[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:09

Wat vervelend dat hij er nu echt last van krijgt.
Er zijn nog wel veel dingen om het voor hem te verlichten.
Inderdaad een goed glucosamine supplement kan erg goed werken. GlucoHorse heeft bij mijn kreupele pony niet het gewenste resultaat geleverd en ben nu een supplement aan het geven met Glucosamine, MSM en Chondroitine welke ook voor de aanmaak en herstel van kraakbeen zorgen evenals lichte pijn bestrijden.
Ik geef het nu zo´n 2,5 week en merk hier wel verschil in. Hij loopt hier duidelijk beter op.

Ook heeft aangepast beslag bij mijn pony goed geholpen. Dat was de doorslag dat hij vorig jaar weer goed ging lopen. Dit is bij mij break over beslag geweest. Eventueel kan je voor de demping ook nog een zooltje tussen hoef en ijzer laten zetten maar als je paard alleen maar op gras loopt heeft dat niet zoveel zin. Wellicht heeft je hoefsmid ervaring met artrose paarden :) dan kan hij je daarin adviseren.

Blijven bewegen is het allerbelangrijkste. Ook als mijn pony kreupel of onregelmatig loopt blijf ik wel met hem wandelen en stappen onder het zadel. Zodat hij wel genoeg beweegt.

Ik heb vandaag weer heerlijk buiten gereden met mijn pony. Wel bokkend en dribbelend van vrolijkheid maar hij liep geen pas kreupel! Heb echt het idee dat het nieuwe supplement begint aan te slaan. Hij loopt echt een stuk beter ermee! Ben erg blij dat ik iets anders geprobeerd heb qua supplement!

Over 4 weken gaan zijn ijzers met zooltje eraf en gaat hij weer blootvoets ivm herstellen van zijn hoeven en de aankomende winter. Ik ben erg benieuwd hoe hij hierop gaat reageren en hopelijk blijft hij er net zo goed mee lopen als hij nu doet!

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:20

oh wat fijn om te horen dat jou pony het zo goed doet! :)
welk supplement is het dan dat je nu geeft?
ik ga hem nu voor de winter nog even blootvoets laten voor de winter ivm ijsklompjes op de wei ..
na de winter dan misschien toch eens horen achter dat break over beslag !

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:13

Het supplement wat ik nu gebruik is Excellent Equi Mobility.
Break over beslag (of eventueel ander beslag op advies van je hoefsmid) is uiteraard een overweging waard.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:38

Mijn pony van 17 jaar heeft al bijna 4 jaar artrose (spat). Het is begonnen met de eerste 10 min van het rijden onregelmatig lopen dus DA erbij die dacht al aan artrose, na een paar weken ook de laatste 10 min. dus weer naar de DA en foto's gemaakt. We kregen te horen dat het spat is en hebben hem een dag op de kliniek gezet, daar moest hij aan het infuus en werd Tildren toegediend. Dit heeft helemaal niet geholpen, we hebben nog een paar maanden Primeval Gelatinaat gegeven ook dit hielp niet zoveel.

Hij heeft in de zomer een paar weken dag en nacht buiten gestaan maar dit ging helemaal mis.. We dachten echt dat het t einde was.. Maar na 2 maanden Metacam te hebben gegeven heeft hij weer alle energie van de wereld, het lijkt echt net een jonge hengst!! Hij hinnikt alles bij elkaar en rent door de wei samen met 'zijn merrie's' . Echt heeeel fijn om te zien dat het weer zo goed met hem gaat!!

Iedereen veel succes met hun paarden met artrose en ik hoop dat ze nog lang pijnvrij kunnen leven!!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:42

Reageren paarden met Artrose beter op warm of koud weer?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:49

Ik meld me ook.

Ik heb mijn pony in januari moeten laten inslapen door de (kogel/knie/schouder)artrose.
Ze had op het begin, nouja begin. Toen ze bij mij kwam had ze direct ijzers gekregen. Hierdoor ging ze al een stuk beter lopen en had ze veel minder last. Daarvoor liep ze echt vreselijk kreupel.
Het was bij haar in de winter ook veel erger dan in de zomer. In de winter had ze vrijwel altijd warme fleece bandages om zodat haar kogel niet koud werd. Ze kreeg toen ook medicijnen, weet niet meer welke, maar had het idee dat het niets deed.
Er waren echter nooit foto's gemaakt tot 13 januari. Want toen ging het echt niet meer.
De dierenartsen zeiden toen dat ze het nog nooit zo erg hadden gezien en dat het een wonder was dat ze nog stond. Ze hebben zelfs nog extra foto's laten maken om in lesboeken te gaan zetten.
Ze zeiden wel van: we kunnen het een en ander proberen, maar de kans dat het beter gaat is ook niet erg groot.
Dus toen heb ik haar maar laten gaan Y;(

