[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:25

Heel veel sterkte Netje!! Fijn dat je nog zoveel mooie jaren met haar hebt gehad. Hoor wel vaker dat Glucosamine wetenschappel niet kan werken, maar die van mij voer ik het ook sinds een half jaar. Ze heeft tijdje terug een week niet gehad omdat het op was, en ze ging gelijk achteruit. Kon amper der stal nog uitkomen. Nu krijgt ze het weer een paar dagen en ze knapt gelijkt op!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:04

@Netje; heel veel sterkte. Toen jij je in dit topic melde was je er bang voor dat een moment als deze zou komen. Als leven lijden wordt.................
Sterkte voor jou en je dochter.

Toen ik glucosamine ben gaan geven heb ik dat in overleg met dr. Van Muiswinkel (Emmeloord) gedaan. Hij zei me dat het vaak wel even zou werken, maar dat ik er geen wonderen van mocht verwachten. En dat was ook zo. Het hielp wel, maar max 1 jaar. Inmiddels krijgt Selena geen supplementen meer. Wel staat ze nog een tikkie binnendoor. Ook zij heeft spat die niet vaak voorkomt. En dan nog denk ik niet de spat de oorzaak is van niet rad meer kunnen lopen, maar haar scheve bekken. In de loop der jaren is ze nl. wel schever geworden. Ik hoop dat ik nog een paar jaar van haar mag genieten, maar als zij ondraagelijke pijn krijgt, de lol in het leven verliest of niet meer in de benen kan komen. Dan zal ik ook moet beslissen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:59

Hey allemaal, ik lees weer goed en slecht nieuws hier.. Sterkte voor diegene met slecht nieuws :(:)

Even een update over Spirit.. Het gaat hem steeds beter af maar toch heb ik besloten om een tildren infuus te gaan proberen aanstaande Woensdag! Ik vindt het erg spannend en ben benieuwd wat voor reactie zijn lichaam gaat geven :)
Ook ben ik benieuwd wat te doen na het infuus..

Groetjes Karen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:16

Dat lijkt me spannend Kaat. Ik hoop dat het aanslaat. Het duurt wel een paar weken voor je iets kunt merken zo heb ik begrepen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:18

Thnx Anya.. Naja als ik over 4 maanden verschil zie ben ik al enorm trots op m'n knappert :) Ik hoop alleen niet dat hij op stal moet blijven staan na het infuus :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:23

Nee hoeft niet.. Tildren zorgt voor een andere balans in botafbraak en botaanmaak, maar dat kan ook heel goed terwijl hij buiten staat.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:26

ohh dat zou super zijn!! Ook wandel ik een aantal keer in de week met hem buiten zo maar een half uurtje ofzo.. Dus ik zal even overleggen of ik dat gewoon mag blijven doen :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:53

Met Vario heb ik toen na zijn infuus de eerste 2 weken alleen weidegang gedaan, wel 24/7 en daarna weer wat longe werk, alleen aan het halster en de rest stond ie in de wei.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:06

Fijn op te horen dat hij niet op stal hoeft te staan :D
Maggie_Eddy heb jij toevallig Vario bij Jansen van den hout vandaan?? Dacht het te zien aan foto's in je profiel :)
Hoe is het nu met Vario?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:21

Vario heeft inderdaad bij Jansen van den hout gestaan, maar daar hebben wij hem niet gekocht. Tussendoor is hij via de bonte paardenveiling door JvdH verkocht naar Denemarken en van daaruit is hij naar Stuifzand gegaan en daar hebben wij hem weer gekocht. Maar alles daarvoor weet ik dus niet, ik hoop er ooit nog eens achter te komen.
Met Vario gaat het heel goed nu. Het is nu echt nog maar een paar pasjes opwarmen, zo kun je het eigenlijk al niet eens meer noemen, opwarmen, hij loopt praktisch gelijk zuiver. Ik ben volop bezig met het wijken, want 18 maart staat ons L1 debuut geplant, lekker op de thuisbasis, namelijk op onze eigen stal door o.a. mijzelf georganiseerd :P Dus ik ben heeeeel benieuwd hoe we er uit gaan komen, heb er wel zin in hoor!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:25

Dat is super dat het zo goed gaat met Vario :D Hoe je ons op de hoogte van je wedstrijd??
Ik dacht het idd te zien aan de foto's van JVDH! Maar dan heeft hij al wel veel eigenaren gehad.
Hoevaak heeft Vario een tildren infuus gehad?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:38

@Netje veel sterkte !

Misschien een rare vraag maar hoe zien jullie wanneer jullie paardjes pijn hebben ?? Hij mankt bv niet maar wat me wel opvalt is zijn gekreun tijdens het aanspringen in draf of galop op zijn slechte kant ..

