Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yellowfish schreef:Nou, Perdy leek de goede kant op te gaan! Twee weken geleden op maandag verklaarde de dierenarts haar bevangen aan haar rechtervoorbeen. Die week daarna kwam op woensdag de hoefsmid langs en die haar hoeven een heel klein beetje bijgewerkt omdat er letterlijk hele stukken van afbraken, en hij gaf aan dat hij vermoedde dat het een zoolkneuzing was en geen bevangenheid. Tot en met afgelopen zaterdag heeft ze op de pijnstillers gestaan, tot ze op waren, en helaas was het gisteren helemaal misze kon nauwelijks een stap verzetten en struikelde over haar eigen benen..
Gelijk maar weer de dierenarts gebeld en die is vanmiddag weer langsgeweest.. conclusie: voor aan beide benen flink bevangen en achter licht bevangen.. maar weer aan de pijnstillers en nu ook bloedverdunners erbij.. in de paddock direct ook een prachtig zwembadje rond de waterbak gecreeerd zodat ze koel kan staan als ze daar behoefte aan heeft..
Bah, ik voel me zo machteloos en schuldig...ik weet dat zij daar nu ook niets aan heeft, maar toch! het "had ik maar.." blijft een beetje spoken..
lolclub schreef:Arme Perdy, sterkte ermee
Er is iets (voedselgerelateerd) wat in Perdy's geval de HB in stand houd.
Normaal gezien als je datgene weet uit te sluiten wat de HB veroorzaakt heeft, wordt het vanaf dat moment niet meer veel erger.
Vervolgens is het zaak om met ontstekingsremmer de huidige aanval van HB tot stoppen te brengen.
Als ik dit zo lees komt in jouw geval de HB na het stoppen van de medicatie des te harder weer opzetten,
je kunt dus de conclusie trekken dat de trigger (veroorzaker) nog niet uitgesloten is.
Je moet erachter zien te komen wat het is en dat uit zijn menu/leven schrappen.
Wat voer je Perdy precies , wat ligt er in zijn box, hoe lang staat hij in de weide, kan hij bij bepaalde planten in de slootkant of berm, wat voor (on)kruiden groeien er enz.
schrijf het eens exact op, misschien kunnen we je helpen.
Pradaatje schreef:Ik heb even zitten googlen.. En ze heeft inderdaad veel symtonen van het ir. Ze heeft overgewicht, ze schuurt de laatste tijd, en staat soms te trillen. Ik denk dat ik toch het zekere voor het onzekere neem en het laat testen.
Yellowfish schreef:Perdy is vanaf het moment dat de dierenarts haar twee weken geleden licht bevangen aan haar rechtervoorbeen verklaarde definitief van het land gegaan. Vanaf dat moment heeft ze alleen nog maar op de paddock gestaan met wat goed hooi (goed als in goed voor bevangen paarden) en haar dagelijkse prutje Priores van Subli met een beetje lucerne. De lucerne laat ik vanaf vandaag ook weg..
De trigger lijkt bij Perdy in dit geval 2 weken geleden het gras te zijn, en de trigger voor de verslechtering de bekapping.. Maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd? Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
lolclub schreef:Is dit een recente foto ?
Ik zie een harde opgezette hals namelijk, kan een teken van IR zijn, dan zijn de paarden nog veel gevoeliger voor schommelingen in de suikerspiegel.
Wendy15 schreef:Dan zou mijn ijslander maar 3,5 kilo hooi mogen krijgen per dag?
Ik heb het nu opgevoerd naar 5,5 kilo omdat toen hij nog 5 kilo kreeg hij onwijs afviel en ik zijn ribben kon tellen
romeorowan schreef:Mijn eigen idee omtrent IR en HB is ook dat insuline resistentie een sluimerende hoefbevangenheid laat zien. Dus niet dat hele acute, maar net niet goed lopen, iets stijf zijn enz.
Hoe denken jullie hierover?