[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:40

WesseLady schreef:
capopjekop schreef:
Als mijn pony weer een aanval krijgt, bel ik zo snel mogelijk de da. Dan krijgt ze van hem een spuit en eventueel nog een vervolgspuit. hij rond dan de tenen goed af. Verder krijgt ze geen medicijnen. Als grietje nu weer een aanval krijgt, wil ik haar laten testen op resitentie, want na die kuur liep ze echt goed

Bedoel je dan de magnesiumkuur?
Ik verwacht daar ook echt veel van. Mn pony heeft alle typische kenmerken van een magnesiumtekort, dus hoop zo veel op te kunnen lossen.

Ja die bedoel ik. Na 1,5 week kwam ze weer in volle draf naar het hek toe als ik hooi kwam brengen terwijl ze daarvoor net een aanval had gehad en ze alleen maar strompelde. Nu loopt ze iets minder maar wel oke, dus ik kijk het even aan. Balen dat ik morgen op vakantie ga, maar ik heb 2 buurtbewoners gevraagt die bij de wei wonen of ze een oogje in het zeil houden dus dat is wel vertrouwt.

@ sportsar: dat klopt het zogenaamde fructaan. Op paard natuurlijk hebben ze een dructaanindex, daar kun je zien hoe het staat met het fructaanniveau in 5 grote steden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:59

Metacam en Quadrisol worden volgens mij vrij algemeen voorgeschreven door dierenartsen bij bevangenheid. Maar ze zijn levertoxisch. En dus niet echt geschikt als het dier iets aan de lever heeft. Dat kan een DA ook niet van buitenaf zien.

Cortisone wordt vaak als zwaardere pijnstiller/ontstekingsremmer ingespoten. Vaak gaat het goed, maar het is ook een berucht middel dat juist bevangenheid veroorzaakt (als bijwerking).

Op zich is het geven van een pijnstiller bij bevangenheid niet verkeerd, omdat vele pijnstillers ook tevens ontstekingsremmers zijn en/of bloedverdunners. Dat is bij bevangenheid ook belangrijk. Door pijnvermindering gaat het paard weer lopen, vind er weer doorbloeding van de hoef plaats door werking hoefmechanisme en zullen afvalstoffen op die manier ook uit de hoef worden verdreven.

Als de bevangenheid licht is is Arnica (homeopathie) ook een goed medicijn.
Of Podocomplex van Groene Os.

Sommigen geven nog wel eens "No-Bute"; dat is een natuurlijke pijnstiller op basis van duivelsklauw en ook tevens ontstekingsremmend.
Of wilgentakken/-twijgen, waar een natuurlijk aspirine in zit.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:53

Ik moest toen ook Ascal geven van de dierenarts. Dat kun je bij je eigen apotheek halen. Is stukken goedkopen dan dat je het van de DA krijgt.
Verder heb ik eigen ondervinden ondervonden (hahaha) dat magnesium ook voor de doorbloeding helpt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:34

@capopjekop, wel fijn dat je mensen in de buurt hebt wonen die haar in de gaten kunnen houden! Fijne vakantie Knipoog

@isapaardje, bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik mijn pony maar eens wilgentakken ga geven, er staan hier wilgen genoeg en heeft ie meteen iets te doen.

Verder vroeg ik me af wat jullie doen met koelen van de hoef. Koelen jullie ook, en zo ja, hoe? Er zijn zoveel verschillende theorieen dat ik door de bomen het bos niet meer zie Knipoog

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:51

nee ik koel de hoef niet ook niet gedaan toen hij zo ziek was.. ja soms maar vrij weinig.

marco gaat na mijn vakantie op speciale ijzers, het zal mij benieuwen of dat echt zoveel gaat helpen als mijn hoefsmid denkt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:05

De meningen over koelen zijn verdeeld. Je vernauwd met koelen de bloedvaten en dat is niet de bedoeling, maar je verlicht het ontstekingsproces wat. Daarom worden ook wel wisselbaden aangeraden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:20

Tja, het is lastig met dat koelen... Ik koel nu 2 keer per dag, dat ga ik nu terugbrengen naar 1 keer per dag.

