[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:42

Insuline resistentie, soort suikerziekte.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:51

Oke. Heb niet echt een duidelijke foto van dr hals. Maar hij is echt keihard, ik dacht dat dat een symtoom was van hb.
Morgen vroeg laat ik de DA weer komen.

Edit, misschien zo een beetje.
Afbeelding
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:55

Yellowfish schreef:
Nou, Perdy leek de goede kant op te gaan! Twee weken geleden op maandag verklaarde de dierenarts haar bevangen aan haar rechtervoorbeen. Die week daarna kwam op woensdag de hoefsmid langs en die haar hoeven een heel klein beetje bijgewerkt omdat er letterlijk hele stukken van afbraken, en hij gaf aan dat hij vermoedde dat het een zoolkneuzing was en geen bevangenheid. Tot en met afgelopen zaterdag heeft ze op de pijnstillers gestaan, tot ze op waren, en helaas was het gisteren helemaal mis ;( ze kon nauwelijks een stap verzetten en struikelde over haar eigen benen..

Gelijk maar weer de dierenarts gebeld en die is vanmiddag weer langsgeweest.. conclusie: voor aan beide benen flink bevangen en achter licht bevangen.. maar weer aan de pijnstillers en nu ook bloedverdunners erbij.. in de paddock direct ook een prachtig zwembadje rond de waterbak gecreeerd zodat ze koel kan staan als ze daar behoefte aan heeft..

Bah, ik voel me zo machteloos en schuldig... -O- ik weet dat zij daar nu ook niets aan heeft, maar toch! het "had ik maar.." blijft een beetje spoken..

Arme Perdy :(:) , sterkte ermee

Er is iets (voedselgerelateerd) wat in Perdy's geval de HB in stand houd.
Normaal gezien als je datgene weet uit te sluiten wat de HB veroorzaakt heeft, wordt het vanaf dat moment niet meer veel erger.
Vervolgens is het zaak om met ontstekingsremmer de huidige aanval van HB tot stoppen te brengen.

Als ik dit zo lees komt in jouw geval de HB na het stoppen van de medicatie des te harder weer opzetten,
je kunt dus de conclusie trekken dat de trigger (veroorzaker) nog niet uitgesloten is.

Je moet erachter zien te komen wat het is en dat uit zijn menu/leven schrappen.

Wat voer je Perdy precies , wat ligt er in zijn box, hoe lang staat hij in de weide, kan hij bij bepaalde planten in de slootkant of berm, wat voor (on)kruiden groeien er enz.

schrijf het eens exact op, misschien kunnen we je helpen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:56

Het is idd een symptoom, maar mijn shetlander Hans heeft na een dag grazen ook een harde manenkam, terwijl hij geen IR heeft. Het is wel een teken dat je goed op het voer moet letten. Heeft je paard verder nog vetophopingen? Andere symptomen zijn huidklachten, gevoelig voor spier- en hoefbevangenheid, spiertrillingen, chronisch overgewicht of ondergewicht en nog een paar dingen. Als je twijfelt zou je bloed kunnen laten testen.

Edit: Ik las verkeerd, dacht dat het over Ir ging ipv hb.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:02

Ik heb even zitten googlen.. En ze heeft inderdaad veel symtonen van het ir. Ze heeft overgewicht, ze schuurt de laatste tijd, en staat soms te trillen. Ik denk dat ik toch het zekere voor het onzekere neem en het laat testen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:24

lolclub schreef:
Arme Perdy :(:) , sterkte ermee

Er is iets (voedselgerelateerd) wat in Perdy's geval de HB in stand houd.
Normaal gezien als je datgene weet uit te sluiten wat de HB veroorzaakt heeft, wordt het vanaf dat moment niet meer veel erger.
Vervolgens is het zaak om met ontstekingsremmer de huidige aanval van HB tot stoppen te brengen.

Als ik dit zo lees komt in jouw geval de HB na het stoppen van de medicatie des te harder weer opzetten,
je kunt dus de conclusie trekken dat de trigger (veroorzaker) nog niet uitgesloten is.

