Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:01

Omdat dat geen LDR is maar een hoop fouten, mislukkingen en miscommunicaties bij elkaar genomen over een hele dag en dan in een filmpje van 2 minuten gepropt met een leuk muziekje onder :D

Whinnylando: er zitten er een paar bij die ik wat minder happy vind uit zien. Daar van zie ik de ruiter overigens ook niet echt happy kijken :') Dus ik vermoed dat het dan wel fout gaat daarzo. Maar er zitten een hoop foto's tussen waar ik echt geen onhappy paard zie. Eerder concentratie.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:03

Verder nog LDR argumenten? Ik heb het idee dat je erom heen aan het draaien bent> ?

en trouwens dan werd het moeilijk om 'gewone' LDR foto's te maken want het ging zo ongeveer de hele tijd zo.

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:06

Waar zijn jou anti LRD argumenten zonder naar je boekje te kijken dat vol met dingen staat die nooit echt helemaal bewezen zijn?

Dat een paard meer spieren krijgt, soepeler en losser word in die spieren vind ik toch een aardig goed argument, dat is toch het doel van trainen? Een los paard met genoeg kracht om oefeningen uit te voeren?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:07

*even de filmpjes kijken van prioika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:07

prioika schreef:
Lovely schreef:
Priorika, dank voor je uitleg, het is nu wel meteen duidelijk dat je dit topic niet alleen start om de wereld wakker te schudden (hoeft niet hoor, de mensen die kritisch zijn, zijn al jaren klaarwakker), maar ook meteen om de manier van rijden te verbinden aan het bitgebruik en allerlei foutieve aannames zoals een blokkerende werking van een bit (de bitten) op de ademhaling en slikreflex. Nou, over het laatste kan ik duidelijk zijn: die blokkerende werking is er niet, echt niet.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet per definitie tegen het bit. Het ligt eraan hoe het gebruikt wordt.. Verfijning van sporen en stang enzo snap ik nog steeds niet, ik noem het namelijk geen verfijning maar eerder versterking oid.

Het is ook de bedoeling om eraf te blijven met je sporen en je stang :). Maar als je dan een keertje aan je stang wilt zitten, dan is een klein wiebeltje vaak al genoeg om de boodschap over te brengen.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:08

pharagirlke schreef:
Waar zijn jou anti LRD argumenten zonder naar je boekje te kijken dat vol met dingen staat die nooit echt helemaal bewezen zijn?

Dat een paard meer spieren krijgt, soepeler en losser word in die spieren vind ik toch een aardig goed argument, dat is toch het doel van trainen? Een los paard met genoeg kracht om oefeningen uit te voeren?

Het is een beetje simpel gezegd. Hoe weet je dat hij er soepel en losser van word op anatomische wijze gekeken?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:09

Lovely schreef:
Maar als je dan een keertje aan je stang wilt zitten, dan is een klein wiebeltje vaak al genoeg om de boodschap over te brengen.

Dus dan kan je ze net zo goed niet erbij doen, en met je been iets meer druk geven bijvoorbeeld, of hem nog lichter aan het been krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:10

Dat weet je omdat je dat voelt :j En ja, ik heb het al gevoeld, niet op mijn eigen paard want die is nog lang niet zo ver in de africhting.. Om te weten wat het doet, moet je het voelen. En als je daar niet voor open staat dan is de hele discussie zinloos. :) En ja, dat paard waar ik het op heb mogen voelen had ik de stangteugel niet vast want ik ben niet gewend om met S&T te rijden dus die liet ik ook gewoon los hangen. :) Overigens stond de ruiter van het paard er naast met aanwijzingen enz dat ik niets mis zou doen. Denk dat paardlief dan op de achterbenen zou staan als ik foute hulpen gaf want zo was die wel, zo fijn als die was als je correct was zo lelijk deed die als je effe iets onterecht deed :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:10

