Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:46

WendyBZ schreef:
Afbeelding

*auw*

Waarom vijlen sommige smeden de héle hoefwand? Zo beschadig je de beschermlaag en maak je de hoefwand onnodig dun Ziek

elke keer een halve mm eraf vijlen betekent toch al snel dat de hoefwant een halve cm dunner is geworden tegen de tijd dat ie beneden is gekomen met uitgroeien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:56

David86 schreef:
@aimee rijksgediplomeerd is een oud diploma uit de tijd dat het smids vak beschermd was en gecontroleerd werd door het rijk , gediplomeerd wil zeggen een diploma dat voldoet aan de eisen van de nvvh (nederlandse vereniging van hoefsmeden)

Duidelijk, bedankt!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:27

Ik vijl ook altijd de hele hoefwand om zo tot een mooie + rechte hoefcapsule te kunnen komen, zonder flare's.
Vroeger vijlde ik enkel de flare eruit. Echter dat maakte een halve mm-tje overgang tussen gevijld-niet gevijld. Ben toen overgegaan op hoefwand geheel opvijlen.
Daar waar het eigenlijk net niet nodig is (bovenkantje hoefwand) wordt nooit veel gevijld, zie ook fotootje van WendyBZ.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:06

Arabesk schreef:
*auw*

Waarom vijlen sommige smeden de héle hoefwand? Zo beschadig je de beschermlaag en maak je de hoefwand onnodig dun Ziek

elke keer een halve mm eraf vijlen betekent toch al snel dat de hoefwant een halve cm dunner is geworden tegen de tijd dat ie beneden is gekomen met uitgroeien.

Wil je me dat 's uitleggen Arabesk?
Deze hoef is niet tot in de kroonrand gevijld, van waaruit de hoef groeit.
Ik ben wel benieuwd hoe een halve mm. vijlen bovenaan deze hoefwand, onderaan een halve cm. dunner kan maken.
Een halve cm. hoefwand is bij div. paarden nl. best wel veel en zou dus betekenen dat er amper hoefwand meer om de witte lijn zou zitten Verward

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:33

scoxxx schreef:
Ik vijl ook altijd de hele hoefwand om zo tot een mooie + rechte hoefcapsule te kunnen komen, zonder flare's.
Vroeger vijlde ik enkel de flare eruit. Echter dat maakte een halve mm-tje overgang tussen gevijld-niet gevijld. Ben toen overgegaan op hoefwand geheel opvijlen.
Daar waar het eigenlijk net niet nodig is (bovenkantje hoefwand) wordt nooit veel gevijld, zie ook fotootje van WendyBZ.

Hoi Scoxx,

Wat versta jij nu eigenlijk onder een flare?
Betekent dat bij jou automatisch ook een slechte witte lijn?

Gr Simon

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:14

Ik zie dat ik in mijn vorige bericht bericht een woordje vergeten ben maar kan het niet meer editten.

[quote ="henny-w"]
"Ik ben wel benieuwd hoe een halve mm. vijlen bovenaan deze hoefwand, onderaan een halve cm. dunner kan maken.
Een halve cm. hoefwand minder is bij div. paarden nl. best wel veel en zou dus betekenen dat er amper hoefwand meer om de witte lijn zou zitten Verward"
[/quote]

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:47

Deighton schreef:
scoxxx schreef:

Hoi Scoxx,

Wat versta jij nu eigenlijk onder een flare?
Betekent dat bij jou automatisch ook een slechte witte lijn?