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:39

Volgens mij reageren paarden met artrose erger op vochtig en koud weer.
Die van mij ging ook weer kreupel lopen toen het herfst werd en dus weer kouder en vochtiger.
Daarom is de beweging ook zo belangrijk zodat alles goed doorbloed en dus warm blijft.
In de zomer heeft mijn paardje geen klachten gehad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:41

Gewone kou is geen probleem, het wordt pas vervelend(er) voor ze bij koud en nat weer. Zoals de droge kou van de afgelopen dagen, dat is prima artrose weer :j Gaat het regenen en schommelt de temperatuur tussen de 0 en 10 graden, dan zijn ze niet zo blij. Dan krijgt die van mij ook een gevoerde deken op. Ze staat nu 24/7 buiten zonder deken. Ze heeft een enorme vacht, krijgt 2x per dag hooi en 1x per dag muesli met supplement en gaat hartstikke goed :j

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:19

Ik heb gehoord dat bij kou de spieren van een paard ook koud en stijf worden. Dat ze daarom dan sneller kreupel lopen. Nu vraag ik me af of er ook een soort bandages zijn om de gewrichten warm te houden? Mijn paard kan niet meer op stal en staat nu dus 24/7 in de wei. Als ze gaat liggen, koelen de spieren en gewrichten in de winter heel snel af. Mijn paard heeft het probleem waarschijnlijk in de voorknieën zitten. Dat wordt dus lastig om te bandageren. Iemand misschien tips? Of moet ik haar nu maar zo laten lopen? Ben wat Artrose betreft echt nog een groentje, dus alle tips zijn welkom.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:08

Mijn dierenarts heeft toen wel gezegt dat ik een soort van 'transportbeschermers' om kon doen. Maar dit is natuurlijk erg lastig wanneer je paard 24/7 buiten loopt. Voor op stal zou dit wel een optie zijn.
Volgens mij bestaan er wel van dit soort warmte beschermers van HKM. Loop je natuurlijk wel het risico dat ze ze verliezen en heel smerig worden. Weet dus niet of ik dat zou doen als hij 24/7 buiten loopt. En of het erg veel effect heeft weet ik natuurlijk ook niet.
Overigens heb ik het verder ook niet gedaan omdat pezen juist weer slecht tegen warmte kunnen en mij dit niet echt bevordelijk leek.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:18

Story schreef:
Wat vervelend dat hij er nu echt last van krijgt.
Er zijn nog wel veel dingen om het voor hem te verlichten.
Inderdaad een goed glucosamine supplement kan erg goed werken. GlucoHorse heeft bij mijn kreupele pony niet het gewenste resultaat geleverd en ben nu een supplement aan het geven met Glucosamine, MSM en Chondroitine welke ook voor de aanmaak en herstel van kraakbeen zorgen evenals lichte pijn bestrijden.
Ik geef het nu zo´n 2,5 week en merk hier wel verschil in. Hij loopt hier duidelijk beter op.

Ook heeft aangepast beslag bij mijn pony goed geholpen. Dat was de doorslag dat hij vorig jaar weer goed ging lopen. Dit is bij mij break over beslag geweest. Eventueel kan je voor de demping ook nog een zooltje tussen hoef en ijzer laten zetten maar als je paard alleen maar op gras loopt heeft dat niet zoveel zin. Wellicht heeft je hoefsmid ervaring met artrose paarden :) dan kan hij je daarin adviseren.

Blijven bewegen is het allerbelangrijkste. Ook als mijn pony kreupel of onregelmatig loopt blijf ik wel met hem wandelen en stappen onder het zadel. Zodat hij wel genoeg beweegt.

Ik heb vandaag weer heerlijk buiten gereden met mijn pony. Wel bokkend en dribbelend van vrolijkheid maar hij liep geen pas kreupel! Heb echt het idee dat het nieuwe supplement begint aan te slaan. Hij loopt echt een stuk beter ermee! Ben erg blij dat ik iets anders geprobeerd heb qua supplement!

Over 4 weken gaan zijn ijzers met zooltje eraf en gaat hij weer blootvoets ivm herstellen van zijn hoeven en de aankomende winter. Ik ben erg benieuwd hoe hij hierop gaat reageren en hopelijk blijft hij er net zo goed mee lopen als hij nu doet!