Je moet erachter zien te komen wat het is en dat uit zijn menu/leven schrappen.

Wat voer je Perdy precies , wat ligt er in zijn box, hoe lang staat hij in de weide, kan hij bij bepaalde planten in de slootkant of berm, wat voor (on)kruiden groeien er enz.

schrijf het eens exact op, misschien kunnen we je helpen.

Perdy is vanaf het moment dat de dierenarts haar twee weken geleden licht bevangen aan haar rechtervoorbeen verklaarde definitief van het land gegaan. Vanaf dat moment heeft ze alleen nog maar op de paddock gestaan met wat goed hooi (goed als in goed voor bevangen paarden) en haar dagelijkse prutje Priores van Subli met een beetje lucerne. De lucerne laat ik vanaf vandaag ook weg..

De trigger lijkt bij Perdy in dit geval 2 weken geleden het gras te zijn, en de trigger voor de verslechtering de bekapping.. Maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd? Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:39

Pradaatje schreef:
Ik heb even zitten googlen.. En ze heeft inderdaad veel symtonen van het ir. Ze heeft overgewicht, ze schuurt de laatste tijd, en staat soms te trillen. Ik denk dat ik toch het zekere voor het onzekere neem en het laat testen.

Hier is het IR topic [MD] Centraal: Insulineresistentie

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:52

Yellowfish schreef:
Perdy is vanaf het moment dat de dierenarts haar twee weken geleden licht bevangen aan haar rechtervoorbeen verklaarde definitief van het land gegaan. Vanaf dat moment heeft ze alleen nog maar op de paddock gestaan met wat goed hooi (goed als in goed voor bevangen paarden) en haar dagelijkse prutje Priores van Subli met een beetje lucerne. De lucerne laat ik vanaf vandaag ook weg..

De trigger lijkt bij Perdy in dit geval 2 weken geleden het gras te zijn, en de trigger voor de verslechtering de bekapping.. Maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd? Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Wat zit er exact aan zetmeel/suiker in de priores ?
welk merk Lucerne (met of zonder melasse en stro)
Welke snee hooi, met bloeiaren en/of zaad ?
Kan iemand bij Perdy komen met brood, schillen, appels enz.
Week je je hooi in water ?
Kan ze nog gras snoepen langs de randen ?

bekapping zou kunnen maar een dusdanige verergering van de symptomen is wel heel extreem,
ik neem aan dat je hoefsmid niet al te rigoreus aan het bekappen is geweest ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:58

soms kan iets te veel hooi al de trigger zijn...het probleem is dat je het niet gelijk merkt,pas als 'de emmer vol is'
Het paard zit dan zo vol met afvalstoffen die niet genoeg worden afgevoerd(door een slechte stofwisseling) dat de bevangenheid de kop weer opsteekt.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 02:38

@yellowfish: Ik moet zeggen dat ze het allemaal heel goed accepteerd, zo in d'r eentje in het stalletje,het gips etc. Toen ze voor het eerst op stal werd gezet leek het zelfs wel of er een soort rust over haar heen kwam. Kan me ook zo voorstellen dat het niet fijn voor haar voelde, zo op het land, het liefst liggend en dan bijna niet vooruit kunnen komen van de pijn want dan ben je toch heel kwetsbaar...Vooral de laatste week laat ze blijken dat ze het behoorlijk zat is, is echt op zoek naar dingen om mee te klooien :Y) , ik beschouw dat maar als een goed teken.

Dat "schuldige"gevoel is wel herkenbaar, zit ook steeds te denken had ik maar nooit de ijzers eraf gehaald (dan had ik het misschien eerder herkend), was ik maar meer met haar gaan doen ookal was ze zo hoesterig etc.

Wat me ook bezig houdt is hoe het straks allemaal moet als ze er goed doorheen komt, ik bedoel met op het land zetten etc.

