[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:20

Wat is het stil hier.......................

Nou, ik heb m'n pony dan toch terug laten beslaan. Had een andere HS laten komen om haar te bekappen en die zei ook dat ik haar enkel mag berijden met ijzers onder.

Niet dat ik jullie Bokkertjes niet geloof hoor, maar als 2 verschillende HS'en het zo zeggen, dan durf ik niet zomaar m'n eigen zin doordrijven.....

In elk geval, vanavond kruip ik er terug op na 3 maand. Ik kijk er ERRUG naar uit maar toch met enige bezorgdheid.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:49

Nou mijn hoefsmid is net geweest en hij zegt dat ze er super uitzien en dat ik ze zo moet houden. Helemaal goed qua gewicht. Ben echt verbaasd, want ik vind ze eigenlijk wel dik Bloos
Hij durfde geen antw te geven waarom ze gevoelig op het harde liepen, misschien dat ze een beetje aan het aanstellen waren en geen zin hadden om te gaan werken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:10

UPdate Image op 25.7.08
Image is van de week weer naar Van Nassau geweest voor controle en nieuwe ijzers.
Voila, zo zien haar hoeven er nu uit 9 maanden na de operatie. Het verbaast mij nog steeds dat het zo snel is dichtgegroeid.
Ze loopt goed en is mega actief. Hier foto's van de 18-jarige driftkop.

Eerst maar een foto van het gehele paard
Afbeelding

Dan foto's van de hoeven voor en zij aanzicht
Afbeelding

Afbeelding

Voor diegene die Image haar ziektebeeld niet gevolg hebben. In het kort Image is in augustus hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen rechtsvoor. Ze is in november 2007 geopereerd: hoefbeen gecurreteerd.

dag van de operatie
Afbeelding

10 weken geleden bij het vorige hoefsmid bezoek
Afbeelding

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:24

Ik zal eens snel wat aan de stilte komen doen hier!!

Ik heb vanmorgen toch maar weer de DA gebeld omdat ze allebei nog steeds diarree hadden. Hoefbevangen shetje had het nu erger dan ander shetje. Dus hij kwam toch maar even kijken voor de zekerheid, zeker met het weekend voor de deur.

Mest in n emmer water gedaan. En er zat inderdaad zand bij. Maar niet heel veel. Hij heeft ook de temperatuur opgemeten, maar ze hadden geen koorts. Hij zei dat ik lekker door moest gaan met psyllium. Hij meende dus dat het van zand komt misschien in combinatie met een salmonella bacterie. Ik moet het nu weer tot maandag aankijken en anders met een antibiotica kuur beginnen.

Ze mochten ook een strookje wei erbij, want ze lopen nu echt alleen nog maar op zand. Dat was ook weer niet goed.

Hij vond het een goed teken dat hoefbevangen shetje nog goed loopt. Volgens hem was er dan niks gekanteld. Dus dat hopen we dan maar. Even aankijken of het goed blijft gaan met n strookje gras erbij.

En ik moest evengoed nog hooi bijgeven, zodat de darmen weer wat inhoudt kregen.

Dat was mijn update van vandaag!

Trouwens nog een zoektocht gehouden naar psyllium. Bij de boerenbond (welkoop) wisten ze niet wat het was. Ze hadden wel lijnzaad. Maar ik wil geen 2 dingen door elkaar gaan geven.
Daarna nog naar Duitsland gereden, ik woon vlak bij de Duitse grens. Daar wisten ze niet eens wat het was. Na wat rondbellen kon het wel besteld worden. 1,5 kg voor 18,50. Dat zou een optie zijn, maar om nu weer terug te gaan rijden..
Ik kan nog even vooruit met die zaadjes van het Kruidvat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:37

@Janouk: Wauw !! Dat ziet er echt goed uit. En inderdaad het is heel snel uitgegroeid. Je kunt nog wel altijd heel goed zien dat ze haar andere voet extra heeft belast; ze zijn nu erg verschillend. Maar ook dat komt vast goed en over een jaartje zie je ook daar vermoedelijk niets meer van Haha!

@Silly29: Lijnzaad werkt niet zo goed als psyllium husk. In het Duits heet het overigens Flohsamen, dus waarschijnlijk dat ze daarom niet wisten waar jij het over had Bloos
In Zandweg van Hofman Lieve's zit ook psylliumzaad en is in vrijwel iedere veevoederhandel verkrijgbaar (of anders Sandclear ... dat is ook bij de paardendrogist verkrijgbaar). Er zijn nog meer middeltjes. Maar het pure psyllium husk (flohsamen oftewel vlozaad) is goedkoper en heb je minder van nodig.
Spul van het kruidvat kan ook ... is nog altijd goedkoper dan Zandweg (32,50 voor 1,2 kg).