Wat lees ik hier geweldig nieuws over je paard!! Fijn dat het zo goed met hem/haar gaat!
Nu hopen dat het zo blijft.
De mijne blijft op ijzers, smid is er niet van gecharmeerd om ze bij hem er onder weg te halen. Zolang dit ook kan ( ivm sneeuw en gladheid) laat ik ze er dan ook onder.
Mijne doet het ook erg goed . gister ook ff lekker buiten gereden. Succes met je Mobility!

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:21

JoannevZ schreef:
Ik heb gehoord dat bij kou de spieren van een paard ook koud en stijf worden. Dat ze daarom dan sneller kreupel lopen. Nu vraag ik me af of er ook een soort bandages zijn om de gewrichten warm te houden? Mijn paard kan niet meer op stal en staat nu dus 24/7 in de wei. Als ze gaat liggen, koelen de spieren en gewrichten in de winter heel snel af. Mijn paard heeft het probleem waarschijnlijk in de voorknieën zitten. Dat wordt dus lastig om te bandageren. Iemand misschien tips? Of moet ik haar nu maar zo laten lopen? Ben wat Artrose betreft echt nog een groentje, dus alle tips zijn welkom.

Laat haat sowieso lekker buiten lopen, das alleen maar goed voor haar. Maar heb je mss een schuil / inloopstal tot je beschikking? Het zou wel fijn zijn dat ze lekker warm slapen kan.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:24

Helaas heb ik dat niet. Zit eraan te denken om de wand tussen de 2 stallen eruit te halen. Dan heeft ze een stal van ongeveer 4x8m. Dan kan ze 's nachts toch warm binnen staal/liggen. Heb dan alleen een probleem als ik er een 2e paardje bij krijg. Heb maar 2 geïmproficeerde "stallen".
Verder denk ik eraan om er ook ijzers onder te zetten, maar ben bang dat ik dan helemaal problemen krijg als er sneeuw en ijs ligt.
Moet zeggen dat het op dit moment best heel redelijk gaat. 's ochtends is ze nog heel stijf en loopt ze onregelmatig. Ze moet duidelijk op gang komen. Ook als ze heeft gelegen is ze heel stram, maar kan er niet echt aan merken dat ze pijn heeft. Ze is weer allert en komt graag naar mij toe als ik haar kom voeren.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:45

Citaat:
Wat lees ik hier geweldig nieuws over je paard!! Fijn dat het zo goed met hem/haar gaat!
Nu hopen dat het zo blijft.
De mijne blijft op ijzers, smid is er niet van gecharmeerd om ze bij hem er onder weg te halen. Zolang dit ook kan ( ivm sneeuw en gladheid) laat ik ze er dan ook onder.
Mijne doet het ook erg goed . gister ook ff lekker buiten gereden. Succes met je Mobility!

Het gaat inderdaad de goede kant op.
Doordeweeks kan ik niet zoveel met hem ivm savonds donker enzo dus blijven we lekker wandelen maar in de weekenden stap ik er op en tot nu toe gaat dat verassend goed. Dus ik denk dat het supplement wel goed werkt bij hem.
Hij heeft zelfs de laatste paar dagen niet meer dat hij tijdens het instappen stijf is ofzo dus het gaat erg soepeltjes :D haha

Zijn ijzers wilde ik er eigenlijk ook niet af maar het moet wel omdat zijn hoeven zo kort en slecht zijn op het moment dat er niet meer in te nagelen valt... En dan na de winter gaan ze er wel weer gewoon onder verwacht ik.

Overigens ben ik zelf ook bezig met een weide met schuilstal zodat hij 24/7 buiten kan lopen. Hier krijg ik voor het einde van het jaar bericht over of ik daar terecht zou kunnen.
Dus als dat lukt zou dat helemaal geweldig zijn voor hem.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Val zo even het topic binnen met misschien een stomme of rare vraag maar mijn fjord van 21 lijkt sinds kort iets vaker te struikelen ( voorheen struikelde ze nooit ) mijn dierenarts had het vorig jaar al over paard kan al artrose hebben/krijgen nu ze ouder wordt.

had er niet meer overna gedacht tot een bokker er over begon, dus ik vroeg me af wat de symptomen zijn van artrose.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:45

Bij struikelen zou ik niet direct aan artrose denken. Artrose begint vaak met stijfheid, moeilijk op gang komen of lichte onregelmatigheid.
Maar wellicht zijn er wel andere mensen die ervaring met struikelen en artrose hebben. Heb er zelf nog niet veel van gehoord.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:35

Mijn paard begon vorig jaar ook heel veel te stuikelen en nu blijkt ze artrose te hebben. Later werd ze stijf en begon ze onregelmatig te lopen. Heb er vorig jaar ijzers onder gezet en daar reageerde ze heel goed op. Ze was meteen een stuk minder gevoelig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:09

