[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:36

Stal_Fiore schreef:
Pfoe mijn paard was erg slecht vandaag na gisteren ...

Oh nee toch! :( Hopelijk voelt hij zich snel wat beter weer! :knuffel:

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:42

Eefke85 schreef:
Hallo, mag ik me hier melden?
Mijn pony van nu 8 jaar is al 3x eerder hoefbevangen geweest (eerste keer toen hij 5 jaar was) en zit nu weer op het randje. Geen gekanteld hoefbeen gelukkig, maar hij loopt niet helemaal lekker.
Ik had zo gehoopt dat het na de verhuizing goed zou gaan, maar helaas.
Ik heb hem meteen van de wei afgehaald en overdag staat hij nu op een afgezet stuk paddock, waar helaas ook wat gras groeit.

Ik had mijn viertal op onbeperkt hooi staan, voor de 3 anderen geldt dit nog, voor hem niet meer. Ik zit erover te denken om hem `s nachts ook apart te laten staan, maar ben bang dat hij dan door de draden gaat.

Omdat ik veel aan het werk ben kan ik hem niet veel beweging geven en een nieuwe hoefsmid heb ik helaas ook nog niet gevonden omdat er aardig wat een klantenstop hebben. De vorige smid hoeft niet meer terug te komen, een poosje geleden heeft hij mijn pony zo kort bekapt "om alles goed weg te halen" dat hij amper meer kon lopen.

Op dit moment ben ik aan het zoeken naar hooi waar zo min mogelijk suiker in zit, want de balen die ik tot 3 weken geleden had waren prima, maar dit hooi dat hij nu geleverd heeft is veel rijker. Of mengen met stro?
Wat is jullie ervaring?

De beste tip die ik je kan geven is om het hooi een uur te weken, zo spoelt het suiker eruit. Voor mijn paard is het echt “de” oplossing.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:16

Marjo89 schreef:
Stal_Fiore schreef:
Pfoe mijn paard was erg slecht vandaag na gisteren ...

Wat is er gebeurd?

We hebben het roer omgegooid. Van op ijzers met zooltjes en boxrust, naar meer natuurlijk bekappen met hoefschoenen. Dit is donderdag gedaan.
Vrijdag was ze echt heel slecht, zal wel door de aanpassing zijn. Zo naar om haar zo slecht te zien.

Marjo89

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:43

Ohh ja. Helder ben ik ook.
Hoop dat gauw betert!!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:10

Mijn paard werd voor t eerst hoefbevangen toen we van ijzers naar bloot gingen. Dus ik kijk er niet raar van op dat je paard het nu zwaarder heeft.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:16

Stal Fiore ; ik hoop dat het op gaat knappen! Voel echt met je mee!! :(:)
Gooi je het roer om omdat het maar niet beter gaat en dan staat ze wederom zo slecht. Maakt zo onzeker hè? Waar je nou wel en niet goed aan doet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:51

Ja echt vreselijk, je gaat je zo schuldig voelen.
Hoop dat ze de komende dagen gauw wat beter wordt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:51

Hoe lang hebben jullie je paarden op ascal?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:55

Citaat:
De beste tip die ik je kan geven is om het hooi een uur te weken, zo spoelt het suiker eruit. Voor mijn paard is het echt “de” oplossing.

Dank je wel voor de tip! Dat kan ik zo wel doen.
Ik heb vanmiddag een uur met hem gewandeld en denk dat ik hem vannacht toch apart laat staan. Moet alleen even de eigenaren van de wei vragen of zij hem morgenvroeg wat hooi willen geven aangezien ik moet werken.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:33

Stal_Fiore schreef:

Mijn d pony heeft 8 dagen op ascal gestaan. 2x per dag 3 zakjes

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:35

Mijn merrie is 9 februari hoefbevangen geraakt. Knapte heel snel weer op en vandaag weer het eerste galopje onder het zadel gedaan *\o/*

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:35

affy2000 schreef:
Stal_Fiore schreef:

Hoeveel mg zit er in die zakjes? Ik heb Ascal 600, drie keer per dag twee daarvan lijkt me veel.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:15

mysa schreef:
affy2000 schreef:

Hoeveel mg zit er in die zakjes? Ik heb Ascal 600, drie keer per dag twee daarvan lijkt me veel.

Ik had ook de Ascal 600, 2 x per dag 3 van die zakjes.

Begreep dat dit officieel ook voor mensen is, dus vandaar die hoge dosering gok ik

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:19

Ascal heeft mijn ruin een paar maanden gehad wel afgebouwd. Ik heb een grote pot, moest eerst 6 gram geven en dat per 2 gram afgebouwd. Hij krijgt nu nog als de hoefsmid komt een paar dagen. Zonder heeft hij veel last van het bekappen, met 5 dagen Ascal, waarvan 3 dagen 4 gram en 2 dagen 2 gram heeft hij nergens last van. Hij is zomer 2019 op 4 voeten bevangen geweest met flinke kanteling. Vorig jaar liep hij paar dagen gevoelig met een korte draai toen heeft hij ook direct twee weken ascal gehad. Dierenarts dacht toen dat hij (nog) niet bevangen was maar er dicht tegenaan zat maar zijn voeten laten zien dat hij toen toch ook weer even bevangen is geweest.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:30

Hallo allemaal,
Altijd gehoopt dat ik nooit in de topic hoefde te reageren.

