Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:50

@ pony: Ik zou nu zeker niet meer gaan stappen. Ik neem aan dat je stapt op het harde, dat stimuleert de pees meer dan op de wei. Ik ben er inmiddels achter dat als ze zeggen tegen mij 20 minuten stappen voor 3 weken , ik daar ongeveer het dubbele voor uittrek. Ik heb het idee dat ze denken dat iedereen zo snel mogelijk er weer op wilt zitten, terwijl wij gewoon willen dat het zo goed mogelijk goed komt, niet zo snel mogelijk.

Toen ik vorige week in de kliniek was zei de DA tegen mij dat ik gelijk elke dag 5 minuten moest gaan draven!! En als het been op zou zwellen dan moest ik het maar elke avond inbandageren..... In mijn ogen ga je niet gelijk 5 minuten draven nadat ik er 11 maanden alleen maar mee gestapt heb en ten tweede als het been gaat opzwellen doe ik toch teveel??!! Dus daarom advies ingewonnen bij de stalhoudster waar Villie naartoe is gegaan om de wei op te bouwen en die constant dit soort paarden opvangt, en die zei tegen mij dat ik maar eens moest beginnen met 2 x per week 1 minuut, dat 2 weken lang en van daaruit te kijken hoe het been zich houdt.

Ik heb al 6 maanden contact met haar en zei gaf me het advies om vooral naar het been te kijken. Als het been teveel werkt doe je teveel en moet je een stap terug doen. Daarom ben ik al die tijd blijven stappen en heb ik hem nu ook op de wei staan. Omdat zijn been bleef oplopen de laatste weken heb ik de tijd dat hij buiten staat gehalveerd naar 6 uurtjes per dag en staat hij de andere tijd op stal om zijn been toch wat meer rust te geven.

Quiz: ik vind 2x per dag een kwartier veels te veel. De eerste 3 maanden heb ik het bij 10 minuten gehouden, maar die van mij had dus stalrust. In jouw geval zou ik zeker niet meer stappen nu. Blijf naar zijn been kijken. Om de dag lijkt me geen slecht advies, begin gewoon met 10 minuutjes en kijk hoe dat gaat. Vertrouw je het, ga je toch terug naar 3 x per week voor een aantal weken. Op de wei lopen is toch anders dan op de harde. Stap anders maar 5 minuutjes, gewoon kijken hoe het gaat. Je moet je namelijk realiseren dat het stappen op de harde ervoor zorgt dat de vezels die teruggroeien netjes langs elkaar gaan zitten wat heel belangrijk is voor het herstel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:53

Been is bij mij niet meer warm al een dag of vier niet meer. En na het land is ze dus echt dunner. Bijna normaal zelfs.
Krijg tips om wel op te gaan bouwen. Maar twijfel of het niet te snel is.
Paard geeft overigens aan weer aan het werk te willen maar ja!

Stappen doen we nu overigens uit veiligheidsoverweging in de binnenbak. Dau niet op het harde. Dit omdat ze in de binnenbak braaf en rustig is. En buiten langs de weg ontploft. En dus ook rare sprongen maakt op het asfalt wat me ook niet heel gezond lijkt!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:54

Qizz schreef:
Jee ponyparadijs... Moeilijk he. Zo herkenbaar.. Ik bel ook mn da maar ik weet dat hij wil dat ik wel ga opbouwen.. Mn smid is voor stilzetten. De zwelling is nog zo groot. Wordt niks minder. Dat vind ik heel naar. Stap niet graag met hem als t been zo dik is. Maar goed. Misschien is t juist goed... Kweet t niet meer...

Nee zijn been is de ene dag dikker dan de andere. Het positieve is wel dat t niet meer zo warm is als een paar weken geleden.

Als die van jouw ook zijn check ligament aan gort had dan duurt die zwelling nog wel even hoor. Die van mij heeft dat nu nog. Zijn been is nog steeds niet helemaal dun en koud, blijft nog steeds werken, terwijl het er van binnen dus wel goed uit zag. Zijn check ligament is nu nog ongeveer 1/3 dikker dan normaal en dat wordt met de juiste opbouw vanzelf dunner.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:55

Ja Esther inderdaad. Die 2 dagen lijken mij ook niet goed en om de dag is teveel heb ik t idee. Dat idee heb ik dus ook. Lang duurt t toch. Of het nou 9 of 13 maand duurt maakt mij niet uit. Heb liever dat ik niet te vroeg begin...