Gr Simon

Alles in de hoefwand wat niet evenredig aan mijn hoefvijl loopt, noem ik voor het gemak maar een flare... omdat het 8 van de 10 x ook een flare is.
Ik wil/probeer Knipoog altijd rechte lijnen in de hoefwand.
Echter, niet altijd heeft een paard een slechte witte lijn indien wel een flare en vice versa.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:01

Arabesk schreef:
*auw*

Dat is een zeer intelligente constatering... Haha! , ik kan je vanuit de partijk vertellen dat de hoefwand niet een halve cm dunner is geworden tegen de tijd dat hij beneden is gekomen met uitgroeien. *zucht* Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in deze materie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:11

daar heb je gelijk in...arabesk heeft wel gelijk met het feit dat de beschermlaag verwijderd word...normaal,"breek" je alleen de wand en vijl je niet de hele hoef(alleen bij mijn paard pablo dan...)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:36

scoxxx schreef:
Echter, niet altijd heeft een paard een slechte witte lijn indien wel een flare en vice versa.

Deze zin kan ik niet volgen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:47

Dat paarden met flares niet altijd een slechte witte lijn hebben, en paarden met een slechte witte lijn niet altijd flares.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:10

Wat veroorzaakt dan nog meer een flare, wanneer het de witte lijn niet is???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:33

vwb het aftrappen van kunststof, mijn smid werkt de takken goed bij, zodat deze voldoende garnituur hebben maar ook zo dat er niet gemakkelijk op getrapt kan worden. mijn paard heeft ze vorig jaar bijna 3 maand onafgebroken onder gehad, zijn hoeven groeiden niet erg hard maar toch... ze zaten aan het einde van die periode nog uitstekend.

vwb het opvijlen van een hoefwand, bij mijn pony MOET het zelfs. zijn hoefwand is niet overal even dik wat maakt dat de hoef ongelijk afslijt. deze pony krijgt heel gemakkelijk een te lange toon en onderschoven verzenen omdat de hoefwand voor dikker is. voor wordt deze dus wat dunner gevijld zodat het afslijten gelijkmatiger plaatsvindt.

meer info hierover is ook te vinden op de site van v Nassau.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:45

merrieveulen schreef:
vwb het opvijlen van een hoefwand, bij mijn pony MOET het zelfs. zijn hoefwand is niet overal even dik wat maakt dat de hoef ongelijk afslijt. deze pony krijgt heel gemakkelijk een te lange toon en onderschoven verzenen omdat de hoefwand voor dikker is. voor wordt deze dus wat dunner gevijld zodat het afslijten gelijkmatiger plaatsvindt.

Om deze reden gebeurt het bij mijn paard ook.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:26

opala schreef:
Wat veroorzaakt dan nog meer een flare, wanneer het de witte lijn niet is???

Bijvoorbeeld als de toon te lang wordt gehouden en de hielen te laag. De hoefwand wordt dan steeds breder voor terwijl het lang niet altijd direct een verbrede witte lijn wordt.

Vooral bij TE lage hielen en een hoefwand die niet wordt opgevijld aan de toonzijde zie je dat de toon steeds langer wordt omdat het paard eigenlijk een beetje achterover komt te staan op de hoeven.
Je ziet dan ook een duidelijk een naar achteren gebroken voetas en een vaak wat overdreven onderstandige stand bij de voorbenen.

Ook als de hoefwand in totaliteit te lang wordt zie je vaak flares ontstaan, meestal gecombineerd met een barstje/scheurtje hier en daar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:46

Ik heb even foto's van mijn merrie haar hoeven gemaakt, toen ik dr een jaar geleden kocht had ze onwijs grote en brede hoeven,(ijzers die ze nu heeft zijn wel 3 a 4 keer zo smal, tenminste zo vind ik het lijken) nu een jaar verder heeft mijn hoefsmid ze aardig netjes gemaakt al vind ik..
Ze stond altijd rondom op ijzers tegenwoordig alleen nog voor omdat ze daar super gevoelig loopt.
Helaas geen foto's van de buitenkant van de hoef maar ik maak vd week wel even duidelijke nieuwe foto's
Hier zijn de hoeven ook niet echt schoon ze komt zo van het weiland geplukt Tong uitsteken

Op de foto's is het al een poosje geleden dat de hoefsmid was geweest denk 3 a 4 week geleden ongeveer.Ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben aangezien ik dr totaal geen verstand van heb en voor 100% op mijn hoefsmid vertrouw.