Nu heb ik nog een vraagje. Ik voer mijn pony nu magnesium, maar hij wil het erg slecht eten. Ik meng het poeder nu met water en dan spuit ik het in zijn mond. Nu krijgt hij hier ook een hekel aan, dus ik zoek eigenlijk een andere oplossing. Hij eet het iig niet met appelmoes, grasbrok en als ik het over zijn hooi gooi laat hij het liggen. Wie heeft de gouden tip?? Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:27

Appelazijn.
Mijn pony krijg ik alles gevoerd (als ze het "normaal" niet lust) als ik er een scheutje appelazijn bij doe.
Ik gruwel zelf van de zure lucht, maar zij vind het heerlijk ...

Ik koop de fles gewoon bij een natuurwinkel (voor menselijke consumptie). Nog geen 2 euro de fles.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:06

WesseLady schreef:
Tja, het is lastig met dat koelen... Ik koel nu 2 keer per dag, dat ga ik nu terugbrengen naar 1 keer per dag.

Nu heb ik nog een vraagje. Ik voer mijn pony nu magnesium, maar hij wil het erg slecht eten. Ik meng het poeder nu met water en dan spuit ik het in zijn mond. Nu krijgt hij hier ook een hekel aan, dus ik zoek eigenlijk een andere oplossing. Hij eet het iig niet met appelmoes, grasbrok en als ik het over zijn hooi gooi laat hij het liggen. Wie heeft de gouden tip?? Knipoog

Hoi hoi.

Mijn paard wilde het ook niet eten. Gaf hem toen wat slobber met de medicijnen er door heen, dit ging goed... Misschien de gouden tip ??

succes Willemien

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:43

je moet wel opletten dat er geen calcium in het spul zit wat je bij het magnesium doe!

lust je paard het ook niet als je een spuit maak met appelmoes? tsja die van mij is er ook niet dol op maar hij houd het zo teminste binnen en daar gaat het mij immers om Ja

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:52

fancylover schreef:
je moet wel opletten dat er geen calcium in het spul zit wat je bij het magnesium doe!

lust je paard het ook niet als je een spuit maak met appelmoes? tsja die van mij is er ook niet dol op maar hij houd het zo teminste binnen en daar gaat het mij immers om Ja

Bedankt voor de tips!!

Probleem is dat hij zo lastig wordt van de spuit... Hij heeft er echt een hekel aan!
Ik had van iemand anders de tip gekregen om een beetje honing op de onderkant van de emmer te doen, en daaroverheen de appelmoes met medicijn. Honing ruikt sterk, en heb maar heel weinig nodig. Moet zeggen dat dat best aardig werkt.

Slobber bevat bij mijn weten ook calcium (iig toegevoegd) dus dat wilde ik liever niet. Hoe dat zit met appelmoes weet ik eigenlijk niet precies, ga zo eens even op de pot lezen! (lekker handig dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... Bloos )

Ga ook de appelazijn eens proberen Haha! Wie weet vind ie dat ook wel lekker.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:13

appelmoes weet ik eigenlijk ook niet Knipoog en dan zal het nooit heel veel zijn want naar mij weten zit overal wel een beetje calcium in Ja marco krijgt het de hele tijd al met appelmoes en het werkt prima Lachen
hij krijgt nu zelfs weer krachtvoer (wel speciaal met weinig eiwit enz, na goed volgens de man van de winkel was dat goed voer) en nog steeds 1x per dag een spuit en dat gaat heel goed Haha!
afentoe sla ik een dag de spuit over om het zo een beetje af te bouwen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:20

Maar hoeveel appelmoes voer jij dan? Wessel eet het namelijk alleen met flinke hoeveelheden Knipoog (hij doet 1,5 dag met een pot) Hij weet helaas heel goed wat lekker is Nagelbijten / Gniffelen

En na hoe lang volledige dosis geven ben je gaan afbouwen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:22

ik geef hem in een spuit he dus dat is vrij weinig, ik heb een schepje met een lange steel eraan en daarvan krijgt hij ongeveer 3 of 4 schepjes maar dat is dus een hele kleine hoeveelheid.