Prioika, er is een hele beroemde foto van Anky op Bonfire waarbij ze hem aan laat treden in piafffe terwijl ze hem diep instelt. Je ziet dan de hele bovenlijn op een maximimale lengte en dragend ook nog. Ik kan mij voorstellen dat dat wel degelijk een effect heeft op de losheid en lenigheid van het paard. Het is echter niet iets om steeds aan te vragen als je Anky bent en al helemaal NOOIT als je Anky niet bent. Gewoon niet nadoen.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:12

pharagirlke schreef:
Dat weet je omdat je dat voelt :j En ja, ik heb het al gevoeld, niet op mijn eigen paard want die is nog lang niet zo ver in de africhting.. Om te weten wat het doet, moet je het voelen. En als je daar niet voor open staat dan is de hele discussie zinloos. :) En ja, dat paard waar ik het op heb mogen voelen had ik de stangteugel niet vast want ik ben niet gewend om met S&T te rijden dus die liet ik ook gewoon los hangen. :)

Ik sta er absoluut voor open, maar aangezien ik me niet zo kan verdiepen in het pro-rollkur omdat er te weinig over te lezen is, ik nooit iets erover hoor in clinics blijf ik bij m'n eigen standpunt :) Ik zou het best een keer willen voelen..

edit: toen ik begon met LDR 'onderzoeken' wilde ik nog helemaal niet zwart-wit kijken, ik stond open voor allebij de kanten, maar dat is nu nogal veranderd.
Laatst bijgewerkt door prioika op 08-06-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:13

Prioika, deze discussie wordt al gevoerd zo lang als bokt bestaat. Zoek voor de gein eens op mijn naam en dan LRD of LDR als zoekwoord :).

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:14

Lovely schreef:
Prioika, deze discussie wordt al gevoerd zo lang als bokt bestaat. Zoek voor de gein eens op mijn naam en dan LRD of LDR als zoekwoord :).

Heb ik allemaal al gelezen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:14

Als ik nou zo'n paard had... :) Helaas, zal voor mij ook de eerste en voorlopig de laatste keer zijn dat ik het heb mogen voelen want dat is een "once of a lifetime" kans als je zelf geen professionele ruiter bent (en in mijn geval ook niet de capaciteiten hebt om het te worden :') ) om het te voelen als het op correcte manier word gedaan. :) Dat dier... Ik had geen 500gr in mijn handen. :) Stang teugel hing los en er stond nauwelijks spanning op de trensteugel. Die had ik echt met een zijden draadje kunnen rijden volgens mij... :) Helemaal los in de bewegingen en rug... Dat paard zat als een zetel en als je hem zag lopen dacht je "oh god dat die ruiter dat uit zit" zo kwam die van de grond :D Als dat geen ontspannen paard is, dan weet ik het ook niet meer... Ik zat echt met een smile tot achter mijn oren op dat paard... Zo fijn was die... Er waren daar overigens ook paarden die gewoon niet LDR gereden werden omdat ze er nog niet klaar voor waren terwijl verder wel alle knopjes er op zaten... Dus er gaat, als het correct gebeurt, echt wel een hoop training aan vooraf en het word rustig opgebouwd! ALS het correct gebeurt. Dat dat niet altijd gebeurt is niet de methode zijn schuld.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:16

pharagirlke schreef:
Als ik nou zo'n paard had... :) Helaas, zal voor mij ook de eerste en voorlopig de laatste keer zijn dat ik het heb mogen voelen want dat is een "once of a lifetime" kans als je zelf geen professionele ruiter bent (en in mijn geval ook niet de capaciteiten hebt om het te worden :') ) om het te voelen als het op correcte manier word gedaan. :) Dat dier... Ik had geen 500gr in mijn handen. :) Stang teugel hing los en er stond nauwelijks spanning op de trensteugel. Die had ik echt met een zijden draadje kunnen rijden volgens mij... :) Helemaal los in de bewegingen en rug... Dat paard zat als een zetel en als je hem zag lopen dacht je "oh god dat die ruiter dat uit zit" zo kwam die van de grond :D Als dat geen ontspannen paard is, dan weet ik het ook niet meer...