Mijn shetlander merrie van 13 jaar is sinds 3 weken bevangen. Het begon eerst met slechter lopen tijdens de sneeuwval, toen hebben ze volledig op stal gestaan. Ik dacht dat het stijfheid was in eerste instantie.
Later bij het weer naar de paddock gaan eigenlijk geen verbetering.
Overleg met de dierenarts gehad, die gaf aan een paar dagen metacam te geven om te kijken of dit verbetering gaf.
Dit gaf het helaas niet.
Vorige week maandag 8 maart ging ik met haar wandelen en na 100 meter wilde ze gewoon niet meer.
Meteen de dierenarts gebeld.

Die constateerde acuut bevangen. Hoeven waren warm, manenkam opgezet.
Waarschijnlijk hebben ze in de sneeuw periode voordroog gehad waar meer suiker in zat, en door het minder kunnen bewegen is ze bevangen geraakt.

Dierenarts heeft zooltjes en hoefverband aangelegd, samen met 1x daags ascal en 1/2 zakje buut voor 4 dagen, daarna 1/4 zakje buut.

Ze staat nu weer volledig op stal.
Vanmorgen weer contact met de dierenarts gehad.
Ze loopt wel iets beter, voornamelijk op zachte ondergrond, straat is nog wel heel kort en voorzichtig.
Zij raad aan om door de gaan met de buut, stoppen met ascal, en breakover beslag.
Pas als ze met beslag beter loopt stoppen met de buut.
En op stal blijven tot ze beter loopt.
Ze krijgen inmiddels ook weer hooi ipv voordroog.

Daarnaast ben ik zelf begonnen met het geven van Gluco Balance en magnesium. Haar manenkam was meteen al minder dik.

Maar, nu komt het...
Ik heb nog een shetlander merrie. Zij staan samen in 1 stal en in de paddock(ik sta op een pensionstal).
De andere merrie heeft last van losse knieën en moet dus zoveel mogelijk bewegen om haar knieën soepel te houden. Maar als ik haar buiten zet, gaat de bevangen shet in de stal tekeer.

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik de bevangen shet ook niet op de paddock moet gaan zetten. Is volledig zand, nu met wat blubber, wat ik mijn ogen ook weer goed is voor de hoeven.
Van stal naar de paddock is 50 meter over straat, wat een beetje omhoog loopt.

Wat zouden jullie doen, of hebben jullie andere tips voor ons?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:54

Kan je de bevangen pony niet op een klein afgezet stuk paddock zetten? Ik heb mijne ook buiten gehouden toen ze bevangen was, maar had stal formaat afgezet. Zo stonden ze toch nog samen. Ik heb d'r wel dag en nacht buiten laten staan want het was nogal een eind lopen steeds van stal naar paddock.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:48

Tancreda4 schreef:
Kan je de bevangen pony niet op een klein afgezet stuk paddock zetten? Ik heb mijne ook buiten gehouden toen ze bevangen was, maar had stal formaat afgezet. Zo stonden ze toch nog samen. Ik heb d'r wel dag en nacht buiten laten staan want het was nogal een eind lopen steeds van stal naar paddock.

De paddock is op dit moment 5 bij 8 ivm wegwerkzaamheden.
24/7 buiten kan niet op deze stal.
Ze gaan om 08.00 naar buiten en 16.00 weer naar binnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:50

Ik zou ze inderdaad buiten zetten in de paddock samen. Voor de bevangen pony ook beter om voeten te koelen en te bewegen is mijn ervaring.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:22

Zou ook liever in de paddock zetten dan op stal. Die van ons gaat ook naar de paddock. Moet helaas ook wel over een stukje verhard pad tot de paddocks

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:34

Stal_Fiore schreef:
We hebben het roer omgegooid. Van op ijzers met zooltjes en boxrust, naar meer natuurlijk bekappen met hoefschoenen. Dit is donderdag gedaan.
Vrijdag was ze echt heel slecht, zal wel door de aanpassing zijn. Zo naar om haar zo slecht te zien.

Hoe is het inmiddels met je paardje? Zie je al iets verbetering?

Ivy heeft helaas een beetje een terugval. De dag dat ik zou mogen stoppen met de bute was ze stijfjes en de dag erna echt weer pijnlijk. Dus maar niet gestopt, en vandaag ga ik weer iets verhogen... donderdag wordt ze weer bekapt, hopen dat ze daarmee weer een beetje geholpen is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:48

Ah, hopelijk helpt de bekapping haar.

Mijn paardje gaat langzaam wat vooruit. Ze scharrelt al meer in haar box, zet haar achterhand niet meer zo onder de massa en durft weer te gaan liggen.
Gisteren is ze zelfs eventjes buiten geweest.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:45

t blijft bij iedereen beetje hangen he. Ik heb op fb een tip gekregen over een pot kruiden pillen, dus die maar besteld, de rescenties zijn erg goed. Daarnaast krijgt hij nu om de week een Equissage Pulse behandeling. Hij vindt dat wel heel erg lekker, Hopelijk knapt hij er een beetje van op. Hij staat nu niet meer op buut of bloedverdunners iig. Maar in de stalgang naar de paddock is hij smorgens vanuit stal nog erg stijf, tot hij in het zand komt, dan gaat hij los. Dus twijfel toch om hoefschoenen ook er bij te kopen...maar nu effe blut haha

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:46

Wat vervelend dat ze niet verder opknappen, ik was bij mijn pony ook zo lang bezig, mijn man had toen ook zoiets wanneer stop je er dan mee?
Mijn pony was maar licht bevangen maar het heeft 6 maanden geduurd eer het echt beter ging.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:51

Stal_Fiore schreef:

Mijne heeft er een week of 8 a 9 opgestaan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:54

Hier eind november bevangen geworden en hoefbeen links voor iets gezakt.
Nu zitten we er sinds twee weken weer op
Eerst open teek ijzers gehad twee keer nu sinds een goede week weer normale met een zooltje en siliconen. Moest ze een dagje aan wennen.