Hoop dat de da me kan overtuigen. De smid vond weiderust en hij is echt altijd van de beweging maar hij vond t been te dik en warm toen nog. En als ik niet iedere dag ivm mn werk kon stappen ging hij dus ook voor rust.

Je bent zo bang dat je teveel doet...

Monty ja dat klopt. Ik heb ook begrepen dat stappen op t harde wel nodig is. Heb jij evt per pb het telnr en mailadres van degene die jouw paard begeleidt heeft? Zou heel graag van haar ook eens willen weten hoe zij erover denkt. Kan misschien idd wel om de dag 5 minuutjes doen...

Klopt helemaal. Wil er dolgraag weer op maar ben als de dood te vroeg wat te doen. Gek. De da zei alle tijd nemen en wie wil er nou steeds sneller haha... Pfff...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:06

Quiz, omdat ze Villie 10 weken daar heeft gehad en ook met hem bezig is geweest, weet ze precies hoe en wat voor hem het beste is. Ze heeft mij de hele tijd op het hart gedrukt om vooral geduld te hebben en goed te blijven kijken hoe het been zich gedraagt. Ik weet niet of ze telefonisch wat kan betekenen voor jou, ik zal het eens vragen. Ik denk wel dat als het been te dik en warm blijft je ook qua weidegang een stap terug zou moeten zetten, dus ipv de hele dag op de wei, maar een halve dag (mits hij zich rustig zou houden op stal) en dan te kijken wat het been doet. Dat werkte bij die van mij heel goed, het bleef gelijk een stuk rustiger. En dan een keer of 3 per week 5 minuten te gaan stappen op de harde. Het zou ook een optie zijn om je paard daar een tijdje naartoe te brengen....

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:35

Ik bel iig deze week mn da even om alle twijfels te bespreken. Om de dag die 5 minuten lijkt me wel wat en anders helemaal weiderust tot t voorjaar ofzo. En dan rustig opbouwen. Maar ja. Straks is t been dan nog net zo dik.

De da zei ook dat t van binnen dus al mooi iets herstelde maar dat we nu moesten zorgen dat het been dunner werd. En blijft. Ook na belasting. Als ik gestapt heb is t in ieder geval nu niet meer slechter zoals in t begin. En daarna koel ik 20 minuten en is t dan ook dunner gelukkig. Ende traumeel erop. Helaas zie ik niet dat t been daar dunner van wordt maar t zal vast wel wat doen.

Monty bij jou gaat t nu goed? Gaat t met draven goed?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:24

Ik heb afgelopen donderdag 1 minuut gedraaft en 30 minuten gestapt daarbij en zijn been bleef goed. Het was wel iets warmer maar dat mag, zolang het niet dikker wordt is het goed. Morgen ga ik weer 1 minuut draven. Volgende week ook nog 2x per week en daarna begin ik 4 x per week te draven 1 minuut. Als dat goed gaat dan ga ik langzaam de minuten opbouwen.

Ik zit nu op het volgende schema, 1-2 x stappen kleiner rondje van ongeveer 15 minuten (erlangs of erop), 1 x stappen 20-30 minuten, 2 x stappen langer rondje (30-40 minuten) met 1 minuut draven. Donderdag zijn we precies 11 maanden bezig.