Ik wil trouwens ook nog even iedereen sterkte wensen die in dezelfde situatie zit....

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:14

lolclub schreef:
Is dit een recente foto ?
Ik zie een harde opgezette hals namelijk, kan een teken van IR zijn, dan zijn de paarden nog veel gevoeliger voor schommelingen in de suikerspiegel.

Ja, zo recent als je het kunt krijgen *D Van gistermiddag rond 12 uur. Ik vind het maar knap hoor, dat je zo van de foto kunt zien dat ze een harde hals heeft. Keihard zelfs. Ik heb ook zo'n vermoeden dat het IR is, donderdag wordt getest.

Ik heb haar net uit de wei gehaald, ze staat nu voor het huis onder een grote boom, met een handje grof hooi. En voor vanavond 8 uur komt ze de wei ook niet meer in. 'T is even wennen voor haar, ze vindt het maar helemaal niets terwijl de anderen rustig in de wei lopen. Het is maar tijdelijk ik ga een grote paddock bouwen, waar ze allemaal ingaan gedurende de dag. Eén van onze ander ponies is nl moddervet en die zou ook wel eens gevaar lopen!

Ik heb net even over fructaan en weer gelezen. Wat ik mis in de index is de temp waarboven geen gras meer groeit? Als het warmer is dan 25°C dan groeit gras toch ook niet meer. Dan zou zonnig weer met temp boven de 25°C ook gevaarlijk zijn ivm fructaan? Op dit moment hebben we voor het seizoen behoorlijk lage nachttemperaturen, onder de 15°C en overdag is het rond de 25°C...... kurkdroog en veel zon. Dus veel fructaan?

Karin
Sterkte aan alle bezitters van lijdende paarden, dit is zo akelig!

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:23

Oh, nog een vraag, ik wilde een greenguard graasmasker gaan bestellen. Voor mijn paard een grote of een kleine? En maat halster cob? Ik ben er een beetje uit qua maten!

Karin

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:58

Let je wel op dat je voldoende hooi geeft over de dag verspreid? Te snel afvallen kan ook gevaarlijk zijn namelijk.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:31

Letizia schreef:
Ze is niet meer, mijn mooie Darmorah, het hoefbeen kwam idd door de zool heen, het ging niet meer, tis goed zo...

Wat triest om dit te lezen. Heel veel sterkte :(:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:09

Dat de paarden terugvallen krijgen als na een aantal dagen de pijnstilling op is vind ik niet vreemd. In ieder geval was dat bij Indiana ook het geval.
Op een gegeven moment durfde ik de Bute niet te stoppen. Al met al heeft ze zeker enkele maanden bute gehad. Ik heb uiteindelijk tergend langzaam afgebouwd.
Ik hoop dat ik hiermee de eigenaren die er nu middenin zitten een hard onder de riem kan steken. Ik wil niet zeggen dat alle paarden er door heen komen, maar in veel gevallen kan het wel, het kan echter wel maanden/jaren duren.

Indiana is al 5 jaar bekend met insuline resistentie en we hebben het redelijk tot goed onder controle. Als er vragen zijn over ir dan wil ik ze graag beantwoorden.
Mijn eigen idee omtrent IR en HB is ook dat insuline resistentie een sluimerende hoefbevangenheid laat zien. Dus niet dat hele acute, maar net niet goed lopen, iets stijf zijn enz.
Hoe denken jullie hierover?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:22

(jee...zit ik een heel verhaal te typen is mijn verbinding in ene weg :( ....en ik typ zo snel :o )

Ik zou ieder paard wat bevangen is geweest behandelen en voeren als zijnde IR paard.
Kan geen kwaad.
Dat wil zeggen...1% van het lichaamsgewicht in kilo's hooi.
Dat is niet veel.
Geen krachtvoer,mueslie's,granen.(mits ze in training staan natuurlijk)
Vezels en vetten voeren.