maar wat voor spuit gebruik je als je hem met de spuit geef? en wat doet ie aangezien hij het niet leuk vind?
kijk marco vind het ook niet geweldig maar zn spuit is snel op en als je al aangeef dat hij appelmoes wel lekker vind snap ik eigenlijk niet waarom hij zo moeilijk doet Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:32

Ik geef hem met zo'n spuit waar een injectienaald aankan zeg maar. En dan een grote.
Hij doet zn hoofd omhoog, laat zich niet pakken, mond stijf op elkaar, hij wil het gewoon echt niet. Zo doet hij ook met wormkuren, daar heeft hij ook een hekel aan. Ik krijg er die spuit uiteindelijk wel in, maar ik zou het liever op een andere manier doen. Waarom zoveel dwang als het anders kan... Knipoog

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:34

owjah okej dan moet je idd wat anders proberen en met grasbrokjes? (daar heeft die van mij echt een hekel aan)

ik heb gewoon een spuit gehaald bij de apotheek van 50 ml
maar volgens mij heb jij ook zoiets Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:36

Denk idd dat het zo'n zelfde spuit is. Deze is van de dierenarts.

Hij lust ook geen grasbrokjes Clown
Zeikerige pony is het eigenlijk als ik er zo over nadenk Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:04

In 'standaard' appelmoes zit veel suiker verwerkt en suiker is in alle opzichten niet zo best voor een bevangen paard. Een beetje appelmoes kan geen kwaad, maar als het om zulke hoeveelheden gaat zou ik er mee oppassen.

Probeer maar gewoon eens de appelazijn; weet bijna zeker dat het werkt. Haha!
Want als er 1 pony is die "zeikerig" is met medicijnen, supplementen en alles wat eigenlijk goed of nodig is, is het de mijne wel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:32

Tja daar was ik idd ook al bang voor... Hij krijgt wel de appelmoes met het laagste suikergehalte, maar dan nog lijkt het me wat veel. Ik ga eerst eens een fles halen, ben benieuwd Knipoog

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:04

tsja zo heeft alles wat volgens mij, maar magnesium is dan ook iets wat weinig dieren willen eten hoor! me oom had het erover dat de koeien ook wel eens zoiets kregen en die eten het ook niet omdat het een rare smaak heeft ofzo

maar ik hoop dat het lukt met appelazijn Ja

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:36

Ik heb een vraagje over hoefbevangenheid.
Ik deed daarstraks mijn paardje naar de hengst en de hengstenhouder vroeg aan mij of ze ooit bevangen gestaan heeft. Bij mijn wete heeft ze nog nooit hoefbevangenheid gehad, in ieder geval toch niet in de 3 jaar dat ik ze heb, ze is nu 14. Hij zei dat hij dat kon zien aan de horizontale strepen op de voorzijde van haar hoeven. Klopt het dat je het daar aan kan zien? Voor de rest waren haar hoeven wel in orde.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:47

De horizontale strepen in de hoeven laten veranderingen zien in het voerpatroon. Bijvoorbeeld plotselinge verandering van stalrantsoen naar weiderantsoen, dat soort dingen. Die veranderingen kunnen leiden tot hoefbevangenheid, maar dat hoeft niet.

Edit, ik heb nog niet kunnen proberen met Appelazijn, die was op in de winkel Boos!
Nu kan ik 'm dinsdag pas halen, dus dat is jammer. Mn pony krijgt inmiddels wel een stuk minder appelmoes, en eet het nu toch op. Hij kijkt er wel een beetje vies bij, en het gaat erg langzaam, maar het gaat naar binnen Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:40

die strepen kunnen inderdaad ook betekenen dat het paard bevangen is geweest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:33

Bij bevangenheid spreiden de ringen zich in de verzenen uit naar beneden zoals in onderstaande foto te zien is:

Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:38

ah nee, zo zijn ze zeker niet! Ze staan op een korte afstand netjes horizontaal.