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:48

@Isapaardje:
Ik heb het wel in het duits gevraagd hoor. Haha!
Woon vlak over de grens, dus spreek wel n woordje duits. Maar ze wisten echt niet wat ik bedoelde. Wel uitlegt dat het tegen diarree was, en om de boel wat te binden, zand eruit te krijgen. Toen snapten ze het nog niet, en moest er eerst druk gebeld worden. In een andere zaak hadden ze het dus wel, maar dat was 50 km er vanaf. Hij kon het wel bestellen, maar ik dacht dat ik het ergens anders ook wel kon krijgen. Maar dat viel vies tegen!! En ze adviseerden me ook nog om eerst maar eens de dierenarts te raadplegen!!! Wat ik dus al gedaan had. Dus er werd nogal moeilijk over gedaan.

Heb gisteren op internet gezocht en daar vond ik dat ze het in Duitsland ook gewoon in supermarkten verkopen. Maar daar kon ik het ook niet vinden.

Die van het kruidvat is in verhouding best duur tot die echte psyllium van bijvoorbeeld de Duitse boerenbond. Daar zit 1.5 kg in, en in die potjes van het Kruidvat maar 125 gram. Ik heb na 3 dagen al 1 potje op. Heb nog 1 potje staan, en als dat niet genoeg is, haal ik toch maar n hele zak.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:55

silly29 schreef:
Ik zal eens snel wat aan de stilte komen doen hier!!

Ik heb vanmorgen toch maar weer de DA gebeld omdat ze allebei nog steeds diarree hadden. Hoefbevangen shetje had het nu erger dan ander shetje. Dus hij kwam toch maar even kijken voor de zekerheid, zeker met het weekend voor de deur.

Een simpele tip voor paarden met diarree.
Gewoon de ouderwetse Norit tabletjes geven.

Werkt door de regel prima.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:49

Jaouk@knappe image!!hoe z'on hoef weer groeit...ongelofelijk...mooi die natuur!!
Die hoef blijft wat stijler,pablo's ene hoef is ook iets stijler dan de andere,misschien toch te maken met hoefbeen kanteling en andere stand van de botten/pezen ofzo?Wat zegt van nassau daarover?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:55

geerke schreef:
Jaouk@knappe image!!hoe z'on hoef weer groeit...ongelofelijk...mooi die natuur!!
Die hoef blijft wat stijler,pablo's ene hoef is ook iets stijler dan de andere,misschien toch te maken met hoefbeen kanteling en andere stand van de botten/pezen ofzo?Wat zegt van nassau daarover?

Van Nassau zegt dat de steile rechter hoef iets breder gaat worden naar mate Image haar hoef beter belast en afrolt. Het hoefbeen is in deze hoef fors gekanteld. De linker hoef zal langzaam vanuit de kroonrand iets minder breed worden. Die hoef heeft het de afgelopen maanden zo zwaar gehad. Image heeft maanden op 3 benen gestaan.
Image is behandeld door de osteopaat: alle botten, organen etc behandeld. Daarna nog door happy athelete gemasseerd, want er bleef nog veel spierspanning in haar rug over. Nu is alles los en is ze drukker dan ooit.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 01:04

zo, ik kom ook nog even iets zeggen, heb al die tijd meegelezen, maar niet veel gepost Haha! mijn pony die een maand geleden licht hoefbevangen was (2 jaar geleden voor de eerste keer hoefbevangen geweest), is ondertussen al meegeweest op een vakantie naar de veluwe (praktisch alleen stappen) de DA en hoefsmid gaven groen licht, zolang het maar geen rijden op het harde was en ze goed liep. Dat deed ze en we zijn alleen op zand geweest. Dus dat heel veel stappen in combinatie met max 4 uur per dag in de wei ( 1 uurtje zonder graaskorf, de rest met), heel veel hooi op stal en 1 pavo summerfit koek per dag heeft haar zo enorm goed gedaan! ik denk dat ik de magische combi gevonden heb Haha! kuiltje op har kont door het overtollige vet is helemaal verdwenen, haar buik is weer lekker slank en ze straalt weer Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:10

janouk schreef:
Van Nassau zegt dat de steile rechter hoef iets breder gaat worden naar mate Image haar hoef beter belast en afrolt. Het hoefbeen is in deze hoef fors gekanteld. De linker hoef zal langzaam vanuit de kroonrand iets minder breed worden. Die hoef heeft het de afgelopen maanden zo zwaar gehad. Image heeft maanden op 3 benen gestaan.
Image is behandeld door de osteopaat: alle botten, organen etc behandeld. Daarna nog door happy athelete gemasseerd, want er bleef nog veel spierspanning in haar rug over. Nu is alles los en is ze drukker dan ooit.

