Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:04

Hallo, de onderste 2 foto's van Myour zijn van mijn pony. Betadine kan het dus ook oplossen?
En wat zeg je van de onderste foto? De gleuf in de toon?

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:16

Bedankt voor je reacties scoxxx, we hadden tijdens het maken van de foto's al even geroken aan de hoef ( :Y) ) maar er zat echt een typische geur aan. Hoefsmid komt volgende week dus die zal er maar even naar moeten kijken.

Zou je misschien ook iets kunnen zeggen over het beslag of zijn de foto's daar niet goed voor? Ik twijfelde namelijk al tijdens het plaatsen. In de beginlink staat namelijk wel hoe je foto's maakt van bekapte hoeven maar niet van beslagen :Y)

EDIT; en ik was ook wel benieuwd naar de bekappers/hoefsmeden hier wat ze zouden doen als er tijdens het bekappen van een jong dier dat niet zo goed voetjes kan geven er iets mis gaat en er een dierenarts bij moet komen?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:24

Waarom zou er een dierenarts bij moeten komen? Om hem plat te spuiten?

Ik denk dat dat altijd een gebrek in de opvoeding is... maar goed. Daar is misschien niet altijd wat aan te doen.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:26

Ik bedoel meer dat er bv uitgeschoten is met het mes ;)

EDIT; ik zal eigenlijk wel even de situatie schetsen.
Paard in kwestie is een veulen van minder dan half jaar oud die dus bekapt moest worden, maar één been deed ie gewoon niet goed optillen, hoefsmid was met dat voetje bezig toen ie het been naar achteren uitsloeg en de smid net op dat moment het mes naar zich toe haalde met de straal bijwerken, dus kwam het mes in het been. In feite vond ik het eigenlijk logisch dat de smid dan die kosten op zich moest nemen van de dierenarts die komen moest om de boel te hechten, maar de dierenarts vond dat heel erg netjes omdat ze genoeg smeden kende die hardgezegd de eigenaar de schuld gaven wegens onopgevoedheid van het paard.

Dus ik was benieuwd of hier smeden/bekappers zijn die het anders zouden hebben gedaan.
Laatst bijgewerkt door Myour op 12-08-09 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:32

Ow op die fiets :D

Tja, zou heel vervelend zijn... ik denk dat het er dan weer vanaf hangt of het door de pony zelf komt of door gestuntel van de hoefsmid. Als de pony onrustig is, dan kan de smid daar in mijn ogen weinig aan doen, hij doet het immers niet expres. Als het uit lompheid van de smid is dan zou ik geloof ik niet betalen voor zijn werk, de dierenartskosten worden dan immers al weer duur genoeg. Maar ik geloof dat mijn smid dat ook zo zou oplossen (dus niet betalen voor zijn werk), mocht het gebeuren dat het zo erg is dat er een dierenarts bij moet komen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:56

Myour schreef:
Ik bedoel meer dat er bv uitgeschoten is met het mes ;)

EDIT; ik zal eigenlijk wel even de situatie schetsen.
Paard in kwestie is een veulen van minder dan half jaar oud die dus bekapt moest worden, maar één been deed ie gewoon niet goed optillen, hoefsmid was met dat voetje bezig toen ie het been naar achteren uitsloeg en de smid net op dat moment het mes naar zich toe haalde met de straal bijwerken, dus kwam het mes in het been. In feite vond ik het eigenlijk logisch dat de smid dan die kosten op zich moest nemen van de dierenarts die komen moest om de boel te hechten, maar de dierenarts vond dat heel erg netjes omdat ze genoeg smeden kende die hardgezegd de eigenaar de schuld gaven wegens onopgevoedheid van het paard.

Dus ik was benieuwd of hier smeden/bekappers zijn die het anders zouden hebben gedaan.

Daar kan de hoefsmid niks aan doen, gereedschap is erg scherp en de hoefsmid doet zoiets niet met opzet.
Mochten beide partijen er niet uitkomen, zal de verzekeringen het moeten oplossen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 12-08-09 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:00

@ FaberSmid: Ik word een beetje zenuwachtig van dat ge-u :o ... zou je ook gewoon je kunnen zeggen? Iedereen noemt mekaar hier gewoon gezellig je en jij ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:06

Sannessep schreef:
@ FaberSmid: Ik word een beetje zenuwachtig van dat ge-u :o ... zou je ook gewoon je kunnen zeggen? Iedereen noemt mekaar hier gewoon gezellig je en jij ;)

Aanspreken met u is wel zo beleefd, meteen elkaar aanspreken met je en jij komt bij mij onbeleefd over.
Maar omdat ik nu de vraag krijg met je en jij aan te spreken, ga ik er van uit dat ik met je en jij mag schrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:12

Ah, daar hebben we de mysterieuze FaberSmit weer. Ik zal het dan ook maar eens met 'u' proberen. Wat vind u van de diverse getoonde foto's in dit topic? Het doel van dit topic is tenslotte om de diverse meningen te vergelijken en kennis op te doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:19

wat zijn de ervaringen met easyboot new range?

