Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:58

Ik merk zeker dat er steeds harder geschreeuwd wordt om hun gelijk te krijgen. Dat is ook een natuurlijk proces, zo is het met alle revoluties gegaan Haha!

Toen ik net op bokt was en net was overgegaan op NB, waren dit soort discussies er helemaal nog niet. Er waren maar enkele uitzonderingen die aan NB deden. Moet je nu eens kijken Cool, ik ken niet eens iedereen meer Haha!

De groep NB/NH-ers is groeiende en dat wordt wel degelijk als een bedreiging gezien voor de gevestigde orde. Alleen al het feit dat bepaalde mensen het anders doen is al een vorm van kritiek op de traditionele manier van paardenhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:01

Nou wordt er van beide kanten wel hard geschreeuwd hoor Clown
Als het een methode is die zichzelf bewijst, komt t wel goed.. dan hoeft er niet altijd zo onwijs hard geschreeuwd te worden... Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:03

Ik schreeuw niet, alleen als er ergens weer eens wordt beweerd dat 'naturals hun paard laten verkommmeren in een blubweide en dat paarden zonder ijzers ernstig pijn lijden'

Boos!

en dat zuig ik niet uit mijn duim dit Zij zijn groot en ik is klein!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:04

hahaha ik zeg ook niet dat jij schreeuwt, of wel?

Je hoeft ook niet overal op te reageren.. je kan ook bij jezelf denken dat jij het goed doet, en dat de persoon die dat schrijft, niet beter weet.... Knipoog Heeft vaak meer effect Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:05

En gewoon niks zeggen???

Ja kom zeg, dan weet je zeker dat er niks veranderd. De omslag op bokt was echt niet gekomen, als we allemaal ons mond hadden gehouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:09

Neeeeee dat zeg ik ook niet, het ligt eraan hoe je het brengt. Of je drammerig bent, of snel gepikeerd e.d. of dat je een waardig gesprekspartner bent, ook al is de ander dat niet...

maar dit is erg off topic.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:40

Ik las laatst ergens dat, na het verdwijnen van gebruikspaarden het recreatief paardenhouden vanaf de jaren 60/70 iets van de meer gefortuneerden was. Nu is een paard houden voor veel mensen bereikbaar geworden (hier bij ons stikt het van de pensionstallingen). Het is ongelofelijk hoeveel paarden er bij zijn gekomen in de laatste 20 jaar!

Voordat ik zelf paarden had, heb ik mezelf nooit afgevraagd of het normaal is om paarden het grootste deel van de dag in een hok te stoppen en dacht ik dat een paard zonder ijzers niet op straat kon lopen. Dat was gewoon zoals het was. Ik begin me nu steeds meer af te vragen hoe deze gekke wereld heeft kunnen ontstaan, en vooral, hoe mensen dit als normaal kunnen beschouwen. Zelfs de koeien van mijn buurman hebben het beter!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:41

Het is 1 van de grootste industrieen... Ja daar komt het door.

Na dit paard wil ik geen andere meer, of ik moet zelf een boerderij hebben... maar veel mensen willen er perse 1, ongeacht hoe die er dan bijstaat...

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:58

dollemina schreef:
Arabesk schreef:
Je hóeft ze niet bij te vijlen.... maar dan krijg je dat de hoeven te lang worden en dan op een gegeven moment stukjes afbreken tot de juiste lengte weer is bereikt. Maar ik denk dat in Engeland de bodem ruw genoeg is om de voeten voldoende af te laten slijten.

In de documentaire werd er letterlijk gezegd dat wilde paarden nooit bekapt hoefde te worden omdat het dus wilde paarden zijn. Er werd zeker niets gezegd dat deze paarden door de bodem geen bekapping nodig hadden. Wilde paarden hebben nooit hoefverzorging nodig.
De paarden staan overigens in een park aan de stad gelegen en dus niet ergens ver in de natuur.

oeps

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:58

EdithHartog schreef:
Ik las laatst ergens dat, na het verdwijnen van gebruikspaarden het recreatief paardenhouden vanaf de jaren 60/70 iets van de meer gefortuneerden was. Nu is een paard houden voor veel mensen bereikbaar geworden (hier bij ons stikt het van de pensionstallingen). Het is ongelofelijk hoeveel paarden er bij zijn gekomen in de laatste 20 jaar!