Kan me ook indenken dat ze "scheef" staat nu. Alsof je zelf aan 1 voet een hak hebt en andere voet een platte zool. Op den duur ga je toch je spieren e.d. voelen, om over scheve botten (rug) maar te zwijgen. Kan zoiets bij Images ook spierspanning geven? Heeft de osteopaat daar wat van gezegd?

@Zinn: Geweldig dat het zo goed gaat. Blijf je nu thuis ook zo veel stappen/rijden nu de vakantie op de Veluwe over is?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:20

Wat een mooie foto's van Image haar hoeven OK dan!

En Zinn, ook fijn om te horen dat jouw paardje weer zo goed gaat.

Isapaardje, is Isabella weer helemaal van de schok bekomen trouwens?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:48

gemske schreef:
Isapaardje, is Isabella weer helemaal van de schok bekomen trouwens?

Ja hoor.
Gister nog een filmpje gemaakt; ik liep zelf ook, dus het is wat bewogen.
http://nl.youtube.com/watch?v=HdUT7MRify4
Op het eind zie je haar ribbenkast. Het zijn wel haar ribben, maar echt mager kan ik haar toch niet noemen (misschien vet op de ribben?). Ze blinkt wel mooi, maar is op dit moment enorm aan het verharen.
Hoe zit dat met jullie shetjes?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:16

Ik vind Isabella er mooi uitzien hoor Lachen wel vergelijkbaar met hoe Aurora er nu bijloopt. Die zit trouwens heel glad in haar velletje nu.
Saros nog steeds niet, die heeft nog allemaal winterdons op zijn buik.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:58

ik doe iets onegveer evenveel rijden Ja ze heeft de beweging echt nodig. voornamelijk stappen, een beetje draven en galopperen, voor zover het gaat en stilletjes opbouwen. Voorlopig nog niet echt terug dressuren, maar dat komt wel weer!

wat ik bij mijn pony ook had, je zag haar ribben ,maar toch had ze een dikke buik en dan dat kuiltje op haar kont. Echt heel lastig om in te schatten hoeveel voer ze juist nodig heeft.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:02

Isapaardje schreef:
Kan me ook indenken dat ze "scheef" staat nu. Alsof je zelf aan 1 voet een hak hebt en andere voet een platte zool. Op den duur ga je toch je spieren e.d. voelen, om over scheve botten (rug) maar te zwijgen. Kan zoiets bij Images ook spierspanning geven? Heeft de osteopaat daar wat van gezegd??

Ja, daar komt ook een groot deel van de spierspanning vandaan. Telkens als ze gelijker gezet kan worden, laat ik haar masseren, zodat alles wat teveel op spanning staat of verkleeft is weer los kan komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:01

Zinn schreef:
wat ik bij mijn pony ook had, je zag haar ribben ,maar toch had ze een dikke buik en dan dat kuiltje op haar kont. Echt heel lastig om in te schatten hoeveel voer ze juist nodig heeft.

Ja; die dikke buik hou ik maar op het vele hooi dat ze krijgt. Ze heeft geen dikke manenkam, maar wel houdt ze die bulten op de kont en kuiltje op de rug.
zou het dan toch net als bij mensen vaak het geval is zij dat ze afvallen op die plekken waar het eigenlijk niet nodig is? En je echt nog meer aan beweging en goed voermanagement moet doen om ook dat beetje te veel er af te krijgen? Soort Sonja Bakkeren voor paarden hihi.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:23

@Isapaardje:
Wat loopt Isabella er mooi bij!!! Ze glimt helemaal!

Ik vind het heel lastig om te bepalen of onze shetjes (te) dik zijn. Wat bedoelen jullie met bulten op de kont, en kuiltje op de rug?

Ik zag vandaag dat hoefbevangen shetje weer n ronde buik heeft. T lijkt net n tonnetje. Komt dat door het hooi? Ik schrok me er n beetje van.

Die van ons zijn ook n beetje aan het verharen. Zijn wel hun wintervacht kwijt, maar schijnbaar dus toch nog niet helemaal.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:50

Wat ziet image er super goed uit. Complimenten!
En Isabella ook al zo mooi slank en zo lekker aan het stappen.

Bij Indiana kun je ook de ribben zien en toch heeft ze een dikke buik. Ik houd het op een hooibuik en maak me daar absoluut geen zorgen om. Ook heeft ze nog steeds de 'cellulitis' naast de staartinplant. 'k Denk echt dat dat nooit meer weggaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:00

romeorowan schreef:
En Isabella ook al zo mooi slank en zo lekker aan het stappen.