Ik wil deze gaan bestellen voor mijn haflinger, omdat ze maar gevoelig blijft lopen op haar voorhand. Achter gaat gewoon goed...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:30

wat nou als niet t veulen gewond was geraakt, maar juist de smid?
vind ik een veel interessantere vraag. :D
in het voorbeeld van net treft de smid geen blaam en geen haar op mn hoofd die er aan denkt evt stappen te ondernemen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:39

Ow wacht ff, er werd ge-edit nadat ik mijn post had gezet...

Op die fiets.

Dan vind ik dat de smid het heel erg netjes opgelost heeft! Tja, er zit natuurlijk ook nog verschil in verkeerde (lees: geen) opvoeding of een veulen dat gewoon nog niet genoeg evenwicht heeft om op 3 pootjes te blijven staan en daarmee moeite heeft...

@ FaberSmid, is inderdaad netjes van je hoor, maar van mij mag je gewoon je-en en jij-en :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:50

Peelie schreef:

Ik wil deze gaan bestellen voor mijn haflinger, omdat ze maar gevoelig blijft lopen op haar voorhand. Achter gaat gewoon goed...

Omdat 9 van de 10 paarden meer op de voorhand lopen ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:53

kwaliteit van de meeste achtervoeten is ook beter als de voorvoeten. zou dat nou echt komen door de gewichtsverdeling?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:18

Needje schreef:
wat nou als niet t veulen gewond was geraakt, maar juist de smid?
vind ik een veel interessantere vraag. :D
in het voorbeeld van net treft de smid geen blaam en geen haar op mn hoofd die er aan denkt evt stappen te ondernemen.

Eindelijk iemand die het ook van de anderen kant ziet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:20

Sannessep schreef:
@ FaberSmid, is inderdaad netjes van je hoor, maar van mij mag je gewoon je-en en jij-en :D

Dank, ik doe mijn best het is wel even wennen zo snel met je en jij te schrijven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:22

Needje schreef:
kwaliteit van de meeste achtervoeten is ook beter als de voorvoeten. zou dat nou echt komen door de gewichtsverdeling?

Jep dat komt echt door de gewichtsverdeling. Daarbij zijn haflingers van zichzelf op de voorhand gebouwd. Dus hebben ze nog sneller last van hun te snel slijtende en gevoelige voorhoeven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:23

Zack schreef:
Peelie schreef:

Omdat 9 van de 10 paarden meer op de voorhand lopen ;)

wat heb ik hier nou weer aan?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:23

Indeed!

Dat het rijtechnisch op te lossen is.. :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:28

Fabersmid, ik vind wel dat je erg wazig blijft doen over wie je bent en wat je doet, je ontwijkt namelijk alle vragen hierover.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:28

ja, maar voor de tussentijd heb ik wel iets nodig.

Ik persoonlijk vind het niet zo gek als een pony al 4,5 maand niet meer bereden is op de voorhand loopt en lekker doet wat ze zelf wil. En wat dus het makkelijkste, minst vermoeiende is voor haar.

Lekker op de voorhand sloffen dus ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:35

beetje kort door de bocht zack. niet alles is rijtechnisch op te lossen. (anders had die van jou ook geen ijzers nodig gehad)

fabersmid, ik vind t apart dat schijnbaar maar weinig mensen zo denken. :o
je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. als de smid niets fout doet en zoiets gebeurd mag je blij zijn als hij jou niet aanklaagd :D
(sorry, geen hoofdletters ivm typen op telefoon)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:50

darwin schreef:
Fabersmid, ik vind wel dat je erg wazig blijft doen over wie je bent en wat je doet, je ontwijkt namelijk alle vragen hierover.

Wat is er zo wazig aan mijn profiel?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:53

oei, Needje, wat zeg je daar nou :+ :P

Tjah toen Mara bereden werd zagen haar voorhoefen er wel veel beter uit. Dat moet ik heel eerlijk toegeven. Maar op dit moment zijn we weer bezig met opbouwen door te fietsen...

en tjah je moet toch wat, maar nagelen is echt geen optie voor mij :)

Farbersmid, ze heeft het er over dat je geen commentaar geeft over de hoeven in dit topic ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:55

@needje
Als je alles hebt gelezen over mijn problemen (naja die van zack) weet je ook dat dat rijtechnisch niet op te lossen is.
Als het zo makkelijk was, waren al onze problemen al opgelost namelijk.

@Peelie
Het was niet negatief bedoelt, maar voor in de toekomst zeker iets waar jullie aan kunnen werken.

@Needje (gedrag paard bij smid)
Wel grappig vind ik dit onderwerp.
Was gisteren op stal en toen kwam de smid voor een aantal paarden.
Ook waar de eigenaar niet bij kon zijn.
Paard in kwestie is over het algemeen niet zo heel braaf bij andere mensen wat ik zo heb gezien.
Maar bij de smid kan het omslaan in het paard van satan.
Hoefsmid werd het zat en gaf hem een rotschop. (ben hier geen voorstander van, maar wel vreselijk terecht)
Nu trok hij de ring los van de vaststa plek (snap je hem nog?)
Wie is er dan verantwoordelijk?
Smid of eigenaar?
Verder is die ring natuurlijk niet het probleem dat is zo gemaakt.
Maar vraag me dan toch wel af wie er dan verantwoordelij is voor het stukgemaakte spul...