ik dus net vandaan, diagnose is traumatische spat aan RA.
Ik lees dat jullie cijfertjes krijgen, dit heb ik hem niet horen vertellen, ik weet ook niet goed wat het inhoudt.
Verder zei hij, dat als Moon goed op de behandeling reageert, dat de prognose ook gewoon goed is.
Hij krijgt een infuus met dat Tildren, volgens hem werkt het...

Ik was vrij positief, maar ik heb een aantal berichten gelezen net, wat me toch niet al te vrolijk maakt...[/quote]

Lees ook even de berichten van Lielle en van mij! Ach gut

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:05

Jennyxx schreef:
Dat 8 jarige paardje dat al met pensioen moest, bedoel je daar niet mijn andere pony mee? Ik schreef namelijk een keer dat ik best pech had met paarden, omdat mijn nieuwe 3 jarige spat heeft en mijn andere pony, nu 22 jaar, al met 8 jaar al met pensioen moest. Maar hij heeft hoefkatrolonsteking in de ergste vorm en geen spat. Volgens mij lopen de meeste paarden die in dit topic zijn voorgesteld nu weer helemaal goed hoor! Dus houdt vertrouwen! Sterkte!

Dan denk ik dat ik het verkeerd gelezen heb idd...

Tuurlijk heb ik ook genoeg postieve verhalen gelezen in het topic, daar was ik ook reuze blij mee Lachen.
Maar als je dan ertussen door toch een negatief bericht leest, vind je het toch niet leuk...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:48

heb weer een vraagje! Weten jullie hoeveel een behandeling met Adequan kost? en hoe vaak deze herhaald moet worden? Heb het antwoord op korte termijn nodig! Heb de dierenarts al gemaild, maar mis dat hier iemand het sneller verteld!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:19

De Klasseficering (0-4) heeft niets te maken met de fase waar de spat zich in bevindt. Je kan dus fase drie hebben maar beoordeeld worden als een beginnende spat.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:31

Mijn veearts zei dat de klasseficering wel te maken heeft met hoe erg ze spat hebben. Hebben ze namelijk een 1tje of 2tje dan kunnen ze nog goedgekeurd worden en hoger niet. Waar denk jij dat het voor staat dan?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:26

Yvvv, ben erg benieuwd hoe je paardje op het tildren infuus reageert. Hou ons op de hoogte. Mijn pony heeft ook de oplossende vorm van spat en loopt nog steeds niet goed. Heb haar gister naar het land gebracht om te genieten van een rust periode van 2 maanden. Als ze dan nog niet helemaal goed loopt dan wil ik ook een tildrenkuur overwegen. Ben dus heel erg benieuwd naar jou ervaringen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:02

Heb net mn scriptie over spat af, mocht er iemand geintereseerd zijn...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:36

Ja, ik ben zeker geinteresseerd! lijkt me interessant! Heb je een emailadres nodig?

Volgensmij zegt de classeficering alleen iets over de rontgenfoto's. Niet over de fase van de spat waarin het paard zit of over het klinische beeld. Mijn paard met twee 2'tjes loopt bijvoorbeeld echt kreupel, terwijl ze op een rontgen keuring met een bemerking goedgekeurd zou worden. Een ander paard met een 3tje kan bij wijze van gewoon goed lopen, dus het cijfertje zegt niet altijd wat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:09

Ja graag, dan zal ik het je mailen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:22

Ik heb je een PB gestuurd Lachen