Zelf ben ik over het stappen nog niet zo tevreden; ze wipt nog altijd met de voorhoeven (meer dan anders), maar ook zit er een flare aan de onderzijde. De scheur zit er ook nog altijd. Ik wilde hem van de week zelf proberen uit te vijlen, maar nam daarmee mijn hand mee (geen handschoenen aan; dom natuurlijk Bloos ). Toen het bloed over Isabella's been liep op het moment dat ik kracht wilde zetten met de vijl, heb ik het toch maar opgegeven. Even dus niet vijlen. Hopelijk komt de bekapper snel. Mag hij het doen (hij is toch handiger met zo'n ding dan ik Clown )

Nog een filmpje van Isabella tijdens het eten van de Seniores Priores ... beetje saai smaksmak filmpje; geef ik toe, maar wel grappig hoe ze probeert door de bak heen te vreten (zo lekker Haha!)

http://www.youtube.com/watch?v=Ka84ewO5dH8

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:18

Ik wil jullie foto's van de slanke Indiana niet onthouden. Je kunt nu ook goed de kuiltjes/cellulitis op haar billen zien. En de botten boven op de kont, eerlijk ik heb nooit geweten dat ze die had.
En zonder zadel rijden was vroeger altijd heerlijk met haar, maar dat lijkt me niet meer zo'n goed plan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:10

RR, bedankt voor je foto's! Nado heeft precies hetzelfde, en ook nog bulten boven zijn staart. En die is volgens mij ook niet dik, maar ik krijg het er niet af. Is dat onder de staart ook hard, of is het zacht ? Verschilt dat wel eens ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 07:43

Bij Indiana is het bij de staart (volgens mij) altijd vrij zacht, een beetje blubberig. Haar manenkam daarentegen was altijd bikkelhard, maar is nu mooi soepel. Maar ook daar zit het vet nog.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:09

Isabella heeft alleen die bulten op de kont en ook zoiets in de buurt van de schoft (was een tijd geleden niet, maar is er nu weer wel). Is inderdaad eerder blubberig/zacht dan hard. In de tijd dat ze vorig jaar bevangen was, was het wel erg hard op de kont en als je er naar wees, spande ze het zowaar nog meer aan. Pony waar ik mee men heeft een hele dikke en ook wat harde manenkam, krijgt al tijden magnesium, wordt daar wel rustiger van, maar die manenkam slinkt niet. Hij heeft als hij een wedstrijd gelopen heeft ook wel dikkere bilspieren, maar verder mankeert hij niets (niet bevangen bedoel ik dan, en ook niet te dik). Pony is ca. 14 jaar, kruising met dartmoor.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:02

Een harde, dikke manenkam en gespannen spieren kan ook duiden op een tekort aan vitamine E/selenium.
Victor had namelijk ook een harde, dikke manenkam en de DA zei eigenlijk gelijk toen ik haar daarop wees dat ie waarschijnlijk een vitamine E/selenium tekort zou hebben en de bloedtesten bewezen dat inderdaad. Hij moest minstens 4 maanden lang elke dag een vitamine E/seleniumsupplement toegediend krijgen en ik heb toen gekozen voor Chevivit E-selen (http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=0&intSubgroepID=0&intProductID=35469). Wel duur in aanschaf, maar zuinig in gebruik dus eigenlijk valt het wel mee.
Ik moet zeggen.....zijn manenkam wordt al dunner en zachter, al gaat het wel langzaam. Sinds kort voer ik toch wat magnesium bij, ook daarvan zat hij aan de ondergrens (evenals alle andere waardes die getest waren) dus kan het geen kwaad. En ik ben een beetje ongeduldig.....wil nu eigenlijk wel weer eens een slanke, strakke pony. Bloos
Pony's/paarden die alleen (oud) hooi en een liksteen krijgen en heel weinig op het gras komen krijgen al gauw tekorten volgens m'n DA. Als ze veel op het gras mogen hebben ze daar over het algemeen minder/geen last van, alhoewel in de streek waar ik woon er sowieso heel weinig vitamine E in het gras voorkomt. Aangezien Victor en Mouse weinig gras krijgen en soms zelfs weken/maanden niet op het gras komen voer ik dus tegenwoordig Safe and Sound bij.

@janouk: Wauw....wat ziet Image er goed uit en wat zijn haar hoeven mooi gegroeid! Wow! Echt fantastisch...had niet verwacht dat het zo snel zou genezen.
Indiana en Isabella zien er ook goed uit, mooi slank! Victor blijft maar "blubberig", al glimt ie wel mooi sinds hij dat supplement krijgt (en de Safe and Sound). Zal eens kijken of ik zo nog wat foto's kan maken...