oke, MAAR weetje ook hoe die loopt als hij niet ldr is getraind? weetje de geschiedenis? hoelang wordt hij al zo getraind, allemaal factoren die daarbij belangrijk zijn om een goed conclusie te kunnen trekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:17

Het paard was 14 jaar oud, liep Lichte Tour en had in Amerika oid Prix St Georges gelopen. Het paard was altijd in professionele handen geweest dus ik vermoed dat hij van jongsaf aan góed getraind is geweest en dat er rustig naar die LDR getraind is. :) Ik ken de ruiter in kwestie vrij goed, heb haar meerdere paarden zien rijden en dat ging er allemaal even rustig en fijn aan toe op de voshengst na waarbij ze ook meteen zelf zei van "woeps!" :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:19

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:19

Hier en daar komt er nog wat spanning bij kijken. Dat "hoort" niet. De momenten waar het paard ontspannen loopt doet ie het correct. Ik zie hem nl met momenten effe opkroppen (neus tegen het punt vlak boven de borst) en dat is dan weer geen LDR. Da's spanning. :) Ruiter is over het algemeen wel zacht in de hand en geeft hem ruimte behalve waar hij op kropt pakt ze hem er bij, dus denk dat ie op kropt vanwege heftigheid en zij hem dan bij zich wil houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:21

prioika schreef:
Lovely schreef:

Heb ik allemaal al gelezen ;)

Toen je nog je oude account gebruikte zeker :).

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:21

Je ziet in de teksten het woord opgericht voorbij komen, wanneer voert ze dat correct uit?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:23

opgericht en roll kur zijn twee tegenpolen volgens mij...gaat niet samen

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:23

pharagirlke schreef:
Het paard was 14 jaar oud, liep Lichte Tour en had in Amerika oid Prix St Georges gelopen. Het paard was altijd in professionele handen geweest dus ik vermoed dat hij van jongsaf aan góed getraind is geweest en dat er rustig naar die LDR getraind is. :) Ik ken de ruiter in kwestie vrij goed, heb haar meerdere paarden zien rijden en dat ging er allemaal even rustig en fijn aan toe op de voshengst na waarbij ze ook meteen zelf zei van "woeps!" :D

Maar zou dat paard minder goed lopen als die niet via de LDR methode gereden zou worden, maar gewoon wat meer vw nw, en evt daarbij ietsjes ronder ingesteld zou worden? En er gewoon veel buiging gebruikt word?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:24

geerke schreef:
opgericht en roll kur zijn twee tegenpolen volgens mij...gaat niet samen

Joh?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:29

Ik zie hem eigenlijk nergens echt 100% correct opgericht lopen... Zie de woorden ook niet staan trouwens.

Veel buiging is hyperflexie en vwnw "iets ronder instellen" is laag en Diep := en als je die dan combineert kom je aan Laag Diep en Rond en hyperflexie en dan kom je dus bij rollkur.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:31

pharagirlke schreef:
Ik zie hem eigenlijk nergens echt 100% correct opgericht lopen... Zie de woorden ook niet staan trouwens.

Veel buiging is hyperflexie en vwnw "iets ronder instellen" is laag en Diep :=

buiging is geen hyperflexie, want ik bedoel niet alleen met het hoofd, maar met het hele lichaam. Wat ronder instellen is laag en rond, en dat diepe vind ik dus onnodig :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:32

Een degelijk LDR/Hyperflexie gereden paard buigt met het hele lichaam mee... Een paard dat in twee breekt loopt gewoon over de schouder weg, heeft niets met LDR te maken. :) De door jou uitgekozen fries loopt ook diep :) Optimale (let wel: groot verschil tussen "optimaal" en "maximaal") rekking en dus lenigheid van de bovenhalsspier..