Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:42

tja,rijden kunnen ze hier in frankrijk niet,dus dan zal het inderdaad wel daar aan liggen,misschien verkeerd trainen en overbelasten,weten ze hier veel......(niet veel op gebied van dressuur en springen,wees maar blij dat je wat dat betreft in nl woont....)
Wat bedoelen jullie met 3 en 4? zijn dat gradaties?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:51

ja dat zijn gradaties.
weet zelf eigelijk niet wat het hoogst is.
is dat 4??

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:53

Bonny4life schreef:
ja dat zijn gradaties.
weet zelf eigelijk niet wat het hoogst is.
is dat 4??

Ja 4 is het hoogst en dus het 'ergst'.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:58

ja dat dacht ik al.
een kleine 3? heeft de mijne..rare benaming.
is dat niet gewoon een 2 of een 3?
of laten we zeggen ertussen in.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:01

nou heb vandaag na een hele lange tijd met mijn hko fase 4 paard weer eens het strand gezien!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Hij vond het heeeerlijk ik ook en hij kan nog steeds heeeel hard! Hyper!
Ik vond dat hij het verdiend had..we hobbelen al zo'n tijd in de bak en zijn alleen maar bezig met rechtrichten en ontspanning.
DIt is niet ons ding wij houden van buitenrijden dus vandaag vond ik dat hij de strandrit echt verdiend had en hij heeft er echt zichtbaar van genoten!
Als hij morgen gewoon nog steeds goed loopt gaan we het gewoon weer vaker doen! Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:09

is het straalbeen bij 4 echt gerafeld of wil het zeggen dat ze een chronisch ontsteking hebben,jee ik weet hier echt niets van wat erg.....

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:37

geerke schreef:
is het straalbeen bij 4 echt gerafeld of wil het zeggen dat ze een chronisch ontsteking hebben,jee ik weet hier echt niets van wat erg.....

Is mij ook niet helemaal duidelijk. Volgens mij is het gewoon de ernst van de slijtage die gepaard kan gaan met de onsteking. Dat is mijn gedachte erover, maar dat weet ik dus niet zeker. Mijn paard heeft destijds een kuurtje gehad tegen de onsteking en verder nooit meer iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Meestal duidt men met 1 t/m 4 de gradaties aan die Röntgenologisch te zien zijn. 1 is t minst erg, 4 t ergst. Een kleine 3 is dus een erg ruime 2, zeg maar 3-...

Bij 4 zijn er grote cystes, diepe groeven en/of flinke haken te zien op het straalbeen.

Overigens kan bij Róntgenologisch een 4, een paard toch 100% goed lopen en een paard met een 2-tje heel erg kreupel zijn. Daarom wordt er wel eens gezegd dat t bijv. klinisch erger is dan Röntgenologisch.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:19

ja dat denk ik ook
mijn pony had eigelijk ook nooit last
en de foto's was niet eens heel veel geks te zien
geen rafelingen enzo alleen een soort hobbel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:32

Bij de kliniek zeiden ze dat 1 op alle hoeven eigenlijk vrijwel nooit voorkwam. Er is altijd wel ergens iets van een oneffenheidje. Mijn paard heeft drie x 1 en een kleine 2 op één hoef. Ik gelijk helemaal zenuwachtig maar dat was prachtig volgens de kliniek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:36

de mensen hier die foto's hebben laten maken, hebben jullie ook zelf exemplaren van die röntgenfoto's? Zo ja, kunnen jullie ze uploaden Cool ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:43

ja ik heb wel een cd meegekregen, maar die foto's zijn giga bestanden. En ze kunnen alleen bekeken met het bijbehorende programma. Ik heb wel een print screen geprobeerd, maar dan hou je aan kwaliteit weinig over als je naar 640 x 480 gaat. En om dat ene heel vage dingetje van Lan's kleine twee te zien, moet je heel erg inzoomen. De andere hoeven zijn helemaal goed, dus daar is helemaal niks aan te zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:44

of juist wel, want dan zie je hoe een gezonde hoef eruit hoort te zien Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:47

Oh zo... hmm nou ik wil het nog wel eens proberen. Moet ik eerst gaan graven naar die CD. Die zit ergens tussen honderden anderen en ik heb er weinig systeem in moet ik bekennen. Maar ik zal het proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:26

komt het ook aan de achterhoeven voor?Heel lang geleden toen ik nog als groom werkte bij een springruiter,hadden ze daar ook een paard op stal staan met hoefkatrol,daar was een zenuwsnede bij gedaan,en toch door springen ermee,en 1 zakje but door het voer iedere dag,maar volgens mij doen ze dat nu niet meer,zenuwsnede,het paard voelt dan niets meer...
(jullie begrijpen dat ik maar 4 mnd als groom heb gewerkt,daarna nooit meer,alleen maar voormezelf....)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:54

samantha5 schreef:
Bij mijn fjord Niek is de HKO goed onder controle. Na maanden tobben loopt hij nu weer goed en voelt hij zich duidelijk beter.