Mijn merrie staat sinds kort ook rondom op ijzers

hoe kun je er achter komen? door een foto te laten maken?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:29

JoannevZ schreef:
Helaas heb ik dat niet. Zit eraan te denken om de wand tussen de 2 stallen eruit te halen. Dan heeft ze een stal van ongeveer 4x8m. Dan kan ze 's nachts toch warm binnen staal/liggen. Heb dan alleen een probleem als ik er een 2e paardje bij krijg. Heb maar 2 geïmproficeerde "stallen".
Verder denk ik eraan om er ook ijzers onder te zetten, maar ben bang dat ik dan helemaal problemen krijg als er sneeuw en ijs ligt.
Moet zeggen dat het op dit moment best heel redelijk gaat. 's ochtends is ze nog heel stijf en loopt ze onregelmatig. Ze moet duidelijk op gang komen. Ook als ze heeft gelegen is ze heel stram, maar kan er niet echt aan merken dat ze pijn heeft. Ze is weer allert en komt graag naar mij toe als ik haar kom voeren.

Je kunt er sneeuwzooltjes onder laten zetten, werkt erg goed tegen ijsballen onder de hoeven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:30

JoannevZ schreef:
Mijn paard begon vorig jaar ook heel veel te stuikelen en nu blijkt ze artrose te hebben. Later werd ze stijf en begon ze onregelmatig te lopen. Heb er vorig jaar ijzers onder gezet en daar reageerde ze heel goed op. Ze was meteen een stuk minder gevoelig.

Bij struikelen denk ik eerder aan hoefkatrolontsteking.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:44

Ik meld me hier ook even. Ik heb sinds eind mei een paar met artrose in C6/C7 (halswervels). Het gaat op dit moment heel goed, maar het lijkt me verstandig om hier een beetje mee te lezen/reageren en te kijken of ik nog tips lees, of misschien wel kan geven :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:25

Sodeju! gebruik nu vier weken Glucohorse en het begint echt heel goed te werken!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:42

Ik ben vorige week met mijn paard bij de dierenarts geweest omdat ik 'iets' voelde bij het losrijden, daarna loopt hij altijd prima, maar de start is wat stijf / licht onregelmatig. Bij de kliniek zeiden ze dat ze op de harde volte met een loep moesten kijken, hij zou gewoon klinisch door een verkoopkeuring komen, dus het is erg minimaal, maar ze zag wel wat ik bedoelde.

Na uitverdoven van zijn linkervoorbeen liep hij goed. Op de foto zag de kogel er goed uit, maar in het hoefgewricht en kroongewricht zag ze iets. die moeten nu a.s. vrijdag één voor één uitverdoofd worden om te zien uit welk gewricht de klachten komen.

Ze gaf al aan dat ik een zooltje tussen het beslag kon proberen, of dat meteen combineren met inspuiten. Zooltje mag van mij sowieso er tussen, maar over het inspuiten twijfel ik nog een beetje in dit stadium.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er risico's bij het inspuiten? Kan het juist voorkomen dat de artrose verergert of is dit een laatste redmiddel waar je niet direct naar moet grijpen?

Bijvoeren met glucosamine lijkt mij in eerste instantie nutteloos, ik weet van mijn fysio dat het nemen van dit supplement bij mensen geen aantoonbaar effect heeft op artrose, dus lijkt me sterk dat dit bij paarden wel zou werken :o

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:51

Dan loopt je fysio een beetje achter.... Er is intussen met wetenschappelijke studies aangetoond dat glucosamine in combinatie met chondroitine en msm, mits in de juiste verhoudingen gegeven wel degelijk werkt.

Ik heb mijn paard met artose in de knie een tijd lang 'gewone' glucosamine gegeven en ben daarmee gestopt, omdat ik geen verbetering zag. Nu geef ik het spul met chondroitine en msm en het werkt als een trein. Mss toch het proberen waard.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:04

heb je een verwijzing naar die wetenschappelijke studies? overigens noemde ik het kort door de bocht, haar uitleg was uitgebreider en ging over de doseringen en kwam er op neer dat de producten die voor paarden werden aangeboden nooit voldoende effect konden hebben.

Ik zal het met mijn dierenarts bespreken. Voorlopig heb ik het bijvoeren van allemaal supplementen nog niet in gedachten; ik heb altijd al behoorlijk mijn twijfels wat er opgenomen wordt of gewoon stomweg even snel weer wordt afgevoerd. en daarvoor vind ik die supplementen wel erg kostbaar.