Voordat ik zelf paarden had, heb ik mezelf nooit afgevraagd of het normaal is om paarden het grootste deel van de dag in een hok te stoppen en dacht ik dat een paard zonder ijzers niet op straat kon lopen. Dat was gewoon zoals het was. Ik begin me nu steeds meer af te vragen hoe deze gekke wereld heeft kunnen ontstaan, en vooral, hoe mensen dit als normaal kunnen beschouwen. Zelfs de koeien van mijn buurman hebben het beter!

doe a.u.b niet zo dramatisch pffffffff

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:06

pink_unicorn schreef:
doe a.u.b niet zo dramatisch pffffffff

Ik zie niet zo goed wat er nu zo dramatisch aan is?

De meeste koeien staan idd vaker op een wei dan het gemiddelde pensionpaard, vooral als het in de randstad staat...

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:14

En als ze niet op de wei staan, dan lopen ze vrij rond in een ligboxenstal.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:16

dollemina schreef:
Arabesk schreef:
Je hóeft ze niet bij te vijlen.... maar dan krijg je dat de hoeven te lang worden en dan op een gegeven moment stukjes afbreken tot de juiste lengte weer is bereikt. Maar ik denk dat in Engeland de bodem ruw genoeg is om de voeten voldoende af te laten slijten.

In de documentaire werd er letterlijk gezegd dat wilde paarden nooit bekapt hoefde te worden omdat het dus wilde paarden zijn. Er werd zeker niets gezegd dat deze paarden door de bodem geen bekapping nodig hadden. Wilde paarden hebben nooit hoefverzorging nodig.
De paarden staan overigens in een park aan de stad gelegen en dus niet ergens ver in de natuur.

Dat zeggen wij toch ook? Dat wilde paarden geen hoefverzorging nodig hebben? Juist omdat ze in het wild leven! Niet omdat ze genetisch anders zijn.
Waarom wij dan toch aan hoefverzorging doen? Omdat onze zompige ondergrond totaal niet de natuurlijke leefomgeving voor een paard is. In Amerika heb je genoeg ranches waar ze grote kudden paarden houden, daar hoeven ze ook niets aan de hoeven te doen omdat de grond daar net zo is als in de natuurlijke leefomgeving van het paard.

Ik heb ze helaas zelf nog niet kunnen bewonderen, maar een keer zei iemand in een topic iets als: "Maar de hoeven van de konikpaarden in Nederland zien er ook niet uit, en die leven ook in het wild!"
Dat bewijst voor mij alleen maar dat de theorie klopt. De ondergrond is hier te zacht, een paard is niet gebouwd op deze ondergrond. De Konik paarden hier leven niet in omstandigheden waar ze op gebouwd zijn.
Daarbij krijgen mijn paarden niet zoveel beweging als wilde paarden, ik heb geen tijd om elke dag een buitenrit van 30 kilometer te maken. Vandaar dat ik zoveel mogelijk de positieve kanten van natuurlijke omstandigheden na wil bootsen en vandaar dat bekappen nodig is.

Dan nog iets: sommige mensen treuren hier: Ja hee, dat NB werkt alleen beter omdat ze tijdens TB binnen stonden. Dan kan ik maar 1 ding zeggen: Dan had die TB smid maar moeten zeggen dat het paard buiten beter af is.
Of wist hij dat niet? Dan weet hij het nu in ieder geval. Weer iets moois aan NB.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:26

Arabesk schreef:
Ik merk zeker dat er steeds harder geschreeuwd wordt om hun gelijk te krijgen. Dat is ook een natuurlijk proces, zo is het met alle revoluties gegaan Haha!

Toen ik net op bokt was en net was overgegaan op NB, waren dit soort discussies er helemaal nog niet. Er waren maar enkele uitzonderingen die aan NB deden. Moet je nu eens kijken Cool, ik ken niet eens iedereen meer Haha!