Helemaal weiderust ben ik niet zo weg van. Bij Villie zag ik duidelijk verschil met hele dag op de wei, of zoals nu 6 uur op de wei. Alleen gaat hij zich na die 6 uurtjes vervelen en begint te sodemieteren. Daarvoor is hij rustig en doet hij geen gekke dingen. Maar dat is ook weer per paard verschillend. Het been moet ook genoeg rust krijgen om te herstellen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:08

Super lastig, dierenarts perikelen. Ik ga vrijag as terug naar de kliniek voor een nieuwe scan en meteen daar advies vragen; Wellicht kunnen zij mij meer overtuigen. Qizz,
Misschien is een second opinion een optie? Gewoon voor vertrouwen.
Monty, je bent al ver!!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:45

Monty heeft er dan ook al 11 maanden opzitten geloof ik... lange weg hoor. Aan Monty's doorzettingsvermogen en vasthoudendheid hoeft niemand te twijfelen. ;-)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:14

Dank je wel Esther :D . En ja, donderdag zijn we precies 11 maanden bezig.
Eerlijk gezegd wil ik gewoon het beste voor hem, ik wil er alles aan doen (wat binnen mijn mogelijkheden ligt) dat we dadelijk weer lekker kunnen rijden en mezelf achteraf niks kunnen verwijten. Hij is pas 9 en is niet geschikt als alleen weidepaard. Hij heeft nog een heel leven voor zich en dat hou ik mezelf de hele tijd voor ogen. Ik heb gewoon de pech gehad dat hij met 5 maanden weer met een dik been stond, anders was ik nu al een heel stuk verder geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:51

Mijn paard is niet meer kreupel en de verdikking bij zijn pees was na een paar dagen weg. Hij staat nog op rust, maar gisteren heeft hij flink de gek uitgehangen op de wei heb ik gemerkt, staat nu weer apart, maar met deze wind valt dat niet mee hem rustig te houden.

Zit te denken, toch alsnog maar een echo? heb ik nog niet gedaan...of zou hij zich flink hebben verstapt? Of gewoon wat overbelast met het te veel stoeien met zijn nieuwe jonge maatje?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:05

Ik lees hier wel mee, maar kom nog niet zo aan reageren toe. Eigenlijk heel vervelend dat er een aantal lotgenoten zijn, maar het biedt toch wat steun. :j

MontyRulezz schreef:
He bah wat mega frustrerend is dat Lorette!!! Je wilt zo graag dat hij zich rustig houdt en ipv daarvan maakt hij het alleen nog maar erger. Even een vraagje, toen je hem nog deed trainen, hoe had je hem toen staan?? Heb je er ook al aan gedacht om misschien in het begin van de muisjes te geven om hem rustig te houden tot hij wat meer aan de situatie gewend is? En anders heb je inderdaad maar 1 optie, en dat is om hem maar de wei op te gooien en dan te zien wat er van terecht komt.

Bam stond 24/7 buiten toen ik hem nog in 't Z uitbracht. En in de winter 's nachts op stal. Dus dan is de overgang naar boxrust wel absurd groot. Vandaar dat hij het ook echt niet accepteert en gewoon weer in de wei staat.
Muisjes heb ik wel gekregen, maar daar heb ik geen fijne ervaring mee. Ik durf ze eigenlijk niet te geven, omdat ik alleen maar paarden heb meegemaakt die er lomper van werden. En als ik ze dan ergens voor wil behoeden, dan lijkt het alsof ik niet meer tot ze door kan dringen.

Hij is ook alweer uit de wei gesprongen. :7 Ik ging rijden en Bam ging leuk mee. Toen kon ik meteen weer omkeren om een extra draad boven de omheining te maken. Hier is hij nog niet over gegaan. Ter compensatie heeft hij zijn rodeoskills uitgebreid. Maar goed, dat deed hij thuis in het kleine land ook en nu komt hij tenminste niet op de weg / bij de buren / in het bos / in de tuin.

Zo was zijn pees kort na de scan (2,5 maand geleden):
Afbeelding
= achteraanzicht

Die bult is iets geslonken, maar zit er nog wel duidelijk. Volgens mij is het allemaal litteken weefsel. De bult is keihard. Is er nog een manier om die bult kleiner te maken? (Heb weinig hoop, maar goed...) Vocht krijg ik wel uit een been, maar dit niet.

@ russel, wil je een scan maken na zijn rodeo? Of omdat hij eraan toe is?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:50

Lorette, die van mij had precies zo'n bult, maar dan aan de zijkant. Het heeft toch wel een maand of 6-7 geduurd voordat die weg was, dus ik denk dat die bij jouw paard ook nog wel weg gaat hoor!! Geen vochtbult maar een echte harde bult. Dat komt toch door de blessure. Het enige wat ik je kan aanraden daarvoor is traumeelgel erop smeren.