Onze jongen heeft 3 weken gezweefd en vandaag viel me op dat hij weer heel erg stijf liep met zijn slecht been en het echt over de grond sleepte :(
Morgen komt de da eens kijken naar hem, dit kan toch echt niet waar zijn hé de inspuitingen zijn pas een 3tal weken geleden gebeurd :((

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:42

ik moet ook het kreunen in de gaten houden,dat is bij mijn max het enige dat hij aangeeft dat hij zich niet top voelt.
ondanks kogelartrosemspat en artrose in zijn si-gewricht loopt hij 100% weg op buigproeven,hij kreupelt dus niet..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:05

Kaat21, bij het infuus mocht ik gewoon gaan stappen onder het zadel en als ze zich goed voelde zelfs rustig draven. Beweging was juist erg goed. Als snel begon mijn paard vreugdebokken te maken en stiekem kleine galopspasjes tussen door. Dit aan mijn DA kenbaar gemaakt of dit niet erg was maar dit was juist goed als dit zelf aangaf. Ook kleine takjes of wat dan ook (ik rijd alleen in het bos) waren een reden om er met een mega sprong er over te springen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:48

Super om te horen PBA_ Ik hoop dat het bij Spirit ook zown goed effect krijgt!! :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:50

mijn paard was voor het infuus stok, maar dan ook stok kreupel. Beet zelfs vanwege haar pijn

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:53

Hmm in zoverre is het gelukkig niet bij Spirit... Hij heeft zijn opstartproblemen en in de overgang draf stap maakt hij een tussenstap.. En tuurlijk heeft hij goede en slechte dagen!! Maar hij crost en bokt heel de wei nog door :)
Wel heeft hij 2 soorten spat en hij is nog in de groei dus meerdere dierenartsen zagen het positief in :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:30

kaat21 schreef:
Dat is super dat het zo goed gaat met Vario :D Hoe je ons op de hoogte van je wedstrijd??
Ik dacht het idd te zien aan de foto's van JVDH! Maar dan heeft hij al wel veel eigenaren gehad.
Hoevaak heeft Vario een tildren infuus gehad?

1 keer maar :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:32

kaat21 schreef:
Thnx Anya.. Naja als ik over 4 maanden verschil zie ben ik al enorm trots op m'n knappert :) Ik hoop alleen niet dat hij op stal moet blijven staan na het infuus :)

Boxrust is niet gebruikelijk bij een spatpaard. Mijn paard heeft 6x een infuus gehad. Na het infuus moest ik altijd stappen aan de hand en later wat draven. Zal gerust ook onder zadel mogen.

Inmiddels lijkt bij Selena de spat redelijk stabiel. Echt rad lopen doet ze niet meer, maar zeker niet kreupel.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:01

bleek inderdaad wat stijf te zijn dus er niets aan de hand (dramaqueen dat ik ben) !

Ik zal blij zijn dat hij terug op de weide kan, dat het hier maar snel allemaal ontdooid ....

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:27

Vandaag heeft Spirit zijn infuus gehad :) Hij mag nu 12 dagen op de wei en daarna mogen we het werk weer langzaam oppakken.
De DA verwacht binnen 2 maanden verschil te moeten zien dus ik ben erg benieuwd!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:56

Even een update van Spirit.. Hij loopt nu op het moment juist erg slecht.. terwijl het voor het infuus zo goed ging!
Hij heeft ook maar aan 1 been spat maar met zijn andere been loopt hij ook niet helemaal zuiver.. Ik denk zomaar dat zijn lichaam op het moment toeren maakt om het infuus te verwerken ofzo.. Heeft er hier iemand nog ervaring mee?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:46

Oh balen Kaat! Helaas geen ervaring mee. Mijn spatter zondag los gegooid, in de stap was ze wat stijf. Maar haar draf was helemaal zuiver en heerlijk ruim :D Was helemaal blij!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:55

Balen Kaat! Maar ik denk inderdaad dat je paard zijn lichaam hard bezig is met het opnemen en verwerken van het infuus :j Vooral blijven bewegen met hem, rust roest in het geval van Spat he!

Vario kan meer dan ik dacht.. Galopswissel en vanuit stap aangalopperen en terug naar stap, allemaal no problem... :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:52

Kaat wat vervelend maar ik kan me niet voorstellen dat het aan het infuus ligt. Ik neem aan Tildren toch? Selena heeft 6x een infuus gehad en nooit iets van gemerkt. Wat ik wel heb gemerkt is dat ze vanwege de pijn en de tijd dat ze dat gehad hebben hun lichaam anders gaan gebruiken. Een behandeling van een goede osteopaat kan veel verschil maken. Je zou ook nog weer contact op kunnen nemen met je kliniek. Mss dat 14 dagen Metacam uitkomst kan bieden.

Vooralsnog geen zorgen maken. De Tildren moet zn werk nog doen. Moet het infuus ook met 4 weken nog weer herhaald worden?

@Maggie: da's in elk geval positief nieuws! Ga zo door.