Die stijfheid valt mij trouwens ook op.
Dat had pablo(voor de levothyroxine) ook....de ene dag niet en de andere dag wel,heel wisselend.
Bij pablo was het door de te traag werkende schildklier.
Hij is nu redelijk soepel voor een 22 jarige.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:24

Dan zou mijn ijslander maar 3,5 kilo hooi mogen krijgen per dag? :=
Ik heb het nu opgevoerd naar 5,5 kilo omdat toen hij nog 5 kilo kreeg hij onwijs afviel en ik zijn ribben kon tellen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:28

Wendy15 schreef:
Dan zou mijn ijslander maar 3,5 kilo hooi mogen krijgen per dag? :=
Ik heb het nu opgevoerd naar 5,5 kilo omdat toen hij nog 5 kilo kreeg hij onwijs afviel en ik zijn ribben kon tellen :+

ik vind het ook weinig maar het wordt aanbevolen door Dr.nicholas Frank...endocrinoloog voor paarden in de tennessee university.
pablo geef ik ook meer,hij zou 6 kilo mogen hebben.
Te dun is ook niet goed.
Bij IR moeten ze goed op gewicht zijn...niet te dik,niet te dun.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:30

romeorowan schreef:
Mijn eigen idee omtrent IR en HB is ook dat insuline resistentie een sluimerende hoefbevangenheid laat zien. Dus niet dat hele acute, maar net niet goed lopen, iets stijf zijn enz.
Hoe denken jullie hierover?

Dat merk ik ook bij Grietje. Ze is positief getest op IR. Amber heeft geen IR momenteel en ze zijn op hetzelfde moment bevangen geraakt. Amber liep vrij snel weer redelijk, terwijl het bij Grietje op en neer blijft gaan. Helaas zijn ze toen ontsnapt en kregen ze allebei een terugval. Amber is daar nu weer redelijk overheen, terwijl Grietje maar heel langszaam verbetering laat zien. Dan loopt ze redelijk, dag erna is het weer een drama. Ze loopt hier trouwens wel iets slechter dan net niet goed, maar dat zal wel per paard verschillen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:34

Op 5 kilo viel die van mij af, je kon z'n ribben tellen..
Afbeelding
Nu op 5,5 blijft hij redelijk op gewicht. Hou dit voor nu even aan, maar hij mag van mij nog iets bij komen, dus wil het héél voorzichtig opbouwen naar 6 denk ik. Even zien hoe het gaat.. Maar op die 1%, dus 3,5 kilo ongeveer zou hij omvallen denk ik :+
Mijn pony heeft geen IR overigens (bloedonderzoek laten doen)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:41

Fjordenman woog een paar mnd geleden 516 kg... dus dan mag hij 5kg hooi... ik ga eens vragen of de boer een weegschaal heeft.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:53

Ik zou mijn pony ook weleens willen wegen :j

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:58

Ik denk dat Prada zon'n 650 kilo weegt. Heb net de da gebeld, komt straks weer langs.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 11:02

Dit zegt Dodson & Horrell:

Reduce calories not bulk; all horses should eat a minimum of 2.5% of their bodyweight as food, (includes hay, chaff, and bucket feed, i.e. ANYTHING he consumes!). Restricting intake to less, means your horse is at greater risk of developing: gastric ulcers, stereotypy behaviour, colic, and dental problems. Soak hay for 12hrs if you cannot get hold of oat or barley straw. This removes most of the nutrition especially the calories, making it the horse equivalent of celery. You can then feed ‘adlib’ satisfying the horse’s need for trickle feeding. BUT make sure you add the vits and mins back in by using a balancer, supplement or special vit/min treats

Het gaat dus niet zozeer om de hoeveelheid die je voert, maar om de energie-waarde ( calorieën) die het voer oplevert.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:06

Pradaatje schreef:
Ik denk dat Prada zon'n 650 kilo weegt. Heb net de da gebeld, komt straks weer langs.

Hoe groot is ze? Mijn Mira is 1.49m en op zijn zachtst gezegd nogal buikig, en die weegt 632kg, misschien heb je wat aan die info?