Nee, van 24/7 naar stalrust kan ook niet. Buiten of hij het wel of niet zou pikken zou ik dat ook echt zielig vinden. Die van jou vind het blijkbaar wel leuk om overal uit te springen :+ . Schiet natuurlijk niet op zo. Ik zou hem dan ook maar gewoon op de wei gooien. Ik denk dat je weinig andere opties hebt.

Russel, had je bij je paard al een keer een echo laten maken? Zo nee, zou ik het voor de zekerheid maar wel laten doen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:55

Vandaag 2e keer gedraaft, 1 x minuut en toen nog een stukje en 30 minuten gestapt en been bleef dun en koud :D .
Dus het gaat echt de goeie kant op!! Meneer had wel zijn regendeken gesloopt die hij vandaag voor het eerst weer op had, het is een echt houdini!!

Cath84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:59

Hey,

ik ontdek deze post nu net, omdat ik ook op zoek ben naar info voor mijn paard dat op rust staat voor een peesblessure.

Kleine situatieschets: ik heb een grote hengst van 1.80 die we stilaan aan het optrainen zijn voor dressuurwedstrijden. Nu vind ik enkel in de bak rijden maar saai en geestdodend, dus ga ik nogal veel op wandeling en daar is het dus misgelopen: zwaar kreupel thuisgekomen ...

Nu was hij aan dat been (linker achter) sowieso al gevoelig: als ik hem uit de box haalde stond zijn koot altijd heel dik gezwollen. Was niet warm of zo en hij was ook niet kreupel, maar had wel een lange opwarming nodig en achteraf waren zijn beentjes als nieuw.
Maar de combinatie van regelmatig rijden in een slechte bak (binnenpiste heel erg ongelijk, met overal bulten en gaten en buitenpiste te zwaar) + zware wandeling er bovenop, zijn dus fataal geworden.

De dierenarts heeft hem meteen een week op boxrust gezet en daarna mocht ik stilaan beginnen stappen op harde ondergrond. Hij zei wel van elke dag te stappen en zo stilaan op te bouwen. Nu ben ik 2 weken aan het stappen en we zitten aan een goeie 30 minuten nu.
Vandaag heb ik de dierenarts opnieuw gesproken en hij gaf groen licht om de komende 3 weken ook stilaan draf toe te voegen: eerst een minuutje of zo en dan heel langzaam opbouwen.
Ik heb wel totaal geen idee of dat wel de goeie manier van werken is en als ik de commentaren hier wat lees IS er ook niet echt DE manier van opbouwen, ierdereen pakt het anders aan. Maar ik ben wel bang om te forceren, van te snel te beginnen draven of te veel te doen met die zwakke pees...
OP de weide zetten is geen optie, want grote weides zijn niet voorhanden...

Nu lijkt zijn been het wel uit te houden: de koot zwelt niet meer op en hij is duidelijk niet meer kreupel (al weet ik wel dat hij heel hard is tegen pijn) dus we leven op hoop.Maar alle tips zijn dus welkom!
Ook om het praktisch aan te pakken, want ik kan jullie verzekeren dat een hengst op rust zetten om er dan even 10 minuutjes mee te stappen, niet van de poes is... Die staat op ontploffen van te veel energie (al krijgt hij bijna geen krachtvoer meer, voornamelijk hooi) Ik ben nu de ConCord aan het uitroberen, evenals vanalle alternatieve manieren om hem toch wat onder controle te houden (zoals kruiden van Vitalherbs) maar de komende 3 weken worden nog spannend!