De groep NB/NH-ers is groeiende en dat wordt wel degelijk als een bedreiging gezien voor de gevestigde orde. Alleen al het feit dat bepaalde mensen het anders doen is al een vorm van kritiek op de traditionele manier van paardenhouden.
Even voor de goede orde.Er zijn ook al bergen van paarden eigenaren die de Nb manier alweer achter hun hebben gelaten en er niks meer mee te maken willen hebben.Zullen we dit even niet vergeten.

Kennelijk is dit voor een hoop NB een moeilijk punt en willen niet accepteren dat het niet voor iedereen werkt.

Ik zie het NB echt niet als een bedreiging , integendeel de mensen die na het NB bij mij aankomen zetten zijn de besten klanten beseffen nu dat bekappen een apart vak is en zullen heeeeel tevreden zijn met het werk dat ik lever.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:54

arno8 schreef:

Dan nog iets: sommige mensen treuren hier: Ja hee, dat NB werkt alleen beter omdat ze tijdens TB binnen stonden. Dan kan ik maar 1 ding zeggen: Dan had die TB smid maar moeten zeggen dat het paard buiten beter af is.
Of wist hij dat niet? Dan weet hij het nu in ieder geval. Weer iets moois aan NB.

En de NB'er is de messias die ons verlost van den boze (paarden binnen houden etc.) Want een TB smid weet immers niet dat beweging voor een hoef beter is? Kom nou toch, de NB'ers hebben het wiel opnieuw uitgevonden.

Zie het even voor je: smid komt op pensionstal met 60 paarden in de Randstad: hé meisje, jij moet je paard 24/7 buiten gaan zetten, anders kom ik niet meer. Goed, weer een klant minder dus. Ik denk dat jij er geen idee van hebt hoe ontzettend eigenwijs sommige mensen kunnen zijn.

Voorbeeldje: mensen met te veel geld en te weinig verstand van paarden kopen 4 paarden. Moeten allemaal blootvoets en zonder deken buiten staan. Prima niks op tegen. Maar één van de paarden had al slechte hoeven en weegt zo'n 1000 kilo. Heeft dus lekker in de winter op de bevroren, ongelijke grond gestaan. Gevolg: hoeven vreslijk beschadigd. Smid is om de week er heen gegaan om de hoeven weer op te knappen, gewaarschuwd dat het paard niet op bevroren ongelijke grond kon lopen tot de hoeven sterker waren. Klant natuurlijk niet geluisterd en weer alles kapot. Moet die smid dan weer al z'n tijd in zo'n klant gaan stoppen terwijl er ook mensen zijn die wel zijn advies op willen volgen?

De meeste hoefsmeden komen op een gegeven moment in de postitie dat zij tegen een klant kunnen zeggen dat het op die en die manier moet en dat ze anders een andere smid kunnen gaan zoeken. Maar voor je zover bent zul je toch een aantal jaren het onbenul van sommige mensen moeten slikken.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:15

arno8 schreef:
dollemina schreef:

Dat zeggen wij toch ook? Dat wilde paarden geen hoefverzorging nodig hebben? Juist omdat ze in het wild leven! Niet omdat ze genetisch anders zijn.
Waarom wij dan toch aan hoefverzorging doen? Omdat onze zompige ondergrond totaal niet de natuurlijke leefomgeving voor een paard is. In Amerika heb je genoeg ranches waar ze grote kudden paarden houden, daar hoeven ze ook niets aan de hoeven te doen omdat de grond daar net zo is als in de natuurlijke leefomgeving van het paard.

Ik heb ze helaas zelf nog niet kunnen bewonderen, maar een keer zei iemand in een topic iets als: "Maar de hoeven van de konikpaarden in Nederland zien er ook niet uit, en die leven ook in het wild!"
Dat bewijst voor mij alleen maar dat de theorie klopt. De ondergrond is hier te zacht, een paard is niet gebouwd op deze ondergrond. De Konik paarden hier leven niet in omstandigheden waar ze op gebouwd zijn.
Daarbij krijgen mijn paarden niet zoveel beweging als wilde paarden, ik heb geen tijd om elke dag een buitenrit van 30 kilometer te maken. Vandaar dat ik zoveel mogelijk de positieve kanten van natuurlijke omstandigheden na wil bootsen en vandaar dat bekappen nodig is.