Rijden doen we nog wel, maar wel minder. Springen en longeren zijn dingen die behoren tot het verleden. Wel wil ik in overleg met de dierenarts Niek medio mei meenemen op vakantie. Al is het maar een ritje van een half uur of een lekkere stapwandeling aan de hand.

Ben super blij te lezen dat het beter gaat met Niekje nog steeds Lachen Hopelijk kan dat vakantietje doorgaan, en blijft hij lekker lopen Lachen

Mijn paard is vorig jaar afgekeurd, en zijn er vermoedens uitgesproken voor HKO. Ik heb echter (nog) niet fotos laten maken, maar wil dit wel gaan doen. Er zijn echter wat dingen tussengekomen (kroonrandwond e.d.) dat ik dat nog niet heb gedaan. Verder 'train' ik wel met de gedachte dat er wat kán zitten, zelf merk ik echter eigenlijk weinig aan mijn paard, al ga je wel veel spoken zien soms. Maar ook aan de longe loopt ze goed. Al doe ik dat niet veel meer, springen hebben we nooit gedaan en zullen we ook niet doen tot ik ooit eens fotos laat maken. Maar springen is alles behalve een must.

Overigens is zij afgekeurd op de kleine volte op het harde ne met de buigproef. Op de volte in de bak liep ze wel gewoon ruim en niet verkort met linksvoor.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:27

Bonny4life schreef:
ja longeren hoe gaan jullie daarmee om?
mijn pony heeft een kleine 3.
en ik longeerde best vaak met pessoa..

Ik longeer niet meer, omdat er teveel druk staat op de voorbenen door het maken van kleine cirkels. Ook de dierenarts raadde het mij het sterk af.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:37

ik heb geen kopies van de foto's.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:37

Ik heb een cd met foto's.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:20

Ik longeer mijn merrie met hko 3/4 juist wel, maar dan wel in een longeerbak met hele goede bodem (agterberg) en de grootst mogelijk cirkel (of eigenlijk telkens rechtuit en dan de bocht om en weer recht uit, vierkanten met een flauwe bocht zeg maar). Ik doe dit omdat ze onbelast fijner loopt dan wanneer ik haar rijd, met name in draf, stap maakt niet uit. Ik vind het belangrijk dat ze toch regelmatig kan draven en dat doet ze dan ook graag en als ze zich een dag heel goed voelt kan ze zomaar ineens een tijdje lekker galoperen aan de longe. Onder het zadel stap ik lekker, ga naar buiten etc, zodat ze veel afwisseling heeft. En ze loopt (los) in een grote stapmolen, dagelijks zo'n 30 minuten.

Op deze manier zie ik langzaam weer verbetering komen en hoop ik een goede manier te vinden om haar lekker in beweging te kunnen houden, wat volgens mij toch het beste is.

Wat ik wel jammer vind en waar ik ook wel verdrietig van word is dat als sommige mensen mij zo bezig zien ze zeggen dat ik haar meer moet laten werken, dat het zo niet opschiet e.d. en dat ik haar maar eens aan het lopen moet zien te krijgen, terwijl ik al juist zo blij ben dat ze weer zonder tegenzin wil lopen en zich schijnbaar gelukkig voelt zo. Ik ben blij met hele kleine stapjes, maar in de ogen van sommigen is dat niks... Verdrietig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:22

Je ziet niks aan je paard en daarom reageren mensen zo,ik krijg gelukkig betere reacties van mensen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:32

marleen_usar schreef:
Je ziet niks aan je paard en daarom reageren mensen zo,ik krijg gelukkig betere reacties van mensen.

Precies, terwijl je juist voorzichtig de grenzen van je paard aan het aftasten bent en waar mogelijk een beetje verleggen!
Als ik 3 stappen vooruit doe en het is teveel, ben ik weer 2 stappen terug, daarom doe ik het liever stapje-voor stapje-, ik heb de tijd en vind het ook belangrijk dat mijn paard zich gelukkig voelt. Een sportpaard wordt het toch niet meer ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:02

hoezo zie je niets aan het paard?,ik zie het heel duidelijk als er hoefkatrol in het spel is...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:07

Ja jij ziet het wel maar veel mensen zien niks.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:40

geerke schreef:
hoezo zie je niets aan het paard?,ik zie het heel duidelijk als er hoefkatrol in het spel is...

Hoe zie jij dat dan?? Bloos

Wil je niet aanvallen hoor maar in een paar posten terug zeg je nog dat je er niet zoveel van weet, dus hoe kan je het dan wel zien??
Toen die van mij van de een op andere dag kreupel liep kon ik niet denken dat hij wel misschien hko had.
Dus vandaar mijn vraag hoe kan je dat zien? Knipoog