In elk geval hoopgevend om de goeie berichtjes te lezen van andere mensen die hetzelfde doorspartelen met hun paard! Goeie moed iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:50

Nee, ik heb nog geen echo laten maken, zit nog met een dikke DA rekening van mijn andere paard, hij staat sowieso op rust en over een week ga ik toch maar een afspraak maken. Want als het aantoonbaar is, moet hij toch op rust, is het niet aantoonbaar, heeft hij toch iets gehad en rust is dan toch niet verkeerd voor een paard van 18

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:00

Met echo weet je wel beter waar je aan toe bent. 5 weken of 5 maanden maakt nogal uit. Het lijkt me fijn om te weten, ook al staat hij al op rust :j

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:52

Pfoe, monty ik heb echt respect voor je! Ik heb gisteren het verband van m'n paard z'n been afgehaald. De wond van de operatie is helemaal dicht! Zn. Been zag er gisteren echt super uit, maar ik heb het idee dat hij er vandaag toch wat meer last van heeft. Rond de pezen zit nu iets meer vocht dan gisteren en hij reageert ook gevoeliger als ik z'n pezen voel. Kan dit komen doordat hij misschien wat steun van het verband mist? Gelukkig vrijdag terug naar someren voor een scan, ben benieuwd!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:06

ik wou dat ik ook al op 11 maanden zat, Monty ik ben jaloers,.. (grapje hoor), al wou ik wel graag dat we ook al zover waren. Het stappen om de dag, 5 minuten lijkt goed te gaan. Ga daar lekker even mee door,.. daarna koel ik het been en wordt het meestal ietsje dunner.

Faye, ah dat is fijn dat je weer een scan hebt. Ik leef (toch) ook naar de volgende toe,.. maar dat hoefde pas over 2 a 3 maand.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:11

Fijn dat het stappen goed gaat Quiz!! Ik hoop dat jij met 11 maanden al een stuk verder bent dan ik :) .

Faye, het zou goed kunnen dat het been die steun mist. Ik bouwde de bandage rustig af. Eerst een halve dag eraf, daarna hele dag eraf, daarna dag en nacht eraf, dan kan het been wennen. En wat je je moet realiseren is dat door de bandage een eventuele zwelling die er normaal gezeten zou hebben tegengehouden wordt. Dan lijkt het alsof het been er beter uitziet dan het in werkelijkheid is.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:18

Idd fijn quiz!!!
Dat zou eigenlijk wel een goede zijn geweest Monty, daar heeft m'n dierenarts alleen nooit aan gedacht natuurlijk. Ik ga echt opzoek naar een ander, eerst someren afwachten. Ik stal nu 2 keer per dag 2 minuten en spuit het dan 10/15 minuten af met koud water... Ik weer niet wat ik nu kan doen om het beter te doen? M'n paardje regelmatig vaak met dat been op rust staan nu, dus hij ontlast het wel een beetje. Kan hij na 6 weken absolute stalrust nog zo'n last hebben van die pees? Mij is verteld dat de peesblessure meevalt, maar ik schat m toch erger in misschien.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:39

POTVERDORIE!! Ik lees nu ook overal op bokt over de stalbandages. Die kak dierenarts ook. Ze noemt zich nog wel een paardendierenarts ook. Ik word echt een beetje verdrietig en moedeloos van de situatie... Zou het zin hebben om morgen morgen een stalbandage om te doen? Wellicht van 10- 20u ofzo? Hele dag en nacht lijkt me erg lang?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:44

Als jullie het geld er voor hebben is het volgende adres ook erg fijn voor paarden om te revalideren, kost aardig wat (ong 250 euro pw) maar ze herstellen er erg goed.

http://www.health4horses.nl/

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:48

Sponsor gezocht ;-)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:43

Haha, ja dat heb ik toen ook gezien, maar dat kan ik echt niet betalen...!!

Faye, troost je, ik kreeg dat advies ook van de kliniek waar Villie onder behandeling staat. Kop op, niet je hoofd laten hangen!! Ik weet hoe frustrerend dit is, het is gewoon lastig om te weten wat je moet doen. En 6 weken is niks hoor, zelfs met een peesblessure die meevalt kun je een half jaar zoet mee zijn. Ik zou de bandage gewoon rustig afbouwen en verder blijven doen wat je nu al doet.
Smeer je ook traumeelgel erop?? Hebben wij goeie ervaring mee! En een supplement bijvoeren werkt ook goed!! Allemaal dingen die de kliniek mij niet verteld heeft.