Als ik dr hoeven vergelijk met hoe ze waren toen ik dr kocht en met nu zien ze er nu echt heel veel beter eruit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is van de zomer gemaakt misschien kun je zo een beetje zien hoe ze staat en hoe dr hoeven van de buitenkant eruit zien

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:22

henny_w schreef:
Bijvoorbeeld als de toon te lang wordt gehouden en de hielen te laag. De hoefwand wordt dan steeds breder voor terwijl het lang niet altijd direct een verbrede witte lijn wordt.

M.a.w. onder een flare wordt ook een bredere hoefwand verstaan, dat is nieuw voor mij

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:42

opala schreef:
henny_w schreef:

M.a.w. onder een flare wordt ook een bredere hoefwand verstaan, dat is nieuw voor mij

Nee dat bedoel ik niet, het is gedeeltelijk een bredere hoefwand die gaat uitwaaieren maar meestal alleen in een bep. gedeelte van de hoef, zoals aan de zijkanten.
Vanaf de kroonrand moet je een rechte lijn kunnen trekken naar de onderkant van de hoef.
Bij een flare loopt de hoefwand aan de onderkant met een bocht naar buiten toe.

Loopt een paard veel te lang door op een te lange hoefwand dan kan het rondom zelfs gaan 'uitwaaieren'

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:16

niemand die iets nuttigs over mijn merrie haar hoeven kan zeggen? Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:57

opala schreef:
henny_w schreef:

een bredere hoefwand zal hooguit een halve cm bedragen. Dan nog vind ik het geen goed idee om hoger dan 2 cm vanaf de onderkant de hoefwand te vijlen. Je beschadigt hoe dan ook de beschermlaag. Bovendien vijl je een deel van de gepigmenteerde hoefwand weg, die voor de stevigheid in de hoefwand zorgt.

Onder een flare versta ik een hoefwand die niet in een rechte lijn naar beneden loopt, maar klokvormig loopt.

voorbeeld

AfbeeldingAfbeelding

lessons from the hoof
hoefwand anatomie én waarom het geen goed idee is om een hoef in model te vijlen als er flares zijn

dat muziekje aan het eind is ook helemaal mijn muziek Muziek! Muziek! Nickel Creek, This Side

Ik ga 'm voorstellen om met de band te spelen Lachen zo kom je onverwacht aan nieuwe nummers Haha!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-11-08 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:17

SecretLIN schreef:
niemand die iets nuttigs over mijn merrie haar hoeven kan zeggen? Tong uitsteken

Fjorden hebben van nature brede hoeven.Ze kunstmatig klein maken lijkt mij niet gezond.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:58

@arabesk: heb je de link voor me? Ik kan om de een of andere reden geen filmpjes via bokt afspelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:00

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:15

Dank u Haha! haar andere filmpjes zijn ook wel interessant Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:12

SecretLIN schreef:
Afbeelding

Zijn dit haar voorhoefjes? Zo ja... dan heeft ze een achterijzer onder haar voorpootjes Verward
Vraag me af waarom een achterijzer onder voorpootjes?!?! Is het gemak? Waarschijnlijk is het net een vervelend tussenmaat-hoefje waarop een fabrieksijzer net niet goed past en heel veel smeedwerk aan te pas moet komen om het toch passend te krijgen.

Echter een achterijzer heet niet voor niks een achterijzer en hoort onder de achterpootjes.
Indien een achterijzer onder de voorhoeven, zal dit tot onwenselijke hoef-vervormingen c.q. -misvormingen leiden van de voorhoeven.
Kortom ik persoonlijk verafschuw achterijzers onder voorhoeven, welke reden er ook voor wordt aangedragen!!! Boos!

@ Arabesk: thanks... zeer interessante filmpjes Oh shut op you st*pid dog. Uhm.... look at my hair, my skin and my nails... uhmmmmmm... uhmmmm... oh, the dog.... uuhhhhmmmmm ROFL