dus een smid moet nu ook al eigenaars gaan vertellen dat hij of zij het paard buiten moet gaan zetten
kom op nou zeg,niet iedereen heeft die mogelijkheid...
en jullie vinden altijd wel wat nu is het het grond van amerika die beter is,daarom kan je met jullie
niet eens discuseren.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:29

Verkeerd gequot,

Bovenstaande is niet mijn tekst maar van Arno

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:22

Craignethan schreef:

En de NB'er is de messias die ons verlost van den boze (paarden binnen houden etc.)
[/quote]

AMEN, HALLELUJA! Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:15

EdithHartog schreef:
Craignethan schreef:

En de NB'er is de messias die ons verlost van den boze (paarden binnen houden etc.)

AMEN, HALLELUJA! Clown

En prijs de Heer! (heft handjes ten hemel)

Verdorie, bedenk me net dat ik het al van belang vond dat mijn paard buiten kwam voordat NB bestond, was ik dan toen al de NB voorbij?? Clown

Het is ondertussen een redelijke non-discussie geworden, wordt de smid verweten dat hij zijn klanten niet verteld dat een paard buiten hoord te lopen. Tjongejonge, je zou toch zeggen dat de meeste mensen de smid bij hun paard halen voor onderhoud aan de hoeven, niet voor een management-advies voor het hele paard? Moet de smid dan ook nog gaan vertellen bij wie ze hun lessen moeten gaan halen, zodat het paard correct komt te lopen? Ga toch weg, mensen hebben hun eigen verantwoording voor het houden van hun eigen paard en zijn er meestal ook niet van gediend om "kritiek" te krijgen van deze of gene die ze inhuren voor een bepaalde taak.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:21

Waratje schreef:
EdithHartog schreef:

AMEN, HALLELUJA! Clown

En prijs de Heer! (heft handjes ten hemel)

Verdorie, bedenk me net dat ik het al van belang vond dat mijn paard buiten kwam voordat NB bestond, was ik dan toen al de NB voorbij?? Clown

Het is ondertussen een redelijke non-discussie geworden, wordt de smid verweten dat hij zijn klanten niet verteld dat een paard buiten hoord te lopen. Tjongejonge, je zou toch zeggen dat de meeste mensen de smid bij hun paard halen voor onderhoud aan de hoeven, niet voor een management-advies voor het hele paard? Moet de smid dan ook nog gaan vertellen bij wie ze hun lessen moeten gaan halen, zodat het paard correct komt te lopen? Ga toch weg, mensen hebben hun eigen verantwoording voor het houden van hun eigen paard en zijn er meestal ook niet van gediend om "kritiek" te krijgen van deze of gene die ze inhuren voor een bepaalde taak.

Goch toch nog iemand die wel logisch kan nadenken Haha!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:26

Craignethan schreef:
arno8 schreef:

En de NB'er is de messias die ons verlost van den boze (paarden binnen houden etc.) Want een TB smid weet immers niet dat beweging voor een hoef beter is? Kom nou toch, de NB'ers hebben het wiel opnieuw uitgevonden.

Zie het even voor je: smid komt op pensionstal met 60 paarden in de Randstad: hé meisje, jij moet je paard 24/7 buiten gaan zetten, anders kom ik niet meer. Goed, weer een klant minder dus. Ik denk dat jij er geen idee van hebt hoe ontzettend eigenwijs sommige mensen kunnen zijn.

Voorbeeldje: mensen met te veel geld en te weinig verstand van paarden kopen 4 paarden. Moeten allemaal blootvoets en zonder deken buiten staan. Prima niks op tegen. Maar één van de paarden had al slechte hoeven en weegt zo'n 1000 kilo. Heeft dus lekker in de winter op de bevroren, ongelijke grond gestaan. Gevolg: hoeven vreslijk beschadigd. Smid is om de week er heen gegaan om de hoeven weer op te knappen, gewaarschuwd dat het paard niet op bevroren ongelijke grond kon lopen tot de hoeven sterker waren. Klant natuurlijk niet geluisterd en weer alles kapot. Moet die smid dan weer al z'n tijd in zo'n klant gaan stoppen terwijl er ook mensen zijn die wel zijn advies op willen volgen?

De meeste hoefsmeden komen op een gegeven moment in de postitie dat zij tegen een klant kunnen zeggen dat het op die en die manier moet en dat ze anders een andere smid kunnen gaan zoeken. Maar voor je zover bent zul je toch een aantal jaren het onbenul van sommige mensen moeten slikken.
Je slaat de spijker op zijn kop.

En vind het ook niet de taak van de hoefsmeden om hierop tegen in te gaan als iemand zijn paard binnen houd.Het is de keuze van de eigenaar en natuurlijk attendeer je hem op het feit dat meer bewegingsvrijheid beter is , maar doen ze er niks mee dan houd het op.Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet meer kom om te bekappen.Ik zal altijd zorgen dat het beesie weer netjes op zijn voeten staat en niet uit oog punt om mijn knip te vullen maar omdat dat mijn taak is als smid.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:48

Neheee, begrijp het nou eens een keertje! NB houdt meer in dan een manier van bekappen (zonder er op in te gaan of die nou lijkt op de manier waarop normale bekappers hun werk doen of niet). Er zit een bepaalde filosofie achter met betrekking tot huisvesting en voeding, dat is onlosmakelijk verbonden met de bekappingstheorie. Je kunt het een niet los zien van het ander en daar zit het fundamentele verschil. Een die-hard NB bekapper zal hier altijd over beginnen. Pete Ramney adviseert zelfs om er niet aan te beginnen wanneer de klant niet aan de randvoorwaarden kan voldoen. Er zullen ongetwijfeld NB bekappers zijn die vinden dat dat je eigen verantwoording is zoals er ook traditionele bekappers zijn die zich verdiept hebben in het hele verhaal en hier ook gebruik van maken. Wat maakt het nou uit hoe het heet.

En er zijn WEL paarden waarbij NB niet werkt en er zijn OOK mensen die in mindere mate deze gedachtengang volgen en er zijn OOk mensen die hun beslagen paarden 24 uur per dag buiten hebben staan. Het is niet allemaal zo zwart wit en er IS geen jullie en wij. Er is slechts de paardenliefhebber die het zo goed mogelijk wil doen. Jongens, jongens, op deze manier blijven we tegenover elkaar staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:53

Ja jammer is dat... ik merk in andere topics dat traditioneel en NB best goed door één deur kunnen..

Wat hier nu gesuggereerd wordt over smeden en buiten zetten gaat veel te ver.

Ik ben het ermee eens dat een smid best mag zeggen dat een paard meer buiten mag staan. Mijn ervaring met traditioneel beslaan is dat er echt alleen maar naar de voeten gekeken wordt. Niet naar wat ik er verder mee doe, niet naar hoe ze liep etc etc.

Alleen al door de 'extra zorg' spreekt NB me meer aan... maar dat is geheel persoonlijk...

Het is overigens niet verkeerd dat mensen wat meer gaan nadenken over wat ze doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:56

EdithHartog schreef:
En er zijn WEL paarden waarbij NB niet werkt en er zijn OOK mensen die in mindere mate deze gedachtengang volgen en er zijn OOk mensen die hun beslagen paarden 24 uur per dag buiten hebben staan. Het is niet allemaal zo zwart wit en er IS geen jullie en wij.

Jij hebt dit zo te lezen begrepen (en ik denk er precies zo over en verdiep me zowel in natuurlijk paardhouden/bekappen als traditioneel) maar het gros van de NB-ers is hier nog niet achter. Het is juist dat extreme in de gedachtengang van nooít meer ijzers! nooít meer op stal! nooít meer een bit! dat zoveel weerstand opwekt bij mij en bij heel veel anderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:58

maar ja, omgekeerd is ook het geval. Het totaal niet willen nuanceren en alleen maar de extreme gevallen ertussenuit halen..

wat dat betreft zouden beide kanten wel wat kunnen inbinden en gewoon overleggen, en openstaan voor elkaars ideen.. En als je het echt niet met elkaar eens bent, kom je er nooit uit. Dus lelijk doen heeft dan echt geen zin...